Werk & Studie
alle pijlers
Reactie RIVM na sponsorship, tekst aanpassen
dinsdag 8 augustus 2023 om 09:00
In verband met herkenbaarheid is mijn info heel summier.
Ik werk parttime bij een ouderblog, waar ik vooral advertorials schrijf en dus met sponsorships werk.
Een tijdje geleden heb ik een sponsorship aangenomen met een bedrijf dat een bepaald product voor zwangere vrouwen werkt. Het leek een mooi natuurproduct. Ik heb me (dom genoeg) niet genoeg in het product verdiept en me volledig gebaseerd (dit laatste was hun uitdrukkelijke wens) op hun eigen informatie.
Toen de blog eenmaal online stond kwam er een reactie op van het RIVM (per mail, maar mijn opdrachtgeefster die het om het even ingewikkelder te maken ook nog een enorm goede vriendin is) dat de blog desinformatie bevatte.
Ik ben hier erg van geschrokken, ondanks dat ik zelf dus dom heb gehandeld. Nu wil ik de tekst aanpassen of een disclaimer plaatsen met informatie van betrouwbare bronnen (RIVM of GGD). Dit wil opdrachtgeefster echter niet, omdat de sponsor al betaald heeft en dit ook nog een behoorlijk bedrag was.
Ik heb aangeboden de sponsor terug te betalen, maar opdrachtgeefster staat hiervoor niet open. Zij vindt dat de informatie klopt en laat het artikel (verbonden aan mijn naam) op de site staan. Mag dit zomaar? Waarschijnlijk wel. Maar hebben jullie tips om met haar rond de tafel te gaan en haar toch te overtuigen?
Ik werk parttime bij een ouderblog, waar ik vooral advertorials schrijf en dus met sponsorships werk.
Een tijdje geleden heb ik een sponsorship aangenomen met een bedrijf dat een bepaald product voor zwangere vrouwen werkt. Het leek een mooi natuurproduct. Ik heb me (dom genoeg) niet genoeg in het product verdiept en me volledig gebaseerd (dit laatste was hun uitdrukkelijke wens) op hun eigen informatie.
Toen de blog eenmaal online stond kwam er een reactie op van het RIVM (per mail, maar mijn opdrachtgeefster die het om het even ingewikkelder te maken ook nog een enorm goede vriendin is) dat de blog desinformatie bevatte.
Ik ben hier erg van geschrokken, ondanks dat ik zelf dus dom heb gehandeld. Nu wil ik de tekst aanpassen of een disclaimer plaatsen met informatie van betrouwbare bronnen (RIVM of GGD). Dit wil opdrachtgeefster echter niet, omdat de sponsor al betaald heeft en dit ook nog een behoorlijk bedrag was.
Ik heb aangeboden de sponsor terug te betalen, maar opdrachtgeefster staat hiervoor niet open. Zij vindt dat de informatie klopt en laat het artikel (verbonden aan mijn naam) op de site staan. Mag dit zomaar? Waarschijnlijk wel. Maar hebben jullie tips om met haar rond de tafel te gaan en haar toch te overtuigen?
dinsdag 8 augustus 2023 om 09:06
Dat regelt opdrachtgeefster allemaal. Zij legt de sponsorships enkel aan mij voor en ik kan dat kiezen of ik ze wel of niet wil doen. Dat zal ik haar dus moeten navragen.Lorem_Ipsum schreef: ↑08-08-2023 09:04Hangt ook van de voorwaarden van je sponsorshipovereenkomst af, en de annuleringsmogelijkheden die jullie daar in op hebben genomen.
OT: Het is overigens geen schadelijk product, dat wil ik nog even duidelijk hebben. Het product mist bepaalde dingen die voor zwangeren essentieel zijn, waardoor het onvolledig is.
dinsdag 8 augustus 2023 om 09:06
dinsdag 8 augustus 2023 om 09:07
Ik kwam het product op meerdere ouderblogs tegen (sponsors zetten hun sponsorships naar héél veel influencers, blogs en sites tegelijk uit).Lorem_Ipsum schreef: ↑08-08-2023 09:06Pas je trouwens wel op? Zal niet de eerste keer zijn dat je hier een topic plaatst dat naar je echte naam herleidbaar is. Ik heb nu niet gezocht, maar dit moet te vinden zijn.
dinsdag 8 augustus 2023 om 09:08
Mijn naam staat eronder.Creatieveling schreef: ↑08-08-2023 09:06Maar staat jouw naam bij zo'n advertorial? Want als dat niet zo is zou ik het laten gaan en ik snap de opdrachtgeefster daarin wel.
Je schrijft verbonden aan mijn naam, maar in het geval je naam er niet bij staat, hoe weten anderen dan dat jij dat geschreven hebt?
dinsdag 8 augustus 2023 om 09:11
Ja, het is geen review hè, maar een advertorial. Dus een blog met informatie over het artikel en daarin verwerkt links naar de webshop.Lorem_Ipsum schreef: ↑08-08-2023 09:10Begrijp ik het trouwens goed dat je het product zelf als zwangere nooit gebruikt hebt, maar je schrijft er wel een artikel over?
dinsdag 8 augustus 2023 om 09:12
Ja, maar als jij er straks met een verse disclaimer staat, wordt de spoeling al dunner.PrettyBrave schreef: ↑08-08-2023 09:07Ik kwam het product op meerdere ouderblogs tegen (sponsors zetten hun sponsorships naar héél veel influencers, blogs en sites tegelijk uit).
Hoezo heb jij dan geen overeenkomst met deze vriendin met de blog? Nu ben je aan de goden overgeleverd. En vriendin geeft niet thuis.
dinsdag 8 augustus 2023 om 09:13
Evengoed, als je eigen naam erbij staat, zou ik voortaan wat beter oppassen.PrettyBrave schreef: ↑08-08-2023 09:11Ja, het is geen review hè, maar een advertorial. Dus een blog met informatie over het artikel en daarin verwerkt links naar de webshop.
dinsdag 8 augustus 2023 om 09:14
Ik heb het in al die jaren niet als nodig gezien. Het is een heel kleine bijbaan (die ik niet nodig heb om van te leven) en ik zag het nut daar niet zo van in omdat we vrienden zijn. Maar achteraf inderdaad dom.Lorem_Ipsum schreef: ↑08-08-2023 09:12Ja, maar als jij er straks met een verse disclaimer staat, wordt de spoeling al dunner.
Hoezo heb jij dan geen overeenkomst met deze vriendin met de blog? Nu ben je aan de goden overgeleverd. En vriendin geeft niet thuis.
Ja, ik heb er zeker van geleerd. Heel stom, want normaal pas ik erg op. En wijs ik ook bepaalde sponsorships af (bijvoorbeeld voor e-sigaretten of dieetpillen).Lorem_Ipsum schreef: ↑08-08-2023 09:13Evengoed, als je eigen naam erbij staat, zou ik voortaan wat beter oppassen.
Ik schrijf ook advertorials (voor de poen) en ik schrijf over landbouwwerktuigen, softwaresystemen en robotstofzuigers. Hell no dat ik die zelf allemaal uitprobeer. Advertorials zijn gewoon advertenties in een redactionele vorm. Dat is het verschil tussen artikelen en advertorials.Lorem_Ipsum schreef: ↑08-08-2023 09:10Begrijp ik het trouwens goed dat je het product zelf als zwangere nooit gebruikt hebt, maar je schrijft er wel een artikel over?
Vreemd dat de eindverantwoordelijke geen disclaimer met de info van het RIVM wil plaatsen. Ik zou sowieso vragen of je naam weg kan van het artikel, want dit straalt inderdaad niet zo lekker af op jou.
Wat eten we vanavond?
dinsdag 8 augustus 2023 om 09:15
Ja, maar dan staat je naam er toch niet bij?makreel schreef: ↑08-08-2023 09:14Ik schrijf ook advertorials (voor de poen) en ik schrijf over landbouwwerktuigen, softwaresystemen en robotstofzuigers. Hell no dat ik die zelf allemaal uitprobeer. Advertorials zijn gewoon advertenties in een redactionele vorm. Dat is het verschil tussen artikelen en advertorials.
Vreemd dat de eindverantwoordelijke geen disclaimer met de info van het RIVM wil plaatsen. Ik zou sowieso vragen of je naam weg kan van het artikel, want dit straalt inderdaad niet zo lekker af op jou.
dinsdag 8 augustus 2023 om 09:17
Joh, laat het anders lekker overwaaien. Volgende keer beter.PrettyBrave schreef: ↑08-08-2023 09:14Ik heb het in al die jaren niet als nodig gezien. Het is een heel kleine bijbaan (die ik niet nodig heb om van te leven) en ik zag het nut daar niet zo van in omdat we vrienden zijn. Maar achteraf inderdaad dom.
dinsdag 8 augustus 2023 om 09:17
Nooit, daar heb ik echt geen zin in.
Ik wil niet dat mensen (misschien opdrachtgevers-to-be) mijn naam googelen en dan bij een advertorial over plantenvoeding of parkeerapps terecht komen.
Daarom mijn advies: laat je naam weghalen bij deze advertorial.
Wat eten we vanavond?
dinsdag 8 augustus 2023 om 09:19
Dat bedoel ik, daar zit wat mij betreft het verschil. Met naam gaat het meer blog/influencer kant op.
Ik schrijf ook dingen uit naam van de baas, maar dat is niet naar mij persoonlijk herleidbaar.
lorem_ipsum wijzigde dit bericht op 08-08-2023 09:21
5.49% gewijzigd
dinsdag 8 augustus 2023 om 09:20
Ik zou eerder weer eens even goed oppassen met de zakelijke kant van het verhaal. Laat je overeenkomsten eens even goed checken, en kijk wat je rechten en plichten zijn.PrettyBrave schreef: ↑08-08-2023 09:14Ja, ik heb er zeker van geleerd. Heel stom, want normaal pas ik erg op. En wijs ik ook bepaalde sponsorships af (bijvoorbeeld voor e-sigaretten of dieetpillen).
dinsdag 8 augustus 2023 om 09:21
Ja, misschien moet ik dat doen. Ik heb het net gecontroleerd en het is behoorlijk moeilijk om de advertorial te vinden. Waar ik vooral bang voor ben is dat mijn vaste, grote opdrachtgever het artikel vindt en dan besluit dat ze mijn diensten niet langer nodig hebben of zo.
dinsdag 8 augustus 2023 om 09:22
dinsdag 8 augustus 2023 om 09:22
Nou ja, doe nog even goed een beroep op de welwillendheid van je vriendin dan. Niet persé verwijderen, maar je naam eraf.PrettyBrave schreef: ↑08-08-2023 09:21Ja, misschien moet ik dat doen. Ik heb het net gecontroleerd en het is behoorlijk moeilijk om de advertorial te vinden. Waar ik vooral bang voor ben is dat mijn vaste, grote opdrachtgever het artikel vindt en dan besluit dat ze mijn diensten niet langer nodig hebben of zo.
dinsdag 8 augustus 2023 om 09:31
Dat wilde ze dus ook al niet. Maar ik ga haar vanmiddag nog even bellen en ik hoop dat ik dan het belang ervan kan uitleggen.Lorem_Ipsum schreef: ↑08-08-2023 09:22Nou ja, doe nog even goed een beroep op de welwillendheid van je vriendin dan. Niet persé verwijderen, maar je naam eraf.
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in