Gezondheid alle pijlers

Stoppen met roken

20-03-2009 09:34 3003 berichten
Alle reacties Link kopieren
Stoppen met roken is helemaal niet moeilijk, ik heb het al honderd keer gedaan.

(Mark Twain)

Voor iedereen die wil stoppen, gestopt is en/of gestopt wil blijven!

Tips & Tricks van de ervaringsdeskundigen:

Boeken:

Kristina Ivings - Rookvrij

Jan Geurtz - De Opluchting en De Verslaving Voorbij

Hulpmiddelen:

Champix Of de natuurlijke (en goedkopere) variant: Tabex (te koop via Ebay)

Nicotinevervangers - m.n. pleisters en de kauwgom van nicotinelle - die zijn, volgens Fausto, best lekker!

Tellertjes

Silquit

Links!

Noorderlicht

Stop hulp

Losse tips

Het motto 'Roken is geen optie' maakt het een stuk makkelijker. Je hoeft niet te beslissen of je wel of niet rookt, het is gewoon geen optie.Accepteer dat je af en toe een moeilijk moment hebt. Laat het maar komen, het gaat ook vanzelf weer weg.Relativeer en blijf lachen! Hoe moeilijk de moeilijke momenten ook zijn, je vergeet ze na een tijdje weer.Ga sporten! Zo merk je dat je conditie beter wordt, het zorgt ervoor dat je niet (teveel) aankomt en je maakt endorfinen aan - daar blijf je vrolijk bij!Beloon jezelf! Spaar je uitgespaarde geld op, geef jezelf complimentjes, en koop iets leuks voor jezelf als je een x-periode gestopt bent, laat je tanden uitgebreid reinigen.Eén sigaret bestaat niet. Echt niet.Laat je niet van de wijs brengen door anderen. Blijf bij je besluit en wees trots op wat je bereikt hebt, daar heb je het oordeel van anderen niet voor nodig!Het is niet erg om trek te hebben in een sigaret. Dat is namelijk nogal logisch, aangezien je jarenlang elke dag vele malen gerookt hebt. Laat die trek gewoon bestaan, dan is ie binnen een paar minuten weer verdwenen. Word niet boos, probeer het niet weg te drukken. Daar wordt het alleen maar groter van.Aanvullingen? Let me know, dan voeg ik ze toe!
Babsjuh, goeiemorgen. Het is zover!

Ontzettend stoer dat je zowel Nico als Mari de deur wijst vanochtend. Laat je niet van de wijs brengen door de vervelende periode die jullie even door moeten. Het aanpakken van een verslaving is nooit een leuk gebeuren maar geloof ons, het is ontzettend de moeite!

Het klinkt in ieder geval alsof jullie heel goed weten waar je mee bezig bent en een weloverwogen keuze hebben gemaakt. Dat en jullie prima voorbereiding geeft jullie een hele goeie kans gaat er voor zorgen dat jullie die rottige sigaret gewoon laten liggen zometeen!
Eleven months, three weeks, three days, 14 hours, 44 minutes and 5 seconds. 10758 cigarettes not smoked, saving ¤ 2.264,93. Life saved: 5 weeks, 2 days, 8 hours, 30 minutes.

Kijkt en huivert.

Ben ik ver of niet?

Ik voel me iig super.

IK KAN HET DUS JULLIE AL HELEMAAL.

GO STOPPER GO STOPPER GO STOPPER.
OEHOEHOEH ... Kattija, bijna een jaar!!!!!

(f) (f) (f) (f) (f) (f) (f) (f)

Go Kattija! Go Kattija! Go Kattija!

(f) (f) (f) (f) (f) (f) (f) (f)

Babsjuh: welkom en succes!
Computer says nooooo
*Roken is geen optie meer! Roken is geen optie meer! Roken is geen optie meer!*

Goeiemorgen allemaal! En bedankt voor het warme welkom!

De sigaretten zijn nog in huis. Ik durf gewoonweg niet de kamer in waar ze liggen... bang dat ik er 1 opsteek... Maar de nicotinepleister is geplakt en ik heb vandaag nog niet gerookt. En snotverpielekes wat valt het me zwaar...

*Roken is geen optie meer!* <--- wat heb ik DAT al vaak tegen mezelf gezegd vandaag zeg! Maar het doet wel iets met me, dat "mantra". Ga me er heel krachtig door voelen als ik het tegen mezelf zeg, dus er is hoop

En wat vind ik jullie een stel stoere mensen bij elkaar!!! Als ik lees hoe lang jullie al gestopt zijn en het (al zij het soms met hangen en wurgen) gewoonweg VOLHOUDEN!!! Wauw....

Mijn (bescheiden) tellertje:

11 uurs, 37 minutens en 21 secondes. 9 sigaretjes niet gerookt, bespaard ¤ 3,63. Leven verlengd met: 45 minutes.

... and counting!!!
Iets anders
Komt goed Babsjuh!

Hou moed.

Ik kan het dus jij al helemaal.

Je gaat nu door een hel maar het is het waard.

Je gaat je zoveel beter voelen.

Go Babsjuh Go.

van 11 uur naar 11 jaar en verder!!!!! Way to go.
Babsjuh, c'mon! Zoals Kattija (yay!!! ) al aangeeft: als wij het kunnnen kan jij het ook!

Gewoon NIET opsteken die ene sigaret
babsjuh: deze dag is ook alweer bijna voorbij!]

Het wordt beter en het komt echt goed! Gewoon doorgaan.

Raak niet in paniek bij de trek in een sigaret. Die mag er best zijn, is heel normaal. Alleen roken is geen optie.
Computer says nooooo
Hallo lieve mensen,

kon steeds niet op het forum en dat was balen want wilde o zo graag iets van me laten horen en vertellen dat ik op het werk iets heftigs meegemaakt had en en dat ik toen dacht: "ah, nu heb ik een excuus om te roken........".

(oeee das een lange zin)

Nou mooi niet gedaan hoor!

By the way, volgens mijn bescheiden mening is een mantra zonder het woordje "niet" erin beter, zoals, "ik ben rookvrij".

Bij een ontkennende zin wordt je juist gefocust op wat je niet mag.

Iedereen een hartelijke groet

We zijn allebei gezwicht... Echt met schaamrood op de kaken zit ik dit te typen... We moesten allebei tegelijk in de kamer zijn waar de overgebleven sigaretten lagen en lief stak er zonder bij na te denken 1 op... En toen was 't gedaan...

Kan 1001 excuses verzinnen, maar dat is dan ook precies dat: excuses verzinnen... Hebben allebei zitten huilen, zo erg vonden we 't.

Maar dat laten we achter ons, en zometeen gaan alle, maar dan ook echt alle overgebleven sigaretten door de wc, nog voor we naar bed gaan. De asbakken in de vaatwasser en de aanstekers opgeborgen. En morgen plak ik weer een pleister en gaan we er weer vol voor!!!

Wat wel helpt denk ik is dat morgen mijn ouders komen, en die blijven tot zondag. Mam rookt wel, maar hooguit 5 op een dag en alleen buiten. Zij gaan ons zeker weten steunen en ik kan zeker rekenen op een meer dan flinke preek van allebei als we toch weer overstag gaan.

Maar toch... het schaamrood staat nog steeds op m'n kaken... Durfde me ook haast niet te vertonen hier na jullie warme welkom en steun van vandaag...
Iets anders
Babsjuh,

dat je moeder komt, komt goed uit.

Samen stoppen en elkaar stimuleren en motiveren.

Nogmaals succes, foutje gemaakt, maar komt weer goed.

Ook jij kunt stoppen.

Go for it.
Hey Babsjuh wat jammer!!! Maar niet getreurd je hebt hier een ieder geval weer wat van opgestoken (sorry de woordspeling zag ik pas toen ik het neerschreef) Iig alles uit huis verwijderen wat uit zou kunnen nodigen.

Je kan het!!! Echt!!! (f)
Hey Campari, goed om te horen dat je zo vastberaden bent en je niet door Nico in de luren hebt laten leggen! Stress is echt geen excuus om weer te roken, dat wil je alleen denken omdat je verslaafd bent. Applaus dus!!

Babsjuh: niet treuren joh, kopop.

Nico is gewoon een vies stinkmannetje en je bent erin getuint.

Nu ga je gewoon lekker doorstoppen. Niks aan de hand.

Je kunt het echt!!
Computer says nooooo
Wat goed allemaal van jullie dat jullie het volhouden! Respect!!

Ik heb hier een tijdje terug ook gepost dat ik wilde stoppen. De wilskracht was toen denk ik nog niet groot genoeg want ik rook nog steeds. Dinsdag waren mijn sigaretten halverwege de dag op, en ik kon geen nieuwe kopen omdat ik echt echt echt blut was (en ja, toch liever eten dan sigaretten, student he ;)) Maar helaas was het eerste wat ik de volgende dag kocht toen ik weer geld had een pakje sigaretten. Ik ben vooral bang dat ik veel aankom als ik stop, ik ben al niet de lichtste en zit al met mijn gewicht in de knoei! Wat natuurlijk een slap excuus is, want zoals iemand al zei, je komt hooguit 2 kilo aan als je je gewoontes verder niet verandert. Ik denk dat ik ga beginnen met afbouwen en op den duur is mijn streven helemaal stoppen.
Hallo allemaal,

Een aantal dagen niet meer op het forum geweest maar nog steeds niet gezwicht voor nico.

Gisteren 3 wkn rookvrij joehoe

Nieuwe stoppers hoe gaat met jullie? Tot nu toe goed te doen?

Summer, sartan en de rest van de lange stoppers leuk dat jullie zo meeleven met iedereen die nieuw is op dit forum.

Ik wens jullie een fijne zwoele rookvrije avond
Jamie, dank je wel voor het compliment hey super dat je het zo goed doet!!! 3 weken is een mijlpaal! (blijf alert.... )

Sunlight, met alle respect maar "ik denk dat ik ga beginnen met afbouwen" = dus nog gewoon verslaafd blijven.

Kijk, iedere sigaret die je minder rookt is prima natuurlijk, maar er is echt maar 1 sigaret per dag nodig om je verslaving in stand te houden. En op die manier blijft Nico stevig aan het stuur zitten. Dat kan toch niet de bedoeling zijn?
Tnx Jamie! Je gaat goed!!

Sunlight: ik sluit me aan bij sartan.... je rookt of je rookt niet. Een beetje roken .. is dat zoiets als een beetje zwanger

Beste bewijs dat die hele nico me geen sier meer interesseert: vandaag echt een ongelofelijke butt-dag. Zo-één met alleen maar pech, en echt geen seconde aan dat stinkmannetje gedacht. Yess.
Computer says nooooo
Dag sToppertjes!

Ik ben eventjes niet op het forum geweest, had even andere dingen aan het hoofd. Namelijk solliciteren. Had afgelopen week een paar gesprekken, die heel goed zijn verlopen, maar oh oh oh oh wat was het spannend allemaal. Ik ga niet in op de details maar tijdens een van de gesprekken werd me gevraagd op welke persoonlijke prestatie ik het meest trots was. En voordat ik er erg in had zei ik: 'Ik rook al drie maanden niet meer'.

Vandaag ben ik gebeld dat ik door ben naar de volgende ronde, mede door dit antwoord! Hahaha, can you believe this?

Lieve Campari wat goed van je! Ben enorm trots op je, je bent een held dat je die laatste sigaret hebt laten liggen.

Babsjuh, hoe gaat het vandaag? Respect hoor, dat je in deze moeilijke omstandigheden alsnog besluit om Nico te laten liggen. Houd moed hoor! Het geeft niks als je een keertje de mist in gaat, als je maar het goede doel voor ogen houdt!

Enne Sunlight. Eens met Sartan en Summie. Een 'beetje' roken bestaat niet, trust me, ben een ervaringsdeskundige (en pas sinds een paar weken student-af, dus I feel you girl). En nu ben ik helemaal streng, want ik vind dat gewicht ook geen rol mag spelen in het bepalen of je stopt of niet... Bereid je in ieder geval een beetje voor op het stoppen - iedereen heeft een andere, en eigen manier hiervoor, maar zo lang je nog een beetje rookt, blijf je verslaafd. Echt waar.
Ok, nog een keer. Ik ben 2 jaar geleden gestopt met roken, op 2 juli. Vorig jaar ben ik in juni weer begonnen

Morgen ga ik weer stoppen. de niquitin zuigtabletten zijn in huis en mijn sigaretten zijn bijna op. Baal echt van mezelf dat ik destijs weer begonnen ben en niet na die ene fout het pakje weggegooid heb om weer verder te gaan. Nu moet ik dus nog eens die 'moeilijke' fase door. Ik ben wel van plan om meteen meer te gaan bewegen voor de afleiding en zo.
Douja!!! top dat je weer echt stopt

Eén groot voordeel: je weet precies waar je valkuilen zitten, hebt op een rijtje wat je daar tegen gaat doen. Dus het gaat gewoon lukken. Echt wel!

Chickberlyn, fijn te horen dat je nog steeds zo goed gaat en wat geweldig dat je ook nog een positieve draai aan je sollictitatiegesprek hebt kunnen geven met het ditchen van Nico, wie had dat kunnen denken drie maanden terug?

Babsjuh, Campari, hoe gaatie???
Zo dan..Heb het eerste ochtendritueel zonder sigaret achter de rug. Keek er tegen op omdat je zo gewend bent dat op een bepaalde manier te doen. Gelukkig is het zonder al te veel moeite gegaan. Heb alles hetzelfde gedaan maar dan zonder sigaret. Het begin is er iig.
anoniem_39749 wijzigde dit bericht op 29-06-2009 10:17
Reden: woorden vergeten in de haast.
% gewijzigd
Yaaay Douja, bikkeltje!!!! Gewoon doorgaan zonder Nico

Net gewandeld in het bos. Voel me eigenlijk heel goed. Moet wel wennen dat ik niet bij thuiskomst en ff snel voor het gaan wil roken maar het valt me mee. Weet dat de ergste dagen nog moeten komen. Het gaat net zoals de vorige keer tot nu toe.
hoi top- stoppers!!

Ik ben nu ook alweer 3 weken gestopt!!! jiehoe!!

Douja, ik kan zeggen de momenten van even roken nu worden echt minder!! maar ze zijn er nog steeds, maar ik ben streng!!

Mijn vader is vorig jaar overleden en als ik naar zijn graf ging rookte ik altijd even een sigaretje ( mijn vader rookte ook) nu is dat wel raar om dat moment niet meer te hebben!! Ik ben regelmatig samen met mijn vader gestopt in het verleden, nu probeer ik het vol te houden!!

ik ben zelf ook bang dat ik bij een heftige gebeurtenis weer ga roken, maar hoop net zo sterk te zijn als Campari!!

vannacht heb ik gedroomd dat ik een peuk zat te roken!! ik baalde enorm van mezelf!! haha!! hoe je er mee bezig kan zijn!!
ps: hoe komen jullie aan die stop meters??

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven