Borstvoedingsvragen

26-05-2007 17:30 4641 berichten
Alle reacties Link kopieren
Welkom op het algemene borstvoedingsvragen-topic. Hier kun je al je vragen over borstvoeding kwijt. Ervaren borstvoedingsmoeders zullen zo goed mogelijk je vragen proberen te beantwoorden. Let erop dat het gaat om moeders die geen opleiding hebben gehad op gebied van borstvoeding. Hun antwoord vervangt dus niet het consult bij een lactatiekundige of de ondersteuning door een vrijwilliger bij een borstvoedingsorganisatie.

Voor gezondheidsproblemen raden wij aan om een arts of een gediplomeerd deskundige op gebied van borstvoeding in te schakelen.

Voor discussie is op dit topic geen plaats.

Zoek je een goed boek om je voor te bereiden op borstvoeding? Lees dan:

Borstvoeding, van Mary Broekhuijsen en Stefan Kleintjes

Handboek borstvoeding van La Leche League

Borstvoeding geven, een antwoord op veel vragen van Adrienne de Reede

Betrouwbare informatie over borstvoeding op internet vind je op de volgende sites:

Algemene site met (bijna) alles over borstvoeding: www.borstvoeding.com

Borstvoedingsforum van de verenigde borstvoedingsorganisaties: www.borstvoedingsforum.nl

Vereniging Borstvoeding Natuurlijk: www.borstvoedingnatuurlijk.nl

La Leche League Nederland: www.lalecheleague.nl

Nederlandse Vereniging van Lactatiekundigen: www.nvlborstvoeding.nl
@ Yam, AU!

@ Wen, ik denk ook dat je tegen die tijd best wel wat kunt hebben. Het is maar 1 dag. Ik zou als ik jou was gewoon een handkolfje meenemen just in case en het er gewoon op gokken.
Inad en ik zijn echt twee verschillende personen.
Wen, zit de opdrachtgever in de stad? Is het een optie om in de buurt iets te regelen? Huisartsenpraktijk of ziekenhuis ofzo?
Ja, in de stad. Daar zeg je zo wat, als ik weet waar we terechtkomen zal ik eens rondneuzen in de buurt of er zoiets zit, goed idee!
Hallo meiden,

Vraagje:

Mijn dochter is vandaag 9 dagen en ik heb erg veel voeding. Omdat ik grote, volle borsten heb en mijn tepels nogal vlak zijn, gebruik ik soms een tepelhoedje. Soms lukt het ook zonder, als mijn borsten niet te vol zijn.

Sinds vandaag wil ze na één borst de andere niet meer. Het is gewoon veel te veel voor 'r. De kraamhulp had al gezegd dat ik misschien beter over kon gaan naar één borst per voeding, maar hoe doe ik dat zonder dat de ander uit elkaar klapt? En het risico op verstopte melkkliertjes, borstontsteking etc?

Iemand hier ervaring mee en wellicht tips voor mij?

Overigens: dochter groeit en bloeit fantastisch en is erg tevreden, dus ik maak me over haar geen zorgen.
Rebels, ik voed ook met 1 borst per keer en al vanaf het begin. Ik heb het gewoon maar gedaan en dat was dan dat. Gebeurde niets van alles wat jij noemt.
Rebels, Lou76 voedde ook met één borst, maar ik praat even voor haar want die heeft het nu druk met iets anders, geen idee of ze hier deze week nog kijkt. Zij had eerst teveel productie en is toen ook met één borst gaan voeden per keer. Later bleek haar kindje daar toch te weinig aan te hebben, maar dat zelf niet echt aan te geven. Ze dacht dus dat haar dochter genoeg kreeg, en bij het wegen bleek haar baby veel te weinig aangekomen te zijn en meer voeding nodig te hebben. Dat is dus wel iets om even in de gaten te houden als je langer met één borst per keer voedt. Zelf heb ik ook een tijdje met eentje gevoed maar ben na een tijdje weer overgegaan op twee borsten.

Gefeliciteerd met je dochter trouwens!
Bedankt voor de reacties. Het gaat tot nu toe heel goed. Ik heb het maar gewoon gedaan zoals Supersmollie zei en dat lijkt te werken. Bedankt Wen, voor de tip over het in de gaten houden van haar gewicht.

Ook nog tips over afbouwen tepelhoedje? Madame krijgt steeds meer aversie tegen voeden zonder hoedje. Ze pakt de tepel wel goed, maar doet dan vervolgens gewoon helemaal niets. Maakt niet uit of ze wel of geen honger heeft. Hooguit krijst ze wat harder en duwt de borst weg als ze wel honger heeft
Hallo Rebels, hier ben ik dan toch. Wen schreef idd al dat ik eerst ook overproductie had. Dat heeft zich wel gestabiliseerd, duurt gewoon even. Ik voedde in blokken van 3 uur: binnen die 3 uur steeds dezelfde borst. Achteraf gezien had ik toen ze ongeveer 6 weken was ook de tweede aan moeten bieden, maar ze leek heel tevreden. Genoeg plas-en poepluiers, alert, ontwikkelde zich goed. Dus we schrokken heel erg toen met 9 weken bleek dat ze in 1 maand maar 130 gram was aangekomen! Meteen overgestapt op 2 borsten per keer en na 2 voedingen wilde ze al iedere keer 2 borsten dus helemaal gewend aan meer aanbod.

Gezien ook jouw vraag over de tepelhoedjes is het misschien een idee om te bellen met een lactatiekundige? Dan kan eventueel als haar tips niet helpen nog thuis gekeken worden hoe je kindje aanhapt.

Succes ermee!
Ik sluit me aan bij Lou, misschien wel zinvol om eens langs een lactatiekundige te gaan.

Ik ben vanwege overproductie 1 borst per keer gaan aanbieden, maar ik bied ook wel eens 2 borsten aan. Afhankelijk van de situatie. Bij regeldagen bijvoorbeeld, of als er een andere reden was waarom ik de indruk had dat Mini behoefte zou kunnen hebben aan 2 borsten. Ik vind zelf voeden met 1 borst wel het prettigst, ik weet ook niet zo goed waarom.
Ik ben wel begonnen met twee borsten per keer, maar dochter wilde na een tijdje gewoon niet meer dan één. En nu, na bijna 4 maanden nog steeds één per voeding. Ze is ook nog eens heel snel klaar dus soms lijkt het wel of ze weinig binnen krijgt. Maar ze is tevreden en groeit wel goed, dus het zal wel loslopen. Ik doe het ook maar gewoon en dat gaat prima.
Ik heb nog eens een vraagje:

In het nieuwe groene boekje van het consultatiebureau staat dat je moedermelk in de magnetron mag opwarmen mits je het niet heet laat worden.Ik dacht max. 34 graden.

Echter deze info vind ik nergens anders op het internet. Weten jullie er meer van?
In de magnetron wordt de melk niet gelijkmatig verhit. Je krijgt hete plekken in de melk van boven een bepaalde graad, waardoor de antistoffen verdwijnen uit de moedermelk.
Ik heb moedermelk altijd in de magnetron opgewarmd.

Wel met beleid (denk aan om de 5 seconden magnetron stoppen, fles zwenken, weer 5 seconden etc). En maximaal tot het niveau dat je een druppel niet voelt op je pols (niet warm niet koud).

En ja ik heb wel eens moedermelk verpest (veel te heet laten worden), die heb ik weggegooid.
Ok, hier dus ook verschillende meningen haha.

Waterbadje kan natuurlijk ook, of onder de kraan, maar magnetron is wel lekker vlot.maar als het nietmag dan doe ik het niet.jammer dat er verder zo weinig over te vinden is.
Ik verwarm altijd in de magnetron. Die antistoffen gaan pas kapot bij hoge temperaturen, en zo lang je de melk niet te warm laat worden zal dat dus reuze meevallen.

Yamuna, mijn dochter spuugde op een gegeven moment ineens bloed. Ik schrok me kapot, tot ik me realiseerde dat het mijn bloed was...

Wat zie ik hier een reuzen langskomen! Mijn zoon is bijna 9 maanden, en was net iets meer dan 8 kilo vandaag op het cb (en dat met een geboortegewicht van bijna 5 kilo). En op datzelfde cb vroeg de arts vandaag hoeveel flessen hij nu kreeg, en reageerde toch wel lichtelijk verbaasd toen ik zei dat hij nog steeds bv kreeg. En dat terwijl ik me op complimentjes had verheugd (erg he..).
Luxaflex, weggegooid? Wat zonde zeg, alleen om die antistoffen? Ik zou het gewoon lekker hebben laten afkoelen en alsnog hebben gegeven.
O Nippo, dat had ik ook eens met dat bloed. Niet van de tandjes maar bloed uit de kloven in de eerste wee. Je schrikt je rot.
quote:JepJep schreef op 24 juni 2009 @ 20:37:

In de magnetron wordt de melk niet gelijkmatig verhit. Je krijgt hete plekken in de melk van boven een bepaalde graad, waardoor de antistoffen verdwijnen uit de moedermelk.Dat is achterhaald. Moderne magnetrons verhitten wel degelijk gelijkmatig. Toen ze op ons kdv vroegen of de melk in de magnetron mocht, heb ik er een avondje zoeken naar wetenschappelijke publicaties aan gewijd, en de recentere waren erg eensgezind: het kan wel. Als je halverwege een keer een beetje schudt, is er helemaal geen reden om je druk te maken. Ik heb de flessenwarmer direct het raam uitgekieperd (nou ja: naar Nippo teruggestuurd - Hoi Nip, nog bedankt voor het lenen ) want zo'n magnetron gaat veel sneller, en dat is toch wel erg prettig als er een kind honger heeft!
Ok! Heb ik voor niks dus zitten opwarmen in een flessenwarmer hahaha.

Noujah, scheelt weer een hoop gehannes als het achterghaald is
Iemand flessenwarmer kopen ?
quote:nippo schreef op 24 juni 2009 @ 20:48:

Luxaflex, weggegooid? Wat zonde zeg, alleen om die antistoffen? Ik zou het gewoon lekker hebben laten afkoelen en alsnog hebben gegeven.Ik had op een of andere manier het gevoel dat de melk dan kapot gekookt was. Ach ja, het is misschien 3x voorgekomen, en gezien mijn grote productie niet zo erg. Als ik ml's had moeten sprokkelen had ik het waarschijnlijk anders gedaan.
Kapot gekookte melk is eigenlijk gewoon hypoallergene voeding. Heb je eigenlijk extra dure voeding dus .
Hoi,

ik heb een vraag over met de hand kolven.

Ik vind kolven met een apparaat erg onprettig en doe het dus altijd met de hand. Nu is dit niet vaak, misschien 2 voedingen per week. Gaat prima en snel. Mijn verloskundige waarschuwde me om dit niet te vaak te doen, omdat door met de hand te kolven de melkproductie terug kan lopen. Dit omdat je lichaam het niet merkt dat de melk eruit gaat, omdat er niet gezogen wordt en er dus geen signaal komt om weer melk te gaan produceren.

Maar nou heb ik ook ergens gelezen dat als je te weinig melk hebt, je af en toe met de hand kunt kolven om de productie te stimuleren. Precies het tegenovergestelde dus.

Nu merk ik bij mezelf noch afname noch toename van de melkproductie en als ik met de hand kolf krijg ik meestal ook een toeschietreflex (dus het lichaam merkt wel wat).

Wie weet hier meer over, want ergens maak ik me er wel een beetje zorgen over en ik hoor ook nooit van anderen dat ze het doen.

Alvast bedankt!
nippo, hier ook een dwergje hoor: 4 maanden en 4,8 kilo met geboortegewicht van ruim 3 kilo.

cosita, heb je al gekeken op de sites in de openingspost?
oeps nee... ga ik nu even doen!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven