Zo verdrietig om alles
zondag 10 juli 2022 om 21:06
Hi medeforummers:
Hoe kan dit;
Ik zit in een hele moeilijke periode in mn leven. Ik heb een ernstig ziek kind (mentaal) .Er is hulp maar de situatie thuis is bijna onhoudbaar met ook enorm effect op onze andere kinderen. En ook op mijn relatie.
Ik heb veel steun vanuit paar goede vrienden en werk, maar 1 van mijn beste vriendinnen (30 plus jaar bevriend) laat t enorm afweten. Ze appt bijna elke dag het standaard zinnetje hoe gaat het vandaag, maar na weken elke keer het antwoord slecht kan ik daar niks meer mee. Voordat kind ziek werd (nu ruim half jaar) deden wij heel veel samen en was ze wekelijks bij ons.. Nu komt ze nooit meer. Haar leven gaat door (logisch, Vind ik ook helemaal niet erg, kan ook echt genieten van verhalen) maar het lijkt alsof ze geen ruimte heeft voor mijn verdriet. Ze was bij de geboorte van desbetreffende kind, dus echt niet zo maar een vriendin..
Dit doet zoveel pijn. Ik vind het zo lastig om er iets van te zeggen, ik denk dan als ik moet vragen om begrip en steun dan is t toch eigenlijk niks waard, of zien jullie dat anders? Zit ik vast in mijn eigen ellende en kan ik niet meer normaal denken misschien.
Wat zouden jullie doen?
Hoe kan dit;
Ik zit in een hele moeilijke periode in mn leven. Ik heb een ernstig ziek kind (mentaal) .Er is hulp maar de situatie thuis is bijna onhoudbaar met ook enorm effect op onze andere kinderen. En ook op mijn relatie.
Ik heb veel steun vanuit paar goede vrienden en werk, maar 1 van mijn beste vriendinnen (30 plus jaar bevriend) laat t enorm afweten. Ze appt bijna elke dag het standaard zinnetje hoe gaat het vandaag, maar na weken elke keer het antwoord slecht kan ik daar niks meer mee. Voordat kind ziek werd (nu ruim half jaar) deden wij heel veel samen en was ze wekelijks bij ons.. Nu komt ze nooit meer. Haar leven gaat door (logisch, Vind ik ook helemaal niet erg, kan ook echt genieten van verhalen) maar het lijkt alsof ze geen ruimte heeft voor mijn verdriet. Ze was bij de geboorte van desbetreffende kind, dus echt niet zo maar een vriendin..
Dit doet zoveel pijn. Ik vind het zo lastig om er iets van te zeggen, ik denk dan als ik moet vragen om begrip en steun dan is t toch eigenlijk niks waard, of zien jullie dat anders? Zit ik vast in mijn eigen ellende en kan ik niet meer normaal denken misschien.
Wat zouden jullie doen?
maandag 11 juli 2022 om 09:28
Het kan ook verwijtend worden opgevat. Je wil iets van de ander wat je niet krijgt, dat is nogal passief en weinig concreet.Frizz schreef: ↑10-07-2022 22:17Meen je dat nou? Dat is in mijn kringen echt hele normale communicatie voor: ik wil intensiever contact.
Ik zeg dat ook gewoon tegen m’n vriend als ie naast me op de bank zit, en het zorgt altijd voor een goed gesprek.
Er zit toch alleen iets positiefs in, met ik-boodschap?
Ik vind zo beetje alles wat iemand zegt een ik- boodschap ongeacht de formulering. Dat haalt de lading er niet af. Het feit dat iemand die mening is toegedaan is juist het probleem.
Vroeger toen de zee nog schoon was en seks vies....
maandag 11 juli 2022 om 09:29
Als iemand je appt hoe het gaat, dan is dat wel een vorm van betrokkenheid tonen, maar als het antwoord “slecht” is, dan is dat ook een manier van jezelf afsluiten, althans zo kan het overkomen, waardoor iemand zou kunnen denken dat je vooral met rust gelaten wil worden.
Zelf zou ik terug appen ipv “slecht” : “kan ik je even bellen?” , dan is er een gesprek waarin al meer steun gegeven kan worden of uitgesproken zou kunnen worden wat een behoefte is.
Iemand kan natuurlijk zelf ook vragen om te bellen, maar nogmaals misschien lijk je naar haar het signaal af te geven “laat me maar even”.
Zelf zou ik terug appen ipv “slecht” : “kan ik je even bellen?” , dan is er een gesprek waarin al meer steun gegeven kan worden of uitgesproken zou kunnen worden wat een behoefte is.
Iemand kan natuurlijk zelf ook vragen om te bellen, maar nogmaals misschien lijk je naar haar het signaal af te geven “laat me maar even”.
.
maandag 11 juli 2022 om 09:33
TO, het is heel lastig om in zware tijden helder te kijken naar anderen. Trek niet meteen conclusies.
Als jij alleen maar aangeeft dat het slecht gaat, kan dat gezien worden als een 'laat me met rust"
Wat ik zelf heb moeten leren is toch concreet te worden, al is het maar 'ik wil wel hulp of steun maar ik kan door alle toestanden niet eens bedenken wat dan" .
Veel sterkte.
Als jij alleen maar aangeeft dat het slecht gaat, kan dat gezien worden als een 'laat me met rust"
Wat ik zelf heb moeten leren is toch concreet te worden, al is het maar 'ik wil wel hulp of steun maar ik kan door alle toestanden niet eens bedenken wat dan" .
Veel sterkte.
Vroeger toen de zee nog schoon was en seks vies....
maandag 11 juli 2022 om 09:34
mensen weten vaak niet wat ze kunnen doen voor je. Vraag haar concreet iets, zoals anderen ook al schrijven. Kun je hulp gebruiken bij huishouden? Wil je er juist even met je vriendin op uit, even de zinnen verzetten? Zou het helpen dat ze voor je kookt nu en dan? Dat soort dingen zou ik concreet bedenken en ook aan haar vragen, je kan niet verwachten dat ze dit weet als je niks zegt.
En prijs jezelf ook gelukkig met die DAGELIJKSE!!! oprechte vraag van je vriendin. Zo vaak gebeurt dat NIET, dus die belangstelling zit toch wel goed denk ik!
Verder kan ik je een boek aanraden, als je daar behoefte aan hebt cq je hoofd ernaar staat: Megan Devine: It's ok not to be ok (ook in het Nederlands vertaald). Als lezen te vermoeiend is, het is ook als luisterboek vekrijgbaar geloof ik.
Daarin kun je ook veel steun vinden wellicht, al zal een boek je zorgen niet kunnen wegnemen.
Veel sterkte
En prijs jezelf ook gelukkig met die DAGELIJKSE!!! oprechte vraag van je vriendin. Zo vaak gebeurt dat NIET, dus die belangstelling zit toch wel goed denk ik!
Verder kan ik je een boek aanraden, als je daar behoefte aan hebt cq je hoofd ernaar staat: Megan Devine: It's ok not to be ok (ook in het Nederlands vertaald). Als lezen te vermoeiend is, het is ook als luisterboek vekrijgbaar geloof ik.
Daarin kun je ook veel steun vinden wellicht, al zal een boek je zorgen niet kunnen wegnemen.
Veel sterkte
If your life feels like a rocky, bumpy mess, just remember: people gaze at the Grand Canyon in awe- C. Celini
maandag 11 juli 2022 om 09:36
piepp schreef: ↑10-07-2022 22:47Allereerst veel sterkte
En als je nu eens reageert op de vraag ‘hoe gaat het vandaag?’;
Het gaat niet. Het valt me allemaal zwaar. Ik weet dat anderen hun eigen leven hebben maar het steekt me dat hun leven gewoon doorgaat terwijl mijn leven stilstaat en vol zorgen is. Ik ben doodmoe en weet niet hoe ik alle ballen hoog moet houden.
Dan moet ze toch wel een hork zijn om niet aan te bieden iets voor je te doen.
Sommige mensen zien het gewoon uit zichzelf niet. Maar willen dolgraag helpen maar weten gewoon niet hoe en moeten dan even op weg geholpen worden.
Of ze denken; ik heb ooit gezegd ‘als ik wat kan doen dan laat je het weten hé’… en die leggen de bal daarvoor ook volledig bij de ander.
Eens. Maar in aanvulling op het vetgedrukte: als ze het niet aanbiedt kan TO er om vragen. Dus daarna appen ‘ik zpu het fijn vinden als je eens om mij te ontlasten mijn andere kinderen een middagje meeneemt/voor ons kookt/hier komt oppassen zodat ik even kan slapen/wat dan ook’
maandag 11 juli 2022 om 09:58
lolapaloeza schreef: ↑11-07-2022 09:33Als jij alleen maar aangeeft dat het slecht gaat, kan dat gezien worden als een 'laat me met rust"
Helemaal mee eens.
Ik heb een kennis met wie het niet goed gaat, en elke keer als ik vraag hoe het met haar gaat, antwoordt ze ook alleen met 'slecht'..
Ik vind dat echt oprecht erg voor haar, maar ik weet zelf ook niet wat ik kan doen om de situatie te veranderen, en als ik vraag of ik iets voor haar kan doen dan wimpelt ze mijn hulp af.
Word er zelf dan ook een beetje depri en verdrietig van, eerlijk gezegd... Je voelt je zo hulpeloos.
En dat vind ik niet fijn. Daarom vermijd ik intensief contact. Uit zelfbescherming..
Kortom, het is moeilijk voor degene met wie het niet goed gaat, maar ook moeilijk voor de mensen om die persoon heen..
Dus als je wil dat ze iets voor je doet TO, zou ik met een concreet voorstel komen, en niet alleen zeggen dat het slecht met je gaat..
maandag 11 juli 2022 om 10:03
Dat zijn toch wel handelingen en ook best intensieve. Een wandeling is natuurlijk nog wel in te plannen maar anderen kinderen een nachtje laten logeren of koken terwijl je zelf ook een gezin hebt en/of werk vind ik best een opgave. Maar dat is mijn mening. Zoals ik het zie, laat je vriendin wel van zich horen, maar jij hebt andere verwachtingen. Zie maar hierboven. Het zijn ook hele concrete verwachtingen. Mensen kunnen daar nooit aan voldoen als jij niet heel concreet aan hen vraagt om een keertje te koken/ kinderen over te nemen etc.werkofprive schreef: ↑10-07-2022 21:39Ja wat verwacht ik... Niet perse bepaalde dingen of handelingen. Maar kom eens langs, een wandeling, vraag o onze andere kinderen een nachtje te logeren. Kom een keer koken.. Dat soort dingen. Ik ben in onze vriendschap 20 jaar een gelukkig persoon geweest, nu de laatste maanden gaat het slecht, maar ik ben van nature niet een zwaar op de hand persoon die eindeloos dezelfde ellende herhaalt. Ik heb alles met haar gedeeld, toen ze alleen was heeft ze kerst bij ons gevierd.
Of vraag, ik weet niet wat ik moet doen, maar wat vind je fijn.. ik vind het gewoon jammer dat iemand dat niet zelf kan bedenken. En dan iemand die zo dichtbij staat.
Maar misschien wil zij ons idd de ruimte geven. Dat kan natuurlijk goed.
maandag 11 juli 2022 om 10:30
Denk allemaal
Even ter verduidelijking: toen alles goed ging, logeerden mijn kinderen regelmatig bij haar. Ze kwam zeker 1 keer week eten bij ons, we deden heel veel samen, hadden bijna dagelijks contact. Ik heb haar meegenomen in alles en ik verwacht geen hulp in de zin van praktische zaken, alhoewel dat in onze vriendschap de afgelopen jaren wel heel gebruikelijk is geweest, beide kanten op. Ik verwacht eigenlijk gewoon steun. Bel eens.. Maar misschien is t gewoon voor haar ook te zwaar. Of ben ik echt een te zware last. Dat kan. Maar dat vind ik dus pijnlijk gevoel.. Maar ik ga t gewoon maar vragen. En concreter zijn.
Dank allemaal
Even ter verduidelijking: toen alles goed ging, logeerden mijn kinderen regelmatig bij haar. Ze kwam zeker 1 keer week eten bij ons, we deden heel veel samen, hadden bijna dagelijks contact. Ik heb haar meegenomen in alles en ik verwacht geen hulp in de zin van praktische zaken, alhoewel dat in onze vriendschap de afgelopen jaren wel heel gebruikelijk is geweest, beide kanten op. Ik verwacht eigenlijk gewoon steun. Bel eens.. Maar misschien is t gewoon voor haar ook te zwaar. Of ben ik echt een te zware last. Dat kan. Maar dat vind ik dus pijnlijk gevoel.. Maar ik ga t gewoon maar vragen. En concreter zijn.
Dank allemaal
maandag 11 juli 2022 om 10:55
Ik lijk een beetje te lezen dat jij "de sterke" bent in deze vriendschap en nu het bij jou helemaal niet lekker gaat zijn die verhoudingen anders komen te liggen. Je hebt best kans dat zij niet goed een houding weet in te nemen in deze nieuwe situatie.
Ik zou het écht met haar bespreken, hier valt alleen maar in te winnen. Een open gesprek over hoe het bij jou gaat en waarin je haar mist.
Dat vind ik een veel beter idee dan alleen maar "ik mis jou" terug appen.
maandag 11 juli 2022 om 13:12
Goed dat je die expliciet maakt. Ik denk dat deze overtuiging een grote bijdrage levert aan je gevoel van teleurstelling.werkofprive schreef: ↑10-07-2022 21:06ik denk dan als ik moet vragen om begrip en steun dan is t toch eigenlijk niks waard
Ik heb al meer dan eens in de 'vriendin' positie gezeten en dat mensen teleurgesteld waren omdat ik 'niet lever' wanneer zij steun nodig hadden. Ik geef toe dat ik inderdaad weinig steun geboden heb. En daar is geen excuus voor, daar had ik beter over moeten communiceren.
Maar ik zit zelf totaal anders in elkaar, ik vraag wat ik nodig heb en verwacht verder niets van mensen. Natuurlijk heel lief en fijn als mensen spontaan hulp aanbieden, maar ik verwacht het echt niet. Mijn sores zijn mijn probleem, niemand moet zich verplicht voelen om mij te helpen het te dragen.
Met subtiele hints en berichten als "het gaat heel slecht" kan ik niets, het verlamt me juist. Ik heb meestal juist meer afstand genomen als mensen zo gingen doen, omdat ik voel dat er aan me getrokken wordt op een negatieve manier. Ik kreeg juist van deze mensen ineens een hele andere kant te zien. Misschien ben ik daar hard in, maar ik vind niet dat het moeilijk hebben allerlei gedrag waaronder slachtoffergedrag rechtvaardigt. Ik zal nooit naar iemand appen "het gaat slecht" als diegene informeert hoe het gaat, en iemand daarmee opzadelen zonder aan te geven wat ik nodig heb. Ik denk dat die overtuiging van mij dus haaks staat op die van jou, wat meer gaat over "je moet aanvoelen wat er nodig is." Dus daar zouden wij waarschijnlijk ook botsen denk ik.
maandag 11 juli 2022 om 15:09
Rooss4.0 schreef: ↑10-07-2022 22:10Ik zou dit persoonlijk niet zo'n fijn bericht vinden als ik elke dag wat laat horen.
TO, waarom antwoord jij op haar "hoe gaat het vandaag" appje niet met "slecht en ik zou het heel fijn vinden als je ..... voor me zou willen doen".
Mensen gaan er altijd vanuit dat er ongevraagd hulp geboden moet worden maar ik zie dat anders. Als iemand hulp nodig heeft mag hij/zij daar zelf om vragen is mijn insteek.
Helemaal met je eens. Zeg gewoon dat je het zo fijn zo vinden als ze langs zou komen voor een wandeling, of één van de andere dingen die je opnoemde TO. Ik vind het echt een onredelijk verwijt dat zij het zo af zou laten weten terwijl ze je elke dag appt. Je mag heus zelf je mond open doen, ze vraagt nota bene hoe het gaat. Geef je behoeftes aan en stap alsjeblieft van het idee af dat het dan niks meer waard is.
maandag 11 juli 2022 om 16:37
Zet alsjeblieft uit je hoofd dat begrip waar je om moet vragen niks waard is.
Ik zou de volgende keer reageren dat je liever een keer tijdens een wandeling of etentje haar vertelt hoe het gaat, omdat je het lastig vindt via app te vertellen en je haar graag weer wat vaker wilt zien.
Sterkte trouwens, heel naar als het niet goed gaat met je kind.
Ik zou de volgende keer reageren dat je liever een keer tijdens een wandeling of etentje haar vertelt hoe het gaat, omdat je het lastig vindt via app te vertellen en je haar graag weer wat vaker wilt zien.
Sterkte trouwens, heel naar als het niet goed gaat met je kind.
woensdag 13 juli 2022 om 21:53
Ik vind het zelf altijd vrij bijzonder dat je 'niet teveel moet verwachten' van je beste vrienden. Je bent toch vrienden in goede en slechte tijden. Toch niet alleen als het leven 1 groot pretfestijn is? Ik ben zelf duidelijk een heel ander type, maar niet kunnen bedenken dat je beste vriendin -bij wie je schijnbaar welkom was met kerst toen de eigen relatie kapot was- wel iets meer kan gebruiken dan de copy paste replay zin 'hoe gast het?'. Zeer bijzonder.Creatieveling schreef: ↑10-07-2022 22:29Niet iedereen is zo hulp-aanbiederig, het zou ook niet heel snel in mij opkomen. Natuurlijk wel langskomen, maar niet zozeer de praktische dingen. Dat zijn vaak maar enkele mensen die dat doen, of niemand.
Je mag verwachten dat ze je steun biedt en langskomt. Maar al die andere dingen: verwacht niet te veel. Natuurlijk kan je het altijd vragen.
Sterkte met alles.
Maar wat men wel vaker zegt, in tijden van crisis leer je pas je échte vrienden kennen. Ook al zou ik er omwille vd belangrijkheid van deze vriendin wel een gesprek ober wagen. Ik weet niet goed hoe dat dan goed kan, zonder jevteleurstelling niet de boventoon te laten voeren. Maar niks zeggen gaat 'm ook niet worden, dus dan maar open kaart spelen en openbreken wat je mist en of zij meer ruimte ziet om hierin tegemoet te komen.
Sterkte, het kan idd heel verdrietig zijn.
woensdag 13 juli 2022 om 23:02
Ik vraag me ook af in hoeverre dit ook een stempel begint te drukken op het leven van die vriendin. Is er een moment dat een goede vriendin mag afhaken omdat het haar leven teveel gaat bepalen. Ze appt elke dag en elke dag krijg je te horen "slecht", elke dag begint dus negatief voor haar. Moet je min of meer "ten ondergaan" met je vriendin, is het hard of egoïstisch om ook je eigen te willen leiden die niet bol staat van tegenslag en verdriet?
Het verhaal van TO klinkt alsof dit al lange tijd aan de gang is en het voorlopig ook nog wel doorgaat. Hoe "trouw" moet je zijn?
Het verhaal van TO klinkt alsof dit al lange tijd aan de gang is en het voorlopig ook nog wel doorgaat. Hoe "trouw" moet je zijn?
donderdag 14 juli 2022 om 08:30
Je mag van alles verwachten maar dan bestaat er wél een kansje dat je teleurgesteld wordt. Wanneer precies doe je het goed als vriend(in)? Ikzelf heb een poos geleden juist besloten niét meer alles uit mijn handen te laten klappen als het niet goed gaat met een vriend(in) en ik verwacht juist dat volwassen mensen zelf kunnen aangeven waar ze behoefte aan hebben. Voor mij werkt dat veel fijner.Singlejingle schreef: ↑13-07-2022 21:53Ik vind het zelf altijd vrij bijzonder dat je 'niet teveel moet verwachten' van je beste vrienden.
TO, hoe gaat het nu met je?
donderdag 14 juli 2022 om 21:17
Slecht.Rooss4.0 schreef: ↑14-07-2022 08:30Je mag van alles verwachten maar dan bestaat er wél een kansje dat je teleurgesteld wordt. Wanneer precies doe je het goed als vriend(in)? Ikzelf heb een poos geleden juist besloten niét meer alles uit mijn handen te laten klappen als het niet goed gaat met een vriend(in) en ik verwacht juist dat volwassen mensen zelf kunnen aangeven waar ze behoefte aan hebben. Voor mij werkt dat veel fijner.
TO, hoe gaat het nu met je?
Nee hoor. Het gaat op en neer
Ik ben gelukkig van nature glas is half vol type. Dus elke dag sta ik weer met frisse moed op. Maar het is heel zwaar omdat de toestand van ons kind de hele sfeer beïnvloed en iedereen om haar heen moet manoeuvreren.
donderdag 14 juli 2022 om 21:21
Zo sta ik er ook beetje inSinglejingle schreef: ↑13-07-2022 21:53Ik vind het zelf altijd vrij bijzonder dat je 'niet teveel moet verwachten' van je beste vrienden. Je bent toch vrienden in goede en slechte tijden. Toch niet alleen als het leven 1 groot pretfestijn is? Ik ben zelf duidelijk een heel ander type, maar niet kunnen bedenken dat je beste vriendin -bij wie je schijnbaar welkom was met kerst toen de eigen relatie kapot was- wel iets meer kan gebruiken dan de copy paste replay zin 'hoe gast het?'. Zeer bijzonder.
Maar wat men wel vaker zegt, in tijden van crisis leer je pas je échte vrienden kennen. Ook al zou ik er omwille vd belangrijkheid van deze vriendin wel een gesprek ober wagen. Ik weet niet goed hoe dat dan goed kan, zonder jevteleurstelling niet de boventoon te laten voeren. Maar niks zeggen gaat 'm ook niet worden, dus dan maar open kaart spelen en openbreken wat je mist en of zij meer ruimte ziet om hierin tegemoet te komen.
Sterkte, het kan idd heel verdrietig zijn.
Ik heb het wel erg zwart wit afgeschilderd. Het is meer dan elke dag dezelfde zin en hetzelfde antwoord. We praten ook over andere dingen en ik informeer absoluut naar haar leven.
Maar wat iemand anders al schreef ik ben zelf idd heel praktisch in hulp aanbieden. Dus daarop terug hopen ligt meer bij mij dan bij de ander.
donderdag 14 juli 2022 om 21:24
Tja goede vraag. Ik denk dat na 20 plus jaar vriendschap, deze toch wel een periode van paar maanden aan moet kunnen. En ik ben geen klager, ik ben een aanpakker. Maar wel verdrietig nu en minder energie om dingen te ondernemen en zelf initiatief te nemen.DingDong schreef: ↑13-07-2022 23:02Ik vraag me ook af in hoeverre dit ook een stempel begint te drukken op het leven van die vriendin. Is er een moment dat een goede vriendin mag afhaken omdat het haar leven teveel gaat bepalen. Ze appt elke dag en elke dag krijg je te horen "slecht", elke dag begint dus negatief voor haar. Moet je min of meer "ten ondergaan" met je vriendin, is het hard of egoïstisch om ook je eigen te willen leiden die niet bol staat van tegenslag en verdriet?
Ik ben niet bang dat we uit elkaar groeien of dat ik haar kwijt raak. En binnenkort gaan we even samen eten.
donderdag 14 juli 2022 om 21:33
Fijn!werkofprive schreef: ↑14-07-2022 21:24
Ik ben niet bang dat we uit elkaar groeien of dat ik haar kwijt raak. En binnenkort gaan we even samen eten.
Het klinkt alsof je het echt (even?) heel zwaar hebt met je kind.
Is dit tijdelijk of heb je geen idee? Zie je licht in de tunnel?
donderdag 14 juli 2022 om 21:52
Ik heb ooit van mijn psych een stappenplan geleerd wat hier ook werkt:
1. Beschrijf feitelijk de situatie
"Het valt me op dat we veel minder tijd samen doorbrengen en dat je minder vaak langs komt."
2. Beschrijf het effect op jou
"Dat vind ik erg jammer. Ik mis je en weet niet goed waarom dat is. Het maakt me verdrietig en onzeker, en ik pieker erover."
3. Beschrijf wat je zou willen
"Ik zou graag willen weten waarom dat zo is, en ik hoop dat je me meer zou willen steunen in deze moeilijke tijd."
Ergens heeft het ook te maken met verwachtingen, en misschien kán ze het gewoon ook niet waarmaken. Dat kan ook. Hoe verdrietig ook, steun kan je nooit afdwingen, het is en blijft goodwill.
Maar open zonder te verwijten het gesprek. Als het lukt, spreek dan ook concreet af wat je mag verwachten of hoe zij zich wil opstellen.
1. Beschrijf feitelijk de situatie
"Het valt me op dat we veel minder tijd samen doorbrengen en dat je minder vaak langs komt."
2. Beschrijf het effect op jou
"Dat vind ik erg jammer. Ik mis je en weet niet goed waarom dat is. Het maakt me verdrietig en onzeker, en ik pieker erover."
3. Beschrijf wat je zou willen
"Ik zou graag willen weten waarom dat zo is, en ik hoop dat je me meer zou willen steunen in deze moeilijke tijd."
Ergens heeft het ook te maken met verwachtingen, en misschien kán ze het gewoon ook niet waarmaken. Dat kan ook. Hoe verdrietig ook, steun kan je nooit afdwingen, het is en blijft goodwill.
Maar open zonder te verwijten het gesprek. Als het lukt, spreek dan ook concreet af wat je mag verwachten of hoe zij zich wil opstellen.
donderdag 14 juli 2022 om 22:26
vrijdag 15 juli 2022 om 12:08
Pimpelmeesje87 schreef: ↑14-07-2022 21:52
Pfffff, zou het hier heel benauwd van krijgen, als een vriendin dit zou zeggen....
Zou liever te horen krijgen van de ander HOE ik haar moet steunen dan. Dus dat ze met praktische voorbeelden komt... ..
zaterdag 16 juli 2022 om 13:20
Volgens mij kan je dat heel open en rustig zeggen. En het is gewoon een vraag he.
Ik zou het juist benauwd krijgen als iemand mij zou dicteren hoe ik iemand moet steunen en hoe ik dat dan zou moeten uitvoeren.
zaterdag 16 juli 2022 om 14:03
Ik ben het hiermee eens, maar ook met wat Yes hierboven zegt. Concreet zijn is mooi, maar hoe werkt dat dan?Pimpelmeesje87 schreef: ↑16-07-2022 13:20Volgens mij kan je dat heel open en rustig zeggen. En het is gewoon een vraag he.
Ik zou het juist benauwd krijgen als iemand mij zou dicteren hoe ik iemand moet steunen en hoe ik dat dan zou moeten uitvoeren.
- ik wil graag dat je me helpt door voor ons te koken.
- oké
Vriendin gaat dat doen.
En dan? Op een langdurige crisissituatie is dat een druppel op een gloeiende plaat. Moet vriendin dan wekelijks komen koken of zo? Dat zou mij inderdaad ook wel een beetje benauwen.
Het gaat om een langdurige situatie, to heeft er toch niet zo veel aan dat iets incidenteel gebeurt? Hoe vaak zou vriendin zoiets dan moeten doen? Wanneer is het goed? Of genoeg? Dat zijn best moeilijke dingen vind ik. Echt niet iedereen weet uit zichzelf hoe iemand het beste opgevangen kan worden in een bepaalde situatie. Maar iets simpels als koken, als dat een structurele vorm van steun/hulp bieden is, is het toch al gauw best veel gevraagd.
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in