Mode & Beauty alle pijlers

Roaccutane ervaringen

12-06-2009 08:47 539 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hay!

Ik begin volgende week voor het eerst met het slikken van roaccutane 1x per dag 20 mg. voor mijn acné. Ik vind dit enorm spannend, omdat de bijwerkingen er niet om liegen! Ik heb hieronder wat vragen voor mede- roaccutane forumgenoten.

-Wie heeft er ook roaccutane geslikt, hoeveel mg. en hoelang?

-Wat waren jouw ervaringen hiermee?

-Is de acné voorgoed weggebleven na 1 kuur of moest je meerdere kuren ondergaan?

-Welke producten gebruikte je om je gezicht schoon te maken/te verzorgen?

Alvast bedankt!

Betty
Ik dacht toen ik de titel zag even dat het iets spiritueels was. Zie nu dat het een mode-topic is...
Ik heb Roa gebruikt, ongeveer vier maanden lang. Na vier maanden zag ik weinig tot geen resultaat qua huidverbetering. Wat ik wél had? Droge huid, vermoeid, lamlendig, sjaggerijnig, lusteloos, energiegebrek, nergens zin in.... met vlagen tegen het depressieve aan.

Ik hoop dat het voor jou wél werkt, en dat je niet teveel last hebt van bijwerkingen. Voor mij NOOIT meer Roa!
Heb dit laatst in een ander topic gepost, kopieer even naar hier.

Ik heb zo'n 20 jaar geleden roaccutane geslikt.

Dat was toen net op de markt en er was nog niet zoveel bekend over de bijwerkingen. Ik had matige maar wel hardnekkige acné, en was toen nog in de puberteit. Ik denk dat ik het ongeveer een jaar heb geslikt. Ik kreeg er onwijze droge slijmvliezen van, een hele droge huid, en ik verbrandde enorm snel in de zon. Achteraf gezien vermoed ik dat het ook invloed had op mijn stemming. Ik weet nog dat ik in die tijd heel slecht in mijn vel zat, enorm kribbig en nogal depri. Er was toen nog niks bekend over dat soort bijwerkingen maar ik geloof dat er later een verband is vastgesteld met depressie en suicidale neigingen (dat laatste had ik niet). Ik weet nog dat ik regelmatig een nierfunctieonderzoek moest hebben en absoluuut niet zwanger mocht worden.

Bij mij is de acne daarna voorgoed weggebleven, alleen toen ik stopte met de pil en na mijn bevallingen heb ik weer een paar maanden wat last van puistjes gehad. Mijn huid en haar zijn heel lang heel droog gebleven, nu fluctueert dat wat meer met hormoonwisselingen.

Ik ken ook twee vrouwen bij wie de acné na een tijd toch weer terugkeerde, dus ik denk dat ik geluk heb gehad dat het bij mij een definitieve oplossing was.

Hopelijk heb je hier wat aan.
mahna mahna tuduuuudududu
Mijn vriend heeft 8 maanden Roa geslikt. Maar voor 'n man is het wellicht anders. In het begin ging het redelijk, op een paar heftige bloedneuzen in de ochtend na. De laatste 2 maanden waren naar; zeer depri. Maar toen was íe al zo ver, dat die uiteraard de kuur af wilde maken. Heeft nog steeds last van acne, maar in een minder erge vorm.
Oei, ik moet er ook aan beginnen, maar wordt nu al niet vrolijk van wat ik hier lees.
Nou hier dan een positief verhaal

Ik had al jaren last van acne (kind, puber) en ging er ontzettend onder gebukt. Grote ontstekingen vaak, paarse vlekjes, puisten, ook op mijn rug. Durfde niet meer te zwemmen, voelde me lelijk, wilde niet meer buiten komen...Had al vanalles geprobeerd, zalfjes, lotions, cremes, antibiotica, de pil...en toen Roaccutane dus. Geloof de hoogste dosis, ik denk 8 maanden. Enge verhalen dat je niet zwanger mag worden want de ongeboren vrucht raakt totaal misvormd (ach ik moest niet eens aan seks denken, dat zou ik ooit durven..), bloedprikken want je leverwaarden moeten gecontroleerd worden telkens....maar wat een verademing. Het was weg.

Helaas kon ik het bijna iet geloven en zag ik lange tijd nog een puistenkop in de spiegel. Vreemd hoe dat werkt, maar ik had het al zo lang.

Het rare is dat als ik met de pil (Diane) stop, dat ik dan pukkeltjes krijg (wel veel minder hoor, eigenlijk niet zo zichtbaar).

Het was het voor mij meer dan waard.
Digi...wat fijn om te horen...helemaal niks voor jou (zover als ik je ken van het forum)!!!
Hier ook een positief verhaal. Ik heb vorig jaar 4 maanden Roa. geslikt. Ik was 30 en al vanaf de puberteit acne. Door stress werd het dramatisch en besloot ik er iets aan te doen. Door de Roa, werd het nog erger.... Ik zag er niet uit! de grand canyon was er niks bij....

Tijdens de kuur had ik enorm droge lippen en heb ik heel wat labello's weg gesmeert.

Na de kuur was het afwachten en langzaam verdwenen AL mijn pukkeltjes al sneeuw voor de zon... Nu, een jaar later, is het nog steeds weg! Ik ben zooooooo blij dat ik het gedaan heb!! Ik heb nog steeds wel littekentjes, maar door geduld en goede verzorging zullen die langzaam gaan vervagen. Maar ik ben zielsgelukkig!!!

Succes!!

@ Feessie; nice pic!!!!
Wat fijn te lezen!! Hopelijk heeft het bij mij ook deze uitwerking. Ik kan niet wachten.
quote:Froep schreef op 14 juni 2009 @ 22:50:

maar door geduld en goede verzorging zullen die langzaam gaan vervagen.wat voor verzorging bedoel je dan precies?

Hier ook een positief verhaal. Ik heb vorig jaar 4 maanden Roa. geslikt. Ik was 30 en al vanaf de puberteit acne. Door stress werd het dramatisch en besloot ik er iets aan te doen. Door de Roa, werd het nog erger.... Ik zag er niet uit! de grand canyon was er niks bij....

Tijdens de kuur had ik enorm droge lippen en heb ik heel wat labello's weg gesmeert.

Na de kuur was het afwachten en langzaam verdwenen AL mijn pukkeltjes al sneeuw voor de zon... Nu, een jaar later, is het nog steeds weg! Ik ben zooooooo blij dat ik het gedaan heb!! Ik heb nog steeds wel littekentjes, maar door geduld en goede verzorging zullen die langzaam gaan vervagen. Maar ik ben zielsgelukkig!!!

Succes!!

@ Feessie; nice pic!!!!

Hoi,

Ook ik ben 30 en overweeg een roakuur. Al mijn hele leven last van acne, heel hardnekkig, maar niet in extreme mate. Nu heb ik sinds kort ook acne rosacea (heeft niet veel met gewone acne te maken), maar roa werkt ook hier heel goed tegen.

Jij hebt maar 4 maanden roa geslikt? De meesten doen er een half jaar over. Had jij een hele hoge dosering? Normaal wordt toch 1 mg roa per kg lichaamsgewicht aanbevolen?

Had jij last van bijwerkingen en zo ja, van welke?

Wordt je huid dunner of alleen brozer?

Ten slotte ben ik net zoals TO erg benieuwd naar de verzorgingsproducten die jullie gebruikten voor de kapotte lippen en droge huid.
Net de eerste Roa-pil genomen. Heel spannend...
De dermatoloog schreef een kuur voor 4 maanden voor. Ik moest om de 5-6 weken op controle en bloed prikken.

Ik heb idd ook een formulier moeten ondertekenen dat ik niet zwanger mocht raken en zelfs een test moeten doen voordat ik aan de kuur mocht beginnen. Ik geloof dat je cholesterol iets van 5.0 moet zijn, alles daarboven is gevaarlijk en mag je niet slikken. Aangezien ik een te hoog cholesterol heb (erfelijk) was het even spannend of ik de kuur mocht gaan doen. Ik had al langere tijd een stabiele cholesterol, ietsje te hoog maar. En gelukkig zat ik op 5, 06 ofzo!!!

Ik gebruikte tijdens de kuur een zeer milde reiniging (wash) 2 keer per dag. Ik smeerde niets op mijn gezicht na de avondreiniging. Ik had verder geen last van een droge huid maar wel van enorm droge lippen. Soms ook was rond de mond, maar dan gebruikte ik purol. Vet, maar het werkte wel!

Ik smeerde me suf met een hydro lippenbalsem en dat ging ook goed. Soms had ik echt de vellen eraan hangen!!

Ik merkte al snel dat mijn huid minder vet werd. Mijn oogschaduw bleef zitten!! Normaal gesproken verdween de oogschaduw van het ooglid en ging dan in een plooitje zitten, maar dat gebeurde dus niet meer!

Nu gebruik ik een dagcreme en milde reinigsgel. Eens per week scrub ik en elke week de gezichtbruiner. Want de dermatoloog heeft mij gezegd dat de zon de littekentjes doen vervagen. En het werkt, want tot een paar maanden geleden leek ik zonder make-up op een volwassen vrouw met de mazelen of waterpokken. Knalrode vlekjes! Sinds de zon er is, wordt de roodheid steeds minder....

Ik ben echt heel erg tevreden en zit lekker in mijn vel.

Bettyyyy, wohoo! Het begin is er!!

Het gaat bij jou ook zeker goedkomen!
quote:Froep schreef op 15 juni 2009 @ 21:30:

Eens per week scrub ik en elke week de gezichtbruiner. Want de dermatoloog heeft mij gezegd dat de zon de littekentjes doen vervagen. En het werkt, want tot een paar maanden geleden leek ik zonder make-up op een volwassen vrouw met de mazelen of waterpokken. Knalrode vlekjes! Sinds de zon er is, wordt de roodheid steeds minder....

Hoi Froep,

Die vlekjes waar je het over hebt, duurt dat dan zo lang voordat die wegtrekken? (ik bedoel, je bent al een jaar puistvrij en van de roa af?)
quote:Digitalis schreef op 12 juni 2009 @ 10:49:

Het rare is dat als ik met de pil (Diane) stop, dat ik dan pukkeltjes krijg (wel veel minder hoor, eigenlijk niet zo zichtbaar).

Hoe bedoel je dat? Als je de stopweek van de diane hebt krijg je meer puistjes of bedoel je als je definitief stopt met de diane?
Lizettetje,

Als ik er echt mee stop. Ik doe trouwens niet aan stopweken meer maar in stopweken had ik er geen last van. Ik zou wel met de pil willen stoppen (niet om zwangerschap, maar voel me geloof ik beter zonder, hoewel die vrouwelijke hormonen m'n testosteronlevel wel beetje neutraliseren..).
Hee Lizettetje,

Ik ben idd al een jaartje puistvrij en van de roa af. Normaal gesproken krijg je na een puistje ook een vlekje en na een paar weken is dat dan weer weg.

Maar tijdens de roa kreeg ik na elk puistje er een schitterend littekentje voor terug! Terwijl ik er niet aan zat!

De dermatoloog vertelde dat dat idd het geval was. Waarom weet ik niet. Maar het is al een stuk minder.

Dus kom maar op met die zon!!!!
quote:Digitalis schreef op 16 juni 2009 @ 11:44:

Lizettetje,

Als ik er echt mee stop. Ik doe trouwens niet aan stopweken meer maar in stopweken had ik er geen last van. Ik zou wel met de pil willen stoppen (niet om zwangerschap, maar voel me geloof ik beter zonder, hoewel die vrouwelijke hormonen m'n testosteronlevel wel beetje neutraliseren..).

Maar dat je dan weer puistjes krijgt na het stoppen met de diane kan ook tijdelijk zijn, of heb je dat nooit geprobeerd? Door het stoppen krijg je min of meer een uitbraak, maar dat zou in de loop der maanden wel weer wat bij moeten trekken.

Heb jij al die tijd tijdens en na de roa ook de diane geslikt?
quote:Froep schreef op 16 juni 2009 @ 12:47:

Hee Lizettetje,

Ik ben idd al een jaartje puistvrij en van de roa af. Normaal gesproken krijg je na een puistje ook een vlekje en na een paar weken is dat dan weer weg.

Maar tijdens de roa kreeg ik na elk puistje er een schitterend littekentje voor terug! Terwijl ik er niet aan zat!

De dermatoloog vertelde dat dat idd het geval was. Waarom weet ik niet. Maar het is al een stuk minder.

Dus kom maar op met die zon!!!!

Ik herken de vlekjes inderdaad ook, duurt sowieso best lang voordat deze weer helemaal weggetrokken zijn.

Maar bedoel je dat je echte littekentjes hebt overgehouden aan de

puistjes in de zin van huidbeschadiging/putje oid, of bedoel je alleen de rode vlekjes? De vlekjes zouden na verloop van tijd weer weg moeten trekken en bij moeten kleuren. Als het om een echt littekentje gaat, gaat deze niet zomaar weg.

Maar het feit dat die vlekjes na een jaar nog zichtbaar zijn; is dat een normaal bijverschijnsel van een roakuur?
Vandaag pil nr. 2 genomen; nog niets te merken aan mijn huid. Ook nog geen droge/ gebarsten lippen..
-
@ Sop; ik kan me voorstellen dat je ervan gebaald moet hebben dat je een tweede Roa-kuur moet ondergaan om die vervelende rakkers te bestrijden. Hopelijk is het deze keer blijvend! De kans is groot; als ik de verhalen moet geloven, dat het na een tweede kuur voorgoed over is.

Succes!!

@ Feessie; nice pic!!!!

Froep! Two of a kind! Gelukkig zie je door al dat haar die puistjes niet zo hè!

Oh ja, de cholesteroltest, was ik inderdaad helemaal vergeten.

Achteraf gezien ben ik trouwens ook blij dat ik het gedaan heb, hoor.
mahna mahna tuduuuudududu
Vandaag dag 3: nog niet veel verandering merkbaar. Ik wacht op het komen van droge lippen; een teken dat de Roaccutane aanslaat.... Tot nu toe niets daarvan te merken.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven