Fout bij zelfscan
dinsdag 15 april 2025 om 00:40
Ik moet even mijn verhaal kwijt . Ik was vandaag wat druk in mijn hoofd ,heel moe . Ik moest even naar de winkel snel . Ik woon naast de winkel bijna . En doe dagelijks mijn boodschappen . Al 5 jaar lang . Ik dacht ik pak even snel de zelfscan . ik hoorde bij het product dat die perongeluk drie keer gescant was. Ik wou het er afhalen. En ik had perongeluk 4 producten verwijderd . En niet gecontroleerd of ik de juiste had verwijderd . En op eens stond er een beveiliging man en moest ik mee komen. Daarna kwam er nog drie politie mannen. Ik was al die tijd gewoon rustig. Ik kon niet bewijzen dat het perongeluk was gegaan. Ik heb een winkelverbod van twee jaar . Ik ben 43. En ik heb nog nooit gestolen. Ik voel me zo verdrietig . Ook bang dat bekende me gezien hebben ,en denken dat ik echt bewust wat gestolen heb . Bang dat mijn buren me gezien hebben of een moeder van school van mijn kinderen . Ik ben helemaal van slag
ik wou even mijn verhaal kwijt .
dinsdag 15 april 2025 om 18:34
Zoals ik het begrijp, dacht TO dat ze drie piepjes hoorde waar ze maar één piepje had moeten horen. Toen is ze met haar warrige hoofd producten gaan verwijderen, te veel producten wel te verstaan, maar achteraf heeft ze die 3 piepjes blijkbaar verkeerd gehoord (misschien bij een andere zelfscan, want alles piept en bliept in dat zelfscan-gebied).LoiseauBicyclette schreef: ↑15-04-2025 17:53Maar 3 of 4 artikelen op een klein mandje boodschappen is best veel. Dat wekt dan eerder de indruk dat het expres is gedaan.
Nog steeds een overtrokken reactie van de winkel, maar ik snap wel dat er anders gereageerd wordt op 1 artikel wat gemist is dan op 3 of 4.
En het is zo te lezen geen grote keten zoals AH/jumbo/Lidl, maar een lokaal buurtsupertje wat veel meer te lijden heeft onder 'diefstal'.
Goed dat je in gesprek gaat met de winkel.
dinsdag 15 april 2025 om 19:00
Nou dat zou ook nog kunnen . Door de moeheid dat ik dacht dat het mijn piepjes waren . Maar misschien van de naast. Feit blijft ik had gewoon beter op moeten letten . En dat geef ik ook toe . Maar mijn bedoeling was echt niet om te stelen . Zo zit ik echt niet inelkaar . En je weet dat er controle is . Waarom zou ik als buurvrouw deze risico nemen . Plus iedereen kent elkaar in de supermarkt.
dinsdag 15 april 2025 om 21:23
Wat ik mis in je verhaal is of je al de deur uit was of dat het nog bij de kassa was? In het laatste geval kan van stelen namelijk mog helemaal geen sprake zijn. Ik heb dit laatst ook meegemaakt, met een kassiere die nogal begon te dreigen met een “boete”. Die dingen slaan echt nergens op. Als politie erbij komt kan je eigenlijk het beste niks tekenen. Laat ze het maar voorkomen. Want in het strafrecht moet weldegelijk bewezen worden dat jij opzet had op de diefstal. En dat wordt wel een heel lastig verhaal hier. Kijk ik snap dat je her zo ver niet wil laten komen, maar ik kan me hier als jurist dus echt boos om maken. Wat de winkel hier doet is pure intimidatie.
Ik zou er gewoon nooit meer komen en een andere super uitzoeken. Sterkte TO.
Ik zou er gewoon nooit meer komen en een andere super uitzoeken. Sterkte TO.
dinsdag 15 april 2025 om 21:29
Je hebt hoe dan ook wel de verantwoordelijkheid als je de zelfscan neemt, dat je oplet dat je alles goed doet, je weet dat je anders in de problemen kunt komen. En ja, dan kun je moe zijn of een chaoot, maar daar kan een ieder zich achter verschuilen. Ze zien aan je neus niet of je wel of niet bewust iets gratis meeneemt, ze zien alleen dat je iets gratis mee neemt. Zelf gebruik ik nooit de zelfscan omdat ik dat gedoe vind, overal streepjescode zoeken, sanner pakken, bliepen, scanner terug.. en de zelfscan wordt bij onze jumbo zo vaak gecontroleerd, of omdat er drank bij zit moet ik wachten op een medewerker, dat ik daarom gewoon aan de kassa ga. Bij het kruidvat vind ik de zelfscanner wel fijn maar echt wel dat ik oplet en dat ik daarna ook de bon even naloop, om dit soort dingen te voorkomen. Ik vind de verklaring dat je een chaoot of dromer bent niet acceptabel.
dinsdag 15 april 2025 om 21:31
En echt niet om jou te veroordelen, maar mijn jarenlange ervaring als winkelmedewerkster heeft me geleerd dat juist die buurvouw, juist die gezellige vrouw die je een compliment geeft om je nieuwe kapsel of juist die vrouw die het opvalt dat je er even niet bent geweest, en vraagt of je vakantie hebt gehad, degene zijn die stelen, tewijl jij juist de jeugd of andee opvallende personen in de gaten houdt.Summer79 schreef: ↑15-04-2025 19:00Nou dat zou ook nog kunnen . Door de moeheid dat ik dacht dat het mijn piepjes waren . Maar misschien van de naast. Feit blijft ik had gewoon beter op moeten letten . En dat geef ik ook toe . Maar mijn bedoeling was echt niet om te stelen . Zo zit ik echt niet inelkaar . En je weet dat er controle is . Waarom zou ik als buurvrouw deze risico nemen . Plus iedereen kent elkaar in de supermarkt.
dinsdag 15 april 2025 om 22:13
Ik weet dat ze me niet op mijn blauwe ogen kunnen geloven . Het is meer het gevoel wat er bij komt .en dat ik zo geschrokken ben. Ik was nog niet de winkel uit. En de maatregeling vind ik persoonlijk wel heel erg ver gaan. Iemand die nooit gestolen heeft ,en een menselijk fout heeft gemaakt ,hadden ze ook anders kunnen aanpakken . Het was wat anders als dit vaker was voorgekomen . En ik heb ook begrip getoont naar hun, dat ik snap dat ze me niet zomaar kunnen geloven . Ik ben ook heel erg geschrokken van hun houding naar mij toe . Terwel ik heel rustig bleef. Ik weet dat ik niet dit bewust heb gedaan. Ik hoop dat ze een gesprek willen . Alleen ik weet niet ,of ik er wel voldoening uit haal ,met een gesprek. Omdat ze echt mijn verhaal niet eens wouden horen .
dinsdag 15 april 2025 om 22:27
Nee, de winkelmedewerkers kunnen niet zien of iemand bewust of onbewust iets vergeet te scannen. Maar daar staat wel tegenover dat zo’n winkelketen gigantische winst maakt dankzij die zelfscanners; het scheelt ze veel personeel en blijkbaar is het winstgevend genoeg, met andere woorden: de gestolen artikelen kunnen ze lachend wegstrepen tegen de winst die ze maken dankzij die zelfscanners, waarmee ze feitelijk hun klanten een verantwoordelijkheid geven waar ze niet om hebben gevraagd. Iedereen rekent liever snel af aan een kassa, maar ja, als er achter de vijf kassa’s maar één caissière zit… of nul… dan zit er weinig anders op. En vervolgens geldt het gezegde “waar mensen werken, worden fouten gemaakt” opeens niet meer, en word je als klant dus heel kwetsbaar gemaakt. Want je hebt geen poot om op te staan, terwijl de winkel je van diefstal beschuldigt als je vergeet een wortel te scannen - wat een betaalde caissière ook kan overkomen, maar dán geldt het oude gezegde over ‘mensenwerk en fouten’ opeens wel.Noëlle_ismijnnaam schreef: ↑15-04-2025 21:29Je hebt hoe dan ook wel de verantwoordelijkheid als je de zelfscan neemt, dat je oplet dat je alles goed doet, je weet dat je anders in de problemen kunt komen. En ja, dan kun je moe zijn of een chaoot, maar daar kan een ieder zich achter verschuilen. Ze zien aan je neus niet of je wel of niet bewust iets gratis meeneemt, ze zien alleen dat je iets gratis mee neemt. Zelf gebruik ik nooit de zelfscan omdat ik dat gedoe vind, overal streepjescode zoeken, sanner pakken, bliepen, scanner terug.. en de zelfscan wordt bij onze jumbo zo vaak gecontroleerd, of omdat er drank bij zit moet ik wachten op een medewerker, dat ik daarom gewoon aan de kassa ga. Bij het kruidvat vind ik de zelfscanner wel fijn maar echt wel dat ik oplet en dat ik daarna ook de bon even naloop, om dit soort dingen te voorkomen. Ik vind de verklaring dat je een chaoot of dromer bent niet acceptabel.
Ik chargeer, en ik weet dat mensen soms stelen, maar ik vind wel dat de winkelketens een groot voordeel hebben op hun kwetsbare klanten.
dinsdag 15 april 2025 om 22:44
Als je de winkel nog niet uit was hadden ze je gewoon de boodschappen moeten laten afrekenen bij de normale kassa. En daar is de politie voor gekomen? Voor een controle bij de zelfscan? Bizar. Er is dan helemaal niks gestolen. Dat heeft de winkel juist voorkomen door die controle.Summer79 schreef: ↑15-04-2025 22:13Ik weet dat ze me niet op mijn blauwe ogen kunnen geloven . Het is meer het gevoel wat er bij komt .en dat ik zo geschrokken ben. Ik was nog niet de winkel uit. En de maatregeling vind ik persoonlijk wel heel erg ver gaan. Iemand die nooit gestolen heeft ,en een menselijk fout heeft gemaakt ,hadden ze ook anders kunnen aanpakken . Het was wat anders als dit vaker was voorgekomen . En ik heb ook begrip getoont naar hun, dat ik snap dat ze me niet zomaar kunnen geloven . Ik ben ook heel erg geschrokken van hun houding naar mij toe . Terwel ik heel rustig bleef. Ik weet dat ik niet dit bewust heb gedaan. Ik hoop dat ze een gesprek willen . Alleen ik weet niet ,of ik er wel voldoening uit haal ,met een gesprek. Omdat ze echt mijn verhaal niet eens wouden horen .
dinsdag 15 april 2025 om 23:13
Dat is een regel die je zelf verzint. Als je aangeeft dat je klaar bent met scannen en gaat afrekenen, dan is het klaar. Het zou wat zijn als de winkel pas achter iemand aan mag als die er al vandoor en niet meer tegen te houden is.Bbubbels schreef: ↑15-04-2025 22:44Als je de winkel nog niet uit was hadden ze je gewoon de boodschappen moeten laten afrekenen bij de normale kassa. En daar is de politie voor gekomen? Voor een controle bij de zelfscan? Bizar. Er is dan helemaal niks gestolen. Dat heeft de winkel juist voorkomen door die controle.
dinsdag 15 april 2025 om 23:44
Jij weet dat misschien echt nog wel. Maar jij bent niet iedereen.toulouse_74 schreef: ↑15-04-2025 23:37Ook al ben je warrig, dan weet je echt nog wel of je 3/4 artikelen niet hebt gescand, of dat je van 4 artikelen er 3 wilde verwijderen, maar per ongeluk 4 hebt verwijderd.
Dat is namelijk een heel ander verhaal.
woensdag 16 april 2025 om 03:06
toulouse_74 schreef: ↑15-04-2025 23:37of dat je van 4 artikelen er 3 wilde verwijderen, maar per ongeluk 4 hebt verwijderd.
Dat is namelijk een heel ander verhaal.
Zoiets kan zo makkelijk gebeuren als je even druk bent in je hoofd, of als je wat minder gefocust bent.
Jij kan dat misschien, maar inderdaad, je bent niet iedereen
woensdag 16 april 2025 om 06:44
Neehoor. Na betalen kan je pas beticht worden van stelen. Bij de controle ben je simpelweg vergeten iets te scannen wat nog van de winkel is. Als je door die poortjes loopt dan steel je in beginsel. Mits je opzet hebt. Maargoed dat is juridisch gezien. De winkel kan dat anders opvatten zoals we hier zien.
woensdag 16 april 2025 om 07:33
Bbubbels schreef: ↑16-04-2025 06:44Neehoor. Na betalen kan je pas beticht worden van stelen. Bij de controle ben je simpelweg vergeten iets te scannen wat nog van de winkel is. Als je door die poortjes loopt dan steel je in beginsel. Mits je opzet hebt. Maargoed dat is juridisch gezien. De winkel kan dat anders opvatten zoals we hier zien.
Onzin .
Wanneer winkeldiefstal?
Voor het bewijs van winkeldiefstal gelden in beginsel dezelfde criteria als voor een gewone diefstal, maar bij winkeldiefstal doen zich soms bijzondere situaties, zoals het al dan niet passeren van de kassa, het vergeten af te rekenen, of het enkel in een tas stoppen van een goed, Wij zullen al deze situaties bespreken en aangeven wanneer wel en wanneer niet tot een voltooide of poging tot winkeldiefstal kan worden gekomen.
Goederen hoeven winkel niet te hebben verlaten bij winkeldiefstal
De opvatting dat van diefstal geen sprake kan zijn zolang de goederen de winkel niet hebben verlaten vindt geen steun in het recht. Ook wanneer de goederen de winkel niet hebben verlaten, maar door de verdachte op andere wijze zijn onttrokken (bijv. het in een zak stoppen), kan er sprake zijn van een voltooide winkeldiefstal.
woensdag 16 april 2025 om 07:37
Het valt me altijd op hoeveel neuroten er op dit forum zitten. Allemaal mensen die alles zelf controleren, opdat hen niets overkomt. Als ik bij de Jumbo bij de zelfscan sta dan zie ik dat absoluut niet om me heen. Iets vergeten kan gebeuren en ik ben verbaasd dat ze zo hard reageren. Ik had laatst een controle en 1 artikel was niet gescand. Ik heb het niet gemerkt, oprecht wel geprobeerd te scannen, maar het is niet gebeurd en ik heb geen mispiepje gehoord. Naar de gewone kassa, alles laten scannen en afgerekend. Dat vind ik een normale reactie van de winkel. Als ze niet normaal gereageerd hadden was ik direct gestopt met daarheen gaan. Cassieres maakten ook veel fouten, ook regelmatig in mijn nadeel, dus als je voor dit systeem kiest dan vind ik het realistisch om in te calculeren dat er wel eens een foutje wordt gemaakt.
woensdag 16 april 2025 om 08:32
Mensen die het niet herkennen wat mensen doen ,met vermoeidheid, is het niet zo dat het niet kan. Hoe vaak lees je niet verhalen dat ze hun mob in de koelkast perongeluk hebben neergelegd ,of staan ze op een parkeerplaats voor een verkeerde auto .
Sommige dingen lijken niet logisch.En zo winkel en beveiliger kijken alleen wat er gebeurd. Niet wat ik hoor en denk op dat moment. Ik lees op internet dat dit dus meer voorkomt dat je denkt . En ik kan niet bewijzen dat ik het niet bewust heb gedaan. Ja ik had mijn eigen verantwoordelijkheid toen ik de zelfscan gebruikte. En had ik achteraf naar de kassa gemoeten . Maar dat kan ik niet meer terug draaien . En toch vind ik ,ik kom hier dagelijks ,had het om een andere manier opgelost kunnen worden .
Sommige dingen lijken niet logisch.En zo winkel en beveiliger kijken alleen wat er gebeurd. Niet wat ik hoor en denk op dat moment. Ik lees op internet dat dit dus meer voorkomt dat je denkt . En ik kan niet bewijzen dat ik het niet bewust heb gedaan. Ja ik had mijn eigen verantwoordelijkheid toen ik de zelfscan gebruikte. En had ik achteraf naar de kassa gemoeten . Maar dat kan ik niet meer terug draaien . En toch vind ik ,ik kom hier dagelijks ,had het om een andere manier opgelost kunnen worden .
woensdag 16 april 2025 om 09:25
Ik snap je helemaal TO en ik snap de winkel in zekere zin ook maar dat maakt jouw akelige gevoel niet minder natuurlijk.
Voor mij is het bijna onbegrijpelijk dat mensen niet kunnen geloven dat je zo chaotisch in je hoofd bent dat je niet meer weet welk piepje bij welke scan hoort, en dat je, als je logisch terug wilt denken: wat heb ik nu gedaan? Dat je daar alleen maar chaotischer van wordt in je hoofd en werkelijk geen idee meer hebt, én jezelf dan staat te vervloeken omdat je de meest simpele dingen niet meer kunt bedenken.
Voor mij reden om nooit, maar dan ook nooit zelf te scannen.
De supermarkt waar ik mijn boodschappen doe heeft een ontmoedigingsbeleid mbt de gewone kassa. Maar al staan er 6 mensen te wachten bij de kassa en staan er 2 medewerkers duimen te draaien bij de zelfscan, ik ga in de rij staan.
Voor mij is het bijna onbegrijpelijk dat mensen niet kunnen geloven dat je zo chaotisch in je hoofd bent dat je niet meer weet welk piepje bij welke scan hoort, en dat je, als je logisch terug wilt denken: wat heb ik nu gedaan? Dat je daar alleen maar chaotischer van wordt in je hoofd en werkelijk geen idee meer hebt, én jezelf dan staat te vervloeken omdat je de meest simpele dingen niet meer kunt bedenken.
Voor mij reden om nooit, maar dan ook nooit zelf te scannen.
De supermarkt waar ik mijn boodschappen doe heeft een ontmoedigingsbeleid mbt de gewone kassa. Maar al staan er 6 mensen te wachten bij de kassa en staan er 2 medewerkers duimen te draaien bij de zelfscan, ik ga in de rij staan.
woensdag 16 april 2025 om 09:36
Ik snap je stress, TO. Het klinkt super heftig allemaal. Als het echt zo gegaan is zoals jij beschrijft dan zou dat bij mij ook gevoelens van onveiligheid oproepen. Ik ben altijd chronisch gestressed en overprikkeld in supermarkten en dat is de reden waarom ik nog nooit een zelfscanner heb gebruikt. Ik woon in een klein dorp waar altijd een kassa open is en ik hoop dat dat altijd zo blijft. Sterkte ermee!
woensdag 16 april 2025 om 09:48
Ja ik ga nou ook nooit meer de zelfscan gebruiken . Ik heb ook mijn kinderen het verboden om die te gebruiken . Het vervelende gevoel kan ik gewoon niet loslaten . Hoe ze me aangekeken of ik een crimineel ben .nou blijkt de bedrijfsmaneger heeft vroeger bij de politie gewerkt te hebben.Dus die voelen minder mee met de situatie van mijn kant. die kijken alleen naar de feiten . En ik snap heus dat ze het zat zijn met alle winkeldiefstallen . Maar ik heb nog nooit gestolen, zelfs geen snoepje vroeger .dus dat maakt me zo verdrietig . En de mensen die het gezien hebben,dat de beveiliger naar me toe kwam. Roddels gaan snel in een klein buurtje
woensdag 16 april 2025 om 09:59
Maar je onttrekt ze toch niet als je gewoon staat te scannen bij de winkel? Als ze nou heel opzichtig iets in je binnenzak steekt dan is dat wellicht anders. Maar dan alsnog, bij diefstal in de strafrechtelijke zin moet sprake zijn van opzet. Dat is bij het vergeten te scannen van een product erg moeilijk te bewijzen hoor.Yildizlar2 schreef: ↑16-04-2025 07:33Onzin .
Wanneer winkeldiefstal?
Voor het bewijs van winkeldiefstal gelden in beginsel dezelfde criteria als voor een gewone diefstal, maar bij winkeldiefstal doen zich soms bijzondere situaties, zoals het al dan niet passeren van de kassa, het vergeten af te rekenen, of het enkel in een tas stoppen van een goed, Wij zullen al deze situaties bespreken en aangeven wanneer wel en wanneer niet tot een voltooide of poging tot winkeldiefstal kan worden gekomen.
Goederen hoeven winkel niet te hebben verlaten bij winkeldiefstal
De opvatting dat van diefstal geen sprake kan zijn zolang de goederen de winkel niet hebben verlaten vindt geen steun in het recht. Ook wanneer de goederen de winkel niet hebben verlaten, maar door de verdachte op andere wijze zijn onttrokken (bijv. het in een zak stoppen), kan er sprake zijn van een voltooide winkeldiefstal.
woensdag 16 april 2025 om 09:59
Ik vind het ook best dubbel hoor. Bij de ene winkel hebben ze allemaal zelfscanners, ook eentje waar contant in kan en 1 kassa, bij een jumbo hier in de buurt hadden ze zelfscanners maar die zijn weggehaald en nu is er weer een gewone kassa waarbij je het geld is zo'n automaat moet gooien en zo ook wisselgeld krijgt. Toen ik daar voor het eerst weer kwam en ik geld wilde geven aan de caissière werd er naar dat apparaat gewezen. Lijkt me ook heel saai, hoef je alleen nog maar te scannen en de rest niks.
woensdag 16 april 2025 om 10:02
Je bent geen neuroot als je zorgvuldig bent.aikidoka schreef: ↑16-04-2025 07:37Het valt me altijd op hoeveel neuroten er op dit forum zitten. Allemaal mensen die alles zelf controleren, opdat hen niets overkomt. Als ik bij de Jumbo bij de zelfscan sta dan zie ik dat absoluut niet om me heen. Iets vergeten kan gebeuren en ik ben verbaasd dat ze zo hard reageren. Ik had laatst een controle en 1 artikel was niet gescand. Ik heb het niet gemerkt, oprecht wel geprobeerd te scannen, maar het is niet gebeurd en ik heb geen mispiepje gehoord. Naar de gewone kassa, alles laten scannen en afgerekend. Dat vind ik een normale reactie van de winkel. Als ze niet normaal gereageerd hadden was ik direct gestopt met daarheen gaan. Cassieres maakten ook veel fouten, ook regelmatig in mijn nadeel, dus als je voor dit systeem kiest dan vind ik het realistisch om in te calculeren dat er wel eens een foutje wordt gemaakt.
woensdag 16 april 2025 om 10:06
Los daarvan gebruik ik de scan ook niet vaak meer. Het niet scannen van iets kan je echt zomaar gebeuren en de winkel zou de controle gewoon moeten gebruiken om die “oepsies” er tussenuit te filteren. Em je dan gewoon via de normale kassa laten betalen. Kan gebeuren. En dan reken je netjes alles af, dus is er ook geen probleem. Mensen zo betichten van diefstal is echt naar.
Deze “diefstallen” zouden bij een normale kassa immers nooit gebeurd zijn. Ik vind het ook een beetje het risico van een winkel als ze zelfscans instellen. Dat maakt personeelskosten lager en daarbovenop worden de vergeten scans gewoon ingecalculeerd in de prijzen. Als een winkel dat niet wil moeten ze gewone kassa’s gebruiken.
Deze “diefstallen” zouden bij een normale kassa immers nooit gebeurd zijn. Ik vind het ook een beetje het risico van een winkel als ze zelfscans instellen. Dat maakt personeelskosten lager en daarbovenop worden de vergeten scans gewoon ingecalculeerd in de prijzen. Als een winkel dat niet wil moeten ze gewone kassa’s gebruiken.
bbubbels wijzigde dit bericht op 16-04-2025 10:12
Reden: Toevoeging
Reden: Toevoeging
30.72% gewijzigd
woensdag 16 april 2025 om 10:10

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in