thuismoeders... lui of zorgzaam

11-07-2009 17:45 1041 berichten
Alle reacties Link kopieren
...

Moeders zonder betaald werk zijn lui

Totaal aantal stemmen: 173

Ja (29%)
Nee (71%)
Maar een eigen keus is geen keus vanuit een tabula rasa, en vandaar dat er (bij)gestuurd moet worden bij de opvoeding, wil de mogelijkheid van echte keuzes zich voor kunnen doen.
quote:Visotsky schreef op 11 juli 2009 @ 21:20:

Ik kan het zowel van de kant van de vader als van de moeder moeilijk begrijpen als ze er voor kiezen dat één van beiden (meestal de moeder inderdaad) volledig thuis is.

Mbt de werkende vader wiens vrouw thuisblijft:

- Hij kiest ervoor om een substantieel lager aandeel in de verzorging/opvoeding van de kinderen te hebben. Als de relatie stuk loopt zal de rechter over het algemeen geneigd zijn om de kinderen aan de moeder toe te wijzen, om continuiteit te behouden. Door de ongelijke verdeling in opvoedingstaken bouwt hij dus eigenlijk minder rechten op tav zijn eigen kinderen.

Mbt de thuisblijfmoeder:

- het veelgehoorde economische zelfstandigheid argument

beiden tov kind:

- als beiden zowel werken als zorgen is de kans groter dat beide ouders een persoonlijke relatie opbouwen met het kind. Als beide ouders bijvoorbeeld 4 dagen werken heeft het kind 1 dag per week een ouder voor zichzelf (of gedeeld met broertjes/zusjes). Van beide ouders leert het verschillende dingen. Persoonlijke aandacht van moeder of vader is anders dan aandacht bij dingen die je als gezin doet in het weekend bijvoorbeeld. Ik denk dat er 'vroeger', toen alle moeders nog thuis bleven, vooral meisjes een minder persoonlijke band hadden met hun vader, omdat er van werd uitgegaan dat ze zich wel aan moeder zouden spiegelen.

- Het belang van economisch zelfstandig zijn wordt in mindere mate overgebracht op het kind. Zelfs als dit in je eigen relatie minder van belang is omdat ie heel stabiel is, is dit wel essentieel in de toekomst van je kind. Het is niet gezegd dat zijn/haar relatie ook stabiel is.

- Kind krijgt mee dat er mannentaken en vrouwentaken zijn, wat later in relaties voor problemen kan zorgen.

en zo zijn er nog wel heel wat punten te bedenken. Natuurlijk is een goede kinderopvang essentieel...

Ik ben het absoluut niet eens met de stelling die je hier vaak op het forum terug ziet komen dat emancipatie keuzevrijheid inhoudt en dat het daarmee geemancipeerd gedrag is om thuisblijfmoeder te zijn. Ik vind de fulltime werkende man van een thuisblijfmoeder niet geemancipeerd omdat hij de kans niet krijgt of neemt om een evenwaardige relatie op te bouwen met zijn kinderen als de moeder en ik vind de tbm niet geemancipeerd omdat zij minder kansen op economische en persoonlijke ontplooing dan haar man.

Dit is net zo goed kortzichtig. Ieder gezin regelt het zoals het voor dat gezin het beste werkt.

Toen dochter geboren werd werkte ik eerst 3 dagen later een periode 4 en man werkte 4 dagen. Verder hadden we een gastouder. Werkte perfect waren we allemaal heel gelukkig mee net als dat ik mijn baan heerlijk vond.

En toen kwam zoon. Die het vanaf het begin vreselijk vond bij de oppas, die niet wilde drinken als man of ik er niet was (niet bij de oppas, niet bij oma's/opa's gewoon bij niemand anders dan ons), die niet sliep buiten zijn eigen bed en op mijn werk kwam de derde vervelende fusie binnen 4 jaar. Ik heb toen voor mijn zoontje en mijn gezin gekozen en ben gestopt met werken.

Ik werk dus niet meer, man werkt fulltime. Wij ontbijten met het hele gezin, hij gaat naar zijn werk en doordat hij vroeg begint (7 uur) is hij om 15.30 als dochter uit school komt thuis. Hij heeft een prima band met beide kinderen, doet veel met ze net als ik. We hebben het niet breed financieel maar dat hebben we er beiden op dit moment voor over om de kinderen een rustige en stabiele omgeving te bieden. En als dat dom is of lui ach dan is dat maar zo, mijn kinderen zijn er een stuk gelukkiger van geworden en het heeft ons een hoop rust gegeven. Ooit ga ik wel weer werken, maar dan wel pas als zoon op school en goed in zijn vel zit.
Die katten hebben het goed zeg....
quote:Bokito schreef op 11 juli 2009 @ 21:36:

Nippo ik ken geen mannen die voor hun lol 1,2,3,4,5,6 of 7 dagen per week thuis zijn bij de kinderen. Vandaar dat ik mijn zonen ook werkend zie ja. Maar willen ze wel bij de kinderen zijn en kan dat financieel, moeten ze dat vooral doen. Zo beter?

Shocking vind ik dat!

Volgens mij zit jij dan in zo'n andere wereld dan (bijv.) ik zit. Ik ken er eigenlijk alleen maar die graag 1,2,3,4 dagen voor hun kinderen zorgen, sommigen wel 5, 6 of 7. Ik ken zelfs niemand die dat niet zou willen. Want dat zou ik ook echt heel erg raar vinden. Je eigen kind! *geluid van brekende klompen*
Kun jij onzin vinden, Speculaas en nope, ik heb geen linkje voor je van 1 of ander wetenschappelijk onderzoek. Ik weet alleen wel dat de meesten van mijn vriendinnen het wel zouden weten als ze morgen de loterij zouden winnen. Dan zou het thuis blijven bij de kinderen en ondertussen leuke interessante studies volgen, nieuwe dingen leren en ontdekken, beetje vrijwilligerswerk doen het toch echt winnen van werken voor de baas. Er wordt gewoon gewerkt voor de harde doekoes, niks meer en niks minder. Niks hoogdravends aan als 'steentje bijdragen voor de maatschappij'.
quote:Lika schreef op 11 juli 2009 @ 21:31:

Ik vind dat je wel erg inhakt op de moeders die thuis blijven speculaasje. Dat het jouw keuze (en de mijne) niet is, betekent nog niet dat anderen niet daar andere afwegingen in kunnen maken.

Ik kan niet zo goed tegen dat veroordelende over en weer merk ik. En ja, ik vind het in het algemeen beter dat vrouwen meer gaan werken en economische zelfstandiger worden, maar dat betekent nog niet dat ik individuele keuzes om thuis te blijven veroordeel. Ik snap het niet, dat is wat anders....Dit verhaal van 'elkaar in je waarde laten' heb ik een paar pagina's geleden al geopperd. Het sloeg niet echt aan.....
The time is now
Marjebel, duh.

Begrijp ik hieruit dat je katten hebt, en geen kinderen genomen hebt?
quote:nippo schreef op 11 juli 2009 @ 20:58:

OT Dhelia: het gastouderburoprobleem is opgelost, mede dankzij jouw hulp. Dank!Mooi! En graag gedaan.
quote:nippo schreef op 11 juli 2009 @ 21:40:

Die katten hebben het goed zeg....Voor katten vind ik 2,5 uur heel veel, voor (jonge!) kinderen behoorlijk weinig. Zelfs toen we beiden 4 dagen werkten zorgden we er wel voor dat we de kinderen meer zagen dan 2,5 uur. Tijd en aandacht van je ouders vind ik namelijk een recht van kinderen.
Hm, ik denk dat de discussie steeds verder af komt te staan van de oorspronkelijke vraag. Ben je lui als je (als moeder) ervoor kiest thuis te blijven? Dat ligt er aan waarmee je vergelijkt:

1. Man werkt fulltime, vrouw werkt 3 of 4 dagen waarop kids naar KDV gaan. Huishouden komt daarnaast voor overgroot deel op vrouw neer vanwege haar parttime dienstverband.

2. Man en vrouw werken beide parttime, zeg beide 3 dagen, en verdelen zorg voor kinderen en huishouden gelijk.

In vergelijking met situatie 2 vind ik een thuisblijvende vrouw met een fulltime werkende man niet lui, maar in vergelijking met de vrouw uit de eerste situatie vind ik dat wel.

Ik ga altijd uit van de "gezinsinspanning": de ouders zorgen voor huishouden en kinderen (ongeacht hoe ze dat onderling verdelen), en daarnaast voor inkomsten uit werk. De mate van "luiheid" zie ik meer in de FTE's die er naast huishouden en kinderen worden gewerkt.

Wordt er door beide ouders samen kleiner of gelijk aan 1 FTE gewerkt, dan vind ik dat "lui", in de zin van dat het gemakkelijk meer kan zijn en dat je het dan erg makkelijk hebt in vergelijking met ouders die 1,5 of zelfs 2 FTE moeten werken (of daarvoor kiezen).

En jaloers, ja dat ben ik ook wel hoor. Ik zou ook wel willen dat ik na een lange werkdag niks meer hoefde doen in huis, omdat mijn partner thuis was en dat al had gedaan, of andersom, dat ik lekker de hele week de tijd had om thuis aan te rommelen en te zorgen.

Los van de hele "financiële onafhankelijkheidsdiscussie", vind ik dat ouders momenteel erg hard moeten werken om alle verschillende rollen succesvol te combineren, in vergelijking met vroeger toen er standaard slecht 1 FTE buitenshuis werd gewerkt in een gezin. Vroeger waren ze allemaal lui
*Ok, nu gaat de pleuris uitbreken. Dit impliceert de volgende denkwijze: ouders die 2,5 u aandacht geven doen hun kids onrecht aan: slechte moeder!!!!!!*

Nippo ik ken geen mannen die voor hun lol 1,2,3,4,5,6 of 7 dagen per week thuis zijn bij de kinderen. Vandaar dat ik mijn zonen ook werkend zie ja. Maar willen ze wel bij de kinderen zijn en kan dat financieel, moeten ze dat vooral doen. Zo beter?

Jouw kinderen kennen dan ook geen mannen die voor hun lol thuis zijn met de kinderen (zelfs niet 1 of 2 dagen? wat doen die mannen dan in de weekenden?). De kans is dus groot dat jouw zonen dat ook niet zullen doen. En je dochter zal het waarschijnlijk ook normaal als haar man van haar verwacht dat ze de volledige zorg op zich neemt. Zo zijn ze tenslotte opgevoed.

Persoonlijk zou ik het erg jammer vinden als mijn dochter haar leven volledig in dienst stelde van zorgtaken.

Nippo ik ken geen mannen die voor hun lol 1,2,3,4,5,6 of 7 dagen per week thuis zijn bij de kinderen. Vandaar dat ik mijn zonen ook werkend zie ja. Maar willen ze wel bij de kinderen zijn en kan dat financieel, moeten ze dat vooral doen. Zo beter?huh??? ken je die echt niet??? Manlief is ook 1 dag in de week alleen thuis met zoon net als dat ik dat ben. En dat geldt ook voor zeker de helft van mijn mannelijke collegas. En daarnaast ben je natuurlijk in de weekenden en ochtenden en avonden bij je kinderen. Ben blij dat manlief minstens net zo veel plezier heeft in het verzorgen van zoon als dat in dat heb...
quote:nippo schreef op 11 juli 2009 @ 21:45:

[...]

Persoonlijk zou ik het erg jammer vinden als mijn dochter haar leven volledig in dienst stelde van zorgtaken.Ik zou het erg jammer vinden als mijn dochter een carrieregerichte dame werd die werk boven gezin zou zetten.
...
quote:speculaasje schreef op 11 juli 2009 @ 21:45:

*Ok, nu gaat de pleuris uitbreken. Dit impliceert de volgende denkwijze: ouders die 2,5 u aandacht geven doen hun kids onrecht aan: slechte moeder!!!!!!*Iets geeft me het idee dat je daar met smart op zat te wachten.
The time is now
quote:MissMara schreef op 11 juli 2009 @ 21:41:

[...]

Shocking vind ik dat!

Volgens mij zit jij dan in zo'n andere wereld dan (bijv.) ik zit. Ik ken er eigenlijk alleen maar die graag 1,2,3,4 dagen voor hun kinderen zorgen, sommigen wel 5, 6 of 7. Ik ken zelfs niemand die dat niet zou willen. Want dat zou ik ook echt heel erg raar vinden. Je eigen kind! *geluid van brekende klompen*Ja inderdaad. Hier is er echt goed gekeken naar wie er thuis zou blijven toen het voor zoon met twee werkende ouders niet bleek te werken. Helaas verloor mijn baan in het onderwijs het van man's baan in het bedrijfsleven. Zijn salaris kan nog jaren goed doorgroeien, ik zat al richting mijn hoogste functieschaal. Toen ik stopte verdienden we vergelijkbaar, inmiddels verdient hij ruim 300 euro meer (en was ik er max 80 op vooruit gegaan). Jammer maar geld geeft dan toch de doorslag, aangezien we niet lang voor de keuze een (veel) duurder huis hadden gekocht en het dus behoorlijk krap werd, dan is een doorgroeiend salaris belangrijker, anders was hij de huisman geworden en zat ik nu nog heel gelukkig op mijn werk te zijn (althans niet op dit moment aangezien het zomervakantie is )
quote:queenie1 schreef op 11 juli 2009 @ 21:47:

[...]

Ik zou het erg jammer vinden als mijn dochter een carrieregerichte dame werd die werk boven gezin zou zetten. Jouw onbewuste beeld is daarmee ook wel duidelijk, want waarom zeg je dat niet over een eventuele zoon?
quote:Sunemom schreef op 11 juli 2009 @ 21:43:

[...]

Voor katten vind ik 2,5 uur heel veel, voor (jonge!) kinderen behoorlijk weinig. Zelfs toen we beiden 4 dagen werkten zorgden we er wel voor dat we de kinderen meer zagen dan 2,5 uur. Tijd en aandacht van je ouders vind ik namelijk een recht van kinderen.duh.... Delia heeft het hier toch ook alleen over het moment van ophalen van de creche tot bedtijd. Je ziet je kinderen dan toch ook 's morgens nog? en bovendien als je beiden 4 dagen werkt gaat dit toch alleen over 3 dagen in de week? Dan hebben de kinderen toch nog 4 dagen dat ze wel de hele dag (minstens) 1 van hun oiders om zich heen hebben???
quote:queenie1 schreef op 11 juli 2009 @ 21:47:

[...]

Ik zou het erg jammer vinden als mijn dochter een carrieregerichte dame werd die werk boven gezin zou zetten. Ik zou het erg jammer vinden als mijn kind ten onder gaat aan zijn gezin en zichzelf daarin verliest. Daarmee wil ik niet zeggen dat tbm (thuisblijfmensen) dat allen doen maar wel dat voor sommige mensen die kans aanwezig is dat het gebeurd. Overigens ook voor mensen die juist wel werken.
Ja, mijn katten hebben het goed, en nee, ik heb geen kinderen. Ik doe veel te graag m'n eigen ding en vind dat wanneer je voor kinderen kiest je er 100 % voor moet gaan. Ik heb dan ook oprecht medelijden met heel veel kinderen.
Overigens kunnen gezin en carriere gewoon naast elkaar bestaan. Thuisblijfmoeders lijken soms te denken dat het kiezen tussen gezin en carriere is, maar werkende moeders hebben gewoon een gezin en een carriere.
quote:MarJelBel schreef op 11 juli 2009 @ 21:50:

Ja, mijn katten hebben het goed, en nee, ik heb geen kinderen. Ik doe veel te graag m'n eigen ding en vind dat wanneer je voor kinderen kiest je er 100 % voor moet gaan. Ik heb dan ook oprecht medelijden met heel veel kinderen.Die kinderen zitten echt niet te wachten op jouw medelijden. Doe niet zo uit de hoogte zeg.
quote:MarJelBel schreef op 11 juli 2009 @ 21:36:

Wauw Dhelia, s'avonds heb je wel 2,5 uur met je kinderen.Mijn katten krijgen nog meer aandacht.

Wat een kutopmerking.

Kom op zeg. Wat denk je dan, dat je als je thuis bent met je kinderen je 24/7 continu aandacht hebt voor je nageslacht? Hallo, mamma moet ook bellen met vriendinnen, forummen, huis schoonmaken, shoppen, nagels vijlen en lakken, misschien kan er een uurtje wandelen door het park en nog 'ns een half uurtje duwen bij de schommel vanaf, maar om nu te stellen dat een thuisblijfmoeder DUS ook meer aandacht voor haar kind heeft is ook lariekoek natuurlijk.

(kom maandagochtend eens kijken hoe druk 't is op het forum..)
quote:nippo schreef op 11 juli 2009 @ 21:49:

[...]

Jouw onbewuste beeld is daarmee ook wel duidelijk, want waarom zeg je dat niet over een eventuele zoon?Smiley zei genoeg hoop ik?
...
quote:Sunemom schreef op 11 juli 2009 @ 21:40:

[...]

Wij ontbijten met het hele gezin, hij gaat naar zijn werk en doordat hij vroeg begint (7 uur)Zo, dan ontbijten jullie lekker op tijd met z'n allen

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven