Inrichten huis
dinsdag 15 februari 2022 om 13:31
Mijn man en ik hebben 9 maanden geleden een huis gekocht. De verbouwing is geweest en we zijn stapsgewijs bezig om het in te richten. Waar ik nog wel eens tegenaan loop is dat zijn 19-jarige zoon (hij heeft met zijn ex 2 kinderen en met mij nog eens 2 kinderen) en in mindere mate mijn man ook wel eens zeggen, waarom nemen we niet een airfryer, koffieapparaat, grijze bank, en zoals “bij mijn
mama” of “in mijn vorige huis”. Die zijn zooo geweldig. En “Ik wil graag dat de nieuwe keuken precies net zoals die van mama wordt ingedeeld.” Nou, ik zeg je, het is een lieve jongen en mijn man is ook een schat, maar ik heb toch heel sterk het gevoel dat ik gewoon niks precies hetzelfde wil hebben als wat ze daar hebben. Echt gewoon een gevoel van aversie. Als ze dat zeggen, dan zeg ik dat ik iets anders wil. Het lukt altijd wel om tot een compromis te komen met mijn man. Dan hebben wij iets wat wij allebei mooi, leuk en goed vinden. Waar ik nu dus wel mee zit, is dat dit al een tijdje aan de gang is, en het stopt niet. Iemand misschien een gouden tip hoe ik ze duidelijk kan maken dat ik dit niet wil? Ik bedoel maar, mijn man en ik hebben een nieuwe start gemaakt door een huis te kopen en ik zou het graag willen inrichten zoals wij het willen hebben en niet omdat het daar zus en zo is en het hier dan ook maar moet.
mama” of “in mijn vorige huis”. Die zijn zooo geweldig. En “Ik wil graag dat de nieuwe keuken precies net zoals die van mama wordt ingedeeld.” Nou, ik zeg je, het is een lieve jongen en mijn man is ook een schat, maar ik heb toch heel sterk het gevoel dat ik gewoon niks precies hetzelfde wil hebben als wat ze daar hebben. Echt gewoon een gevoel van aversie. Als ze dat zeggen, dan zeg ik dat ik iets anders wil. Het lukt altijd wel om tot een compromis te komen met mijn man. Dan hebben wij iets wat wij allebei mooi, leuk en goed vinden. Waar ik nu dus wel mee zit, is dat dit al een tijdje aan de gang is, en het stopt niet. Iemand misschien een gouden tip hoe ik ze duidelijk kan maken dat ik dit niet wil? Ik bedoel maar, mijn man en ik hebben een nieuwe start gemaakt door een huis te kopen en ik zou het graag willen inrichten zoals wij het willen hebben en niet omdat het daar zus en zo is en het hier dan ook maar moet.
dinsdag 15 februari 2022 om 14:08
Ik denk dat je hem dat niet hoeft te vertellen.Zonnetje21 schreef: ↑15-02-2022 13:58Ik wil graag het gevoel hebben dat mijn man en ik een eigen leven hebben, waarin wij onze eigen keuzes maken voor wat betreft inrichting en niet het leven van hem en zijn ex vrouw voortzetten. Ik snap dat ze een referentiekader hebben, maar om daar constant over te blijven doorgaan…
Is er een tip over hoe ik de jongen het beste kan uitleggen, zoiets als: lieverd, ik begrijp dat jij dit en dat graag wil en het makkelijk vindt, maar ik wil niet per se steeds hetzelfde. Papa en ik zijn al op zoek naar dit en dat, iets wat wij samen graag willen hebben en samen ervoor betalen. Of iets anders? Hoe kan ik het hem het beste vertellen, zonder dat ie wordt geraakt oid?
Je maakt gewoon samen met je man keuzes over wat er in huis komt en koopt hooguit iets wat hij écht graag wil of waar hij veel gebruik van maakt.
dinsdag 15 februari 2022 om 14:12
Ik denk dat je zijn vragen serieus moet nemen, en er inhoudelijk op moet reageren.Zonnetje21 schreef: ↑15-02-2022 13:58Ik wil graag het gevoel hebben dat mijn man en ik een eigen leven hebben, waarin wij onze eigen keuzes maken voor wat betreft inrichting en niet het leven van hem en zijn ex vrouw voortzetten. Ik snap dat ze een referentiekader hebben, maar om daar constant over te blijven doorgaan…
Is er een tip over hoe ik de jongen het beste kan uitleggen, zoiets als: lieverd, ik begrijp dat jij dit en dat graag wil en het makkelijk vindt, maar ik wil niet per se steeds hetzelfde. Papa en ik zijn al op zoek naar dit en dat, iets wat wij samen graag willen hebben en samen ervoor betalen. Of iets anders? Hoe kan ik het hem het beste vertellen, zonder dat ie wordt geraakt oid?
Dus als hij iets wil, leg jij (of beter nog: jouw man) uit waarom jullie dat niet willen. Dus “wij halen liever patat bij de snackbar” of “ik vind deze koffie lekkerder”. Laat de moeder en het vorige huis erbuiten.
Mensen kiezen vaak bewust ergens voor, en als iemand anders dan iets anders kiest, voelt die persoon zich afgewezen. Ik snap dat wel.
dinsdag 15 februari 2022 om 14:13
Succes dr mee.Zonnetje21 schreef: ↑15-02-2022 13:58Ik wil graag het gevoel hebben dat mijn man en ik een eigen leven hebben, waarin wij onze eigen keuzes maken voor wat betreft inrichting en niet het leven van hem en zijn ex vrouw voortzetten. Ik snap dat ze een referentiekader hebben, maar om daar constant over te blijven doorgaan…
Het klinkt voor mij alsof jij degene bent die maakt dat het voor je omgeving en voor jou allemaal nogal onaangenaam en wrokkig verloopt.
Als jij leuk genoeg bent maakt het niks uit wie of wat anderen (ook) hebben. Kennelijk heb je zelf dat vertrouwen niet.
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.
dinsdag 15 februari 2022 om 14:18
+1dannas schreef: ↑15-02-2022 13:57Maar als je eigen kind straks iets wil, dan komt dat er gewoon want die hoort wel bij het gezin toch? Die 19-jarige kan de boom in en moet vooral niet denken dat er iets komt waar hij blij van wordt. Hij is immers geen onderdeel van het gezin, want komt maar 2x per maand.
Jezus te paard zeg![]()
Dat je man's zoon niet fulltime bij jullie woont, betekent toch niet dat je geen rekening met zijn wensen houdt?
Of komt hij echt maar 2x per maand een uurtje op bezoek? Of woont hij 2x per maand een weekend bij jullie? Maakt nogal uit lijkt me.
TO, je komt onsympathiek over richting stiefzoon
phloxx wijzigde dit bericht op 11-03-2022 14:27
2.16% gewijzigd
-
dinsdag 15 februari 2022 om 14:35
2x per maand mee-eten inderdaad.Taskmaster schreef: ↑15-02-2022 14:33Woont ie om het weekend bij jullie? Of komt ie twee keer per maand even mee-eten?
In het eerste geval kun je best een beetje met hem meebewegen en in het tweede geval heeft ie pech.
dinsdag 15 februari 2022 om 14:39
Misschien zou hij vaker langs willen komen als hij ook het gevoel had dat men zijn best doet om het voor hem ook als een 'thuis' te laten voelen. Suggereert hij dingen die hij prettig en belangrijk vindt. Maar op alles krijgt hij "nee", dus tja, dat voelt waarschijnlijk ook niet heel welkom.
anoniem_66f1068fbefb8 wijzigde dit bericht op 15-02-2022 14:45
0.51% gewijzigd
dinsdag 15 februari 2022 om 14:41
Hiermee zeg je heel duidelijk: jij hoort er niet bij. En het gezin van man en mij is beter dan dat van je moeder en je vader.Zonnetje21 schreef: ↑15-02-2022 13:58Ik wil graag het gevoel hebben dat mijn man en ik een eigen leven hebben, waarin wij onze eigen keuzes maken voor wat betreft inrichting en niet het leven van hem en zijn ex vrouw voortzetten. Ik snap dat ze een referentiekader hebben, maar om daar constant over te blijven doorgaan…
Ik hoop niet dat dat de boodschap is die je aan de zoon van je man (ik zeg expres niet het woord stiefzoon) wilt meedelen?
Wat eten we vanavond?
dinsdag 15 februari 2022 om 14:49
dinsdag 15 februari 2022 om 14:58
Of zoiets
Bedankt voor de tip, nu weet ik wat voor cadeau we moeten kopen als je ooit je eigen woonruimte heb
Ik zou het niet veel zwaarder maken dan dat. Ook geen gesprek van maken. Als dit nu een dagelijkse ergernis was, dan zou ik het bespreken, maar je ziet hem maar 2 x per maand, dus zoveel moet je nog wel aankunnen lijkt me.
dinsdag 15 februari 2022 om 14:59
Heeft de zoon van je man niet eens een bed bij jullie?
En wat is nou precies het probleem? Dat zij dingen willen zoals het bij ex is?
Dan zeg je toch gewoon: 'Dit koffiezetapparaat is beter' of 'alles wat in de Airfryer kan, kan in deze oven ook. Zal ik je eens laten zien hoe het werkt? Kijk.'
Doe niet zo moeilijk zeg.
En wat is nou precies het probleem? Dat zij dingen willen zoals het bij ex is?
Dan zeg je toch gewoon: 'Dit koffiezetapparaat is beter' of 'alles wat in de Airfryer kan, kan in deze oven ook. Zal ik je eens laten zien hoe het werkt? Kijk.'
Doe niet zo moeilijk zeg.
dinsdag 15 februari 2022 om 15:01
Niet waar.mooiezomerdag schreef: ↑15-02-2022 14:49Oude topic ook even gelezen. Arme ‘stief’kinderen.
Dit is waarom ik zo ontzettend tegen een tweede leg ben. De eigen kinderen komen altijd eerst……
Dat er mensen zijn die zich zo akelig opstellen betekent niet dat dat altijd zo is.
Er zijn massa’s bonusouders die zielsveel van de kinderen die hun partners al hadden houden en er alles aan doen om die kinderen het beste en veel liefde te geven.
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.
dinsdag 15 februari 2022 om 15:01
Dat het 'een super goed ding' is want hij kan er hartstikke lekkere snacks mee maken (en hij bij jullie ook best wat lekkers zou willen naast alle verantwoorde kleine kinder dingen)
dinsdag 15 februari 2022 om 15:16
Er zijn massa's waar het gaat zoals bij to.
Ik ken veel meer 'gezinnen' waar het verkeerd gaat en de stiefkinderen het moeilijk hebben dan waar ze liefdevol aanvaard worden.
Een pareltje dat ik vorig jaar te horen kreeg van een 2de leg kind: 'ik ben een liefdeskind want mijn ouders zijn nog samen, mijn halfbroer is dat niet want zijn ouders zijn gescheiden' Om te kotsen...
dinsdag 15 februari 2022 om 15:16
Ik vind het eerlijk gezegd ontzettend schattig dat een 19 jarige aangeeft wat hij tipt als goede keukenapparatuur. Hij weet hoe die werken, kan zelf koffie en een patatje maken, dus dan heeft hij misschien ook minder het gevoel op bezoek te zijn.
En natuurlijk hoef je niet alles te kopen wat hij wil. Maar met kinderen zou ik sowieso een airfyer kopen en een simpel senseo of ander apparaat is ook geen luxe naast een ingewikkelder ding.
En over het algemeen: bij verschil van inrichtingssmaak: wij hebben het hier opgelost dat ik hoofdverantwoordelijke ben over de ene ruimte (hier badkamer, slaapkamers, gang) en hij over andere (keuken, keuze van de bedden, bijkeuken), woonkamer hebben we beetje allebei onze eigen inrichtingszones gekozen. Natuurlijk stemmen we wel dingen op elkaar af en kopen we niet iets wat de ander niet leuk vind en niets duurs zonder toestemming. Maar het scheelt tijd en ergernis om niet alles samen uit te moeten kauwen.
En natuurlijk hoef je niet alles te kopen wat hij wil. Maar met kinderen zou ik sowieso een airfyer kopen en een simpel senseo of ander apparaat is ook geen luxe naast een ingewikkelder ding.
En over het algemeen: bij verschil van inrichtingssmaak: wij hebben het hier opgelost dat ik hoofdverantwoordelijke ben over de ene ruimte (hier badkamer, slaapkamers, gang) en hij over andere (keuken, keuze van de bedden, bijkeuken), woonkamer hebben we beetje allebei onze eigen inrichtingszones gekozen. Natuurlijk stemmen we wel dingen op elkaar af en kopen we niet iets wat de ander niet leuk vind en niets duurs zonder toestemming. Maar het scheelt tijd en ergernis om niet alles samen uit te moeten kauwen.
dinsdag 15 februari 2022 om 15:19
Het is toch geen kleuter meer? Mooi moment om koffie te leren zetten op een geavanceerder apparaat of met een oven of gasfornuis te leren werken.schaduwdier schreef: ↑15-02-2022 15:16Ik vind het eerlijk gezegd ontzettend schattig dat een 19 jarige aangeeft wat hij tipt als goede keukenapparatuur. Hij weet hoe die werken, kan zelf koffie en een patatje maken, dus dan heeft hij misschien ook minder het gevoel op bezoek te zijn.
Wel eens met het instellen van hoofdverantwoordelijken. Dat werkt bij mij ook altijd goed.