Waar doe ik goed aan?
zondag 30 oktober 2022 om 14:48
Ik had gehoopt altijd een soort stille meelezer van dit forum te blijven, maar momenteel heb ik toch advies nodig betreffende mijn huwelijk.
Ruim zes jaar geleden leerden wij elkaar kennen. Mijn man, laten we hem E noemen, is een man met veel vrienden en sociale contacten. Hij zoekt graag zijn vrienden op om een biertje te drinken. Hij is in zekere mate populair te noemen omdat hij erg sociaal is en er (uiteraard naar mijn idee) goed uit ziet. Ik kan hem meenemen naar elk feestje en hoef mij nooit zorgen te maken of hij zich vermaakt.
We hebben samen op de middelbare school gezeten en raakten op een feestje aan de praat. Al snel hierna kregen wij een relatie. Vanaf het begin is onze relatie erg heftig omdat wij beide goed weten wat we willen en wij staan niet altijd hetzelfde in het leven. Vrienden hebben geregeld eerlijk aangegeven dat ze wel eens dachten dat wij het samen niet zouden gaan halen, maar toch hebben wij altijd gevochten voor onze relatie omdat de liefde altijd sterk was. Deze liefde hebben wij anderhalf jaar geleden bezegeld door te trouwen.
Na ons huwelijk kwamen wij in wat rustiger vaarwater en ondanks dat wij nog veel moesten leren omdat wij beide nog nooit samen hebben gewoond, ging het naar verwachting erg goed. Hij zoekt nog geregeld vrienden op, maar maakt zo nu en dan ook tijd om met mij door te brengen en hier hebben wij een goede balans in gevonden.
Toch hebben E en ik de laatste tijd toch weer vaker ruzie, en dan voornamelijk over de verwachtingen die hij van mij heeft, eigenlijk over bijna alles. Verwachtingen die hij niet uitspreekt, maar vindt dat ik moet begrijpen dat het normaal is om te doen. Het maakt mij erg onzeker omdat ik niet meer weet wat ik goed en fout doe en heb het idee dat ik hem moet pleasen om een ruzie te voorkomen.
Ik heb meerdere keren geprobeerd om het gesprek aan te gaan, maar E vat dit op als een persoonlijke aanval en loopt uit ons gesprek weg. De laatste ruzie is nogal uit de hand gelopen en daarbij gaf E aan dat ik inderdaad niet aan zijn verwachtingen voldoe, dat ik niet zijn droomvrouw ben en dat hij zelfs twijfelt of hij wel kinderen met mij wil.
Dit is als een bom bij mij ingeslagen. De ruzie is uitgesproken, maar ik krijg dit maar niet uit mijn hoofd. Ik weet dat ik niet perfect ben, maar mijn onzekerheid neemt (net zoals vroeger) constant de overhand en ik weet niet of wij nog wel een kans van slagen hebben in de toekomst. Mijn man is behalve dat hij erg sociaal is richting zijn vrienden, erg hard en bijna emotieloos te noemen. Hij is vaak vrolijk en ook wel nuchter, maar diepgang hebben wij niet omdat hij niet veel interesse heeft in andermans gevoelens. Dit is heel gek om te zeggen, want hij heeft ook echt veel goede punten.
Wat wil ik bereiken hiermee.. Ik weet het niet. Zijn mijn twijfels voor de toekomst terecht? Is dit gedoemd om te mislukken of moet ik mezelf eens een schop onder de kont geven en mij niet zo gevoelig opstellen?
Mochten er onduidelijkheden of essentiele dingen ontbreken in dit verhaal, dan verduidelijk ik dit graag. Ik typ dit verhaal in een bepaalde emotie dus het kan zijn dat mijn verhaal onduidelijk is.
Ruim zes jaar geleden leerden wij elkaar kennen. Mijn man, laten we hem E noemen, is een man met veel vrienden en sociale contacten. Hij zoekt graag zijn vrienden op om een biertje te drinken. Hij is in zekere mate populair te noemen omdat hij erg sociaal is en er (uiteraard naar mijn idee) goed uit ziet. Ik kan hem meenemen naar elk feestje en hoef mij nooit zorgen te maken of hij zich vermaakt.
We hebben samen op de middelbare school gezeten en raakten op een feestje aan de praat. Al snel hierna kregen wij een relatie. Vanaf het begin is onze relatie erg heftig omdat wij beide goed weten wat we willen en wij staan niet altijd hetzelfde in het leven. Vrienden hebben geregeld eerlijk aangegeven dat ze wel eens dachten dat wij het samen niet zouden gaan halen, maar toch hebben wij altijd gevochten voor onze relatie omdat de liefde altijd sterk was. Deze liefde hebben wij anderhalf jaar geleden bezegeld door te trouwen.
Na ons huwelijk kwamen wij in wat rustiger vaarwater en ondanks dat wij nog veel moesten leren omdat wij beide nog nooit samen hebben gewoond, ging het naar verwachting erg goed. Hij zoekt nog geregeld vrienden op, maar maakt zo nu en dan ook tijd om met mij door te brengen en hier hebben wij een goede balans in gevonden.
Toch hebben E en ik de laatste tijd toch weer vaker ruzie, en dan voornamelijk over de verwachtingen die hij van mij heeft, eigenlijk over bijna alles. Verwachtingen die hij niet uitspreekt, maar vindt dat ik moet begrijpen dat het normaal is om te doen. Het maakt mij erg onzeker omdat ik niet meer weet wat ik goed en fout doe en heb het idee dat ik hem moet pleasen om een ruzie te voorkomen.
Ik heb meerdere keren geprobeerd om het gesprek aan te gaan, maar E vat dit op als een persoonlijke aanval en loopt uit ons gesprek weg. De laatste ruzie is nogal uit de hand gelopen en daarbij gaf E aan dat ik inderdaad niet aan zijn verwachtingen voldoe, dat ik niet zijn droomvrouw ben en dat hij zelfs twijfelt of hij wel kinderen met mij wil.
Dit is als een bom bij mij ingeslagen. De ruzie is uitgesproken, maar ik krijg dit maar niet uit mijn hoofd. Ik weet dat ik niet perfect ben, maar mijn onzekerheid neemt (net zoals vroeger) constant de overhand en ik weet niet of wij nog wel een kans van slagen hebben in de toekomst. Mijn man is behalve dat hij erg sociaal is richting zijn vrienden, erg hard en bijna emotieloos te noemen. Hij is vaak vrolijk en ook wel nuchter, maar diepgang hebben wij niet omdat hij niet veel interesse heeft in andermans gevoelens. Dit is heel gek om te zeggen, want hij heeft ook echt veel goede punten.
Wat wil ik bereiken hiermee.. Ik weet het niet. Zijn mijn twijfels voor de toekomst terecht? Is dit gedoemd om te mislukken of moet ik mezelf eens een schop onder de kont geven en mij niet zo gevoelig opstellen?
Mochten er onduidelijkheden of essentiele dingen ontbreken in dit verhaal, dan verduidelijk ik dit graag. Ik typ dit verhaal in een bepaalde emotie dus het kan zijn dat mijn verhaal onduidelijk is.
zondag 30 oktober 2022 om 17:46
Over dat huishouden, je hebt het over elke ochtend voor het werk en elke avond als je thuiskomt.. je werkt dus fulltime denk ik? Belachelijk dat jij dan alles moet doen. Dus koken, afwassen/afruimen, poetsen, stofzuigen. Terwijl jij net zoveel werkt als hij?
Als jij minder werkt vind ik het een ander verhaal. Maar dat hij de tuin doet en dat dat genoeg is is onzin natuurlijk, zeker nu het om 1730 uur donker is. If werkt ie dan nog in de tuin? Overigens, als jullie beiden veel werken, geen kinderen hebben, dan stelt dat huishouden ook weinig voor natuurlijk. Zo vies wordt het dan niet.
Ben benieuwd waar hij dan over moppert. 'Er liggen kruimels op de vloer'? En als jij dan zegt dat hij ook de stofzuiger ff kan pakken, dan is het ruzie? Daar zou ik snel klaar mee zijn.
Als jij minder werkt vind ik het een ander verhaal. Maar dat hij de tuin doet en dat dat genoeg is is onzin natuurlijk, zeker nu het om 1730 uur donker is. If werkt ie dan nog in de tuin? Overigens, als jullie beiden veel werken, geen kinderen hebben, dan stelt dat huishouden ook weinig voor natuurlijk. Zo vies wordt het dan niet.
Ben benieuwd waar hij dan over moppert. 'Er liggen kruimels op de vloer'? En als jij dan zegt dat hij ook de stofzuiger ff kan pakken, dan is het ruzie? Daar zou ik snel klaar mee zijn.
zondag 30 oktober 2022 om 17:49
Ik denk niet dat zij religieus is of hij van buitenlandse afkomst. Ze kennen elkaar van de middelbare school, ik denk dat hij daar één van de populaire jongens was, destijds onbereikbaar voor haar, en dat ze nog steeds heel erg tegen hem opkijkt. En dat hij dat aanvoelt en daar lekker gebruik van maakt. En dat hij het huishouden gewoon geen r**t aan vindt en het daarom op haar afschuift.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
zondag 30 oktober 2022 om 17:51
Maar ze zijn pas gaan samenwonen nadat ze getrouwd waren, dat klinkt wel religieus.Susan schreef: ↑30-10-2022 17:49Ik denk niet dat zij religieus is of hij van buitenlandse afkomst. Ze kennen elkaar van de middelbare school, ik denk dat hij daar één van de populaire jongens was, destijds onbereikbaar voor haar, en dat ze nog steeds heel erg tegen hem opkijkt. En dat hij dat aanvoelt en daar lekker gebruik van maakt. En dat hij het huishouden gewoon geen r**t aan vindt en het daarom op haar afschuift.
“We should make no mistake. Without concerted actions, the next generation will be roasted, toasted, fried and grilled.” - Christine Lagarde, IMF
zondag 30 oktober 2022 om 17:57
Zo dan, deze komt best even binnen bij mij
Frankly my dear, I don"t give a damn
zondag 30 oktober 2022 om 18:29
Maar dan nog, als je religieus bent is het wel ok? Man en ik zijn dat ook maar man doet gewoon heel veel in huis hoor. Ongeveer gelijk aan wat ik doe. Echt niet dat ik de huisvrouw ben.CleopatraVII schreef: ↑30-10-2022 17:51Maar ze zijn pas gaan samenwonen nadat ze getrouwd waren, dat klinkt wel religieus.
Kijk, als je zodanig religieus bent dat je vindt dat de vrouw niet mag/moet werken maar thuis moet blijven voor de kinderen etc, dan is het ook wel weer logisch dat de vrouw meer doet in het huishouden (wat moet je anders hele dagen doen). Maar dat is hier niet aan de orde toch. TO werkt ook, en volgens mij fulltime, omdat ze zegt dat ze het huishouden voor haar werk en na haar werk doet. Ze heeft het niet over huishouden op haar vrije dag(en).
zondag 30 oktober 2022 om 20:23
Wat jij moet doen is van m scheiden.
Kennen elkaar van de middelbare en dat is 6 jaar geleden, dus dan ben je nu niet ouder dan 24 en met 22 orzo getrouwd zonder ooit samengewoond te hebben. Dat is ook een onzalig plan en gelukkig ben je zo jong dat opnieuw beginnen helemaal niet zo lastig zou moeten zijn.
Weg bij die ouderwetse gozer en iemand zoeken met wie je wel fijn kan praten (en die snapt dat vrouwen al lang niet meer het huishouden doen).
Kennen elkaar van de middelbare en dat is 6 jaar geleden, dus dan ben je nu niet ouder dan 24 en met 22 orzo getrouwd zonder ooit samengewoond te hebben. Dat is ook een onzalig plan en gelukkig ben je zo jong dat opnieuw beginnen helemaal niet zo lastig zou moeten zijn.
Weg bij die ouderwetse gozer en iemand zoeken met wie je wel fijn kan praten (en die snapt dat vrouwen al lang niet meer het huishouden doen).
maandag 31 oktober 2022 om 06:25
Het valt me op dat je erg benadrukt dat hij populair is en zichzelf staande kan houden bij een feestje. Alsof dat relevant is voor de vraag of hij een goede partner is. Het lijkt erop alsof je er veel waarde aan hecht dat hij zo is en wil dat wij dat ook doen. Een beetje als “Kijk hoe waardevol deze man is. Hij is populair. En door bij hem te zijn zal dat ook op mij afstralen en zal mijn waarde ook omhoog gaan. Dus laten we hem wat meer ruimte geven. Want ik weet niet wanneer ik weer zo’n populaire man ga vinden. Ik wil dit niet zomaar laten gaan.”
Hoe populair hij is doet (ook naar de buitenwereld toe) niks voor zijn of jouw waarde. Dat je omgeving heeft gedacht dat jullie het niet zouden redden, maar jullie toch zover zijn gekomen zie ik niet als een of ander romantisch country liedje, maar als een rode vlag. Het betekent namelijk mogelijk dat degenen die dicht bij jullie stonden vreesden dat een van de twee op eieren zou moeten lopen om de relatie te laten werken. En als ik dan zou moeten raden wie dat is op basis van jouw tekst ben jij dat.
Je man klinkt als een aap. Met zijn idee dat een vrouw het hele huishouden moet doen, met zijn woede uitbarstingen. En waar haalt hij het gore lef vandaan om zo tegen je te praten: “Ik twijfel over of je mijn droom vrouw bent, je voldoet niet aan mijn verwachtingen en ik weet niet of ik je kinderen met mij gun.” Alsof je een of andere defecte stofzuiger bent die hij overweegt terug te brengen naar de winkel. Hallo bokito?! Een relatie doe je met z’n tweetjes. Niet jij die maar even bepaalt dat jouw behoeften de maatstaf zijn en je partner zich daar maar naar moet schikken. Als je meent dat je zo tegen je vrouw kan praten, heb je het overduidelijk niet begrepen.
Maar hij voelt zich blijkbaar wel zo vrij om zo met jou om te gaan omdat jij hem die ruimte geeft. Als je man een sukkeltje was geweest op de middelbare school en ook nu weinig vrienden zou hebben gehad, zou je dit gedrag dan ook hebben gepikt?
Hoe populair hij is doet (ook naar de buitenwereld toe) niks voor zijn of jouw waarde. Dat je omgeving heeft gedacht dat jullie het niet zouden redden, maar jullie toch zover zijn gekomen zie ik niet als een of ander romantisch country liedje, maar als een rode vlag. Het betekent namelijk mogelijk dat degenen die dicht bij jullie stonden vreesden dat een van de twee op eieren zou moeten lopen om de relatie te laten werken. En als ik dan zou moeten raden wie dat is op basis van jouw tekst ben jij dat.
Je man klinkt als een aap. Met zijn idee dat een vrouw het hele huishouden moet doen, met zijn woede uitbarstingen. En waar haalt hij het gore lef vandaan om zo tegen je te praten: “Ik twijfel over of je mijn droom vrouw bent, je voldoet niet aan mijn verwachtingen en ik weet niet of ik je kinderen met mij gun.” Alsof je een of andere defecte stofzuiger bent die hij overweegt terug te brengen naar de winkel. Hallo bokito?! Een relatie doe je met z’n tweetjes. Niet jij die maar even bepaalt dat jouw behoeften de maatstaf zijn en je partner zich daar maar naar moet schikken. Als je meent dat je zo tegen je vrouw kan praten, heb je het overduidelijk niet begrepen.
Maar hij voelt zich blijkbaar wel zo vrij om zo met jou om te gaan omdat jij hem die ruimte geeft. Als je man een sukkeltje was geweest op de middelbare school en ook nu weinig vrienden zou hebben gehad, zou je dit gedrag dan ook hebben gepikt?
maandag 31 oktober 2022 om 09:58
Dat hij zo leuk is met z'n vrienden maakt het des te schrijnender dat hij zo achteloos met jou omspringt.
Hij kán het wel, maar bij jou vindt hij het blijkbaar niet nodig. En dat blijkt niet alleen uit z'n gedrag, hij zegt het ook: Je voldoet niet, je bent niet zijn droomvrouw, hij wil geen kinderen met je.
Hij kán het wel, maar bij jou vindt hij het blijkbaar niet nodig. En dat blijkt niet alleen uit z'n gedrag, hij zegt het ook: Je voldoet niet, je bent niet zijn droomvrouw, hij wil geen kinderen met je.
If you need a hug, give it to someone else.
maandag 31 oktober 2022 om 13:35
maandag 31 oktober 2022 om 14:27
To schrijft dat ze ruzie hebben gehad. Ze schrijft nergens dat haar man woede uitbarstingen heeft.
Geef to nou geen excuus om te blijven. Due viva dames zien het helemaal fout want mijn mam heeft geen woede uitbarstingen.
maandag 31 oktober 2022 om 14:27
To schrijft dat ze ruzie hebben gehad. Ze schrijft nergens dat haar man woede uitbarstingen heeft.
Geef to nou geen excuus om te blijven. Due viva dames zien het helemaal fout want mijn mam heeft geen woede uitbarstingen.
maandag 31 oktober 2022 om 15:33
Nou, misschien lees ik het dan tussen de regels door, maar TO zegt het volgende: "Ik heb meerdere keren geprobeerd om het gesprek aan te gaan, maar E vat dit op als een persoonlijke aanval en loopt uit ons gesprek weg." Misschien projecteer ik hoor, maar in mijn ervaring als dit gebeurd, dan lopen emoties dusdanig hoog op dat je jezelf uit de situatie moet verwijderen. Ik vind dat best een extreme reactie op de vraag van een partner om verwachtingen uit te spreken. TO omschrijft de relatie ook als 'heftig' voor het huwelijk.Velvetlady schreef: ↑31-10-2022 14:27To schrijft dat ze ruzie hebben gehad. Ze schrijft nergens dat haar man woede uitbarstingen heeft.
Maar ik kan het dan inderdaad beter omschrijven als 'weglopen als je gewoon het gesprek wil aangaan.'
woensdag 2 november 2022 om 12:38
Oef, de reacties komen/kwamen hard binnen dus vandaar even niet gereageerd. Mijn man is absoluut niet van de oude stempel en overtuigd dat de vrouw het huishouden moet doen, maar hamert er naar mijn idee iets te veel op dat ik het niet goed doe terwijl hij minder dan mij doet. Misschien door mij niet goed geformuleerd maar dat wil ik rechtzetten. Ik ben zelf niet een type die makkelijk over zich heen laat lopen en spreek zeker wel mijn eigen mening uit, maar dat het mij lichtelijk onzeker maakt kan ik niet uitsluiten. Mijn man is niet buitenlands en we zijn beide eind twintigers.
Ik kwam een reactie hier tegen die mij heel erg raakte, en dat was de reactie waarin stond dat hij houdt van degene die hij wil dat ik ben, maar niet van de persoon die ik op dit moment ben. Deze is in mijn hoofd blijven spoken en heb ik ook naar hem uitgesproken.
Hij heeft in de gaten dat ik serieus ben en merk nu ook echt dat het wat met hem doet. We hebben afgesproken meer in gesprek te gaan en dat ik ook wil dat hij echt luistert. Hij doet erg zijn best dus natuurlijk wil ik het een kans geven want ik ben niet getrouwd om vervolgens meteen te gaan scheiden. Wel hebben de reacties mij aan het denken gezet en wanneer dit mis gaat ben ik weg en kies ik voor mijzelf.
Ik kwam een reactie hier tegen die mij heel erg raakte, en dat was de reactie waarin stond dat hij houdt van degene die hij wil dat ik ben, maar niet van de persoon die ik op dit moment ben. Deze is in mijn hoofd blijven spoken en heb ik ook naar hem uitgesproken.
Hij heeft in de gaten dat ik serieus ben en merk nu ook echt dat het wat met hem doet. We hebben afgesproken meer in gesprek te gaan en dat ik ook wil dat hij echt luistert. Hij doet erg zijn best dus natuurlijk wil ik het een kans geven want ik ben niet getrouwd om vervolgens meteen te gaan scheiden. Wel hebben de reacties mij aan het denken gezet en wanneer dit mis gaat ben ik weg en kies ik voor mijzelf.
woensdag 2 november 2022 om 12:57
Waarom doet hij dan minder?Floutje schreef: ↑02-11-2022 12:38Oef, de reacties komen/kwamen hard binnen dus vandaar even niet gereageerd. Mijn man is absoluut niet van de oude stempel en overtuigd dat de vrouw het huishouden moet doen, maar hamert er naar mijn idee iets te veel op dat ik het niet goed doe terwijl hij minder dan mij doet. Misschien door mij niet goed geformuleerd maar dat wil ik rechtzetten. Ik ben zelf niet een type die makkelijk over zich heen laat lopen en spreek zeker wel mijn eigen mening uit, maar dat het mij lichtelijk onzeker maakt kan ik niet uitsluiten. Mijn man is niet buitenlands en we zijn beide eind twintigers.
En waarom ga jij beter je best doen als hij zegt dat je het niet goed doet in plaats van dat je hem de emmer aanreikt met de mededeling dat hij het dan zelf mag doen?
woensdag 2 november 2022 om 13:08
De sleutel tot een goede relatie is communicatie. Als hij dingen van jou verwacht, moet hij dat ook duidelijk maken. Jij kan ze namelijk niet ruiken. En "verwachten dat iemand dat zelf wel snapt" vind ik heel naïef en onredelijk. Dus hij moet gewoon duidelijk zijn. Tegelijkertijd mag jij ook duidelijk zijn in wat jij van hem wilt. Verwachtingen werken beiden kanten op. Als hij dat niet snapt, moet je je afvragen of hij de juiste partner voor je is. Wat mijns insziens echt niet kan, is dat hij dominant doet tegen jou en jou het gevoel geeft dat je pas meetelt als je zijn verwachtingen waarmaakt. Dit riekt naar gaslighten. Nooit aan jezelf twijfelen!
Maar ik vraag me wel af; hebben jullie voor jullie gingen trouwen niet gesproken over de toekomstwensen? Ik zou toch op z'n minst willen weten of mijn trouwpartner kinderen wil en waar hij zou willen wonen, etc. En waarom zou hij met iemand trouwen die niet zijn droomvrouw is? Als jullie elkaar al zes jaar kennen, zou je toch denken dat jullie genoeg van elkaar weten voor je aan een huwelijk begint.
Maar ik vraag me wel af; hebben jullie voor jullie gingen trouwen niet gesproken over de toekomstwensen? Ik zou toch op z'n minst willen weten of mijn trouwpartner kinderen wil en waar hij zou willen wonen, etc. En waarom zou hij met iemand trouwen die niet zijn droomvrouw is? Als jullie elkaar al zes jaar kennen, zou je toch denken dat jullie genoeg van elkaar weten voor je aan een huwelijk begint.
donderdag 3 november 2022 om 11:26
Floutje schreef: ↑02-11-2022 12:38Oef, de reacties komen/kwamen hard binnen dus vandaar even niet gereageerd. Mijn man is absoluut niet van de oude stempel en overtuigd dat de vrouw het huishouden moet doen, maar hamert er naar mijn idee iets te veel op dat ik het niet goed doe terwijl hij minder dan mij doet. Misschien door mij niet goed geformuleerd maar dat wil ik rechtzetten. Ik ben zelf niet een type die makkelijk over zich heen laat lopen en spreek zeker wel mijn eigen mening uit, maar dat het mij lichtelijk onzeker maakt kan ik niet uitsluiten. Mijn man is niet buitenlands en we zijn beide eind twintigers.
Maar ondertussen ben je hem aan het pleasen om ruzie te voorkomen, het klinkt alsof je jezelf aardig aan het kwijtraken bent in deze relatie.
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in