Zo lang mogelijk geen verwarming aandoen challenge

25-09-2021 16:59 5979 berichten
Alle reacties Link kopieren
Gezien de superhoge energieprijzen hebben dochter en ik besloten om zo lang mogelijk niet de verwarming aan te doen. Met deze heerlijke nazomer geen enkel probleem ;-D

Wij: 2 personen, tussenwoning, normaal verbruik gas zo’n 1000 m3 per jaar. Best veel, dus we zouden moeten kunnen besparen.

We zijn voorbereid: dikke sokken en sloffen aangeschaft en allebei al een lekker zacht dekentje voor op de bank. Twee dikke knuffelkatten om ons een beetje op te warmen :cat: :cat:

Wie doet er mee? :yes:

Update: NOVEMBER challenge

Wij hebben in oktober 55% van ons verbruik van vorig jaar gehaald en gaan dit voor november ook proberen. Met een beetje ruimte, want november is koud :$
Doel: max 70m3 gas verbruiken. (is 60% tov vorig jaar)

Update: november doel niet gehaald, 85m3 geworden. Wel flink bespaard :cheer:

Voor december max 75% verbruiken.
Voor ons betekent dat 122 m3
Ik ben benieuwd!
December is uitgekomen op 100m3
Januari 101m3

In deze vier maanden met de verwarming aan hebben dochter en ik al 200m3 minder verbruikt!

Voor februari gaan we voor max 90m3 (dat is 60% van verbruik vorig jaar)

Wie doet er mee?? :cheer2:

Update MEI 2022

Nu was het natuurlijk géén koude winter. Maar we hebben enorm veel bespaard, puur door bewust om te gaan met alle energieverbruik. Minder snel de verwarming aan (en daar een beetje een sport van maken), verwarming minder hoog, korter en iets minder vaak douchen. Qua koken heb ik er niet op gelet, dat maakt bij ons niet zo veel verschil.

De 'schokkende' cijfers:

Waar we normaal op zo'n 1000 kuub per jaar zitten, hebben we nu pas 510 m3 verbruikt. Ons contract loopt van oktober tot oktober, de komende maanden is het verbruik uiteraard niet veel meer. (Vorig jaar bij elkaar 100 m3 van mei tm september) Dat zou inhouden dat we dit jaar uitkomen op zo'n 600 m3! En dat terwijl ik 'gewoon' vanuit huis werk. (En met een koudere winter zal het verbruik echt wel een stuk hoger liggen, maar het voelt enorm goed om zoveel bespaard te kunnen hebben. En een nieuwe 'standaard' te hebben)
friezin71 wijzigde dit bericht op 03-05-2022 08:46
60.94% gewijzigd
Jellybean schreef:
13-10-2022 08:34
Het schijnt wel te schelen, dat 'rustig' stoken.

Waarschijnlijk kan iemand anders het beter uitleggen, maar als je je CV op stookt dan moet eerst het hele systeem zelf opgewarmd worden, vervolgens zijn de radiatoren relatief snel warm, maar ze kunnen die warmte niet zo snel afgeven aan de lucht die je wilt opwarmen in huis. Je CV blijft het hete water opwarmen en snel rondpompen tot ie een seintje krijgt van de thermostaat dat de gewenste luchttemperatuur is bereikt. Dan gaat de ketel rustiger draaien om de temperatuur op peil te houden.
Als je je verwarming van 15 op 18 graden zet in plaats van meteen op 21 dan zal je ketel sneller afslaan maar blijven de radiatoren nog steeds warmte afgeven aan de ruimte (afhankelijk van hoe ver je warmtebron van je thermostaat hangt ook weer).
Als je vervolgens je thermostaat nog een graadje plust gaat ie iets harder draaien maar niet op vol vermogen.
Al met al schijnt dat dus wel wat energie te schelen.

Dat geldt dus voor het opstarten van je CV. Over het algemeen is het wel weer goedkoper om je CV tijdens de nacht lager in te stellen en opnieuw te laten starten.
Het klopt wel dat rustig stoken zuiniger is, maar niet in die mate die hier gesuggereerd wordt. Het is bijvoorbeeld niet te zeggen wat zuiniger is:
- je huis van 16 naar 18 stoken in een half uurtje
- je huis van 16 naar 18 stoken in een uurtje
Bij de tweede werkt je cv ketel iets efficiënter, bij de tweede stook je iets langer warm.
Look at the stars, look how they shine for you
And everything you do; Yeah, they were all yellow
Het regent hier maar het was net veel warmer buiten dan afgelopen 2 ochtenden, en binnen beneden 21 graden, hoef vandaag de verwarming ook nog niet aan.
Ik ben dit jaar nog niet af met de CV, fijn dat we zo'n zachte oktober hebben. De zon warm het huis gelukkig nog aardig op. Het is nu 17 graden.
Stressed is just desserts spelled backwards
Het wordt volgende week weer warmer, voor mij des te meer reden om de verwarming nog niet aan te zetten.
Hier is het nog 17 graden en ik zet de thermostaat sowieso niet hoger dan dat, behalve dan voor visite.
Zorgen om morgen ontneemt je de kracht van vandaag.
Ik heb het nu zelf wel koud (ben echt een koukleum), maar ik heb mijn elektrische knuffeldeken van de Action erbij gepakt, die heb ik dan bij mijn werkstoel en dan is het prima te doen. Als je stilzit is 17 graden wel aan de lage kant.
Stressed is just desserts spelled backwards
19 graden zit gewoon in t shirt. Die verwarming is voorlopig nog niet in zicht.
Ik ben sinds eind september af, omdat ik de verwarming op 15 in de nacht en 16 overdag heb staan. Dan gaat de verwarming opwarmen als het kouder is.
Hier regent het pijpenstelen; geen zon te bekennen.

Ik heb de verwarming op 19 staan; vind het anders veel te koud om te werken.
Hier is het 18 graden binnen. Geen zon buiten. Ik werk thuis dus zit veel stil maar ik vind het prima te doen tot nu toe.
Bij ons is het nu 17 graden binnen en ik verbaas me er nog elke dag over hoe goed ik het erop doe. Ik had het altijd erg graag warm in huis (nu nog hoor..) en hield daardoor geen rekening met verbruik, maar ik vertik het nu gewoon om zo'n groot deel van ons geld aan energie uit te geven. Benieuwd hoe lang we het vol gaan houden!

Het is in elk geval een goed "excuus" om leuke woondekentjes en sloffen aan te schaffen haha
Ik ben nu ergens aan het werk waar alles beneden open staat ivm schilderwerk. Doordat het hier ook behoorlijk regent, is het hier echt kóud! Ik mocht de elektrische deken van hier gebruiken, oef, dat is wel echt heel lekker hoor :worship:
Parella schreef:
13-10-2022 01:28
Kan je een deel op een beetje een natuurlijk punt afscheiden zodat je een kleinere ruimte hoeft te verwarmen? Mijn buurvrouw heeft ook een hele grote L vormige woonkamer maar die heeft nu de doorgang naar het zijgedeelte afgesloten met een dik gordijn. In de avond trekt ze het dicht.

Wij kregen veel kou door de voordeur, daar hebben wij een gordijn voor gehangen. Scheelt enorm. Ondanks dat de gang en de deur naar de gang er nog tussen zit merken wij het in de woonkamer.
Dat kleine ruitje met enkelglas zou ik als ik jou was isolatiefolie voor plakken. Heel simpel en het scheelt toch.

Ja isolatiefolie is mss nog een goede tijdelijke oplossing tot we de ruitjes echt vervangen
Onze voordeur sluit ook niet heel lekker meer aan
Maar dat is in de gang dus ik dacht dat dat voor de woonkamer wellicht niet zoveel uitmaakte
Maar daar mss ook maar eens naar kijken

Overigens kwam ik er achter dat het gisternacht idd ook gevroren had hier. Dan is 13,5 nog steeds wel koud maar het verklaart iig iets.
Vanmorgen was het weer 16 graden beneden. Overigens is ons huis ook vrijstaand, dat helpt natuurlijk ook niet
Heerlijk dat je geen geluid meer van je buren hebt, maar je krijgt dus ook hun warmte niet :-D
shanti_vivanti wijzigde dit bericht op 13-10-2022 14:00
0.70% gewijzigd
dubbel
Ik ben af! Heb hem net naar 21 graden gedraaid. Het is 19 graden binnen maar ik was die kilheid echt zat met thuiswerken.
Hier vanmorgen 18,5 graden. Nu 19 graden.

Het is de hele dag bewolkt en het regent soms een beetje.
Stientje schreef:
13-10-2022 07:02
Ik snap ook niet zo goed wat ‘hard stoken’ is? Die CV ketel gaat aan en gaat verwarmen tot de kamer op de gewenste temperatuur is. Er zit toch geen turbo-standje op ofzo? Als je hem na 10 minuten uit zet (en de temperatuur is daarmee bijvoorbeeld van 17 naar 17,5 graad gegaan) dan is dat toch niet duurder dan hem langer laten branden zodat het bijv 18 graden wordt in huis?
Dat hangt van de ketel af. Als je een modulerende ketel hebt (en dat hebben best veel mensen inmiddels) dan gaat hij wel degelijk harder werken als je hem ineens veel hoger zet dan als je hem een minder groot verschil laat overbruggen. Wat aan zuiniger is (als je kamer bv 15 graden is, hem naar 17 laten gaan in 2 uur, of op 20 zetten, maar na kortere tijd weer uitzetten zodat hij ook op 17 uit komt) moet je uitproberen, want hangt van de ketel af, van de (lengte van) de leidingen en radiatoren etc.
Stientje schreef:
13-10-2022 07:02
Ik snap ook niet zo goed wat ‘hard stoken’ is? Die CV ketel gaat aan en gaat verwarmen tot de kamer op de gewenste temperatuur is. Er zit toch geen turbo-standje op ofzo? Als je hem na 10 minuten uit zet (en de temperatuur is daarmee bijvoorbeeld van 17 naar 17,5 graad gegaan) dan is dat toch niet duurder dan hem langer laten branden zodat het bijv 18 graden wordt in huis?
Klopt.
Als je em aanzet ineens van 15 graden naar 20 graden bijv staat dat ding te loeien.
Hier staat ie standaard op 15 graden. De temp in huis was 17.5. Ik heb em even aangezet op 18. Mijn ketel is vrij nieuw en ik heb een relatief klein oppervlak op de eerste verdieping. De radiatoren worden dus snel warm waardoor het snel opwarmt en de ketel weer uitslaat.

Wat ik er vooral mee bedoelde te zeggen is dat ik af ben. En enkel omdat ik dus per ongeluk in slaap gevallen ben op de bank (zonder dekentje en met een relatief dun shirtje) en als een ijspegel wakker werd :-D

Maar we gaan gewoon weer door met niet stoken en de weersverwachting is gunstig.
Wij waren gisteren op visite waar de verwarming op 21 graden stond. Was veel te warm voor ons. Dikke rode wangen en was niet aangenaam. Zijn het niet meer gewend.
Blijf in jezelf geloven !
05-2019 schreef:
13-10-2022 19:58
Wij waren gisteren op visite waar de verwarming op 21 graden stond. Was veel te warm voor ons. Dikke rode wangen en was niet aangenaam. Zijn het niet meer gewend.
Wat ik hier steeds lees, is dat ze waarschijnlijk voor jullie ( de visite) het hebben opgestookt :-D
Mika2022 schreef:
13-10-2022 20:00
Wat ik hier steeds lees, is dat ze waarschijnlijk voor jullie ( de visite) het hebben opgestookt :-D
Denk ik niet. Ik weet dat die persoon sowieso wel van warmte houd.

Het viel mij ook al op bij het kinderdagverblijf. Daar had ik ook toen ik binnen stapte wat is het hier warm. Mijn dochtertje had ook dikke rode wangen en gaf aan dat ze het te warm had.

Had haar niet heel gek warm aangekleed maar dan toch maar dat tshirt onder de sweater weg laten.
Blijf in jezelf geloven !
Hier schommelt het tussen 17 en 18 graden. Sta versteld dat ik dat niet als te fris ervaar. Bij mijn cliënten (werk in thuiszorg) staat steevast de verwarming aan en vind ik het veel te warm.
Ugli schreef:
13-10-2022 14:14
Ik ben af! Heb hem net naar 21 graden gedraaid. Het is 19 graden binnen maar ik was die kilheid echt zat met thuiswerken.

Wauw haha nooit gedacht dat de uitspraak "Ik heb de verwarming op 21 graden gezet" een soort ongeloof en jaloezie met zich mee kon brengen :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Jij durft! :-D
Gisteravond voor de tweede keer dit najaar een paar uurtjes de verwarming aangehad. Het was 18 graden, kil, iedereen had gedoucht en ik was er klaar mee haha. Even 2 uurtjes op 19 graden gezet en daarna weer uit, viel goed mee en was meteen comfortabel. Volgende week wordt het 21 graden zag ik, helemaal top!
Ik heb de verwarming gisteren ook 2 uur op 19 gezet. En ‘s avonds weer een uurtje. Net ook een uurtje op 19. Anders is het binnen 17 graden. Dat vind ik te koud om lekker te zitten aan de eettafel. Dus af :O
Ik heb het ook fris voor het eerst, toch nog 20 graden, maar ben echt moe, dat helpt niet.

Heb mijn wollen sloffen aan en ga met deken op de bank beetje laptoppen en ontwerpen, als goed is komt er vanmiddag weer wat zon.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven