Zo lang mogelijk geen verwarming aandoen challenge

25-09-2021 16:59 5979 berichten
Alle reacties Link kopieren
Gezien de superhoge energieprijzen hebben dochter en ik besloten om zo lang mogelijk niet de verwarming aan te doen. Met deze heerlijke nazomer geen enkel probleem ;-D

Wij: 2 personen, tussenwoning, normaal verbruik gas zo’n 1000 m3 per jaar. Best veel, dus we zouden moeten kunnen besparen.

We zijn voorbereid: dikke sokken en sloffen aangeschaft en allebei al een lekker zacht dekentje voor op de bank. Twee dikke knuffelkatten om ons een beetje op te warmen :cat: :cat:

Wie doet er mee? :yes:

Update: NOVEMBER challenge

Wij hebben in oktober 55% van ons verbruik van vorig jaar gehaald en gaan dit voor november ook proberen. Met een beetje ruimte, want november is koud :$
Doel: max 70m3 gas verbruiken. (is 60% tov vorig jaar)

Update: november doel niet gehaald, 85m3 geworden. Wel flink bespaard :cheer:

Voor december max 75% verbruiken.
Voor ons betekent dat 122 m3
Ik ben benieuwd!
December is uitgekomen op 100m3
Januari 101m3

In deze vier maanden met de verwarming aan hebben dochter en ik al 200m3 minder verbruikt!

Voor februari gaan we voor max 90m3 (dat is 60% van verbruik vorig jaar)

Wie doet er mee?? :cheer2:

Update MEI 2022

Nu was het natuurlijk géén koude winter. Maar we hebben enorm veel bespaard, puur door bewust om te gaan met alle energieverbruik. Minder snel de verwarming aan (en daar een beetje een sport van maken), verwarming minder hoog, korter en iets minder vaak douchen. Qua koken heb ik er niet op gelet, dat maakt bij ons niet zo veel verschil.

De 'schokkende' cijfers:

Waar we normaal op zo'n 1000 kuub per jaar zitten, hebben we nu pas 510 m3 verbruikt. Ons contract loopt van oktober tot oktober, de komende maanden is het verbruik uiteraard niet veel meer. (Vorig jaar bij elkaar 100 m3 van mei tm september) Dat zou inhouden dat we dit jaar uitkomen op zo'n 600 m3! En dat terwijl ik 'gewoon' vanuit huis werk. (En met een koudere winter zal het verbruik echt wel een stuk hoger liggen, maar het voelt enorm goed om zoveel bespaard te kunnen hebben. En een nieuwe 'standaard' te hebben)
friezin71 wijzigde dit bericht op 03-05-2022 08:46
60.94% gewijzigd
lemoos2 schreef:
26-09-2022 00:15
Serieus? Met 17 graden loop ik zonder jas buiten in een sweatshirt en jeans. Ik kan nog in een t-shirt rond hobbelen met die temperatuur. Helaas man niet.
Ik ben kouwelijk, daar kan ik niets aan doen. Met 17 graden draag ik buiten ook al een jas. Mijn man niet Ik heb dan weer het voordeel dat ik hitte goed kan hebben. Mij zul je tijdens hittegolven niet horen klagen.
lemoos2 schreef:
26-09-2022 00:15
Serieus? Met 17 graden loop ik zonder jas buiten in een sweatshirt en jeans. Ik kan nog in een t-shirt rond hobbelen met die temperatuur. Helaas man niet.
Ik ben kouwelijk, daar kan ik niets aan doen. Met 17 graden draag ik buiten ook al een jas. Mijn man niet Ik heb dan weer het voordeel dat ik hitte goed kan hebben. Mij zul je tijdens hittegolven niet horen klagen.
lemoos2 schreef:
25-09-2022 23:37
Ik zou het meer dan prima vinden om sloffen mee te nemen en een dekentje te lenen, zeker met een kop dampende thee/koffie/chocomel in mijn handen. Gezellig juist.
Doe ik ook.
Ik neem een dekentje mee. Zelf heb ik dan thermokleding onder mijn kleren aan.
Werkt goed.
Wij hebben sokken, sjaals, handschoenen, jassen van 100% schapenwol. Ik doe er katoenen goed onder zodat het niet jeukt.
Autopsies tonen onomstotelijk de injectieschade aan.
JuliaAgrippina schreef:
26-09-2022 00:18
Ja oké maar jij bent een volwassene. Ik sloeg aan op die kinderen met ‘meerdere truien over elkaar’ bij 17 graden. Zulke kinderen ken ik niet, alleen die exemplaren die bij 5 graden nog op blote voeten over de tegelvloer (zonder vloerverwarming) sloffen.
Jaja007 schreef:
26-09-2022 00:27
Doe ik ook.
Ik neem een dekentje mee. Zelf heb ik dan thermokleding onder mijn kleren aan.
Werkt goed.
Wij hebben sokken, sjaals, handschoenen, jassen van 100% schapenwol. Ik doe er katoenen goed onder zodat het niet jeukt.
Ik ben denk ik al ‘gehard’ dankzij rokende vrienden. Die zitten dan voornamelijk in een glazen aanbouw (tuinkamer, serre) want mij boeit die rook niet. Geen verwarming behalve een lullig gelhaardje dus ben al helemaal gewend aan dekentjes en grote mokken met dampend hete inhoud.
Met mijn eco-bewuste vriendin zou ik gaan voor sloffen, deken en warme mokken thee. Degene die nu komt is een kennis via werk die nog niet eerder bij mij is geweest.

Ik probeer mezelf ook wat te wennen aan lagere temperaturen en dat lukt aardig, daarom zie ik er een beetje tegenop om de cv aan te slingeren. Maar het is verder geen ramp. Het is hier nu 17 graden.
Ik ben te kouwelijk om me prettig te voelen bij 17, 18 graden. Dat heb ik overigens dapper geprobeerd, maar dan voel ik me ronduit k@t in mijn eigen huis. Ook bij anderen trouwens, ondanks dekentjes, truien, warme dranken, lang blijven kan ik dan gewoon niet. Me aangenaam voelen vind ik belangrijk, zeker in mijn eigen huis, Ik heb de verwarming op 20 graden staan en als er bezoek komt zet ik hem op 21 graden. Het is dan lekker, het bezoek kan de jassen aan de kapstok hangen en het voelt veel gezelliger dan met al die lapmiddelen.

Hoe hoog mijn rekening uit gaat vallen weet ik niet. Wat ik me ook afvraag is of het niet goedkoper is om de verwarming continu op 20 graden te laten (voorheen was dat 21) dan hem steeds uit te doen en bij thuiskomst weer te gaan stoken. Misschien dat iemand dit weet?

Ik heb het trouwens geprobeerd hoor, met die lagere temperaturen, maar met al die neerslag vrees ik voor schimmelvorming. De was wilde ook niet drogen, met geen mogelijkheid.
JuliaAgrippina schreef:
25-09-2022 23:57
Als het buiten koud is en ik zit binnen in een ruimte stil bij een temperatuur van 18 graden dan zal ik echt een jas aanhouden. Ik ben gewoon een koukleum. Ik zit gewoon niet ontspannen, sterker nog, ik krijg last van mijn spieren als ik het koud heb en dat is ook niet gezellig.
Ik ben ook een koukleum maar het weerhoud mij er niet van om niet op bezoek te gaan als het er koud is. Ik kleed mij er wel op.
Als ik mijn jas aan moet houden dan houd ik die aan geen probleem.

Ik ga geen andere mensen op kosten jagen dat voelt echt slecht. En ik wil wel die mensen graag zien.
Blijf in jezelf geloven !
Hier was het vanochtend 18,5, viel me nog mee. Ik vind overdag 18 graden acceptabel, maar 's avonds als iedereen stilzit vind ik dat echt te koud. En met zo'n dekentje houd je koude handen, neus etc, haha. Dus de verwarming gaat hier hoogstwaarschijnlijk deze week toch voor het eerst aan, want nu de zon de hele week niet schijnt warmt ons huis bijna niet meer op.
Lieneke schreef:
26-09-2022 08:03
Hoe hoog mijn rekening uit gaat vallen weet ik niet. Wat ik me ook afvraag is of het niet goedkoper is om de verwarming continu op 20 graden te laten (voorheen was dat 21) dan hem steeds uit te doen en bij thuiskomst weer te gaan stoken. Misschien dat iemand dit weet?
Ligt er natuurlijk aan hoe lang je van huis bent, maar ik las gisteren dat 's avonds de verwarming op 15/16 graden zetten en dan 's ochtends weer opstoken goedkoper is dan de hele nacht op 19/20 laten staan. Met continu 20 graden verbruik je sowieso best veel.
JuliaAgrippina schreef:
25-09-2022 21:48
Dat zou ik graag vantevoren willen weten, dan weet ik of ik wel of niet kan komen. Voor mij zou het te koud zijn. Dan houd ik mijn jas aan en handschoenen aan als je tenminste niet een paar graden hoger wilt stoken. Maar ik denk dat ik dan gewoon niet zou komen. Zitten in mijn jas vind ik niet zo gezellig en ontspannen.
Ik zou wel gaan en me heel warm kleden. Dat scheelt die mensen weer in kosten.
Lieneke schreef:
Hoe warmer je huis, hoe meer energie er uitstraalt naar de lucht. Dus wel uitzetten 's nachts.

Het opwarmen kost energie maar op temperatuur houden ook.
8 uur je huis op 20 graden houden kost meer dan 7 uur niet stoken en dan de verloren energie weer bijstoken.

Met lage temperatuur verwarming is het wel handig om het niet te ver af te laten koelen (denk aan overdag 19/20, snachts 16/17), omdat met minder heet water opwarming van je huis in een uurtje niet meer lukt. Met een modulerende thermostaat is dit goed te regelen.
Look at the stars, look how they shine for you
And everything you do; Yeah, they were all yellow
Lieneke schreef:
Ik ben te kouwelijk om me prettig te voelen bij 17, 18 graden. Dat heb ik overigens dapper geprobeerd, maar dan voel ik me ronduit k@t in mijn eigen huis. Ook bij anderen trouwens, ondanks dekentjes, truien, warme dranken, lang blijven kan ik dan gewoon niet. Me aangenaam voelen vind ik belangrijk, zeker in mijn eigen huis, Ik heb de verwarming op 20 graden staan en als er bezoek komt zet ik hem op 21 graden. Het is dan lekker, het bezoek kan de jassen aan de kapstok hangen en het voelt veel gezelliger dan met al die lapmiddelen.

Ik heb het trouwens geprobeerd hoor, met die lagere temperaturen, maar met al die neerslag vrees ik voor schimmelvorming. De was wilde ook niet drogen, met geen mogelijkheid.
Heb je nog een vast contract of gunstige variabele tarieven? Want anders ben je echt een vermogen kwijt als je steeds 20 graden stookt. Hou je app goed in de gaten.
72jelle wijzigde dit bericht op 26-09-2022 09:27
0.08% gewijzigd
Avage schreef:
25-09-2022 21:33
Hoe doen jullie het als je bezoek krijgt?

Het is hier max 18 graden overdag en dat is voor mij prima maar vind ik niet zo gastvrij.
Wij hebben net een energielabel F woning gekocht. Groot en vrijstaand. Isolatie is pas volgende winter aanwezig. Vlak voor de winter krijgen we de sleutel. Mooi dat iedereen te horen krijgt dat ze zich warm moeten kleden, 200 euro per dag voor visite gaat me te ver. Er zijn elektrische dekens, straalkachels en sloffen te leen.
Look at the stars, look how they shine for you
And everything you do; Yeah, they were all yellow
Dank jullie wel! duidelijk! :thumbsup:
Ik spreek dus liever buiten de deur af, heb ik die stook discussie ook niet en net zo duur als thuis de kachel aanzetten.
72Jelle schreef:
26-09-2022 09:05
Heb je nog een vast contract of gunstige variabele tarieven? Want anders ben je echt een vermogen kwijt als je steeds 20 graden stookt. Hou je app goed ik de gaten.

Helaas....variabel tarief...En nee, niet gunstig!
Wat ik me ook afvraag: zullen gelegenheden als horeca voller (komen te) zitten vanwege energiebesparing?
Vind ik wel een lastige, ik heb het namelijk met 20 graden echt bloedheet. Moet ik zelf in een shirtje en een plofkop zitten zodat de visite het lekker warm heeft. Ik heb de verwarming eigenlijk zeer zelden boven de 18 graden aan. Ik denk dat ik het op 18 zet en als visite aangeeft dat ze het koud hebben, dan zet ik de verwarming wel wat hoger. Maar goed, ik heb nooit hele dagen visite. Hoogstens een uurtje.
Ik zeg maar zo, ik zeg maar..
Lieneke schreef:
26-09-2022 09:24
Wat ik me ook afvraag: zullen gelegenheden als horeca voller (komen te) zitten vanwege energiebesparing?
Veel zullen er ook gaan sluiten vrees ik... die kunnen het ook niet betalen....
vivapimpelmees schreef:
26-09-2022 09:28
Veel zullen er ook gaan sluiten vrees ik... die kunnen het ook niet betalen....
Dit. Ik sprak de eigenaar van ons favoriete tentje, ze moeten 10.000 euro per maand voor de energie gaan betalen. Daar moet je wel heel veel kopjes koffie voor tappen...
Lieneke schreef:
26-09-2022 09:24

Met die prijzen? Dan kun je beter thuis gaan zitten bij de verwarming.
17 graden buiten is wel echt heel anders dan 17 graden binnen (en waarschijnlijk stil zitten).

Wij zijn ook heel warmbloedig (gisteren idd gewoon zonder jas, de zon was echt nog warm!) maar als ik een avondje op de bank zit, kan ik het met 19 graden koud krijgen. Maar ik trek dan eerst warme sokken en een trui of vest aan. Of leg even een wollen dekentje over m'n benen. Dat helpt hier altijd snel.

Ouder bezoek heeft het hier altijd snel koud. Tsja, heel vervelend, maar ik ga echt niet 22 graden stoken. Het is hier dan 19.5 of zo. Maar ze weten dat, dus hebben zelf vaak gewoon een vest aan, en anders hebben wij ook altijd vesten en warme sokken. Ik heb ook een vriendin die het gewoon áltijd koud heeft. Ieder mens is anders :)
Avage schreef:
25-09-2022 21:33
Hoe doen jullie het als je bezoek krijgt?

Het is hier max 18 graden overdag en dat is voor mij prima maar vind ik niet zo gastvrij.
De enige die hier af en toe komt is mijn moeder en die heeft het altijd heet dus voor haar hoef ik niet te stoken. Verder komt er hier bijna niemand, mocht ik een date hebben die hier thuis komt zou ik de verwarming op 18 of 19 zetten, maar de meeste mannen die ik ken hebben het ook altijd warm.
Bij mijn oom en tante was het vroeger altijd ijskoud in huis, dat was een oud, slecht geisoleerd huis en dan moest je echt sloffen meenemen en dikke truien in de winter want het was echt rillen. Nu zit ik zelf in de winter ook met een huis dat net zo fris is denk ik dus nu kan ik het wel hebben. Maar als kind vond ik het helemaal niks. Bij mijn oma was het dan weer altijd een sauna met haar stadsverwarming, denk dat het er standaard 23 graden was.

Hier is het nu buiten best guur en binnen afgekoeld van 20,5 naar 19,5. Nog prima te doen.
Vlakbij mijn huis zit een fastfoodrestaurant. Tijdens corona mocht je, zoals overal, er alleen afhalen en niet meer binnen zitten. Dat hebben ze eigenlijk voortgezet. Je kan er nog steeds alleen afhalen (en groot parkeerplek dus eventueel daar opeten). Ik denk met de huidige energiekosten dat dat al scheelt. Al kost natuurlijk het bereiden van het eten en drinken ook elektra. Maar het is er niet minder druk dan anders.
Hier zit trouwens ook een ijsbaan, die betalen zich natuurlijk helemáál de blubber. Maar ze gaan toch open, de gemeente helpt zodat ze open kunnen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven