Gevuld brood
vrijdag 12 juni 2009 om 12:25
Hallo,
Ik ben op zoek naar recepten voor gevuld brood... heb gister een pak broodmix gekocht en daarmee een broodje gemaakt met parmaham, rucola, en parmezaanse kaas... SUPERLEKKER!
Heb de helft van de broodmix gebruikt, dus wil vandaag eigenlijk weer een lekker gevuld brood maken... wie heeft lekkere ideeen?
Zit te denken aan geitenkaas, is dat wat? En wat doe ik daar dan nog bij?
Ik ben op zoek naar recepten voor gevuld brood... heb gister een pak broodmix gekocht en daarmee een broodje gemaakt met parmaham, rucola, en parmezaanse kaas... SUPERLEKKER!
Heb de helft van de broodmix gebruikt, dus wil vandaag eigenlijk weer een lekker gevuld brood maken... wie heeft lekkere ideeen?
Zit te denken aan geitenkaas, is dat wat? En wat doe ik daar dan nog bij?
vrijdag 19 juni 2009 om 20:21
quote:sartan schreef op 19 juni 2009 @ 19:50:
Hey MV doet ze daar echt hele maiskolven in??!!!!
Ghe, nee dat niet, met maismeel. Is maismeel niet hetzelfde als polenta? Polenta lust ik iig niet.
Ze heeft de "broodjes/pistoletjes" gemaakt in maiskolf"vormpjes". Zo lijken de broodjes net maiskolven.
Hey MV doet ze daar echt hele maiskolven in??!!!!
Ghe, nee dat niet, met maismeel. Is maismeel niet hetzelfde als polenta? Polenta lust ik iig niet.
Ze heeft de "broodjes/pistoletjes" gemaakt in maiskolf"vormpjes". Zo lijken de broodjes net maiskolven.
Als je tot je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven.
vrijdag 19 juni 2009 om 20:28
Polenta? Ma che cos'è?
Polenta is een soort puree die gemaakt wordt van maïsmeel en water. Dat klinkt niet bepaald aanlokkelijk en dat is het eigenlijk ook niet. Maar evenals pasta, eet je polenta nooit alleen. Het is de kunst om klontjesvrije polenta te serveren met bijvoorbeeld kaas, vis (beroemd is de combinatie polenta met baccalà, stokvis), groenten of sugo di pomodoro.Dat klinkt eenvoudig, maar is het niet. Het maken van de Polenta già prontaoriginele polenta is bijna topsport te noemen. Je moet namelijk blijven roeren in een pan waarvan de inhoud steeds minder vloeibaar wordt, en toch voortdurend in beweging moet blijven. Waarom denk je dat Italiaanse boerenvrouwen zo sterk zijn?
Tegenwoordig is er gelukkig polenta te koop die ofwel slechts een paar minuten hoeft te koken en gegarandeerd klontenvrij is, ofwel al klaar is en slechts opgewarmd hoeft te worden. Lang leve de moderne technologie!
Klinkt inderdaad niet héél aantrekkelijk
Polenta is een soort puree die gemaakt wordt van maïsmeel en water. Dat klinkt niet bepaald aanlokkelijk en dat is het eigenlijk ook niet. Maar evenals pasta, eet je polenta nooit alleen. Het is de kunst om klontjesvrije polenta te serveren met bijvoorbeeld kaas, vis (beroemd is de combinatie polenta met baccalà, stokvis), groenten of sugo di pomodoro.Dat klinkt eenvoudig, maar is het niet. Het maken van de Polenta già prontaoriginele polenta is bijna topsport te noemen. Je moet namelijk blijven roeren in een pan waarvan de inhoud steeds minder vloeibaar wordt, en toch voortdurend in beweging moet blijven. Waarom denk je dat Italiaanse boerenvrouwen zo sterk zijn?
Tegenwoordig is er gelukkig polenta te koop die ofwel slechts een paar minuten hoeft te koken en gegarandeerd klontenvrij is, ofwel al klaar is en slechts opgewarmd hoeft te worden. Lang leve de moderne technologie!
Klinkt inderdaad niet héél aantrekkelijk
Peas on earth!
vrijdag 19 juni 2009 om 21:01
quote:mylenevalerie schreef op 19 juni 2009 @ 20:21:
[...]
Oh heheheheh ik kon me er ook al niet bij voorstellen hoe je dat dan zou moeten eten
[...]
Oh heheheheh ik kon me er ook al niet bij voorstellen hoe je dat dan zou moeten eten
vrijdag 19 juni 2009 om 21:10
Heel even offtopic ladies. Ik heb een keer in mijn gulzigheid heul veel mogen eten van polenta. Ik at bij kennissen en die hadden pizza gemaakt. En laat ik nou echt berenhonger hebben op dat moment dus ik kreeg een extra groot stuk. Na 1 hap dacht ik echt dat ik letterlijk moest . En toen moest ik nog dat hele stuk opeten. Daarna nooit meer gegeten dus weet niet of het toevallig niet lekker was gemaakt of dat het echt gewoon niet lekker is.
Maar polenta zal ik nooit meer vergeten.
Maar polenta zal ik nooit meer vergeten.
vrijdag 19 juni 2009 om 21:39
Hmm klinkt allemaal goed hier!
Ik heb een aantal weken geleden een gevuld brood gemaakt;
2 uien in ringen snijden, 3 tenen knoflook, potje zwarte olijven uit laten lekken en in ringetjes snijden, zakje geraspte kaas, ongeveer 2 eetlepels Italiaanse kruiden.
De uien in een eetlepel olijfolie fruiten en de knoflook erboven uitpersen. Vuur uitdraaien en de olijven, kruiden en kaas erdoor scheppen. Alles af laten koelen. Brooddeeg maken volgens aanwijzing op de verpakking, maar minder water gebruiken.
Ik doe dus wel het hele goedje door het deeg kneden, voordeel is dat je hele brood zo lekker is en niet alleen het midden.
Ik heb een aantal weken geleden een gevuld brood gemaakt;
2 uien in ringen snijden, 3 tenen knoflook, potje zwarte olijven uit laten lekken en in ringetjes snijden, zakje geraspte kaas, ongeveer 2 eetlepels Italiaanse kruiden.
De uien in een eetlepel olijfolie fruiten en de knoflook erboven uitpersen. Vuur uitdraaien en de olijven, kruiden en kaas erdoor scheppen. Alles af laten koelen. Brooddeeg maken volgens aanwijzing op de verpakking, maar minder water gebruiken.
Ik doe dus wel het hele goedje door het deeg kneden, voordeel is dat je hele brood zo lekker is en niet alleen het midden.
zondag 21 juni 2009 om 19:20
Ik heb 20 cc minder water gedaan en 2 x laten rijzen (op bakplaat met bakpapier boven gootsteen met heet water) met theedoek er overheen. Uitrollen en besmeren met nutella en plakjes banaan en dan oprollen, erg lekker!!!
Volgend weekend weer een andere proberen. Mix van de lidl zonnebloempit is prima!
Volgend weekend weer een andere proberen. Mix van de lidl zonnebloempit is prima!
maandag 22 juni 2009 om 10:00
Wordt die banaan niet bruin dan? Of eten jullie alles gewoon meteen op
Heeft iemand nog een altijd-succesrecept voor krenten/rozijnen-(müsli)-notenbrood? Want daarbij moet je de vulling juist wel door het deeg kneden, en ik lees hier dat dat niet zo'n goed idee is omdat je de structuur van het deeg te veel verandert.
Heeft iemand nog een altijd-succesrecept voor krenten/rozijnen-(müsli)-notenbrood? Want daarbij moet je de vulling juist wel door het deeg kneden, en ik lees hier dat dat niet zo'n goed idee is omdat je de structuur van het deeg te veel verandert.
dinsdag 23 juni 2009 om 19:56
Ik ben voor zaterdag op zoek naar wat hapjes en kwam nog wat tegen bij mijn recepten;
Sûkerbole
(suikerbrood)
Ingrediënten:
1,5 dl melk
10 gr suiker
1 zakje gist
350 gr bloem
1 tl zout
2 el gembersiroop
20 gr boter
1 ei
kristalsuiker
Voor de vulling:
150 gr greinsuiker
snufje kaneel
extra: oven
Bereiding:
Verwarm de melk tot ± 30°C. Roer de suiker en de gist er door en laat 10 minuten staan. Zeef bloem en zout en voeg het gistmengsel, gembersiroop, gesmolten boter en bijna 1 losgeklopt ei toe (1 el achterhouden). Kneden totdat een soepel deeg ontstaat wat niet meer plakt. 45 Minuten laten rijzen (± 25-30°C) onder een vochtige doek.
Een broodblik (25 cm) insmeren met boter en van binnen bestrooien met kristalsuiker.
Het deeg heel even doorkneden en de greinsuiker met de kaneel door het deeg mengen. In het bakblik leggen en 30 minuten laten rijzen.
Bestrijken met de rest van het ei en er kristalsuiker over strooien.
Het brood 30-35 minuten bakken in een oven van 200°C (hetelucht 180°C).
Geen greinsuiker? Strooi 150 gr suiker met de kaneel op een snijplank en druppel er ± 2 el water over: roer het in grove stukken en laat het een paar uurtjes drogen.
Sûkerbole
(suikerbrood)
Ingrediënten:
1,5 dl melk
10 gr suiker
1 zakje gist
350 gr bloem
1 tl zout
2 el gembersiroop
20 gr boter
1 ei
kristalsuiker
Voor de vulling:
150 gr greinsuiker
snufje kaneel
extra: oven
Bereiding:
Verwarm de melk tot ± 30°C. Roer de suiker en de gist er door en laat 10 minuten staan. Zeef bloem en zout en voeg het gistmengsel, gembersiroop, gesmolten boter en bijna 1 losgeklopt ei toe (1 el achterhouden). Kneden totdat een soepel deeg ontstaat wat niet meer plakt. 45 Minuten laten rijzen (± 25-30°C) onder een vochtige doek.
Een broodblik (25 cm) insmeren met boter en van binnen bestrooien met kristalsuiker.
Het deeg heel even doorkneden en de greinsuiker met de kaneel door het deeg mengen. In het bakblik leggen en 30 minuten laten rijzen.
Bestrijken met de rest van het ei en er kristalsuiker over strooien.
Het brood 30-35 minuten bakken in een oven van 200°C (hetelucht 180°C).
Geen greinsuiker? Strooi 150 gr suiker met de kaneel op een snijplank en druppel er ± 2 el water over: roer het in grove stukken en laat het een paar uurtjes drogen.
maandag 29 juni 2009 om 12:12
Ik zag een recept van abrikozenbrood (met gedroogde abrikozen), leek me lekker en deze lijkt me ook lekker;
TOMATENBROOD
Benodigdheden
500 gram broodbakmix wit
300 gram water
75 gram zongedroogde tomaten op olie
13 gram tomatenpuree
8 gram oregano
5 gram tijm
Broodbakmachine
Bereiding
Snij de tomaten in niet te kleine stukjes.
Doe alle ingrediënten, behalve de tomaten, in de machine.
Zet de broodbakmachine aan op het normale programma, korstkleur middel.
Voeg de stukjes tomaat 5 minuten voor het einde van de kneedcyclus of op aangeven van het piepsignaal aan het deeg toe.
Als de vulling moeilijk door het deeg mengt, kunt u de machine helpen door met een houten lepel wat mee te helpen bij het mengen.
Bak het brood af op het programma.
TOMATENBROOD
Benodigdheden
500 gram broodbakmix wit
300 gram water
75 gram zongedroogde tomaten op olie
13 gram tomatenpuree
8 gram oregano
5 gram tijm
Broodbakmachine
Bereiding
Snij de tomaten in niet te kleine stukjes.
Doe alle ingrediënten, behalve de tomaten, in de machine.
Zet de broodbakmachine aan op het normale programma, korstkleur middel.
Voeg de stukjes tomaat 5 minuten voor het einde van de kneedcyclus of op aangeven van het piepsignaal aan het deeg toe.
Als de vulling moeilijk door het deeg mengt, kunt u de machine helpen door met een houten lepel wat mee te helpen bij het mengen.
Bak het brood af op het programma.
maandag 29 juni 2009 om 17:14
Ben niet zo dol op gedroogde abrikozen, maar die met gedroogde tomaten klinkt erg goed! Al weet ik niet of ik er dan ook nog tomatenpuree bij zou doen.
Oh, zie dat die tomatenpuree maar 13 gram is, das niet zoveel...
Ik heb weer een pak broodmix gekocht, weet alleen nog niet wat voor brood ik ermee ga maken. Met nutella en banaan lijkt me wel lekker, maar dan wil ik er ook graag van die kleine, chrispy nootjes door, weet je wel?? Heb alleen geen idee hoe de nootjes die ik bedoel, heten
Oh, zie dat die tomatenpuree maar 13 gram is, das niet zoveel...
Ik heb weer een pak broodmix gekocht, weet alleen nog niet wat voor brood ik ermee ga maken. Met nutella en banaan lijkt me wel lekker, maar dan wil ik er ook graag van die kleine, chrispy nootjes door, weet je wel?? Heb alleen geen idee hoe de nootjes die ik bedoel, heten
dinsdag 30 juni 2009 om 09:13
quote:sartan schreef op 30 juni 2009 @ 08:31:
Ow MV dat tomatenbrood ziet er lekker uit! Mh zou er ook ansjovis doorheen kunnen (ben erg van de ansjovis de laatste tijd) of zou het dan te zout worden?JA, ik heb toevallig een paar recepten gezien waar ook ansjovis doorheen ging. Ik zou zelf niet te veel doen als ik jou was, te zout is zo zonde.
Ow MV dat tomatenbrood ziet er lekker uit! Mh zou er ook ansjovis doorheen kunnen (ben erg van de ansjovis de laatste tijd) of zou het dan te zout worden?JA, ik heb toevallig een paar recepten gezien waar ook ansjovis doorheen ging. Ik zou zelf niet te veel doen als ik jou was, te zout is zo zonde.