Klein avondmensje

01-07-2009 21:22 22 berichten
Alle reacties Link kopieren
Help, heeft er iemand DE tip om een vijfjarige die al maandenlang niet voor half 10 slaapt, eindelijk eens zo ver te krijgen dat ze gewoon gaat slapen nadat ik haar (zo rond 7 uur, kwart over 7) in bed heb gelegd?

Het begint me echt op te breken, ik ben ZZP-er en heb de avonduren dus echt af en toe nodig om mijn werk af te krijgen, ik zit nu tegen een paar deadlines aan te hikken die ik hierdoor NIET ga halen, dit is zo frustrerend.

Mijn dochter gaat iets over zevenen naar bed, ik doe het rolgordijn omlaag zodat het lekker donker is, vertel een verhaaltje en ga weg, en vervolgens begint het gespook. Ze trekt haar rolgordijn omhoog (lekker licht nu) en gaat vrolijk spelen of boekjes lezen, komt zo nu en dan haar kamertje uit om eens even gezellie met mama te kletsen (die dan uit haar concentratie gerukt wordt en de beginnende boosheid niet aan kindlief probeert te laten merken), gaat uitgebreid al haar speelgoed uitstallen in de kamer, haalt en passant haar kleerkast leeg omdat ze al haar kleertjes zo leuk vindt en ze allemaal even wil aanpassen, gaat liedjes zitten zingen enz. enz. enz.

Wat ik ook zeg of doe: ze trekt zich er, kort gezegd, NIETS van aan. Of ik nou dreig, slijm, boos word, haar uitleg hoe en wat, haar speelgoed weghaal, haar rolgordijn resoluut weer dicht doe, nog een verhaaltje vertel, haar deur op het haakje doe zodat ze er niet uit kan, haar negeer: niets helpt.

Ik word hier gek van en wil het doorbreken! Hoe?
Ik was er ook zoeen. De afspraak was; je doet maar wat je wilt, maar je komt je kamer niet af. Mama kwam welterusten zeggen als zij ging slapen en dan was ik meestal wel klaar met kleuren, knutselen, lezen etc. dan mocht ik laten zien wat ik had gedaan of nog even vertellen en ging ook eens mn bed in. Sommige kleintjes hebben nu eenmaal niet zo veel slaap nodig, en niet moe = niet slapen natuurlijk.

Mama's moeten wel rust (of werken), dus zorg dat je afspreekt dat ze jou niet lastigvalt, maar dat ze ook niet per se moet slapen. Zolang ze overdag niet omkukelt van moeheid valt het allemaal wel mee.

ps: met mij is het ook allemaal goed gekomen, ik ben nu 24 en heb al ruim 20 jaar precies genoeg aan 7,5 uur slaap.
Dat gaat je niet lukken. Dat kun je niet afdwingen. Ik kan me niet anders herinneren (v.a. een jaar of zes) dat ik nooit voor half tien sliep. Mijn ouders vonden het best als ik mijn kamer maar niet afkwam. Ik was de enige van de klas die niet stiekem met een zaklamp hoefde te lezen.

Ik ben nu 37 en het blijkt dat mijn lichaam niet en te laat melatonine aanmaakt. Maar zelfs als ik dit (5mg) slik, is het nog maar de vraag of ik voor 2 uur slaap. Mijn bioritme is gewoon anders en dat is altijd zo geweest.

En mijn zoontje van 5 maanden heeft ook een, euhm, apart slaapritme.
.
Mijn dochter van bijna 7 is ook zo, die slaapt niet voor 9 uur en ze slaapt al weinig vanaf dat ze 1 jaar is, geen middagslaap, lang spoken boven. En ik denk met dit weer dat 7 uur misschien ook te vroeg is, de meeste kinderen spelen hier nog buiten tot 8 uur. En ook zo richting de vakantie worden ze wel moe, maar ook erg hyper.
Ooit naar de Supernanny gekeken? Zij heeft meestal wel wat interessante tactieken..is vast op youtube te vinden.
Be the change you want to see in the world
En als je haar nu pas rond een uur of 8 op bed legt? Wellicht dat 7 uur te vroeg voor haar is.

Met onze dochter van 5 hebben we die fase ook gehad. Zij ging ook pas rond een uur of half 10 slapen. Ze kwam dan ook haar bed uit en ging dan bij ons op kantoor wat rommelen of op de bank tv kijken. Wij hebben haar gewoon haar gang laten gaan en ze is vanzelf weer vroeger naar bed gegaan. Nu gaat ze rond een uur of 8 naar bed en valt ze vrij snel in slaap.

Hoe laat is ze 's morgens wakker?
Ik vind het ook niet erg als ze gaat spelen op haar kamer (ben overigens blij dat ik niet de enige ben die hiermee kampt), maar voor haar gaat de dag gewoon door ook al heb ik haar naar haar kamertje gebracht.

En omdat mijn kantoor aan dezelfde gang grenst als haar kamer, is 't wel makkelijk en gezellig om mama zo nu en dan te roepen (niet alleen voor acute noodgevallen maar ook voor dingen als kom eens kijken hoe leuk dit jurkje bij Knuf staat).

Als ik dan besluit daar gewoon maar niet op te reageren geeft ze met liefde een staaltje weg van de ijzeren wil van een vijfjarige.

En zelfs al roept ze mij niet, dan nog hoor ik continu dingen schuiven en vallen, wat ervoor zorgt dat ik het concentratieniveau dat ik voor mijn werk nodig heb, niet bereik. Op de een of andere manier sta ik als moeder continu in een soort standby-stand zolang zij nog niet slaapt.

En tja, als ze dan (zoals nu, sinds een minuut of vijf) eindelijk slaapt, is mijn avond voorbij en m'n humeur naar de knoppen dus dan komt er van werken ook weinig meer.

(Dat laatste was een stukje klaagmodus)
Tja als je haar ritme niet aan kunt passen lijkt het me dat je jouw ritme aan moet passen. Vroeg naar bed en de wekker om 5 uur zetten. Half 6 tot half 8 valt er heel wat werk te verzetten.
Herkenbaar..

Mijn meisje van bijna 5 wil ook niet slapen, hoor haar nu ook nog spelen in haar kamertje.

Ik snap dat et voor haar ook lastig is, en dat je slaap maar moeilijk kunt afdwingen, maar haar lange avonden breken haar 's morgens op. Ze is niet wakker te krijgen. Vaak probeer ik haar al iets langer te laten slapen zodat ze toch nog wat uurtjes maakt, maar regelmatig komen we te laat op school omdat ze pas tegen achten zelf op haar benen kan staan.

Zo sneu, zo'n meisje dat niet wakker kan en wil worden (behalve in het weekend, dan lukt het haar ineens wel, grrr....).

Dus ik hou me toch aanbevolen voor briljante tips.

Aromatherapie, warm bad, warme melk, vaste rituelen en rust al een uurtje voor ze gaat slapen ken ik maar werken niet. Nogmeer suggesties???
Wat wilde ik nou toch typen?
quote:Mevrouwdekees schreef op 01 juli 2009 @ 21:57:

Tja als je haar ritme niet aan kunt passen lijkt het me dat je jouw ritme aan moet passen. Vroeg naar bed en de wekker om 5 uur zetten. Half 6 tot half 8 valt er heel wat werk te verzetten.

Mama is óók een avondmens dus dat gaat niet werken

Echt van 'n vreemde heeft ze het dus niet.

Maar haar papa is een uitgesproken ochtendmens en daar heeft ze 't dan weer van dat ze 's morgens gewoon om zeven uur naast je bed staat, weekend of geen weekend.

Ergens en enigszins tegen beter weten in heb ik de hoop dat ik dit ontzettend foute patroon in de grote vakantie kan doorbreken, want ik kan me geen zes weken stilstand in m'n werk veroorloven.
Haar kamer deur op slot doen. Prima dat ze wakker is en speelt, maar dan wel dáár.
Ik zit sinds drie dagen met hetzelfde probleem. Het is nog maar drie avonden, dus ik hoop dat het vanzelf weer overgaat. Gisteren was echt een dramatische avond, zoon is geloof ik wel vijftien keer z'n bed uitgekomen. Uiteindelijk ging hij om half elf slapen.

Bij ons is de regel: slapen hoeft niet, maar je blijft wel in bed liggen, en je roept papa of mama niet, ook niet als het huis afbrandt. Hij mag lezen in bed. Vanavond ging het weer ietsje beter: hij is er één keer uitgekomen 'om te plassen' en heeft twee keer geroepen 'omdat-ie pijn had'. Daar heb ik niet op gereageerd. Ik ben niet gek.

Heel veel succes! Lijkt me heel lastig, als dit al maanden speelt.
Hier ook een avondjongetje...

Wat bij hem helpt: zeggen dat hij mag lezen zo lang als hij maar wil.

Normaal zeg ik tot hoe laat hij mag lezen, maar dat werkt inderdaad niet met deze warmte.

Nu hij het zelf in de hand heeft, wordt hij toch moe van het lezen of zo denk ik.

Succes!
Het gekke is dat als ik op een gegeven moment echt heel boos word en al die smoesjes niet meer kan aanhoren, en haar gewoon verplicht om NU in bed te gaan liggen, met haar ogen dicht, ze meestal ook binnen vijf minuten slaapt (ongeacht of ik dat nu om 8 uur of om half 11 zeg).

Ik krijg daardoor het idee dat ze zichzelf forceert in het wakkerblijven en zich er om de een of andere reden gewoon niet toe weet te zetten met haar ogen dicht in bed te gaan liggen.
quote:mimsey schreef op 01 juli 2009 @ 21:57:

Herkenbaar..

Mijn meisje van bijna 5 wil ook niet slapen, hoor haar nu ook nog spelen in haar kamertje.

Ik snap dat et voor haar ook lastig is, en dat je slaap maar moeilijk kunt afdwingen, maar haar lange avonden breken haar 's morgens op. Ze is niet wakker te krijgen. Vaak probeer ik haar al iets langer te laten slapen zodat ze toch nog wat uurtjes maakt, maar regelmatig komen we te laat op school omdat ze pas tegen achten zelf op haar benen kan staan.

Zo sneu, zo'n meisje dat niet wakker kan en wil worden (behalve in het weekend, dan lukt het haar ineens wel, grrr....).

Dus ik hou me toch aanbevolen voor briljante tips.

Aromatherapie, warm bad, warme melk, vaste rituelen en rust al een uurtje voor ze gaat slapen ken ik maar werken niet. Nogmeer suggesties???Maar je komt zelfs te laat op school omdat ze niet wakker kan worden?? Kun je dan niet beter 's ochtens gewoon 'doorpakken' dus wél op tijd uit bed (ook al is ze nog moe), dan is ze waarschijnlijk 's avonds ook eerder moe. Dus vroeger naar bed en dus 's morgens minder moe (heel simpel gesteld). Eigenlijk proberen haar ritme wat om te draaien.
quote:Freda12 schreef op 01 juli 2009 @ 23:13:

Het gekke is dat als ik op een gegeven moment echt heel boos word en al die smoesjes niet meer kan aanhoren, en haar gewoon verplicht om NU in bed te gaan liggen, met haar ogen dicht, ze meestal ook binnen vijf minuten slaapt (ongeacht of ik dat nu om 8 uur of om half 11 zeg).

Ik krijg daardoor het idee dat ze zichzelf forceert in het wakkerblijven en zich er om de een of andere reden gewoon niet toe weet te zetten met haar ogen dicht in bed te gaan liggen.

Helpt het niet als je haar bijvoorbeeld een uurtje later naar bed doet, en dat je dan in dat ene uur dat ze langer opblijft nog even samen met haar speelt. En dat je vervolgens tegen 20 uur aangeeft dat het nu bedtijd is, dat mama nu moet werken en dat er morgen weer gespeeld wordt, maar nu niet meer.

Het is toch 'vreemd'dat ze blijkbaar wel kán slapen als het van jou echt 'moet', blijkbaar doet ze dit uit zichzelf niet.Misschien dat als je dit eens een tijdje probeert dat ze vanzelf in een soort ritme terechtkomt. Is het evt een idee om wat speelgoed van haar kamer weg te halen? Of om dit in een kast op te bergen?
quote:Freda12 schreef op 01 juli 2009 @ 23:13:

Helemaal niet vreemd, ze neemt je eerder gewoon niet serieus.
Helaas PIen, dat is inderdaad te simpel gesteld.

Natuurlijk laat ik haar niet iedere keer 's morgens liggen, dat zou de omgekeerde wereld zijn. Maar als ik haar eerder uit bed haal, valt ze hooguit rond een uur of 4/5 in slaap. 's Avonds is ze gewoon weer klaarwakker, of ze nou 's middags in slaap is gevallen of niet.

Na zessen krijgt ze een nieuwe energieboost, lijkt wel. Ik heb al gedacht om vroeger te eten, maar dat is helaas niet te doen.
Wat wilde ik nou toch typen?
Melatonine al geprobeerd? Werkt goed bij mijn zoon in ieder geval.
Mijn dochter (4,5) is op dit moment nogal onder de indruk van de klok en de wekker. Manlief en ik lezen ieder een verhaaltje voor het slapen gaan, als man het niet redt vanwege sportclubje dan ga ik altijd nog even 10 minuten met haar praten bij papa en mama in bed, de dag doornemen.

Voor die 10 minuten zet ik de wekker, ze kan nog geen klokkijken. Als de wekker gaat moet ze naar haar kamer en moet ze slapen. Dat doet ze dan ook braaf en keurig! (Terwijl ze als het even kan tot in het oneindige tijdrekt!)

's Ochtends heeft ze een tijdklok met lampjes (kerstverlichting), anders is ze voor dag en dauw wakker, als de lampjes aangaan mag ze naar papa en mama. Toen we laatst op vakantie waren hadden we geen tijdklok, en inderdaad, 4 uur 's nachts, was ze wakker. Toen heb ik geimproviseerd met mijn mobieltje als wekker, kwart over zeven blérde het kreng (het mobieltje, niet het kind) 'Het is tijd om op te staan'. Werkte als 'n tiet! Misschien is het een idee om een tijdklok in te schakelen voor het slapen gaan, als de lichtjes uitgaan is het écht slaaptijd, geeft wat houvast en 'tijdsbesef'. Ik heb er wat inslapen betreft geen ervaring mee, maar misschien het proberen waard.
quote:Mirjam762 schreef op 03 juli 2009 @ 17:51:

Melatonine al geprobeerd? Werkt goed bij mijn zoon in ieder geval.Ik zou dit nooit zonder medisch onderzoek aan mijn kind geven. Zelfs niet in de placebo-achtige dosis die vrij verkrijgbaar is.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven