Entertainment alle pijlers

Cancel die kunstenaar!

09-05-2025 13:55 183 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Er komt regelmatig een discussie op over hoe je om moet gaan met de werken van kunstenaars (zangers, schrijvers, schilders, regisseurs) die over de schreef gegaan zijn, of zelfs misdrijven hebben gepleegd. Er zijn mensen die de kunst op zich dan nog prima kunnen waarderen, er zijn ook mensen die de boeken bij het grof vuil zetten. Waar ligt je grens? Is een vreemdganger nog oké, maar een moordenaar niet?

Separate jij de art van de artist? Of cancel je kunstenaars als ze iets gedaan hebben wat jij niet oké vindt? En hoe ver ga je terug? Mag Wagner wel, want toen was iedereen een antisemiet? Luister je stiekem toch naar André Hazes, maar dan alleen in het donker?
Ook al woon je in een krot, met de huisdeur kapot. Je weet toch dat ik van je hou.
Solomio schreef:
09-05-2025 16:46
Dat denk ik wel ja. Hoewel ik me totaal niet kan voorstellen dat ik bevriend zou zijn met Ali B. :hihi:
Ik wil ook zo zijn. :mrgreen:
Ik heb weleens gelezen van een dader die al zijn vrienden kwijtraakte, op twee na. En dat hij zo ontzettend dankbaar voor die twee was. Ik gun het ook niemand dat de hele wereld hem/haar de rug toekeert.

Edit; ik wil niet zo zijn als Ali B, maar als een goed mens die een ander niet laat vallen.
Yakuzakiko schreef:
09-05-2025 16:55
Ik heb weleens gelezen van een dader die al zijn vrienden kwijtraakte, op twee na. En dat hij zo ontzettend dankbaar voor die twee was. Ik gun het ook niemand dat de hele wereld hem/haar de rug toekeert.

Edit; ik wil niet zo zijn als Ali B, maar als een goed mens die een ander niet laat vallen.
Oh ik wel hoor.
En het licht schijnt in de duisternis, en de duisternis heeft het niet gegrepen.
Moiren schreef:
09-05-2025 16:58
Oh ik wel hoor.
Maar dat is zo'n beetje hetzelfde als iemand dood wensen, en dat vind ik toch moeilijk.
Gek genoeg heb ik vooral bij mannen soms het gevoel dat een uitzonderlijk talent voor iets vaker gepaard gaat met een zekere vorm van autisme (bijv Picasso?). Mogelijk verklaart dat hun vaak onaangepast gedrag.
Niet bedoeld om autisten te bashen trouwens, ben er waarschijnlijk zelf ook één.
Yakuzakiko schreef:
09-05-2025 17:00
Maar dat is zo'n beetje hetzelfde als iemand dood wensen, en dat vind ik toch moeilijk.
Ook dat vind ik geen probleem.
En het licht schijnt in de duisternis, en de duisternis heeft het niet gegrepen.
Buster schreef:
09-05-2025 17:06
Gek genoeg heb ik vooral bij mannen soms het gevoel dat een uitzonderlijk talent voor iets vaker gepaard gaat met een zekere vorm van autisme (bijv Picasso?). Mogelijk verklaart dat hun vaak onaangepast gedrag.

Beroemd worden in de kunst vraagt vaak wel een meer dan gemiddelde drive. Veel focus, veel doorzetten, en het heel erg belangrijk vinden wat je doet. Beroemde acteurs/zangers/schrijvers zeggen zelden "ach ik had ook wel schoonmaker of accountant willen worden hoor". Die vinden vaak dat ze dit móeten doen. Dat verhaal of dat lied móet eruit, of die rol móet gespeeld.

Dat gaat niet altijd samen met empathie.

En daarnaast is het vrij slecht voor je ontwikkeling om vanaf jonge leeftijd door miljoenen mensen geadoreerd te worden. Dat kan zich richten tegen jezelf (dan snuif/zuip je jezelf dood op je 27e en treurt de wereld om je) of tegen anderen (dan pak je wat je hebben wil omdat je gewend bent je zin te krijgen) en ga je vervelende dingen doen.
Yakuzakiko schreef:
09-05-2025 17:00
Ik heb daar steeds minder moeite mee.
madamecannibale schreef:
09-05-2025 14:10
Ik vind dat het altijd handig is om iets in de tijdsgeest te zien, dat we nu anders over bepaalde onderwerpen denken zegt niet dat een kunstenaar toen fout was. Voor mij ligt het eraan wat een kunstenaar heeft gedaan. Heeft diegene bijvoorbeeld alleen wat onhandige uitspraken gedaan, of is diegene echt fors de fout ingegaan en ook veroordeeld. Ik cancel niet zo snel mensen en vind het vaak ook onterecht wanneer iemand niet veroordeeld is (of op zijn minst aangeklaagd). Toch kan het wel zo zijn dat ik iemand bijvoorbeeld geen sympathieke persoonlijkheid vind hebben en daarom zijn/haar spullen wel boycot. Ook dat komt niet vaak voor overigens. Meestal zie ik het kunstwerk/boek of wat dan ook los van de kunstenaar. En ik heb zelf ook nogal een uitgesproken mening tegen de cancelcultuur, ik vind het in de meeste gevallen een moderne heksenjacht.
Ik had het niet beter kunnen verwoorden.
Nou ik zou niet durven om diagnoses te verbinden aan artiesten uit het verleden, maar je krijgt wel de indruk dat de meest geniale tegelijk misschien op andere vlakken ook nogal anders zijn geweest dan de gemiddelde persoon. Daarom vind ik dat heel lastig.
Inderdaad bijvoorbeeld Picasso, maar ook een Rembrandt, Paul Gaugain, met terugwerkende kracht wordt Renoir uitgespuugd, er zijn ranzige verhalen over Hemmingway...
En nog eindeloze hoeveelheden kunstenaars geen akelige dingen van duidelijk zijn maar wel dat ze heel apart waren en ja, waarschijnlijk last van verstoringen waar toen nog niks intelligenters over te zeggen was dan
"die is gek". En kan je dat mensen dan echt kwalijk nemen?
Ik vind het ook een heikele kwestie. Voor mij speelt denk ik wel mee of datgene wat wij nu als misdrijf beschouwen, ook in de tijd van de kunstenaar zelf als moreel verwerpelijk en strafbaar werd gezien.

En als iemand iets vreselijks heeft gedaan vanuit een stoornis of psychose, beoordeel ik dat anders dan als een kunstenaar willens en wetens furore maakt met gedrag waar ik van walg.

Iemand als JKRowling inderdaad, bij wie het wel lijkt alsof ze met haar onsmakelijke standpunten alsnog de publiciteit wil halen. Of mannen die zich in het openbaar, of in videoclips, foto’s of films met veel te jonge, veel te blote en vooral veel te weerloze meisjes omgeven.
Ik heb geen moeite om met mijn voeten, mijn geld of interesse te spreken.

Artiesten die nog leven en gecanceld worden zie ik als goed voorbeeld dat acties consequenties hebben. En vaak hoop ik dat dat overslaat naar de rest van de maatschappij. Dat een hihihahaseksist na wangedrag op de buurtbarbeque niet meer welkom is bij de verjaardag van tante Jet, die zelf niet eens bij die buurtbarbecue was. Of iemand die personeel stelselmatig heeft afgekraakt en gekleineerd; fijn als het normaal wordt dat zo’n persoon niet elders lekker hetzelfde kan gaan doen.

Bij reeds overleden personen zal ik iemand graag postuum van het voetstuk zien donderen, maar kan ik bijvoorbeeld muziek of schilderij wel mooi vinden.
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.
Buster schreef:
Niet bedoeld om autisten te bashen trouwens, ben er waarschijnlijk zelf ook één.
:facepalm:
Those who choose the lesser evil forget quickly that they chose evil.

Hannah Arendt
Ik cancel niet. Je moet het slechte gedrag boycotten, maar wat goed is mag goed blijven. En dat slechte gedrag moet gestraft worden door de rechter. Of het programma waar iemand in zit moet het slechte gedrag niet honoreren (zoals een The Voice) maar iemand eruit gooien bij slecht gedrag.

Mits goed toegepast is het recidief risico ook lager als iemand mee mag doen aan de maatschappij. Maar dan moet er weinig/geen kans zijn op herhaling van delictgedrag doordat diegene weer in een positie komt waarin het extra makkelijk is in herhaling te vallen. Dus iemand die zijn macht misbruikte zet je niet in die leidinggevende positie, een pedofiel niet in een zwembad.
Wat wel lastig is natuurlijk als er een bepaalde cultuur omtrent een bepaalde artiestenscene zit waar machtsmisbruik de norm is.
Ligt er helemaal aan. Ik kan nu heel politiek correct schrijven dat ik nooit meer zal luisteren naar iets van Marco Borsato, Ali B, lil Kleine of Boef maar dat deed ik sowieso al niet. Programma’s waaraan ze deelnamen keek ik ook al niet.

Met een aantal genoemde voorbeelden in eerdere postings: ik volg de discussie vanaf de zijlijn maar ben vaak niet zo gecharmeerd van het ‘tegenoffensief’ omdat ik dat vaak nog extremer vind dan hetgeen wat is gezegd/gedaan. Mensen verzanden tegenwoordig nogal snel in eigen echokamers (sociale media). Ik heb verder ook zeer weinig op met volwassen mensen die helemaal ondersteboven raken omdat hun idool van het voetstuk is gedonderd. Of met mensen die anderen vertellen wat ze wel of niet mogen luisteren/zien/lezen/volgen.
Buster schreef:
Ja, daar zijn allerlei ideeën over idd, alleen niet specifiek gerelateerd aan autisme. Ik weet niet in hoeverre onderstaande quote (2017 https://www.nationalgeographic.nl/gesc ... al-en-gek ) anno 25 nog wordt aangehangen
Dat de bekende genieën meestal man zijn, kan Swaab wel verklaren. Mannen krijgen vaker de kans zich te ontplooien. Maar er is ook een geneti­sche oorzaak. Er kan een fout zitten in het X­-chro­mosoom. Vrouwen hebben dan een tweede, reservechromosoom, waardoor het defect geen gevolgen heeft. Bij mannen daarentegen, die maar één X­-chromosoom hebben, leidt eenzelfde defect direct tot nieuwe functies. De variatie in mogelijke eigenschappen is bij mannen daar­ door veel groter. Daardoor vind je de grootste genieën, de domste mensen en de grootste misdadigers voornamelijk onder mannen.”
Wiki over gedachten over het verband tussen creativiteit en gekte door de geschiedenis heen https://en.m.wikipedia.org/wiki/Creat ... tal_health

(Gaat dus niet over verband creaiviteit en misdaad oid).
Renske schreef:
09-05-2025 18:08
Ja, daar zijn allerlei ideeën over idd, alleen niet specifiek gerelateerd aan autisme. Ik weet niet in hoeverre onderstaande quote (2017 https://www.nationalgeographic.nl/gesc ... al-en-gek ) anno 25 nog wordt aangehangen
Dat de bekende genieën meestal man zijn, kan Swaab wel verklaren. Mannen krijgen vaker de kans zich te ontplooien. Maar er is ook een geneti­sche oorzaak. Er kan een fout zitten in het X­-chro­mosoom. Vrouwen hebben dan een tweede, reservechromosoom, waardoor het defect geen gevolgen heeft. Bij mannen daarentegen, die maar één X­-chromosoom hebben, leidt eenzelfde defect direct tot nieuwe functies. De variatie in mogelijke eigenschappen is bij mannen daar­ door veel groter. Daardoor vind je de grootste genieën, de domste mensen en de grootste misdadigers voornamelijk onder mannen.”
Wiki over gedachten over het verband tussen creativiteit en gekte door de geschiedenis heen https://en.m.wikipedia.org/wiki/Creat ... tal_health

(Gaat dus niet over verband creaiviteit en misdaad oid).
Mensen hebben 46 chromosomen, dus dat ene 'missende' X-chromosoom kan natuurlijk lang niet alles verklaren.
Those who choose the lesser evil forget quickly that they chose evil.

Hannah Arendt
Yakuzakiko schreef:
09-05-2025 16:55

Mijn schoonvader was zo iemand. Totaal niet rancuneus en aardig tegen iedereen. Hij was ook bevriend met iemand die verschrikkelijke dingen op zijn kerfstok had en daar uiteindelijk ook voor is veroordeeld. Die vriend heeft mijn schoonvader nooit iets aangedaan en zij zijn altijd bevriend gebleven. Ik zou het niet kunnen – het past niet bij mijn eigen waarden wat die persoon heeft gedaan, en daar zou ik daarom ook geen vrienden mee kunnen zijn. Sommige dingen zijn gewoon te erg om te negeren wat mij betreft.
"I'm gonna see if you know the words to this song. If you don't you better ask somebody!"
Straffen alleen aan de rechter overlaten, vind ik te kort door de bocht. Iemand die nare dingen gedaan heeft, hoef ik niet in mijn vreindenkring, ook niet als ik er niks mee te maken had. Als mijn collega even een paar jaar heeft gezeten voor verkrachting, denk ik niet dat ik vervolgens weer gewoon leuk met hem op bedrijfsuitje ga. Inderdaad, acties hebben gevolgen. Je krijgt misschien een tweede kans, maar dat hoeft geen vervolg van de eerste te zijn, dat iemand gewoon opnieuw moet beginnen, is toch echt zijn eigen schuld.
Wat betreft kunstenaars, hangt het er voor mij van af wat ze gedaan hebben. Alleen vreemdgaan is geen reden om iemand boek niet meer te lezen. Ik heb ooit een baas gehad die aan de lopende band vreemdging. Maar ja, dat wist zijn vrouw ook, dat was al voor haar tijd zo, ze was zelf ook niet de eerste, is toch met hem getrouwd en bleef vrolijk bij hem. Weet ik veel wat voor afspraken zij thuis hadden, dat gaat mij niks aan, en met zo iemand kan ik dus prima werken. Of zijn boek lezen of liedjes luisteren.
En inderdaad, in welke tijdgeest was iets? Een schilder uit de 17e eeuw die een minnares had van 16, is echt niet heel uitzonderlijk. Maar meisjes van 16 waren in die tijd ook niet de kinderen van nu, als ze bij de werkende klasse hoorden waren ze al jaren aan het werk, als ze bij de hogere klassen hoorden, waren ze al vrijwel uitgehuwelijkt. Kinderen krijgen was ook niet erg uitzonderlijk vanaf een jaar of 16-17. Dat vind ik dus echt iets totaal anders dan een kerel van 40 die in deze tijd zijn vriendinnetje komt afzetten bij het schoolplein van de havo. Dus een schilder uit die tijd: geen probleem voor mij. Een hedendaagse kunstenaar: daar hoef ik geen werk van.
Solomio schreef:
09-05-2025 18:10
Mensen hebben 46 chromosomen, dus dat ene 'missende' X-chromosoom kan natuurlijk lang niet alles verklaren.
Klopt. Zou mooi gweest zijn, dan waren alle vragen inmiddels wel beantwoord.
Ik zie dat vaak los van elkaar. Ben het niet eens met Ye en alle shit die hij de wereld in knalt maar luister het nog wel. Met kennissen net zo goed. Had een collega die veroordeeld was voor iets heel ergs. Hele leuke man, na die baan nog tijd bevriend geweest tot hij verhuisde. Vind iets slechts doen niet altijd gelijk staan aan slecht zijn of nooit meer beter kunnen.
koettie wijzigde dit bericht op 09-05-2025 18:21
0.67% gewijzigd
DG2015 schreef:
09-05-2025 18:13
Mijn schoonvader was zo iemand. Totaal niet rancuneus en aardig tegen iedereen. Hij was ook bevriend met iemand die verschrikkelijke dingen op zijn kerfstok had en daar uiteindelijk ook voor is veroordeeld. Die vriend heeft mijn schoonvader nooit iets aangedaan en zij zijn altijd bevriend gebleven. Ik zou het niet kunnen – het past niet bij mijn eigen waarden wat die persoon heeft gedaan, en daar zou ik daarom ook geen vrienden mee kunnen zijn. Sommige dingen zijn gewoon te erg om te negeren wat mij betreft.
Los van allerlei morele overwegingen, weet ik niet of ik mij wel veilig zou voelen bij iemand die een misdaad heeft begaan (moord, verkrachting).
Solomio schreef:
09-05-2025 18:10
Maar andere chromosomen hebben allemaal een dubbelganger (je hebt van chromosomen 1-22 allemaal twee stuks). Dus als daar iets mis op is, heb je er nog een die dat vaak (gedeeltelijk) opvangt. Alleen voor de geslachtschromosomen geldt dat niet, en dan ook nog alleen bij mannen. Er zijn daardoor wel degelijk een hoop meer genetische aandoeningen die alleen bij mannen voorkomen.

Maar: of dat ook geldt voor dingen als agressie/genialiteit (wat dat dan ook mag zijn)/afwijkend beschouwd gedrag is wel zeer de vraag. Dat zijn allemaal geen dingen die van een enkel gen afhangen (zoals bovengenoemde aandoeningen meestal wel).
Als ik zou moeten gokken zou ik denken dat de maatschappelijke behandeling van mannen en vrouwen, zeker in het verleden, een grotere rol speelde. Een meisje in 1820 had heel weinig keus, hoe geniaal ze ook was. Die moest niet alleen tegen bv wetenschappelijke of artistieke tegenstanders opboksen, maar ook tegen de hele maatschappij. Die haar wilde uithuwelijken, geen opleiding wilde geven, geen kans gaf te werken, tentoon te stellen, deel te nemen aan dingen.
nausicaa schreef:
09-05-2025 18:22
Maar andere chromosomen hebben allemaal een dubbelganger (je hebt van chromosomen 1-22 allemaal twee stuks). Dus als daar iets mis op is, heb je er nog een die dat vaak (gedeeltelijk) opvangt. Alleen voor de geslachtschromosomen geldt dat niet, en dan ook nog alleen bij mannen. Er zijn daardoor wel degelijk een hoop meer genetische aandoeningen die alleen bij mannen voorkomen.

Maar: of dat ook geldt voor dingen als agressie/genialiteit (wat dat dan ook mag zijn)/afwijkend beschouwd gedrag is wel zeer de vraag. Dat zijn allemaal geen dingen die van een enkel gen afhangen (zoals bovengenoemde aandoeningen meestal wel).
Als ik zou moeten gokken zou ik denken dat de maatschappelijke behandeling van mannen en vrouwen, zeker in het verleden, een grotere rol speelde. Een meisje in 1820 had heel weinig keus, hoe geniaal ze ook was. Die moest niet alleen tegen bv wetenschappelijke of artistieke tegenstanders opboksen, maar ook tegen de hele maatschappij. Die haar wilde uithuwelijken, geen opleiding wilde geven, geen kans gaf te werken, tentoon te stellen, deel te nemen aan dingen.
Eigenlijk zijn vrouwen door de geschiedenis heen altijd al bij voorbaat gecanceld.
Ik zit nu met een dingetje aangaande mijn geliefde Ernst Jansz. Die man is intussen een volslagen wappie geworden en daar vind ik toch echt wat van. Ik heb besloten zijn ouwe liedjes gewoon te blijven waarderen zoals ik ze altijd waardeerde, maar ik voel niet echt meer de aanvechting zijn optredens nog met een bezoek te vereren. En dat vind ik best verdrietig, want ik had verwacht tot het einde der tijden fan te blijven. De man hoorde gewoon bij mij of zo en nu is dat ineens over.
lady*voldemort wijzigde dit bericht op 09-05-2025 18:38
6.71% gewijzigd
'Denk nou niet: "Ik ben te min, mijn leven heeft geen zin."
Want de kerst-klok luidt ook voor zo'n ei als jij.'
(Herman Finkers)
Renske schreef:
09-05-2025 18:30
Eigenlijk zijn vrouwen door de geschiedenis heen altijd al bij voorbaat gecanceld.
Yep.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven