Welke eet herinneringen heb jij aan vroeger?

06-07-2009 19:15 379 berichten
Alle reacties Link kopieren
In het topic over onweer en eten kwamen bij mij ineens allemaal herinneringen van vroeger bovendrijven. Daar schreef ik:

"Grinnik, ik ben 24 maar mijn vader hield nogal vast aan doordeweeks aardappels/groente/vlees, in het weekend 's middags warm eten. Op zaterdag iets van macaroni/nasi/etc, op zondag soep, eten met luxer vlees en bij voorkeur ook nog zelfgemaakte griesmeel oid. En dan op maandag geen vlees bij het eten, maar wel de soep van zondag."

"Het is inderdaad heel fijn om aan terug te denken, hoewel ik nog steeds niets moest hebben van alles wat we toen aten, incl de macaroni van toen. Hoewel, niet waar. De nasi en bami waren altijd heerlijk en het lukt me zelf niet om dat ook zo te krijgen.

Maar die zondagen... Op zondagochtend mochten wij, als enige dag in de week, een glas frisdrank en een schaaltje chips. Om half 11, niet eerder. Waarom zondagochtend en niet zaterdagavond begrijp ik nog steeds niet, maar vaste prik: zondagochtend, stipt half 11, chips en cola. En om half 1 zo'n uitgebreide maaltijd, vaak ook bloemkool mét een papje. Soep en hoofdmaaltijd trok ik nog wel, maar het toetje was meestal echt teveel

Mijn moeder kon ook wel goed koken maar mijn vader stond ook regelmatig in de keuken. En die is dus nog steeds van de gekookte aardappels met erg gare groente en een homp vlees. En toch, zo af en toe...

Wat hij wel heel goed kon maken was "snidderkip". Flinters kip, geen filet, echt kip-kip zeg maar. En dat bakken. Daar heb ik jaren later nog wel eens om gevraagd en ondanks dat ik nu geen vlees meer eet zou ik daar mijn principes nog wel eens voor opzij willen zetten."

Door een opmerking van HpL herinner ik me ook weer dat wij, meestal mijn vader en ik, vroeger altijd melk haalden bij "de boer" in plaats van in de supermarkt. Mijn vader naar het winkeltje, ik de stallen in om koeien te aaien of te kijken bij het melken. Flessen van een liter waren het, volle melk. Als je ze een tijdje liet staan kwam er room bovenop die ik er met een lepel altijd afschepte en zo opat.

Welke herinneringen heb jij aan het eten van vroeger? Waren jullie ouders erg vooruitstrevend, of ook nogal van de aardappels/groente/vlees?
quote:Prima69 schreef op 06 juli 2009 @ 20:01:

Haha, Poez, we schrijven nagenoeg hetzelfde. Ha, verzin ik het dus echt niet....
oh that purrrrrrrrrfect feeling
quote:Mevrouwdekees schreef op 06 juli 2009 @ 20:10:

[...]

Verpest ik je herinnering als ik je vertel dat die dingen in mijn vriendenkring beftoetjes worden genoemd?

JA!

Ghehehe, toepasselijke naam.....
Ja, flint, klopt, die bonito's hadden een smiley!!
Denken is zo buitengewoon moeilijk dat velen de voorkeur geven aan oordelen. Otto Weiss
oei, ook heeeel hollands

mijn vader lust heel weinig...

dus heeeel veel aardappels, vlees en groente

op vrijdag sla met een speklap

op zaterdag patat

en op zondag soep met een snitzel....

Dit eten mijn ouders nog iedere week.....
quote:flint schreef op 06 juli 2009 @ 20:10:

Zwieber, dat meen je niet, doen mensen dat nog steeds met cake? Mijn verhaal komt uit de jaren '80!

.Westland he, het loopt een paar decennia achter daar. Het was een aardbei met slagroom op de cake.
quote:Prima69 schreef op 06 juli 2009 @ 20:10:

Vroeger aten we vaak van die Daisykoekjes, met zo'n glazuurlaagje, die je eraf kon likken, hadden verschillende kleurtjes. Ik zie ze nog weleens in de supermarkt liggen.Oooooo ja, die hadden wij ook altijd! Eerst het laagje er af likken totdat er zo'n vies zompig koekje over bleef. Maar wat waren die lekker! Ik zie ze nooit meer helaas.....
quote:Prima69 schreef op 06 juli 2009 @ 20:07:

Ha, hier heb ik het, geplukt van het internet:

In Amerika was M&M’s vanaf het begin een merknaam van Mars maar in europa warden de nu bekende M&M’s peanut uitgebracht onder de merknaam TREETS en de M&M’s plain onder de merknaam BONITOS.

Midden jaren 80 werdt dit gelijk getrokken met de merknaam in Amerika en dus werden TREETS en BONITOS vervangen door M&M’sHe, was dat midden jaren 80? Dat was echt de tijd dat oma met die zakje Treets en Bonitos bij ons kwam aanzetten. Maar ja, oma had de oorlog meegemaakt, dus wellicht lag het al jaren bij haar in de kast
quote:shining schreef op 06 juli 2009 @ 20:12:

[...]

Oooooo ja, die hadden wij ook altijd! Eerst het laagje er af likken totdat er zo'n vies zompig koekje over bleef. Maar wat waren die lekker! Ik zie ze nooit meer helaas.....ik geloof dat de appie ze nog heeft! Heten nu anders maar zijn nog steeds geel roze en oranje en smaken hetzelfde.
quote:shining schreef op 06 juli 2009 @ 20:12:

[...]

Oooooo ja, die hadden wij ook altijd! Eerst het laagje er af likken totdat er zo'n vies zompig koekje over bleef. Maar wat waren die lekker! Ik zie ze nooit meer helaas.....Datzelfde deed ik met de Café Noir trouwens.
Denken is zo buitengewoon moeilijk dat velen de voorkeur geven aan oordelen. Otto Weiss
Ik kan me als kleuter herinneren nog molenkoek te hebben gegeten als tussendoortje aka de gewone liga met krenten.
quote:Zwieber schreef op 06 juli 2009 @ 20:13:

[...]

ik geloof dat de appie ze nog heeft! Heten nu anders maar zijn nog steeds geel roze en oranje en smaken hetzelfde.Leuk,ik zal eens kijken!
quote:shining schreef op 06 juli 2009 @ 20:11:

[...]

JA!

Ghehehe, toepasselijke naam.....

Tja, weinig poëtisch..

Mooiere herinnering dan: Met mijn vader in de keuken, ik mag niet echt helpen, maar zo nu en dan krijg ik een lepel toegestopt: Hier Keesje, proef es. Wat denk jij dat er nog in moet? Mijn vader heeft me niet leren koken, wel een liefde voor lekker eten en vertrouwen op je smaak, niet je maatbeker.

Tien jaar op mezelf wonen later besef ik me dat dat de beste kookles is geweest die hij me geven kon
quote:mika65 schreef op 06 juli 2009 @ 20:02:

[...]

Wij deelden met 9 personen 1 rookworst

Dat was afzien!
quote:shining schreef op 06 juli 2009 @ 20:15:

[...]

Leuk,ik zal eens kijken!Anders bij de COOP dacht ik.
quote:djay schreef op 06 juli 2009 @ 20:10:

ooooh dit gaat over eten? ik dacht over de tijd dat alles nog zo simpel was en je geen rekeningen had en dacht dat geld zomaar uit de muur kwam en je moeder je eten maakte en ervoor zorgde dat je kleding gestreken was en NETJES in je kast lag. Natuurlijk deed zij ook de was EN de afwas. Ik hoefde alleen maar te eten en op te staan.

En elke dag samen ATWT kijken met een broodje erbij ( uiteraard niet door mijzelf gesmeerd )

maarreh, het gaat over eten; alles wat mijn moeder maakte klinkt nu lekker in de oren, alleen maar om het feit dat ik niet zelf hoefde te bedenken wat ik wilde eten Uit de muur?! Je moest naar de bank! Formuliertje invullen en dan kreeg je contant geld.....
quote:Mevrouwdekees schreef op 06 juli 2009 @ 20:16:

[...]

Tja, weinig poëtisch..

Mooiere herinnering dan: Met mijn vader in de keuken, ik mag niet echt helpen, maar zo nu en dan krijg ik een lepel toegestopt: Hier Keesje, proef es. Wat denk jij dat er nog in moet? Mijn vader heeft me niet leren koken, wel een liefde voor lekker eten en vertrouwen op je smaak, niet je maatbeker.

Tien jaar op mezelf wonen later besef ik me dat dat de beste kookles is geweest die hij me geven kon Nu je het zegt! Ik was ook altijd gebombardeerd tot koninklijke voorproever! Was altijd erg leuk en lekker.
Die likkoekjes heb je ook bij de Hema, zijn Jip en Janneke dingen.

Daar heb ik overigens slechte herinneringen aan. Ik weet nog dat ik bij een kinderfeestje was, ik denk dat ik een jaar of 4 was. Ik vond het een vies idee om eraan te likken, dus ik beet in het koekje. Maar ja, die dingen zijn ontzettend hard, dus ik brak m'n tand op het koekje. Daarna heb ik ze dus nooit meer gegeten, ik word al naar als ik die dingen zie
quote:Poezewoes schreef op 06 juli 2009 @ 20:16:

[...]

Dat was afzien! He Poez en dan goed kijken of moeder de stukjes wel in de juiste portie sneed, anders was het heibel he
Mijn hele jeugd lang had elke dag van de week een eigen menu:

- zondag: patat met sla en vlees

- maandag: een stamppot

- dinsdag: aardappels/vlees/groente

- woensdag: italiaans

- donderdag: een rijstgerecht

- vrijdag: afhaal

- zaterdag: soep met broodjes.

Zo hoefde mijn vader niet elke dag diep na te denken wat hij zou gaan koken en wisten wij waar we aan toe waren. Al is het jaren geleden dat ik thuis woonde, op zaterdag heb ik vaak nog trek in soep. Helaas wil mijn vriend geen vaste dagen, anders had ik het zo overgenomen.

Als je trouwens aan mijn vader vroeg wat we gingen eten, zei hij standaard: "lekker". Dat was bijna altijd waar.
Dit heeft niets met eten te maken, maar ik herinner me dat ik een jaar of 7-8 was(zal wel '77 of '78 zijn geweest) en een verjaardagspartijtje gaf en dat we barbapappaballonnen hadden, tenminste die hadden de vorm van barbapappa's.
Zelfgemaakte pudding in een vissenvorm. En dan ruzie om wie de kop mocht....
quote:Flauwegeit schreef op 06 juli 2009 @ 20:20:

Als je trouwens aan mijn vader vroeg wat we gingen eten, zei hij standaard: "lekker". Dat was bijna altijd waar.Oh ja! Of, als hij chagerijnig was: Stront met stientjes!
quote:Flauwegeit schreef op 06 juli 2009 @ 20:20:

Mijn hele jeugd lang had elke dag van de week een eigen menu:

- zondag: patat met sla en vlees

- maandag: een stamppot

- dinsdag: aardappels/vlees/groente

- woensdag: italiaans

- donderdag: een rijstgerecht

- vrijdag: afhaal

- zaterdag: soep met broodjes.

Zo hoefde mijn vader niet elke dag diep na te denken wat hij zou gaan koken en wisten wij waar we aan toe waren. Al is het jaren geleden dat ik thuis woonde, op zaterdag heb ik vaak nog trek in soep. Helaas wil mijn vriend geen vaste dagen, anders had ik het zo overgenomen.

Als je trouwens aan mijn vader vroeg wat we gingen eten, zei hij standaard: "lekker". Dat was bijna altijd waar.Wat ik me afvraag: soep met brood is toch geen warme maaltijd? Waarom kiezen jullie ervoor om dan een warme maaltijd over te slaan op zaterdag? Bezuinigingen? Ik heb echt geen idee en hoorde van mijn moeder hetzelfde uit haar jeugd; zaterdag soepdag.
'84.

Écht eten van vroeger is voor mij macaroni met een zelfgemaakte saus stampvol groenten, ik maak het vaak zelf en het smaakt nóóit hetzelfde, zelfs niet als ik het thuis bij mijn ouders maak en zij de ingrediënten kopen. Hetzelfde heb ik bij tosti's met kaas en ananas of met kaas en tomaat.

'Zondagse' soep: groentensoep met soepvlees die vanaf zaterdag staat te trekken, het bot was voor de hond.

Gebakken balkenbrij. Zo, of met een beetje suiker. Vorige keer hadden we het gehaald voor mijn vriend en ik vond het eigenlijk nergens meer naar smaken (hij ook niet )

Erwtensoep met roggebrood met spek en mosterd.

Van die ronde chipjes (die ringetjes zeg maar) is voor mij ook echt vroeger, kregen we in het weekend of op zondag bij opa en oma. Op zaterdagavond mochten ook wij langer opblijven (ik herinner me doet-ie-t-of-doet-ie-het-niet, oppassen, geef nooit op, vijf tegen vijf, ik weet niet waarom PJ Rens overal in voorkomt haha, ook een familieshow met Ted de Braak), en we kregen dan altijd een appelflap.

Pannekoeken met spek, of met kaas, of met appel, of dubbelgevouwen met gehakt, prei, ui, tomaat en paprika.

Spinazie met roomsaus en gekookt ei.

Witte boterhammen met vlokken. Boterham met kerriesaus en gerookte kip. Boterham met kaas en dan in de magnetron doen (best wel ranzig maar het smaakt lekker). Boterham met zult (lust ik niet eens meer). Vroeger vond ik ook tong lekker, en palingworst. En brood met mandarijn en smeerkaas.

Macaroni met ketjap manis en suiker.

Banaan geprakt met een beetje suiker (ik eet het nu nog heel vaak).

Roerei noemden wij thuis scrambled eggs en dat was voor het weekend.

Aspergesoep, of asperges met ham en ei en botersaus. Boontjes met uitgebakken spek.

Meloen met een stukje ham eromheen.

Op vakantie: stokbrood met gekookt ei, botersla, tomaat en slasaus. Ik kan het nu echt niet meer zien!

Drinken van vroeger is bitter lemon, dat mochten wij van mijn vader toen we nog heel klein waren soms één slokje drinken, uit het dopje. Helemaal niet lekker, zo bitter, maar het was mijn vaders drankje en wij voelden ons dan heel groot.

Biefstuk aten we vaak in het weekend en dan met gebakken champignons. Vaak met Parijse aardappeltjes.

Op de middelbare school dronk ik vaak Dr. Pepper!!! Dat bestaat nu niet meer toch?

Mijn ouders eten nu best wel exotisch, maar ik kan me daar van toen ik nog op de basisschool zat weinig van herinneren.

Wij aten altijd tussen de middag warm.

Vleugeltjes en ribjes waren ook populair bij ons thuis maar daar houd ik zelf niet van.

Bij de Chinees halen wij alleen 'bijgerechten' kwam ik laatst achter, ook wel saté en dat varkensvlees (hoe heet het ook alweer), maar nu ik hier met andere mensen naar de chinees ga worden heel andere dingen besteld: kip met een krokant sinaasappel- of sesamkorstje, kalf met paddestoelen, enzovoort.

Met uitgaan bestelde ik vaak een tosti met curry of met pindasaus.

Soep van Gister
quote:Mevrouwdekees schreef op 06 juli 2009 @ 20:22:

[...]

Oh ja! Of, als hij chagerijnig was: Stront met stientjes!En als ik vroeg hoe laat het was (meestal als hij stond te koken) zei hij "kwart over knikker, als je snel bent mag je meerollen". Zo irritant vond ik dat.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven