Hij heeft herpes

04-05-2022 20:18 383 berichten
Alle reacties Link kopieren
De laatste 6 weken intensief gedate met een man waarmee alles klopte. We zitten op 1 lijn, hij neemt dagelijks contact op, het was onwijs leuk. Afgelopen weekend een weekend samen weg geweest en we zijn een vakantie aan t plannen. Allebei midden 30, weten goed wat we willen en communiceren goed.

Gisterenavond kwam hij langs om te eten en blijven slapen. We hadden een heel serieus gesprek over relaties en zaten ook hierin op 1 lijn.

Dan zegt hij: er is iets dat ik je moet vertellen en dan is de glans er wellicht af voor je.

Hij heeft herpes, sinds een jaar of 6/7. Hij schaamde zich en had het me daarom nog niet verteld, en zijn laatste relatie was 5 jaar en omdat hij voelt wanneer een uitbraak komt, heeft zij infectie kunnen vermijden (jaarlijks getest). Gisteren wilde hij het me vertellen omdat hij zich schuldig voelde.

Drie dingen waar ik graag jullie visie op zou willen:

1) Nu voel ik me in eerste instantie natuurlijk verraden, omdat hij me dit niet heeft verteld voor we seks hadden. We hebben condooms gebruikt, maar dat is geen 100% bescherming bij herpes en met voorspel raak je ook dingen aan.

2) Ik heb geen symptomen. Ik weet niet of ik me moet laten testen (bloedtest). Schijnbaar is ca 80% van de dragers zich niet bewust van hun infectie dus er is zelfs een kans dat ik het al heb; ben in het verleden geen moeder Theresa geweest. Ik ben in 2011 een keer getest en destijds negatief.

3) Dan de relatie. Als ik bij hem blijf loop ik dus altijd het risico om besmet te raken; omdat hij een aanval niet op tijd aan voelt komen of toch een keer besmettelijk is zonder symptomen te hebben. Na zo’n korte tijd is t nog redelijk makkelijk weglopen. Maar de tijd die we samen door hebben gebracht was zo goed en het is heel makkelijk om met hem een toekomst te zien; we willen exact dezelfde dingen.
Hello, can you hear me?
LuciFee2022 schreef:
05-05-2022 09:55
Hij is een eikel om niet te vertellen voor de seks dat hij haar een aandoening kan geven.

Wat is er mis met je morele kompas als je dat gaat zitten goed lullen.
90% van je bedpartners kan je in potentie deze aandoening geven. Deze man heeft het haar verteld zodra duidelijk werd dat de relatie serieus werd. Wat vind je daar amoreel aan?
Blauwevaas schreef:
05-05-2022 09:59
Informeer jezelf wat beter. 90% vd bevolking loopt rond met een vd 2 koortslipvirussen. Jij waarschijnlijk ook. In al die gevallen is er in enige mate kans op overdracht en daarmee uitbraken.
Nee, het is weliswaar aanzienlijk maar het percentage ligt op 50-70%. En nee, ik heb gelukkig nog nooit een koortslip gehad.
rosanna08 schreef:
05-05-2022 10:00
over tekst uit z'n verband trekken gesproken....
Leg eens uit, wat heb ik uit verband getrokken? Ik geef de feiten weer.

90% van de mensen loopt rond met een van de koortslipvirussen. Bijna 1 op de 3 heeft dat genitaal.
Wanneer er geen uitbraak is dan is het risico op overdracht zeer klein maar niet nul. Dat geldt dus voor die volledige 90%!
aardbei35 schreef:
05-05-2022 10:01
Nee, het is weliswaar aanzienlijk maar het percentage ligt op 50-70%. En nee, ik heb gelukkig nog nooit een koortslip gehad.
Je hoeft geen uitbraken te hebben om het virus bij je te dragen
Blauwevaas schreef:
05-05-2022 10:03

90% van de mensen loopt rond met een van de koortslipvirussen. Bijna 1 op de 3 heeft dat genitaal.
Wanneer er geen uitbraak is dan is het risico op overdracht zeer klein maar niet nul. Dat geldt dus voor die volledige 90%!
Het gaat hier niet om een koortslip maar om genitale herpes. En daarvan is 50-70% drager.
Het gegeven dat je met actieve herpes met iemand naar bed gaat en het willens en wetens verzwijgt, zou voor mij reden zijn om het af te kappen. Dan matchen we niet op essentiële zaken.
Blauwevaas schreef:
05-05-2022 09:58
Dat kan, maar die kans is niet zo heel erg groot. En die is dus even groot als bij al die 90% van de mensen die rondloopt met het koortslipvirus. De enige manier om dat risico uit te sluiten is door gewoon nooit meer sex te hebben en niemand meer aan te raken. Of jezelf in plastic te wikkelen.

Daarom is het hypocriet om nu te doen of TO een zwart-wit risico heeft gelopen met deze man, en dat haar dat per definitie "levenslang blaasjes" oplevert. Het risico dat TO gelopen heeft is onder deze omstandigheden vergelijkbaar met het risico dat ze met elke willekeurige date zou hebben gelopen.
Het punt is dat die kans wel aanwezig is. Hoe groot die kans is vind ik zelf niet zo relevant. Het is aan de ander om te bepalen of diegene dat risico wil nemen.
Blauwevaas schreef:
Je hoeft geen uitbraken te hebben om het virus bij je te dragen
Dat weet ik. In dit geval wist de man allang dat hij hij genitale herpes heeft, maar koos er vanwege schaamte voor, als ik TO goed heb begrepen, het pas te vertellen ná de seks. Ik snap zulke mensen gewoon niet, maar misschien is dat, zoals ik al eerder zei, wel mijn "gebrek."
rosanna08 schreef:
05-05-2022 09:47
dat doe ik dan ook zeker en er wordt niet gesekst zonder een soa-test
ik lees net dat herpes daarmee niet aangetoond kan worden
_Branwen_ schreef:
05-05-2022 10:05
Het gegeven dat je met actieve herpes met iemand naar bed gaat en het willens en wetens verzwijgt, zou voor mij reden zijn om het af te kappen. Dan matchen we niet op essentiële zaken.
Het was in dit geval geen actieve herpes. Hij had geen uitbraak.
Blauwevaas schreef:
05-05-2022 09:59
Informeer jezelf wat beter. 90% vd bevolking loopt rond met een vd 2 koortslipvirussen. Jij waarschijnlijk ook. In al die gevallen is er in enige mate kans op overdracht en daarmee uitbraken.
Ik ben medisch te weinig onderlegd om te oordelen in hoeverre er in dit specifieke geval sprake was van een niet onaanzienlijk risico. Echter, het feit dat de man in kwestie zich schuldig voelt dat hij het niet meteen heeft gezegd doet mij dan denken dat daar toch wel een reden voor is.

Dat is natuurlijk in geen enkele manier vergelijkbaar met onwetend rondlopen met een virus, of ooit een koortslip hebben gehad 10 jaar geleden. Bij deze man speelt duidelijk wel een groter risico. Nogmaals: ik ben geen arts, maar kennelijk groot genoeg dat ook deze man eigenlijk vindt dat hij had moeten melden.
sende schreef:
05-05-2022 10:06
Het punt is dat die kans wel aanwezig is. Hoe groot die kans is vind ik zelf niet zo relevant. Het is aan de ander om te bepalen of diegene dat risico wil nemen.
Vraag jij aan al je dates of ze een koortslip hebben?
Al had hij geen actieve herpes, hij bepaalde wel even dat TO dit pas te horen kreeg na de seks.
DS1971 schreef:
05-05-2022 10:07
Ik ben medisch te weinig onderlegd om te oordelen in hoeverre er in dit specifieke geval sprake was van een niet onaanzienlijk risico. Echter, het feit dat de man in kwestie zich schuldig voelt dat hij het niet meteen heeft gezegd doet mij dan denken dat daar toch wel een reden voor is.

Dat is natuurlijk in geen enkele manier vergelijkbaar met onwetend rondlopen met een virus, of ooit een koortslip hebben gehad 10 jaar geleden. Bij deze man speelt duidelijk wel een groter risico. Nogmaals: ik ben geen arts, maar kennelijk groot genoeg dat ook deze man eigenlijk vindt dat hij had moeten melden.
Nou, als je even door dit topic scrollt en leest hoe groot het stigma is, dan begrijp je misschien dat de schaamte niet zoveel met het medische risico te maken hoeft te hebben.
Blauwevaas schreef:

"Daarom is het hypocriet om nu te doen of TO een zwart-wit risico heeft gelopen met deze man, en dat haar dat per definitie "levenslang blaasjes" oplevert. "
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
aardbei35 schreef:
05-05-2022 10:08
Al had hij geen actieve herpes, hij bepaalde wel even dat TO dit pas te horen kreeg na de seks.
Vraag jij aan al je dates of ze een koortslip hebben?
Ja, vervelend dat stigma.

Nog steeds ga je dit melden voor seks. Tenminste als je geen eikel ben.
DollyDex schreef:
ik lees net dat herpes daarmee niet aangetoond kan worden
zucht... het lijkt me niet heel onmogelijk om te kunnen bedenken dat als ik om een soa-test vraag, ik het ook over herpes zal hebben
Blauwevaas schreef:
05-05-2022 10:09
Nou, als je even door dit topic scrollt en leest hoe groot het stigma is, dan begrijp je misschien dat de schaamte niet zoveel met het medische risico te maken hoeft te hebben.
Er is geen stigma maar mensen hebben moeite met het minder goed werkende morele kompas van deze man waar TO mee aan het daten is. Het gewoon niet vooraf vertellen en we hebben het dus over genitale herpes en niet over een koortslip.
rosanna08 schreef:
05-05-2022 10:10
zucht... het lijkt me niet heel onmogelijk om te kunnen bedenken dat als ik om een soa-test vraag, ik het ook over herpes zal hebben
Je zult dan te horen krijgen dat het niet testbaar is als er geen actieve uitbraak is, en dat het weinig zinvol is om het te willen weten.
aardbei35 schreef:
05-05-2022 10:11
Er is geen stigma maar mensen hebben moeite met het minder goed werkende morele kompas van deze man waar TO mee aan het daten is. Het gewoon niet vooraf vertellen en we hebben het dus over genitale herpes en niet over een koortslip.
Nogmaals: genitale en labiale herpes worden veroorzaakt door dezelfde twee virussen!! We hebben het hier over een koortslip. Het enige onderscheid is de plaats waar het in het lichaam tot uiting komt.
Blauwevaas schreef:
05-05-2022 10:09
laat ik even heel duidelijk zijn: het gaat er niet om of iemand herpes heeft, het zou voor mij geen reden zijn om de relatie te verbreken. Het gaat om het verzwijgen en pas na het mogelijk risicolopen verteld wordt
Blauwevaas schreef:
Het was in dit geval geen actieve herpes. Hij had geen uitbraak.

Je snapt volgens mij best wat ik bedoel.
Blauwevaas schreef:
05-05-2022 10:11
Je zult dan te horen krijgen dat het niet testbaar is als er geen actieve uitbraak is, en dat het weinig zinvol is om het te willen weten.
waarom denk jij het voor mij te kunnen bepalen of ik iets zinvol moet vinden of niet?
LuciFee2022 schreef:
05-05-2022 10:10
Ja, vervelend dat stigma.

Nog steeds ga je dit melden voor seks. Tenminste als je geen eikel ben.

Exact.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven