Zo lang mogelijk geen verwarming aandoen challenge

25-09-2021 16:59 5979 berichten
Alle reacties Link kopieren
Gezien de superhoge energieprijzen hebben dochter en ik besloten om zo lang mogelijk niet de verwarming aan te doen. Met deze heerlijke nazomer geen enkel probleem ;-D

Wij: 2 personen, tussenwoning, normaal verbruik gas zo’n 1000 m3 per jaar. Best veel, dus we zouden moeten kunnen besparen.

We zijn voorbereid: dikke sokken en sloffen aangeschaft en allebei al een lekker zacht dekentje voor op de bank. Twee dikke knuffelkatten om ons een beetje op te warmen :cat: :cat:

Wie doet er mee? :yes:

Update: NOVEMBER challenge

Wij hebben in oktober 55% van ons verbruik van vorig jaar gehaald en gaan dit voor november ook proberen. Met een beetje ruimte, want november is koud :$
Doel: max 70m3 gas verbruiken. (is 60% tov vorig jaar)

Update: november doel niet gehaald, 85m3 geworden. Wel flink bespaard :cheer:

Voor december max 75% verbruiken.
Voor ons betekent dat 122 m3
Ik ben benieuwd!
December is uitgekomen op 100m3
Januari 101m3

In deze vier maanden met de verwarming aan hebben dochter en ik al 200m3 minder verbruikt!

Voor februari gaan we voor max 90m3 (dat is 60% van verbruik vorig jaar)

Wie doet er mee?? :cheer2:

Update MEI 2022

Nu was het natuurlijk géén koude winter. Maar we hebben enorm veel bespaard, puur door bewust om te gaan met alle energieverbruik. Minder snel de verwarming aan (en daar een beetje een sport van maken), verwarming minder hoog, korter en iets minder vaak douchen. Qua koken heb ik er niet op gelet, dat maakt bij ons niet zo veel verschil.

De 'schokkende' cijfers:

Waar we normaal op zo'n 1000 kuub per jaar zitten, hebben we nu pas 510 m3 verbruikt. Ons contract loopt van oktober tot oktober, de komende maanden is het verbruik uiteraard niet veel meer. (Vorig jaar bij elkaar 100 m3 van mei tm september) Dat zou inhouden dat we dit jaar uitkomen op zo'n 600 m3! En dat terwijl ik 'gewoon' vanuit huis werk. (En met een koudere winter zal het verbruik echt wel een stuk hoger liggen, maar het voelt enorm goed om zoveel bespaard te kunnen hebben. En een nieuwe 'standaard' te hebben)
friezin71 wijzigde dit bericht op 03-05-2022 08:46
60.94% gewijzigd
granny71 schreef:
29-09-2022 20:39
Dat is niet de reden dat ik hem niet aanzet. Het zal in veel appartementencomplexen zo zijn maar hier gaat dat helaas niet op.
Koudste temperatuur was vorig jaar 15 graden en nu is het hier 18 graden.
Nou dat gaat dus wel op, want bij mij is het op dit moment al nog maar 16 graden. Als ik in de winter een nacht de verwarming niet aanheb (de avond ervoor de verwarming wel gewoon aangehad), dan is het in de woonkamer 's ochtends 10 graden... Dus ja ik vind 15 graden als laagste temperatuur relatief behoorlijk warm.
https://www.ad.nl/klimaat/dit-doet-een- ... ~a84db529/

Schrale troost maar de verwarming permanent laag went en is nog gezonder ook.
Lager dan 15 is niet gezond i.v.m. ontstaan van schimmels.
Nou september kan ik wel afvinken. Nu nog 20 graden in huis en morgen schijnt de zon als het goed is waardoor het gratis en voor niks lekker opwarmt. Nog niks aangehad. En deze temperaturen blijven nog even in oktober dus hij blijft voorlopig nog uit. Hopelijk wel iets meer zon dan de voorspellingen zijn.

Stroomverbruik deze maand ook lager dan vorig jaar. Tot nu toe in 3 maanden (mijn termijn loopt van juli-juni) heb ik 23 kwh stroom en 13 m3 gas bespaard tov 2021. Ter illustratie heb ik heel januari van dit jaar 19 m3 gas gebruikt dus heb dat al bijna bezuinigd dit jaar. Na dit jaar valt er alleen echt niks meer te winnen tenzij is gas er helemaal uit gooi. Overweeg dat eventueel wel, maar die investering is me nu te groot. Wellicht dat ik voor verwarmen met airco, maar moet er nog even goed over na denken wat ik als eerste doe.

Ik zei trouwens een paar weken terug dat besparen pure noodzaak was geworden maar inmiddels een loonsprong binnen en na komende maand dus eigenlijk geen pure noodzaak meer al hoewel ik het nog steeds zo duur vind dat ik liever iets anders koop voor dat geld. Maar dan is er wel sneller financiele ruimte voor verdere verduurzaming.
Zanahoria schreef:
29-09-2022 22:31
Nou dat gaat dus wel op, want bij mij is het op dit moment al nog maar 16 graden. Als ik in de winter een nacht de verwarming niet aanheb (de avond ervoor de verwarming wel gewoon aangehad), dan is het in de woonkamer 's ochtends 10 graden... Dus ja ik vind 15 graden als laagste temperatuur relatief behoorlijk warm.
Dan is het bij jou dus ook hoog tijd voor een renovatie. Als je een huurhuis hebt in ieder geval.
Ik ruik nu al vaker de vuurhaarden van de wijk beneden. Ik heb er zelf geen last van ,behalve dat ik even mijn huis na loop om te kijken dat het niet uit mijn eigen woning komt, maar echt gezond is het niet. Al begrijp ik het helemaal.
granny71 schreef:
30-09-2022 00:11
Dan is het bij jou dus ook hoog tijd voor een renovatie. Als je een huurhuis hebt in ieder geval.
Ik ruik nu al vaker de vuurhaarden van de wijk beneden. Ik heb er zelf geen last van ,behalve dat ik even mijn huis na loop om te kijken dat het niet uit mijn eigen woning komt, maar echt gezond is het niet. Al begrijp ik het helemaal.
Geen huurhuis, heb al dubbel glas en vloerisolatie.
Denk wel dat er veel kou door het kattenluik komt. Maar die wordt dan ook frequent gebruikt, dus dichttimmeren is geen optie ;)
Dinsdag heeft mijn man de kachel aangezet (wel zo’n Scandinavisch model) en ik heb nu net de verwarming toch maar aangezet.

Dat uurtje voor werk trek ik 16.5 graad wel, maar de hele dag daarin werken heb ik echt geen zin in.

Ik heb gewoon de kosten afgewogen: reizen naar werk kost x, dus de verwarming aanzetten kan heus.
Hier is de verwarming ook dinsdagavond een paar uur aan geweest, het was 17,5 graden en iedereen had gedoucht, ik vond het echt te fris met nat haar. Even opgewarmd naar 19 graden, dat was toch wel heel aangenaam. Sindsdien dankzij de zon warmt het huis elke dag weer op van 17 naar 19/20 graden en blijft hij weer uit. Wel blij mee, maar dit weekend moet hij weer aan denk ik. Maar perspectief, volgende week weer zon en warmer!
Zanahoria schreef:
30-09-2022 07:33
Denk wel dat er veel kou door het kattenluik komt. Maar die wordt dan ook frequent gebruikt, dus dichttimmeren is geen optie ;)
Kattenluik kan toch dienen als ventilatie :)
Het was vannacht 15.8 maar vanmorgen 15.1. Om 09.00 gaat de verwarming aan omdat de thermostaat na 09.00 op 16 staat.
Zanahoria schreef:
30-09-2022 07:33
Bij mij staat het slaapkamerraam altijd op een 10 cm kier.
De huiskamer en slaapkamer zijn van elkaar gescheiden door een en-suite wand die ik aan beide zijdes afgedekt heb met gipsplaten. Daar komt ook best wel wat kou door naar binnen maar het raam dichtdoen is wat mij betreft niet echt een optie. Misschien doe ik hem overdag dicht als het echt heel koud wordt maar s'nachts moet hij open.
lisa2 schreef:
30-09-2022 08:42
Kattenluik kan toch dienen als ventilatie :)
Hang een gordijn voor je deur, je kat kan prima tussen het gordijn en het klepje naar binnen en buiten en het houdt tocht tegen als je kat binnen op de verwarming ligt te slapen ;-)
of een kattenluikje met chip die opengaat als poezebeest er door wil
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
rosanna08 schreef:
30-09-2022 13:42
of een kattenluikje met chip die opengaat als poezebeest er door wil
Dat gaat niet lukken met onze oude kat van 18. Dus tot die tijd houden wij ons kattendeurtje in de deur.
Ik overweeg zo'n draadloze warmtedeken:
https://nl.stoov.com/products/big-hug-woolly-beige-1

Heeft iemand daar ervaring mee?
Lijkt me lekker voor het thuiswerken zonder dat ik dan de hele verwarming aan hoef te doen. Ze zijn wel duur, maar ja....als je 3 dagen de verwarming niet aanzet heb je m al terugverdient tegenwoordig :mrgreen: :mrgreen:
Shanti_Vivanti schreef:
30-09-2022 16:08

Lijkt me lekker voor het thuiswerken zonder dat ik dan de hele verwarming aan hoef te doen. Ze zijn wel duur, maar ja....als je 3 dagen de verwarming niet aanzet heb je m al terugverdient tegenwoordig :mrgreen: :mrgreen:
Men was hier niet onverdeeld enthousiast vorig jaar herinner ik me. Werd niet heel warm, en vrij snel leeg.
Shanti_Vivanti schreef:

Ik zou dan gewoon voor een elektrische deken gaan. Veel goedkoper
Vandaag voor het eerst een elektrische deken gekocht van de Lidl. Hij komt volgende week binnen, het had goede reviews en een stuk goedkoper dan bij Bol.com.
In huis is het nu nog 19.5 graden, dus de verwarming gaat voorlopig hier niet aan. Vandaag ook de 1e afschrijving van het nieuwe termijnbedrag :'(
Arizona15 schreef:
30-09-2022 18:18
Vandaag voor het eerst een elektrische deken gekocht van de Lidl. Hij komt volgende week binnen, het had goede reviews en een stuk goedkoper dan bij Bol.com.
In huis is het nu nog 19.5 graden, dus de verwarming gaat voorlopig hier niet aan. Vandaag ook de 1e afschrijving van het nieuwe termijnbedrag :'(
Hier ook 19,5 zonder verwarming aan. Wat was je termijnbedrag dan @( ?
Voor iedereen een groene tuin
Is vanaf deze maand 750 euro, de vorige verhoging was in juli naar 500 en vanaf vorig jaar november 376. Mijn jaar is weer bijna voorbij en ik houd mijn hart vast.
Arizona15 schreef:
30-09-2022 22:44
Is vanaf deze maand 750 euro, de vorige verhoging was in juli naar 500 en vanaf vorig jaar november 376. Mijn jaar is weer bijna voorbij en ik houd mijn hart vast.
Wow! :woa:
girasole3 schreef:
29-09-2022 12:32
Overal is te lezen dat je bij vloerverwarming niet meer dan 2 graden verschil moet aanhouden om het meest efficiënt te verwarmen.

Maar dat gaat ook uit van 'gemiddeld gedrag' en 'gemiddelde mensen'. Wij hebben ook vloerverwarming, maar als we die aanzetten voel je het na 1 uur al warmer worden. Manlief komt uit een land zonder CV's en ook ik ben inmiddels gewend aan veel lagere temperaturen. Het is hier nu 16 graden, maar goed gekleed en met deken op de bank gaat de verwarming voorlopig nog niet aan. We vinden het allebei nog lekker comfortabel (echt!).
Als we bezoek krijgen, gaat de vloerverwarming ruim van tevoren aan (een uur dus :P).
Overigens is vloerverwarming heerlijke warmte, kan het iedereen aanbevelen.

Mijn motto - bij vragen over vloerverwarming aan laten of tussendoor uitzetten - is altijd: probeer het gewoon uit. Meten is weten! Neem een paar vergelijkbare dagen/nachten (qua temperatuur) en meet gewoon hoeveel kuub gas je verbruikt met de 2 verschillende methoden.
Het ene huis is het andere niet (beter/slechter geïsoleerd), de ene vloerverwarming warmt sneller op dan de andere etc.
ñuca schreef:
29-09-2022 17:01
Dan is het wel vreemd, dat je daarvoor zoveel gas verbruikt. Ik zou dan eens naar de ketel laten kijken.

Of naar je gasmeter. Ik vind het ook hoog verbruik voor hetgeen jullie doen.
Shanti_Vivanti schreef:

Bij mij werkt vooral: goed aankleden (laagjes) en pantoffles, én iets van een wollen dekentje of kussentje ónder mijn voeten. Plus - als het nog wat kouder is - kruik bij mijn voeten. Als mijn voeten maar warm zijn, dan komt de rest ook. Dit was overigens vooral mijn truc bij thuiswerken afgelopen winter; als je achter je bureau zit met beide voeten op de grond.
Ja idd schapenvachten op de grond, met daarop een kruik voor onder de voeten. Voeten in dubbele warme sokken. En een kruik in de rug :)
GroenTuintje schreef:
01-10-2022 00:14
Ja idd schapenvachten op de grond, met daarop een kruik voor onder de voeten. Voeten in dubbele warme sokken. En een kruik in de rug :)

Ah, ik ben dus niet de enige gek. ;-D

Overigens besef ik terdege dat ik mazzel heb dat ik het zo aan kan pakken en het nog steeds comfortabel vind. Tot 2 jaar geleden beschouwde ik me als echte koukleum, maar (mogelijk door de overgang?) is er iets veranderd waardoor ik wél warm blijf, mits ik mezelf lekker warm aan kleed. Ik was even bang, halverwege september dat ik toch weer de oude koukleum was (de wisseling in temperatuur was zó abrupt), maar sinds deze week 'heb' ik het weer.
Er is dus hoop voor ons koukleumen!
En misschien is het tóch wel te trainen... voor sommigen. Het fijne vind ik dat ik nu niet zo afhankelijk meer ben van verwarming etc. en dat ik me dus comfortabeler warm voel dan vroeger, omdat het van binnenuit komt als het ware.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven