zelf meubels opknappen

11-03-2009 00:33 69 berichten
Alle reacties Link kopieren
n.a.v. deze topic werd ik zo enthousiast http://forum.fok.nl/topic/1009969/1/350

wie van jullie heeft zelf meubels opgeknapt etc...hoe heb je dat aangepakt... heb je er foto's van?

Ik ben benieuwd....
Mag dan een massaproduct zijn, het is wel een kwaliteitsding, als al die dingen nu nog leven

Had jullie oma ook de bijpassende wandkast?
@ tilalia2

Hihihi.. Ik ken meer mensen met zo'n kastje. Te gek!! Ik zou er best 5 willen en dan allemaal opknappen, gewoon om af en toe af te wisselen. Die van jou is ook erg leuk!
Eigenlijk, ben ik een enorme burgertrut!!
mijn oma had niet de bijpassende wandkast :P jammer
De bijassende wandkast is naar mijn broer gegaan en daar na een paar jaar (en 20miljoen cd's erin) jammerlijk overleden... Dat ding was wel te groot om echt leuk te pimpen, trouwens...
Hey allemaal!!

Ik heb een complete inboedel van massief eiken meubelen, die zijn inmiddels een jaar of 5 oud. Het zijn gelakte meubelen, maar ik wil ze graag in een was zetten (whitewash o.i.d). Hoe moet ik dit aanpakken?????

Heeft iemand hier ervaring mee? De meubelen hebben namelijk ook houtnerven waar ook lak in zit, en ik hoop dat ik niet eerst 1 cm van de meubelen af hoef te schuren....

Ben benieuwd!!!
Schuren, Schuren, Schuren. En dan verven. Klaar!

Geen was dus, dat pakt niet.
Ik wordt ook blij van de bouwmarkt! Kan daar langer zoet zijn dan tijdens mn gemiddelde H&M bezoek ;)

Pas ook een oud kastje van oma gepimpt. Was lelijk donkerbruin en is nu kleigrijs. Heb zo'n lange ribba plank bij de ikea gekocht, die ga ik van t weekend in dezelfde kleur schilderen en die hang ik er dan boven met allerlei fotos erop.

Hetismij2004, het is echt ijdele hoop om die lak helemaal uit de nerven te krijgen. Ik dacht onze eikenhouten deuren en posten blank te krijgen, maar het is echt geen beginnen aan! Nu zijn ze roomwit geschilderd.
ik heb nu me buikkastje al 4 keer geverft en zie nog n beetje de nerven er door heen :'(
Varisha, wat is daar mis mee? Ik vind het helemaal geen probleem als je dr structuur van het hout ziet, juist mooi! Of bedoel je dat het qua kleur niet goed dekt en je het hout er nog doorheen ziet?
quote:byrd schreef op 22 maart 2009 @ 12:24:

Varisha, wat is daar mis mee? Ik vind het helemaal geen probleem als je dr structuur van het hout ziet, juist mooi! Of bedoel je dat het qua kleur niet goed dekt en je het hout er nog doorheen ziet?ja klopt je ziet de bruine nerven nog...
Ik heb me er al bij neer gelegd dat waxen niet wat wordt. Daarvoor is de structuur van het hout te diep.

En hebben jullie ervaring met beitsen? Ik heb wel ooit eens plankjes van de Ikea geschuurd, en gebeitst met een whitewashing...en dat is best mooi geweest. Maar goed, dat is nog geen massief eiken....

Ben benieuwd!
Varisha, ik grond de boel altijd eerst 1 á 2 keer, grondverf is goedkoper en dan is het al dichter bij de kleur die je wilt.

Hetismij, is de beits dekkend? Je hebt ook beitsen die een beetje transparant zijn en dan moet je ondergrond dus wel al 'mooi' zijn.
Het is geen dekkende beits. Ik heb al wel een tafeltje van de Ikea (die van 19 euro ofzoiets) geschuurd en gebeitst....dat is wel mooi geworden. Ik vraag me alleen af hoe echt eiken meubelen met blanke lak hier op reageren...
ik heb dit tafeltje gekregen.

wie heeft er ervaring mee om dit op te knappen??

denk dat een soort van notenhout is. er zitten barsten op het tafelblad, verder wel in gode staat.

Moet ik t eerst voorbehandelen voordat ik kan schuren of kan ik gewoon meteen gaan schuren? en met welke korrel?

daarna in de grondverf en daarna in de gewenste kleur spuiten enof verven??

bedankt voor de tips :D
anoniem_87701 wijzigde dit bericht op 19-06-2009 18:46
Reden: foto
% gewijzigd
Wij hebben toevallig een tafeltje van notenhout met zo'n dikke laklaag (lijkt gewoon een laag plastic!) buiten in de regen laten staan. Die laag springt er na een regenbui of twee heel gemakkelijk af! Als je met een mesje onder de lak steekt, springen er hele stukken af. Gaat nog makkelijker dan schuren.
Maar is het niet zonde om dat gevlamde over te schilderen? Ziet er op de foto prachtig uit!
er zit een brandvlek in (dat rijze vlekje rechts) en ik wil m totaal zilver schilderen.
Wat zonde. Kun je daar niks creatiefs mee doen? Een grote cirkel schilderen bijvoorbeeld, waar je dan kaarsen of de fruitschaal op zet? Of vind je het zelf mooier om hem helemaal te schilderen?
Neej want ik wil m niet zo bruin houden want ik hou dr nie zo van qua kleur, model vind ik geweldig.

en aangezienik zilver in me behang verwerkt krijg wil ik de tafel zilver maken
anoniem_87701 wijzigde dit bericht op 19-06-2009 19:37
Reden: meer tekst
% gewijzigd
Je kunt ook alleen de poten zilver maken, dat geeft een heel mooi effect vind ik. De tekening van het hout vind ik namelijk echt prachtig als je dat ooit weer terug zou willen krijg je dat nooit meer zo mooi. Maar ieder z'n smaak!
t is opzich wel mooi maar dan had t echt heel donkerbruin gemoeten, dit is wortel en das nie voor mij. ik had ook ged8 om poten zilver en t blad gewoon heel donkerbruin te maken..

maarhja. qua kleuren zie ik wel,, eerst schuren. enzo

mahja hoe moet je dit hout nou behandlen???

wie oh wie??
Hoe dik is de beitslaag? Kun je er met een schuurpapiertje een stuk afschuren met de hand of is dat geen doen? Als het geen doen is zou ik met een schuurmachine aan de gang gaan. Lukt het wel met de hand, dan zou ik het opschuren en kun je er volgens mij prima overheen lakken. Zeker weet ik het niet. MevrouwDeKees? Joehoe?!

Ik zou sowieso de tafel voordat je gaat schuren goed schoonmaken met een ontvetter. St. Marc vind ik het prettigst maar ammoniak bijvoorbeeld kan ook. Het zou namelijk goed kunnen dat een vorige eigenaar het tafeltje met (bijen)was in heeft gevet om hem te laten glimmen en dan wordt schuren een stuk ingewikkelder. Succes!
Hier ook een opknapper, voor als ik er ooit tijd voor heb

We zijn 3 maanden geleden verhuisd en de vorige eigenaar heeft zo'n ouderwetse fauteuil laten staan. Ik wilde het ding eerst weggooien, maar bedacht me dat ik hem wel kon opknappen naar eigen smaak.

Bedoeling is om er een mooie stoel voor op de slaapkamer van te maken. Handig om kleding op te mikken, maar ook voor andere dingen

Zo ziet ie er uit (alleen is de stof bij de onze donkerbruin leer)

@ Sara erg leuke stoel is dat! kan je idd genoeg mee doen haha

Na ik ben begonnen met schuren. denk ik waag alvast een pogin. bovenblad is nu glad dus niet meer dat glimmende noten.

Me paps heeft nu morgen de schuurmachine nodig dus die breng ik morgen terug. krijg m na t weekend weer;) maar dat mag de pret nie drukken.

Ik ga dan alvast vd week naar Praxis ff grondverf halen (nu id aanbieding) en ff kijken wat voor kleurtjes er allemaal zijn.

heb nog wat andere meubeltjes gekocht;) en zaterdag moet ik 2x zo'n 3 traps tafeltjes van Queen Anne ophalen en nog een queen anne salon tafel..

Ik had begrepen dat zilver heel meoilijk te schilderen is? Dus kan je het dan beter spuiten?? iemand ervaring met die kleur/ schilderwerk?
Sarah,dat zijn geliefde stoelen met die wieltjes voor.Eikenhout gewoon zo laten en met een mooie stof opnieuw bekleden,als je er dan niets meer aan vind kun je het zo op marktplaats verkopen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven