Zo verdrietig om alles

10-07-2022 21:06 51 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Hi medeforummers:
Hoe kan dit;
Ik zit in een hele moeilijke periode in mn leven. Ik heb een ernstig ziek kind (mentaal) .Er is hulp maar de situatie thuis is bijna onhoudbaar met ook enorm effect op onze andere kinderen. En ook op mijn relatie.
Ik heb veel steun vanuit paar goede vrienden en werk, maar 1 van mijn beste vriendinnen (30 plus jaar bevriend) laat t enorm afweten. Ze appt bijna elke dag het standaard zinnetje hoe gaat het vandaag, maar na weken elke keer het antwoord slecht kan ik daar niks meer mee. Voordat kind ziek werd (nu ruim half jaar) deden wij heel veel samen en was ze wekelijks bij ons.. Nu komt ze nooit meer. Haar leven gaat door (logisch, Vind ik ook helemaal niet erg, kan ook echt genieten van verhalen) maar het lijkt alsof ze geen ruimte heeft voor mijn verdriet. Ze was bij de geboorte van desbetreffende kind, dus echt niet zo maar een vriendin..
Dit doet zoveel pijn. Ik vind het zo lastig om er iets van te zeggen, ik denk dan als ik moet vragen om begrip en steun dan is t toch eigenlijk niks waard, of zien jullie dat anders? Zit ik vast in mijn eigen ellende en kan ik niet meer normaal denken misschien.
Wat zouden jullie doen?
Wat voor soort steun verwacht je dan van haar?
:hug:
Misschien biedt ze in haar beleving juist veel steun door elke dag te appen. En geeft ze jullie de ruimte omdat ze denkt dat jullie het erg druk hebben met zorg voor jullie zieke kind. Kan het zoiets zijn?

Al snap ik dat je simpel wordt van zo'n standaard zinnetje. In mijn omgeving is ook iemand die dat doet. Ik weet dat ze het heel goed bedoeld, maar lastige situaties zijn wat ze zijn, en het is niet zo dat als het vandaag slecht gaat, het morgen of overmorgen ineens goed zou gaan. Ik wist dan vaak ook niet meer hoe te reageren.
creatieveling wijzigde dit bericht op 10-07-2022 21:21
44.67% gewijzigd
Ze is je vriendin, dus ze houdt van je en heeft het beste met je voor. Ik zou dat om te beginnen als uitgangspunt nemen.
Met haar berichtjes doet ze haar best om interesse te tonen, maar voor jou is dat dus blijkbaar niet voldoende. Enorm afweten vind ik een behoorlijk verwijt. Wat verwacht je van haar? Hoe gaat zo'n app gesprek verder, 'praat' ze over je heen en gaat het alleen over haar? Of mis je vooral dat ze bij je langskomt en op die manier betrokken is?
Spreek uit wat je wilt, want zulke situaties zijn gewoon moeilijk. Je weet soms als vriendin ook niet wat je het beste kunt doen.

Het kan ook zeker zijn dat ze geen ruimte voor jou verdriet heeft. Het klink lullig, maar het kan als vriendin erg vermoeiend en zwaar zijn om telkens weer hetzelfde verhaal te horen. Haar focus zal ook altijd het meest bij haar eigen leven liggen, dat lijkt voor jou misschien makkelijker dan dat van jou, maar zij heeft ook haar eigen sores. De beste oplossing is in ieder geval om hier over te praten. Niet via de app, maar face 2 face.
ik denk dan als ik moet vragen om begrip en steun dan is t toch eigenlijk niks waard, of zien jullie dat anders?

Ja, ik zie dat anders. Ze biedt wel degelijk steun, alleen op haar manier. Als je een andere manier prefereert, kun je dat zeggen maar ik zou er niet de conclusie aan verbinden dat ze je niet wilt steunen.
Lieve TO, als eerst wat zit je in een vreselijke tijd :hug: .
Ik denk dat je vriendin je inderdaad wel degelijk steunt en er voor je is maar wellicht is uitspreken hoe je het wil een betere. Ook zijn er mensen die zich niet echt uiting kunnen of durven te geven in dit soort situaties.
:heart:
Ja wat verwacht ik... Niet perse bepaalde dingen of handelingen. Maar kom eens langs, een wandeling, vraag o onze andere kinderen een nachtje te logeren. Kom een keer koken.. Dat soort dingen. Ik ben in onze vriendschap 20 jaar een gelukkig persoon geweest, nu de laatste maanden gaat het slecht, maar ik ben van nature niet een zwaar op de hand persoon die eindeloos dezelfde ellende herhaalt. Ik heb alles met haar gedeeld, toen ze alleen was heeft ze kerst bij ons gevierd.
Of vraag, ik weet niet wat ik moet doen, maar wat vind je fijn.. ik vind het gewoon jammer dat iemand dat niet zelf kan bedenken. En dan iemand die zo dichtbij staat.

Maar misschien wil zij ons idd de ruimte geven. Dat kan natuurlijk goed.
Creatieveling schreef:
10-07-2022 21:19
Misschien biedt ze in haar beleving juist veel steun door elke dag te appen. En geeft ze jullie de ruimte omdat ze denkt dat jullie het erg druk hebben met zorg voor jullie zieke kind. Kan het zoiets zijn?

Al snap ik dat je simpel wordt van zo'n standaard zinnetje. In mijn omgeving is ook iemand die dat doet. Ik weet dat ze het heel goed bedoeld, maar lastige situaties zijn wat ze zijn, en het is niet zo dat als het vandaag slecht gaat, het morgen of overmorgen ineens goed zou gaan. Ik wist dan vaak ook niet meer hoe te reageren.
Ja dit zou natuurlijk goed kunnen.
yourlocalhero schreef:
10-07-2022 21:38
Lieve TO, als eerst wat zit je in een vreselijke tijd :hug: .
Ik denk dat je vriendin je inderdaad wel degelijk steunt en er voor je is maar wellicht is uitspreken hoe je het wil een betere. Ook zijn er mensen die zich niet echt uiting kunnen of durven te geven in dit soort situaties.
Dank je wel
Wat naar dat je je zo in de steek gelaten voelt. Ga alsjeblieft met haar om tafel en voer een openhartig gesprek. Dat moet kunnen ben je jezelf en haar eigenlijk verschuldigd als je zo close bent. Vind ik. Geef een mooie vriendschap niet zomaar op, praat met haar en geef haar de kans. Daarna kun je altijd zien of je het nog waard vindt.
No one ever made a difference by being like everyone else.
Als zij vraagt: hoe gaat het vandaag, zegt jij: ik mis jou!
Frizz schreef:
10-07-2022 21:47
:worship: die is goed. Dank je!!
Frizz schreef:
Ik zou dit persoonlijk niet zo'n fijn bericht vinden als ik elke dag wat laat horen.

TO, waarom antwoord jij op haar "hoe gaat het vandaag" appje niet met "slecht en ik zou het heel fijn vinden als je ..... voor me zou willen doen".

Mensen gaan er altijd vanuit dat er ongevraagd hulp geboden moet worden maar ik zie dat anders. Als iemand hulp nodig heeft mag hij/zij daar zelf om vragen is mijn insteek.
En sterkte met alles natuurlijk! Ik hoop dat de zon weer heel snel gaat schijnen voor jou en je gezin! :redrose:
Rooss4.0 schreef:
10-07-2022 22:10
Ik zou dit persoonlijk niet zo'n fijn bericht vinden als ik elke dag wat laat horen.

TO, waarom antwoord jij op haar "hoe gaat het vandaag" appje niet met "slecht en ik zou het heel fijn vinden als je ..... voor me zou willen doen".

Mensen gaan er altijd vanuit dat er ongevraagd hulp geboden moet worden maar ik zie dat anders. Als iemand hulp nodig heeft mag hij/zij daar zelf om vragen is mijn insteek.
Meen je dat nou? Dat is in mijn kringen echt hele normale communicatie voor: ik wil intensiever contact.
Ik zeg dat ook gewoon tegen m’n vriend als ie naast me op de bank zit, en het zorgt altijd voor een goed gesprek.

Er zit toch alleen iets positiefs in, met ik-boodschap?
werkofprive schreef:
10-07-2022 21:39
Ja wat verwacht ik... Niet perse bepaalde dingen of handelingen. Maar kom eens langs, een wandeling, vraag o onze andere kinderen een nachtje te logeren. Kom een keer koken.. Dat soort dingen. Ik ben in onze vriendschap 20 jaar een gelukkig persoon geweest, nu de laatste maanden gaat het slecht, maar ik ben van nature niet een zwaar op de hand persoon die eindeloos dezelfde ellende herhaalt. Ik heb alles met haar gedeeld, toen ze alleen was heeft ze kerst bij ons gevierd.
Of vraag, ik weet niet wat ik moet doen, maar wat vind je fijn.. ik vind het gewoon jammer dat iemand dat niet zelf kan bedenken. En dan iemand die zo dichtbij staat.

Maar misschien wil zij ons idd de ruimte geven. Dat kan natuurlijk goed.

Niet iedereen is zo hulp-aanbiederig, het zou ook niet heel snel in mij opkomen. Natuurlijk wel langskomen, maar niet zozeer de praktische dingen. Dat zijn vaak maar enkele mensen die dat doen, of niemand.
Je mag verwachten dat ze je steun biedt en langskomt. Maar al die andere dingen: verwacht niet te veel. Natuurlijk kan je het altijd vragen.

Sterkte met alles.
Allereerst veel sterkte

En als je nu eens reageert op de vraag ‘hoe gaat het vandaag?’;
Het gaat niet. Het valt me allemaal zwaar. Ik weet dat anderen hun eigen leven hebben maar het steekt me dat hun leven gewoon doorgaat terwijl mijn leven stilstaat en vol zorgen is. Ik ben doodmoe en weet niet hoe ik alle ballen hoog moet houden.

Dan moet ze toch wel een hork zijn om niet aan te bieden iets voor je te doen.
Sommige mensen zien het gewoon uit zichzelf niet. Maar willen dolgraag helpen maar weten gewoon niet hoe en moeten dan even op weg geholpen worden.

Of ze denken; ik heb ooit gezegd ‘als ik wat kan doen dan laat je het weten hé’… en die leggen de bal daarvoor ook volledig bij de ander.
Ik zou die persoon meer credit geven, ze stelt tenminste elke dag een open vraag.

Ik heb hier mensen die als ze al ooit interesse tonen dat met een zeer leidende vraag doen, waar je eigenlijk alleen goed op kan antwoorden. Of ja.

Het gaat vast al beter he? Jullie zijn vast weer helemaal oke? Je hebt vast minder/geen pijn he?
Dat soort dom geneuzel en van mensen van wie je echt meer mag verwachten.

Dat het een standaard zinnetje is klopt, het is namelijk een open vraag. Als je wat van haar wil, geef het aan, feit dat ze elke dag iets stuurt en niet leidend, lijkt mij dat je bij die persoon ook kan aangeven wat je nodig hebt. Of een dagje niet reageren kan ook.
Frizz schreef:
Gaat het om de hulp zelf die jij nodig hebt of om het idee dat ze het zelf aanbied?
Voor alletwee zie ik eigenlijk niet in dat je het vriendin kwalijk kan nemen dat ze dat niet juist inschat. Geef haar de kans door zelf hulp te vragen. Jij voelt je gehoord en gesteund en zij weet wat te doen.
Ik zou het ook lastig in te schatten vinden als het gaat om psychische problemen van iemands kind en het alleen maar fijn vinden als mijn vriendin specifieker is. Misschien weet zij ook niet wat ze elke dag moet vragen, maar ze doet het wel om aan te geven dat ze er voor je is lijkt mij.
Elke dag vind ik zowiezo sterk. Ik ken genoeg vrienden waarbij de belangstelling rondom een onderwerp afneemt naarmate de tijd verstrijkt.
hetjuistebesluit wijzigde dit bericht op 10-07-2022 22:59
2.20% gewijzigd
Frizz schreef:
Dit dacht ik ook meteen.

Ik heb dit ook moeten leren. Het is net zo moeilijk als hulp vragen.

Regel dat je een middagje of al is t maar 2 uur even weg kan en ga ergens lunchen samen. Even ergens iets drinken in de zon.

:hug: sterkte
Been there, done that, got the T-shirt.
Waarom vraag je niet gewoon eens aan haar waarom ze niet meer langskomt, niet verwijtend uiteraard maar gewoon open.
Goedemorgen,
Ik heb een aantal jaar in dezelfde situatie gezeten en begrijp heel goed wat je doormaakt. Mijn eigen ervaring is dat mensen de situatie vooral bekijken vanuit hun eigen ervaring/leven en dat is niet zo goed mogelijk is om ze te laten begrijpen of voelen hoe erg de situatie nu echt is, hoe vermoeiend het is om er 24/7 maanden lang in te zitten. Zelfs de hulpverlening pikt deze signalen niet goed op.
Hoe pijnlijk en teleurstellend het ook is, ik denk dat je vriendin het oprecht niet kan invoelen en ziet dus ook niet wat jij nodig hebt (en wat jij nodig hebt is ook iedere dag weer anders, de ene keer een luisterend oor, de andere keer even praktische ondersteuning etc). Dit kun je met zo’n goede vriendin echt wel bespreken.
Is er geen enkele mogelijkheid dat ze niet bij jou komt koken (?) maar dat je je even vrij maakt en met haar wat leuks gaat doen buitenshuis? Het kan toch heel goed dat je vriendin ook niet meer weet wat je van haar verwacht? Ik denk dat het voor jou ook veel beter is, je hebt het zo te horen zwaar en dan is het heel belangrijk dat je je af en toe, voor heel even, die voordeur achter je dicht trekt en even "me-time" neemt.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven