Waar doe ik goed aan?

30-10-2022 14:48 73 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik had gehoopt altijd een soort stille meelezer van dit forum te blijven, maar momenteel heb ik toch advies nodig betreffende mijn huwelijk.

Ruim zes jaar geleden leerden wij elkaar kennen. Mijn man, laten we hem E noemen, is een man met veel vrienden en sociale contacten. Hij zoekt graag zijn vrienden op om een biertje te drinken. Hij is in zekere mate populair te noemen omdat hij erg sociaal is en er (uiteraard naar mijn idee) goed uit ziet. Ik kan hem meenemen naar elk feestje en hoef mij nooit zorgen te maken of hij zich vermaakt.

We hebben samen op de middelbare school gezeten en raakten op een feestje aan de praat. Al snel hierna kregen wij een relatie. Vanaf het begin is onze relatie erg heftig omdat wij beide goed weten wat we willen en wij staan niet altijd hetzelfde in het leven. Vrienden hebben geregeld eerlijk aangegeven dat ze wel eens dachten dat wij het samen niet zouden gaan halen, maar toch hebben wij altijd gevochten voor onze relatie omdat de liefde altijd sterk was. Deze liefde hebben wij anderhalf jaar geleden bezegeld door te trouwen.

Na ons huwelijk kwamen wij in wat rustiger vaarwater en ondanks dat wij nog veel moesten leren omdat wij beide nog nooit samen hebben gewoond, ging het naar verwachting erg goed. Hij zoekt nog geregeld vrienden op, maar maakt zo nu en dan ook tijd om met mij door te brengen en hier hebben wij een goede balans in gevonden.

Toch hebben E en ik de laatste tijd toch weer vaker ruzie, en dan voornamelijk over de verwachtingen die hij van mij heeft, eigenlijk over bijna alles. Verwachtingen die hij niet uitspreekt, maar vindt dat ik moet begrijpen dat het normaal is om te doen. Het maakt mij erg onzeker omdat ik niet meer weet wat ik goed en fout doe en heb het idee dat ik hem moet pleasen om een ruzie te voorkomen.

Ik heb meerdere keren geprobeerd om het gesprek aan te gaan, maar E vat dit op als een persoonlijke aanval en loopt uit ons gesprek weg. De laatste ruzie is nogal uit de hand gelopen en daarbij gaf E aan dat ik inderdaad niet aan zijn verwachtingen voldoe, dat ik niet zijn droomvrouw ben en dat hij zelfs twijfelt of hij wel kinderen met mij wil.

Dit is als een bom bij mij ingeslagen. De ruzie is uitgesproken, maar ik krijg dit maar niet uit mijn hoofd. Ik weet dat ik niet perfect ben, maar mijn onzekerheid neemt (net zoals vroeger) constant de overhand en ik weet niet of wij nog wel een kans van slagen hebben in de toekomst. Mijn man is behalve dat hij erg sociaal is richting zijn vrienden, erg hard en bijna emotieloos te noemen. Hij is vaak vrolijk en ook wel nuchter, maar diepgang hebben wij niet omdat hij niet veel interesse heeft in andermans gevoelens. Dit is heel gek om te zeggen, want hij heeft ook echt veel goede punten.

Wat wil ik bereiken hiermee.. Ik weet het niet. Zijn mijn twijfels voor de toekomst terecht? Is dit gedoemd om te mislukken of moet ik mezelf eens een schop onder de kont geven en mij niet zo gevoelig opstellen?

Mochten er onduidelijkheden of essentiele dingen ontbreken in dit verhaal, dan verduidelijk ik dit graag. Ik typ dit verhaal in een bepaalde emotie dus het kan zijn dat mijn verhaal onduidelijk is.
De jaren 50 willen hem terug.
Mankeert ie wat aan zijn eigen handjes ofzo? Jemig.
Ben je zijn droomvrouw niet omdat je niet goed genoeg schoonmaakt? Zo lees ik het maar mogelijk is dit een van zijn grieven tegen jou en zijn er nog meer wensen en verwachtingen waaraan je niet voldoet.

Ik kan me voorstellen dat iemand thuiskomt en in plaats van een gezellig huis aan te treffen een ontzettende puinzooi aantreft en dan zijn teleurgestelde gevoel toont. Maar normaal is om daar dan later over na te denken en te proberen dit voortaan te voorkomen. Hoe kwam dat zo? Moet ik bepaalde taken van je overnemen? Was je ziek? Dat soort gesprekken volgen dan. Lopen mokken en het zwaard van Damocles boven je relatie hangen is geen volwassen constructieve reactie.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Het klinkt mij heel traditioneel in de oren; jouw man doet niets in het huishouden en jij alles. Kennelijk is dat zijn beeld van het huwelijk. Ik zou daar dus echt geen zin in hebben. Wil hij wel verandering brengen in die rolverdeling? Zo ja, ga samen zitten en maak het bespreekbaar. Probeer hem uit te leggen welk gevoel zijn houding jou geeft.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
Belle73 schreef:
30-10-2022 15:46
Het klinkt mij heel traditioneel in de oren; jouw man doet niets in het huishouden en jij alles. Kennelijk is dat zijn beeld van het huwelijk. Ik zou daar dus echt geen zin in hebben. Wil hij wel verandering brengen in die rolverdeling? Zo ja, ga samen zitten en maak het bespreekbaar. Probeer hem uit te leggen welk gevoel zijn houding jou geeft.
Dat lukt niet want dan loopt meneer gewoon weg begrijp ik.
There is always something happening, and it's usually right now
Je kunt als experiment de taken omruilen en dan wel voor lange tijd: jij doet 2023 de tuin en hij het huishouden.

Ik vrees dat dat niet gaat helpen. Het klinkt alsof hij er geen zin meer in heeft, in de relatie met jou, en in plaats van dat hij eerlijk zegt wat hij voelt, gaat hij je lopen afkatten. Natuurlijk kun je vanaf een scherm nooit echt beoordelen hoe iets is, maar als ik gelijk heb, blijf dan niet te lang hangen.
Je bent sowieso een lul als je beesten hebt en die met oud en nieuw alleen laat.
En als meneer het niet schoon genoeg vind, maakt ie zelf schoon. Jij moet constant op je tenen lopen, dat ga je niet volhouden.
Ik had hier allang mee gekapt.
Carpe Diem
Hoeveel tijd kost een huishouden nou eenmaal als er nog geen kinderen zijn? Jullie hebben huisdieren, dus dat is wat vaker stofzuigen. Maar wat zijn verder zijn verwachtingen?
Kook jij? Doe jij de boodschappen? Doet hij niks in het huishouden? Niet stofzuigen, dweilen, wassen, de vaat?
En hoeveel uren werken jullie beide?

En waarom vind je het normaal dat het op jouw bordje komt? Komen jullie uit een heel ouderwets traditioneel gezin/dorp? Doet de hele familie het zo?

Het is in ieder geval echt niet meer van deze tijd. Stel jullie krijgen wel een kind, dan wil je dat niet als voorbeeld voor je dochter of zoon toch?
Als jij parttime werkt en hij zit werkt 50 uur per week vind ik het een ander verhaal maar als jullie beide een gemiddelde werkweek hebben slaat dit echt nergens op.

Dan zou ik voor jezelf gaan kiezen en voor jezelf opkomen. Meeste mensen die dit soort roestvaste ideeën hebben veranderen daar niet meer in. En geloof me, in zo'n situatie wil je echt geen kinderen.
Misschien dat je hem duidelijk kan maken dat jij problemen met zijn houding hebt en dat je nog relatietherapie wil proberen omdat je anders ernstig overweegt de relatie te beëindigen. Je moet dan wel voorbereid zijn op zijn mogelijke antwoorden en daar dan je eigen antwoord op klaarhebben.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Bedankt voor al jullie reacties. Naar aanleiding hiervan brak ik zonet en toen ik aangaf verdrietig te zijn nam hij gelukkig de tijd voor mij en hebben we een goed gesprek gehad. Ik heb deze punten ook aangegeven en gezegd dat we beide ook af moeten wegen of dit een relatie is voor de toekomst en dat er meer gepraat moet worden. We gaan beide goed nadenken wat we willen. Ik heb veel aan jullie reacties, ook die op mij gericht zijn want natuurlijk maak ik ook fouten.
Is dit echt? Doe jezelf dan een lol en laat dit huwelijk niet nog een paar jaar doorsudderen tot er niks meer van je over is. Ik lees echt niks aantrekkelijks aan deze man. Zo’n opmerking over ‘geen droomvrouw’, en ‘geen kinderen’, dat komt niet meer goed. Ook niet met een bos rozen, een doos chocola en een jaar relatietherapie. Deze man houdt niet van je om wie je bent, maar om wie hij vindt dat je zou moeten zijn.
Hij maakte gelukkig tijd voor je vrij? Lieve TO, dit lees ik nu voor de tweede keer en het doet gewoon plaatsvervangend zeer om dat te lezen.

Besef je wat er staat?

In alles wat je schrijft leest het alsof jij jezelf compleet ondergeschikt maakt aan deze hoofdprijs. Alsof jij heel dankbaar moet zijn dat mijnheer überhaupt bij je wil zijn.
xynix schreef:
30-10-2022 16:04
Is dit echt? Doe jezelf dan een lol en laat dit huwelijk niet nog een paar jaar doorsudderen tot er niks meer van je over is. Ik lees echt niks aantrekkelijks aan deze man. Zo’n opmerking over ‘geen droomvrouw’, en ‘geen kinderen’, dat komt niet meer goed. Ook niet met een bos rozen, een doos chocola en een jaar relatietherapie. Deze man houdt niet van je om wie je bent, maar om wie hij vindt dat je zou moeten zijn.
Woord voor woord mee eens!! Je hebt het beter omschreven dan ik
Carpe Diem
Koffieverkeerd schreef:
30-10-2022 16:09
Hij maakte gelukkig tijd voor je vrij? Lieve TO, dit lees ik nu voor de tweede keer en het doet gewoon plaatsvervangend zeer om dat te lezen.

Besef je wat er staat?
Dit ja.
Hij begint nu al met kruimels te strooien.
Volgens mij TO, heeft ie je al zover dat het straks zo is dat jij je maar weer aanpast.
xynix schreef:
Helemaal waar, niks aan toe te voegen. TO er zijn zo veel betere exemplaren te krijgen dan deze.
xynix schreef:
En dit.
Je schrijft dat hij je veilige haven is, maar in een veilige haven hoef je toch niet op je tenen te lopen, krijg je toch niet constant kritiek? In een veilige haven is alles bespreekbaar en verdeel je het werk samen, heb je niet iemand die boven je staat, alle rotklusjes op jou afschuift en nooit tevreden is?

Je bent niet letterlijk fysiek onveilig, maar verder klinkt het niet als een plek om thuis te komen.

Ik vind hem ook echt niet klinken als een fijne man.
Ik vermoed dat zijn ideale vrouw een vrouw is die alles doet om hem te behagen.
Het lijkt me heel gezond dat jij die vrouw niet bent.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
O, en dat hij knap, populair en sociaal is, daar heb jij volgens mij helemaal niks aan. Voor zijn vrienden is het misschien leuk. Ik vermoed, als ik je verhaal lees, zomaar dat het hem naar jou toe eerder een minder leuke partner maakt. Eentje die denkt dat hij boven je staat, die zijn vrienden altijd voor laat gaan.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Koffieverkeerd schreef:
30-10-2022 16:09

Besef je wat er staat?

In alles wat je schrijft leest het alsof jij jezelf compleet ondergeschikt maakt aan deze hoofdprijs. Alsof jij heel dankbaar moet zijn dat mijnheer überhaupt bij je wil zijn.
Hier ben ik het volmondig mee eens.
To, heb je een heel conservatieve of religieuze achtergrond?
REDHOTHEAD schreef:
30-10-2022 16:33
Hier ben ik het volmondig mee eens.
To, heb je een heel conservatieve of religieuze achtergrond?
Ik denk eerder dat haar man van buitenlandse afkomst is met zijn ouderwetse normen.
Een relatie is geven en nemen he? Niet om het vooral hem naar zijn zin te maken. En dat je bang moet zijn dat als je het niet naar zijn zin maakt, dat hij jou niet leuk genoeg vindt.
Ik zeg maar zo, ik zeg maar..
Wat doe je behalve het huishouden op de manier die hij verlangt, nog meer om hem te pleasen of een confrontatie te vermijden?

Zorg dat je jezelf (terug) vindt, stel vast hoe JIJ een leven met iemand wil delen en ga na of hij daar in past.
Kijk, als jij net als hem zou zijn, zou er voor jou waarschijnlijk niet zo'n probleem zijn. Want dan zou jij op jouw beurt ook weinig maling hebben aan of het hem wel of niet bevalt. Hooguit zou je ruzie krijgen wie er het meest de baas is bij jullie.

Maar deze man komt erg dominant en bepalend over en ziet dat niet van zichzelf. Heel fijn natuurlijk dat hij onder zijn vrienden de toffe peer is. Maar die vrienden hoeven niet met hem samen te leven en krijgen ook geen gezeik te horen van hem als ze niet hard genoeg hebben opgeruimd. Grote kans dat die na een week zouden zeggen, bekijk het, smeer die vaat maar in je haar.

Een relatie moet bij je passen. Als hij blijkbaar vooral een erg pleasend en ondergeschikte vrouw wil die op alles ja en amen zegt en hem geen strobreed in de weg legt (met andere woorden, die weinig behoeftes heeft voor zichelf), dan zal dat hem vast geven wat hij wil, nl. compleet doen waar hij zin in heeft en als het hem uitkomt ook nog een beetje lief terugdoen.

Kan en wil jij die vrouw zijn? Of zoek je toch meer gelijkwaardigheid? Dat hij ook rekening houdt met jou, zonder je het gevoel te geven dat je daar reuze dankbaar voor moet zijn. Kortom, vraag je niet zozeer af wat voor man hij bij voorkeur zou moeten zijn. Vraag je af wie jij wil zijn in een relatie en of dit wel bij je past. Als je niet voor hem onder wil doen en ook op gelijke manier gehoord en gezien wil worden, zou het best kunnen zijn dat dit voor jou niet de man is.
Heel kort:
Hij is niet jouw veilige haven, want in een veilige haven mag je zijn wie je bent, en niet wie hij wil dat jij bent.
elmo1972 schreef:
30-10-2022 15:59
Je bent sowieso een lul als je beesten hebt en die met oud en nieuw alleen laat.
En als meneer het niet schoon genoeg vind, maakt ie zelf schoon. Jij moet constant op je tenen lopen, dat ga je niet volhouden.
Ik had hier allang mee gekapt.
Lees dit een paar keer To.
Je man klinkt als een lul.
xynix schreef:
Deze man houdt niet van je om wie je bent, maar om wie hij vindt dat je zou moeten zijn.
Ik vrees het ook. Deze man houdt van het plaatje van een vrouw zoals hij dat in zijn hoofd heeft zitten. Zolang jij bij dat plaatje in de buurt komt, houdt hij van je. Maar als jij dat plaatje niet (meer) bent, voelt hij geen liefde, maar ergernis. Wil jij het plaatje zijn? En bedenk je dat hij vast ook een plaatje heeft van hoe jij als moeder moet zijn en misschien houdt zijn plaatje zelfs wel op met bestaan als je te oud wordt voor zijn smaak. Klinkt alsof deze man een plaatje heeft van een vrouw met hersens (goed voor een babbel op zijn tijd), misschien ook wel looks, die wel vooral de zorgzame rol op zich moet nemen, hem alle ruimte moet geven, want rekening houden met haar zit er niet echt in. Als jij je comfortabel voelt bij dat plaatje, vooral doen. Maar de meeste vrouwen willen tegenwoordig wel graag als gelijke worden behandeld en dus ook dat jouw wensen en behoeften net zo goed een belangrijke plek innemen in de dynamiek en niet vooral en alleen de zijne

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven