Gezondheid alle pijlers

MIRENA hormoonspiraal

21-02-2008 21:55 40 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo lieve dames (en heren),

wie oh wie wil/ kan zijn/haar ervaring (negatieve als positieve) met mij delen wat betreft ""Mirena" hormoonspiraal?!

Ik ben 6 weken geleden bevallen en binnenkort wordt hij bij mij ingebracht. Ik ben zwaar op Google aan het surfen maar vindt voornamelijk oude berichten (2005 & 2006).....

Alvast bedankt....
ga eerst eens lezen ik geloof dat er zeker 3 topics over lopen .
klik hier dat is 1

klik ! hier is twee ...
moodswings na plaatsen mirena
nog meer ....
Hallo,

Ik heb al 8 jaar een Mirena. Inmiddels heb ik dus de tweede. Ik heb nog nooit een klacht gehad. Ben al 8 jaar niet meer ongesteld. Heerlijk.

Kan niks negatiefs bedenken.
quote:Yamuna schreef op 21 februari 2008 @ 22:14:

nog meer .... HARTSTIKKE BEDANKT.....ben al begonnen met lezen!!!!
Ik heb gisteren een hormoonspiraaltje laten plaatsen.

En het mocht weer blijken: een mens lijdt het meest door het lijden dat hij vreest!

Want wat heb ik me druk gemaakt! En wat viel het mee!

Ik had besloten een spiraaltje te laten zetten omdat ik weet dat ik de komende vijf jaar toch nog geen kinderen wil krijgen en omdat je met een spiraal niet elke dag moet denken aan de pil innemen en omdat ik vaak op vakantie ga naar verre landen en de pil is niet veilig als je diarree hebt…

Drie weken van te voren was ik al erg nerveus, wakker liggen met klamme handen en nachtmerries. Maar gisteren viel het hartstikke mee! Daarom wil ik andere meiden gerust stellen die er over na zitten te denken een spiraal te laten plaatsen.

Ik heb enkele tips:

-Laat je ophalen met de auto of ga met de bus, maar niet fietsen of lopen.

-Laat de spiraal plaatsen als je ongesteld bent, dan staat je baarmoeder al wat wijder.

-Laat het absoluut doen door een gynaecologe in het ziekenhuis en niet door je huisarts. Voor gynaecologen is dit een routineklusje en zij zijn gewend aan kijken in vagina’s die naar menstruatiebloed stinken…

-Neem pijnstillers in. Ik heb zelf 4x Naproxen 500mg genomen (één de avond van tevoren, één 5 uur van tevoren, één 1 uur van tevoren, één na het plaatsen voor het slapengaan).

-Hou er rekening mee dat veel ziekenhuizen eerst (minimaal 10 dagen van tevoren) een kweekje willen maken (pijnloos), om te checken of je geen soa hebt.

-Neem iets mee wat je kan eten als je je een beetje flauw voelt na afloop (een koekje, een plakje ontbijtkoek).

-Ik vond het zelf prettig dat mn vriendje meeging om zijn hand te kunnen vasthouden. Misschien wil je je moeder of vriendin meenemen?

Ik zal vertellen hoe het bij mij is gegaan.

Eerst vertelde ze dat je de eerste paar maanden nog onregelmatig kan vloeien en dat je misschien bruinige afscheiding krijgt, maar dat wordt minder. Ook de eerste maand is het verstandig om nog met condoom te vrijen, tot je je controle hebt gehad (paar weken na plaatsen).

Toen moest ik mn broek en onderbroek uitdoen en werd ik heel zenuwachtig. Je gaat zitten/liggen met je bovenbenen in twee beugels en je moet je bekken een beetje naar voren kantelen.

Bij mij werd eerst een echo gemaakt met een soort camera op een dildo. Geheel pijnloos, kijken ze of de baarmoeder goed ligt ofzo.

Daarna krijg je een eendenbek in. Doet geen zeer, gewoon ontspannen alsof je een piemel toelaat zeg maar. Ik was heel zenuwachtig terwijl je juist de hele tijd rustig moet blijven ademen (neus in, mond uit).

Dan vroeg ze mij te kuchen, terwijl je kucht pakt ze met een tangetje de baarmoedermond vast, beetje stekend gevoel. Dan gaat ze de diepte van je baarmoeder meten, en dan gaat je baarmoeder als protest krampen geven. Niet prettig, maar echt erg is t ook niet.

Als dat is gedaan zal de spiraal worden ingebracht. Als t goed is gebeurd dit zo snel mogelijk en gelijkmatig. Dit is een gemene stekende pijn. Maar als dat is gebeurd, is het ergste achter de rug.

Dan worden de draadjes afgeknipt (zo’n 2cm uit de baarmoedermond). En daarna mag de eendenbek eruit en is het gedaan.

Dan moet je rustig aan doen. Ik voelde me draaierig, dus ben even gaan liggen. Gewoon rustig aan doen, niet te snel gaan ademen en je langzaam aankleden. Dan moet je nog een afspraak maken voor controle.

Daarna ga je krampen voelen. Iemand zei me: voelt als weeën, maar daar ben ik het niet mee eens. Het voelt gewoon als een stevige ongesteldheid, eerste dag, met een zeurende rugpijn.

Thuis lekker met een kruik op de bank of achter de computer, lekker iets met suiker eten en rustig aan doen. Neem een aspirine als je je echt niet lekker voelt.

Bij mij is het echt zo mee gevallen! Wees niet bang, je bent de eerste niet bij wie ze zo’n spiraal plaatsen. Laat je niet te veel afschrikken door de horrorverhalen.

Mara (21 jaar)
Eens!! Ik heb mijn mirena sinds 10 april, en het plaatsen viel me ook alles mee na het lezen van veel horrorverhalen.

Ik heb nu nog steeds wel wat last van bruine afscheiding, maar ik ben erg onregelmatig in de periode geweest net voor het plaatsen, mijn baarmoederslijmvlies is waarschijnlijk aan de dikke kant geweest toen de mirena werd geplaatst, en nu is je lichaam gewoon bezig dat kwijt te raken.

Maar het is verder echt een aanrader!!
Ik overweeg ook (op advies van mijn huisarts) een Mirena. Bij mij is de voornaamste reden om mijn hevige menstruaties (erge pijn + veel bloedverlies) tegen te gaan. Slik al jaren -op en af- de pil, maar ik ben inmiddels flauw van die dagelijkse dosis hormonen. De Mirena geeft zowel anticonceptie als minder tot geen menstruatie, dus dat zou the best of both worlds zijn, althans volgens mijn arts.

Zou graag wat nog wat (recente) ervaringen willen lezen wat betreft die ongesteldheid. Wordt het echt een stuk minder, zoals de Mirena pretendeert?

En hoe zit het met de bijwerkingen: gewichtstoename, moodswings etc? (moet erbij zeggen dat ik de pil heel goed verdraag, zonder noemenswaardige side-effects).
mosterd.

Topic blijkt al een baard te hebben.
mirena is mij prima bevallen, plaatsen (febr. 2008) viel ook wel mee alleen meteen daarna werd ik niet lekker, overgeven en duizelig maar dat komt vaker voor schijnt, en duurt niet lang. 's middags een beetje buikpijn gehad verder niets. vanaf dat moment ook niet meer ongesteld geweest, helemaal goed dus. ook geen bijwerkingen in mijn geval.

heb 'm ook door de gynaecoloog laten plaatsen trouwens, net als maravanbar.
Fijn dat jullie allemaal zo postief zijn over de mirena, maar ik begrijp van jullie dat er niemand klachten heeft van de Mirena. Behalve dan het inbrengen, het is en blijft toch niet onze hobby hé

Maar ook daar gaan ze iets aan doen...Ik heb nu een kleine en met een lichtere dosis Mirena 15 microgram ipv 20 microgram.

En ja, ik ben nog steeds niet zwanger, en we voldoen aan het landelijk gemiddelde. En ben na het inbregen nog 1 ongesteld geweest. Veder zit hij er te zitten en heb ik echt nergens last van. Voordeel dat je wel vaker zin heb.....

Ik heb helemaal geen last gehad van het inbrengen, en had ook nog geen bevalling achter de rug. En had en mocht van te voren niets innemen.

Behalve het licht duizelige gevoel toen ik na alles weer overeind kwam. Maar denk ook dat de duur van alles bij elkaar (lange leve de co-assistenten) en de spanning vooraf meewerkte hierbij.

Maar dat was snel over...

En ben zo naar huis gefiets....

Enig wat erg lastig is....is dat ik voor dit onderzoek of hij echt zo goed is ook met een lagere dosis.

Ik elke 3 mnd terug moet naar de gyn. en dit echt op de meest onmogelijk tijden als je full-time werkt is. En het altijd uitloopt enz.
Ik heb sinds bijna 5 jaar een mirena. Moet dus binnenkort voor een nieuwe. Heb 'm bij de HA laten plaatsen, verder zonder problemen, was ook niet al te pijnlijk. Heb toen alleen het eerste half uur ongelofelijke jeuk gehad van de draadjes die uit de baarmoedermond blijven steken.

Over een paar maanden ga ik voor een nieuwe. Nu wel bij een gyn. Hij heeft me al een recept gegeven voor een mirena, want je moet 'm wel zelf bij de apotheek halen.

Het enige nadeel dat ik heb ondervonden aan de mirena is dat ik veel last van puistjes heb. Nu niet meer, misschien omdat nu de werking na bijna 5 jaar minder is? Maar toch zeker de 1ste 3 jaar had ik regelmatig last van puisten.

Heb ook al die jaren gewoon m'n menstruatie gehad. Wel slechts een hele lichte menstruatie.
Ik heb ook een Mirena, al 2 jaar ongeveer, en het bevalt prima. Na het eerste jaar werd ik opeens weer "ongesteld" (meer bruine afscheiding, inlegkruisje is voldoende), en de laatste drie maanden zelfs redelijk regelmatig. Nu ben ik eigenlijk "over tijd" en begin ik me toch een beetje zorgen te maken (stom natuurlijk, want spiraaltje!). Herkennen meer mensen dit probleem?
Ook ik heb een Mirena spiraal, bijna een jaar nu.

Het inbrengen was een fluitje van een cent, al was ik er behoorlijk bang voor door alle wilde verhalen op internet. Voor de zekerheid heb ik me even laten brengen naar de huisarts maar terug ben ik gewoon gaan lopen en nergens last van hoor. De volgende dag ben ik naar de Gay Pride gegaan, ik voelde me gewoon normaal eigenlijk.

Na een maand of twee had ik geen bruine afscheiding meer en nu nog steeds niks! Heel af en toe een beetje roze achtig maar dat is echt te verwaarlozen. Ik vind het heerlijk, ik had altijd erg last van mijn menstruatie en nu dus niet meer!

Wel ben ik de touwtjes kwijt, ga als je dat ook hebt vooral niet Googlen, dat deed ik en daar staan ook veel wilde verhalen over. De mijne zit prima alleen de touwtjes zijn wat naar binnen gekruld zodat ik ze niet meer voel.

Succes!
hey allemaal,

Ik ben 20 jaar en heb nog geen kinderen gehad, maar omdat ik erg zware menstruaties heb (dat ik niet eens kan zitten) en de pil daartegen niet hielp heb ik 12 juni 2009 een mirena spiraaltje laten zetten.

Het zetten was erg pijnlijk...(dit heeft waarschijnlijk ook te maken met dat ik nog geen kinderen heb gehad)

Ik ben daarna ook bijna flauw gevallen en heb een half uur ofzo op de grond gelegen.

Mijn moeder heeft ook een spiraaltje en vertelde me dat de 1e 2 dagen na het zetten nog pijn doen en dat het daarna over is. Mijn huisarts vertelde me (de dag zelf) dat het maximaal een week zou duren.

Ik ben nu al meer dan een week verder en heb nog steeds erg veel pijn. Het voelt alsof ze links en rechts in me buik (van buik tot rug) pennen doorheen hebben geslagen. Erg veel buik en rugpijn dus.

Daarnaast ben ik wisselend misselijk en duizelig en heel zwakjes(alsof ik zo door me benen kan zakken).

Ik heb wel een lage bloeddruk en een gevoelige vagina (sex doet pijn, en niet omdat het de eerste keer was ofzo... al vaak geprobeert maar blijft pijn doen).

Ik slik ook pijnstillers (2 paracetamol en 1 ibuprofen per 4 uur) maar die doen niet zo heel veel. Ik wordt er wat duf van(van de pijn of de pillen ben ik nog niet uit).

Ik moet woensdag langs komen voor een echo. Ik ben erg zenuwachtig, bang dat er iets fout is, dat het daarom nog zo'n pijn doet. Ik hoop echt van niet en dat de pijn snel weg gaat, want ik hou dit zo niet uit, ben tentames aan het verkloten enzo, baal echt.

Heeft iemand nog tips?
Ik ben bang dat de Mirena toch geen succesverhaal is bij mij. Ik heb hem nu ruim een jaar en nu lijkt het erop dat ik hem vandaag eruit laat halen. Qua moodswings etc. had ik echt nergens last van maar ik word nog steeds ongesteld, heb nog steeds kramp voordat ik ongesteld word en dat is ook steeds vaker, zo om de twee weken. De menstruatie stelt op zich niets voor, ik red het met een inlegkruisje. En de laatste tijd heb ik ook steeds een steek in mijn baarmoeder als ik een bepaalde draai maak.

Dan maar weer aan de pil, denk ik, al staat dat me wel erg tegen.
Ik heb hem een jaar gehad, en ik vond het een ramp. Met de pil nooit ergens last van, maar hiermee grote puisten, vocht vasthouden, stemmingswisselingen, en noem maar op. De hele bijsluiter, helaas. En ook nog altijd hevig ongesteld.

Het is heel persoonlijk, je zult het echt zelf moeten proberen.
Ik heb 'm nu 1,5 jaar. Ik vond het inbrengen wel pijnlijk, maar dat was snel vergeten. Hier alleen maar gemak. Even een paar dagen licht gevloeid, daarna nooit meer ongesteld geweest. Ik nam de mirena vanwege hele heftige menstruaties, daar ben ik nu mooi vanaf.

Het enige nadeel wat ik ervan ondervind is dat ik met vlagen erg pijnlijke borsten heb.
Ik ben aan het dubben tussen een Novasure behandeling of de Mirena. Mijn gezin is compleet en ik heb me tijdens de keizersnede laten steriliseren. Vanwege mijn zware menstruaties die twee weken duren (daarachteraan mijn ovulatiebloeding en dan 5 dagen niets en dan begint de hele heisa weer) overweeg ik dus of de Mirena of Novasure.

Omdat ik dus al permanente AC heb wees ik het advies van mijn gyn, de Mirena, af. Maar nu ik er een weekje over na heb gedacht en wat gegoogled heb op Novasure begin ik toch te twijfelen.

Met de pil had ik een enorm libidoverlies (schoot totaal zijn doel voorbij) en ik hoor toch regelmatig dat de Mirena ook allesbehalve ideaal is.

Iedereen heeft het erover dat het inbrengen wel meevalt maar hoe zit dat met verwijderen? Dan staan die haakjes toch uit? Dat lijkt me pijnlijker dan inbvrengen wanneer de haakjes nog ingeklapt zijn, of stel ik me dit verkeerd voor?
Poep, wie heeft jou gescheten?
Ik heb vorig jaar mijn 2e Mirena laten plaatsen. Net zoals de eerste keer was het plaatsen zeer pijnlijk, ondanks dat ik kinderen heb en de pijnstillers die ik had genomen. Gelukkig duurt het plaatsen normaal gesproken maar een paar minuten, ware het niet dat de arts de Mirena plaatste en meteen met het verwijderen van de hulpmiddelen ook het spiraaltje weer mee naar buiten nam Ik ben helaas nog steeds elke maand ongesteld, maar wel minder erg dan met de pil. De laatste maanden heb ik meer last van buikpijn, puistjes heb ik elke maand wel wat last van maar dat had ik ook voor de Mirena. Al met al bevalt het me prima, je hebt er 5 jaar geen omkijken naar.
hoi,

ik had vroeger zo een spiraaltje gekregen om mijn bloedingen te stoppen, en het hielp , eindelijk na vier maanden stopten ze, maar spijtig genoeg moet ik ook wel zeggen dat toen ik het na 5 jaar moest laten vervangen het niet meer hielp, ik kreeg constant bloedingen terug, heb het moeten laten verwijderen en geen enkel medicament dat we geprobeerd hebben hielp en dan heb ik voor mijn gezondheid moeten besluiten om mijn baarmoeder te verwijderen
Ik heb zelf geen goede ervaringen met Mirena.

Had hem laten plaatsen, wat me op zich nog wel meeviel ondanks dat ik geen kinderen heb. Maar ik heb een half jaar lang drie van de vier weken buikpijn gehad. Had al een echo laten maken en hij zat goed. Nu heb ik hem twee maanden geleden laten verwijderen en overgestapt op Nuvaring en heb geen buikpijn meer gehad.
love love love it! Heb m wel bij gyn laten zetten want ik ben nog kinderloos. Eerste maanden af en toe krampjes, maar het weegt niet op tegen het genot van menstruatieloos door het leven gaan.

+ minder hormonen (en ik zat lekkerder in mn vel)

+ op lange termijn goedkoper

+ je hoeft nergens aan te denken, je vergeet nooit meer de pil

+ maar eens in de 5 jaar terug

- inbrengen kan even pijn doen (maar de tip van 4x Naprocen is zeker waar, heaven, je voelt niks meer)

- hij zit er wel 5 jaar (als je spijt krijgt is het onhandig)

Ik ben een groot voorstander. Maar ik zeg erbij dat ieder lichaam anders reageert op een Mirena. Dus ervaringen van anderen zijn een ding, maar daar moet je je niet door laten sturen. Kijk naar de feiten.

Succes met je keuze!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven