Stiefkind bij ons/mij wonen
maandag 21 april 2025 om 07:59
Even een andere gebruikersnaam aangemaakt ivm herkenning;
Sinds 6 jaar een relatie. Beide twee kinderen uit een eerdere relatie. Ik een puber van 17 en kind van 10, hij twee kinderen onder de 8 jaar.
Omgang met de vader van mijn kinderen verloopt redelijk soepel, omgang met de moeder en de omgangsregeling met zijn kinderen loopt stroef. Dit heeft o.a. te maken gehad met kinderontvoering en ouderverstoting door de moeder.
Het gaat soms goed en dan zijn er periodes dat de kinderen worden weggehouden van hun vader.
De afgelopen 3 jaar waren zwaar (en vaak ook leuk!) Na een mentale breakdown en daarop volgende burn out is mijn partner bij mij komen wonen met aanhouden van de eigen woning voor de weekenden/weken/vakanties periodes met zijn kinderen. Dat leek ons verstandig zodat ze niet in hun kwetsbare situatie heen en weer gesleep zouden worden. We doen wel dagjes uit of sporadisch logeren met alle kinderen.
Mijn puber kreeg te maken met een depressie en moeilijkheden op school. Daarvoor is er zelfs ontheffing van de leerplicht om zich te richten op herstel. Er is in ons gezin/huis op dit moment sprake van vrijwillige hulp door een wijkteam hiervoor omdat dochter zichzelf ook beschadigde en ruzies uit de hand liepen waarbij ze uiteindelijk ook een paar keer tijdelijk niet thuis heeft gewoond. Dit waren periodes van 4 weken bij haar vader of toenmalig vriendje.
Op dit moment gaat het goed met mijn dochter.
Mijn partner is altijd behulpzaam en supportive richting mijn dochter geweest.
Er is een periode geweest dat het toenmalig vriendje van dochter niet thuis kon wonen en die heeft een maand of drie hier gebivakkeerd. Wat gezellig was, maar ook wel “veel” zo nu en dan. Ik voelde wel dat ik veel van mijn eigen ruimte moest inleveren en ben ook opgelucht dat hij weer zijn eigen plek heeft.
Mijn jongste van 10 is een gezonde, drukke kerel die momenteel wel onderzocht word op ADHD.
Afijn. Dit is een beetje mijn bagage op dit moment, echter in verhouding tot een jaar geleden zit ik in een rustig vaarwater en voel ik mij goed en gaat het met mijn gezin ook goed. Ik ben gelukkig.
Tot twee weken geleden. Kind van partner is na wederom maanden van weghouden van vader door de moeder, zo ontzettend boos geworden en onhandelbaar dat dit geresulteerd heeft tot tussenkomst van politie en veilig thuis/jeugdzorg. Voorlopig kan kind niet zomaar terug naar de moeder. Omdat kind momenteel 2 weken vakantie heeft, is mijn partner nu in zijn eigen huis en zorgt voor kind met ondersteuning van zijn moeder/oma van kind.
En jullie voelen het misschien al aankomen, omdat partner nog herstellende is van zware burn-out en in een emdr traject zit, is mij gevraagd voorlopig zowel partner als zijn kind in huis te nemen zodat hij ontzien kan worden op bepaalde momenten.
En ik zie het dus niet zitten. Ik merk aan mijn partner dat hij fantaseert over met zijn allen in mijn huis wonen, dat zijn kind helemaal weer de oud wordt en iedereen lang en gelukkig leeft.
Echter zie ik dus behoorlijk wat beren op de weg en met name voor mijn eigen kinderen. En mijn eigen welzijn. En dat mijn vrijheid en ruimte beperkt word. En ik opdraai voor 24/7
zorg terwijl ik een eigen bedrijf en baan heb. En wat als het kind zo’n trauma heeft dat er echt professionele hulp nodig is die ik niet kan bieden? Of een gevaar vormt voor mijn kinderen?
Ik heb aangegeven dat ik een logeerpartij van een dag of 4/5 echt heel leuk vind, echter wil ik niet de volledige zorg over een kind met complex trauma/gedrag terwijl het net een beetje op de rit is met mijn eigen dochter en ik ook nog de 10 jarige moet begeleiden in een adhd traject.
Ik ben het gesprek aangegaan met mijn partner, dat kan ook want onze relatie is gewoon goed en we kunnen alles delen, toch is hij teleurgesteld en had andere verwachtingen. Ze komen i.i.g. logeren, ik heb duidelijk aangegeven geen verwachtingen te willen scheppen over pertinent hier wonen etc.
Ik voel mij schuldig en sterk tegelijk omdat ik mijn grenzen heb aangegeven.
Heb ik hier goed aan gedaan? Of had ik gewoon hier wel in mee moeten gaan.
Sinds 6 jaar een relatie. Beide twee kinderen uit een eerdere relatie. Ik een puber van 17 en kind van 10, hij twee kinderen onder de 8 jaar.
Omgang met de vader van mijn kinderen verloopt redelijk soepel, omgang met de moeder en de omgangsregeling met zijn kinderen loopt stroef. Dit heeft o.a. te maken gehad met kinderontvoering en ouderverstoting door de moeder.
Het gaat soms goed en dan zijn er periodes dat de kinderen worden weggehouden van hun vader.
De afgelopen 3 jaar waren zwaar (en vaak ook leuk!) Na een mentale breakdown en daarop volgende burn out is mijn partner bij mij komen wonen met aanhouden van de eigen woning voor de weekenden/weken/vakanties periodes met zijn kinderen. Dat leek ons verstandig zodat ze niet in hun kwetsbare situatie heen en weer gesleep zouden worden. We doen wel dagjes uit of sporadisch logeren met alle kinderen.
Mijn puber kreeg te maken met een depressie en moeilijkheden op school. Daarvoor is er zelfs ontheffing van de leerplicht om zich te richten op herstel. Er is in ons gezin/huis op dit moment sprake van vrijwillige hulp door een wijkteam hiervoor omdat dochter zichzelf ook beschadigde en ruzies uit de hand liepen waarbij ze uiteindelijk ook een paar keer tijdelijk niet thuis heeft gewoond. Dit waren periodes van 4 weken bij haar vader of toenmalig vriendje.
Op dit moment gaat het goed met mijn dochter.
Mijn partner is altijd behulpzaam en supportive richting mijn dochter geweest.
Er is een periode geweest dat het toenmalig vriendje van dochter niet thuis kon wonen en die heeft een maand of drie hier gebivakkeerd. Wat gezellig was, maar ook wel “veel” zo nu en dan. Ik voelde wel dat ik veel van mijn eigen ruimte moest inleveren en ben ook opgelucht dat hij weer zijn eigen plek heeft.
Mijn jongste van 10 is een gezonde, drukke kerel die momenteel wel onderzocht word op ADHD.
Afijn. Dit is een beetje mijn bagage op dit moment, echter in verhouding tot een jaar geleden zit ik in een rustig vaarwater en voel ik mij goed en gaat het met mijn gezin ook goed. Ik ben gelukkig.
Tot twee weken geleden. Kind van partner is na wederom maanden van weghouden van vader door de moeder, zo ontzettend boos geworden en onhandelbaar dat dit geresulteerd heeft tot tussenkomst van politie en veilig thuis/jeugdzorg. Voorlopig kan kind niet zomaar terug naar de moeder. Omdat kind momenteel 2 weken vakantie heeft, is mijn partner nu in zijn eigen huis en zorgt voor kind met ondersteuning van zijn moeder/oma van kind.
En jullie voelen het misschien al aankomen, omdat partner nog herstellende is van zware burn-out en in een emdr traject zit, is mij gevraagd voorlopig zowel partner als zijn kind in huis te nemen zodat hij ontzien kan worden op bepaalde momenten.
En ik zie het dus niet zitten. Ik merk aan mijn partner dat hij fantaseert over met zijn allen in mijn huis wonen, dat zijn kind helemaal weer de oud wordt en iedereen lang en gelukkig leeft.
Echter zie ik dus behoorlijk wat beren op de weg en met name voor mijn eigen kinderen. En mijn eigen welzijn. En dat mijn vrijheid en ruimte beperkt word. En ik opdraai voor 24/7
zorg terwijl ik een eigen bedrijf en baan heb. En wat als het kind zo’n trauma heeft dat er echt professionele hulp nodig is die ik niet kan bieden? Of een gevaar vormt voor mijn kinderen?
Ik heb aangegeven dat ik een logeerpartij van een dag of 4/5 echt heel leuk vind, echter wil ik niet de volledige zorg over een kind met complex trauma/gedrag terwijl het net een beetje op de rit is met mijn eigen dochter en ik ook nog de 10 jarige moet begeleiden in een adhd traject.
Ik ben het gesprek aangegaan met mijn partner, dat kan ook want onze relatie is gewoon goed en we kunnen alles delen, toch is hij teleurgesteld en had andere verwachtingen. Ze komen i.i.g. logeren, ik heb duidelijk aangegeven geen verwachtingen te willen scheppen over pertinent hier wonen etc.
Ik voel mij schuldig en sterk tegelijk omdat ik mijn grenzen heb aangegeven.
Heb ik hier goed aan gedaan? Of had ik gewoon hier wel in mee moeten gaan.
maandag 12 mei 2025 om 13:27
Attraverso schreef: ↑12-05-2025 06:39Ze woonden samen. Nu dat kind er is, is hij met haar door de weeks in zijn eigen huis en in het weekend bij TO. TO is duidelijk dat met dochter erbij terug samen wonen uitgesloten is.
Ze LATten nu gewoon en genieten van de weekend samen.
Volgens jou mogen ze elkaar niet meer zien? Zij heeft hem gisteravond met de politie terug naar zijn huis moeten sturen?
Goed bezig to, fijn dat jullie een leuk weekend hadden.
Helemaal eens, en helemaal oneens met iedereen die TO aan probeert te praten dat haar vriend haar manipuleert. Het is juist hartstikke goed van TO dat ze er dit weekend niet met een gestrekt been in is gegaan maar gewoon een leuk weekend heeft gehad. Ze wil deze relatie toch behouden? Dan heeft het weinig zin om op alle slakken zout te leggen en aan alles te twijfelen. Wellicht werkt deze nieuwe situatie met een 'weekendrelatie' waar ook de dochter van haar vriend een rol in speelt wel hartstikke goed voor hen. En er is maar 1 manier om daar achter te komen: gewoon een tijdje proberen.
maandag 12 mei 2025 om 17:06
Volgens mij zijn er heel veel wegen die leiden naar een verbeterde verstandhouding en een beetje aanpassen en accepteren kan daar heel behulpzaam in zijn. To is/was zelf ook nogal rigide in haar ideeën, dat vindt ze zelf ook.
.
donderdag 15 mei 2025 om 09:23
Nou, een nieuw update: moeder zit beter in haar vel en heeft daarom aangegeven dat ze toch heel graag wil dat dochter bij haar terugkomt met alle hulp die nu verplicht wordt door de instanties.
Ze gaat daarbij akkoord met een verruiming van de omgang met beide kinderen en vader en verplicht zich daar ook middels een nieuw ouderschapsplan daar aan te willen houden.
Ik vind het nogal wat plotwendingen in de afgelopen weken, dus ik kan wederom niet anders dan meeveren en stromen.
Ze gaat daarbij akkoord met een verruiming van de omgang met beide kinderen en vader en verplicht zich daar ook middels een nieuw ouderschapsplan daar aan te willen houden.
Ik vind het nogal wat plotwendingen in de afgelopen weken, dus ik kan wederom niet anders dan meeveren en stromen.
donderdag 15 mei 2025 om 09:27
Als ik zo het topic teruglees is er geen enkele te volgen route voor mij/vriend. Eigenlijk is het op micro schaal wat er ook al jaren gespreid gebeurd. We kunnen nooit echt verder of structuur aanbrengen omdat met name zijn situatie met de kinderen altijd onvoorspelbaar is.
Nu wisselt per week wat er gebeurd en hoe moeder van kinderen erin staat en hoe haar pet staat. Eerst ging dat per jaar/half jaar.
Dus ik hoop echt dat er wat meer structuur met hulp bij moeder kan komen. Ook voor haarzelf.
Nu wisselt per week wat er gebeurd en hoe moeder van kinderen erin staat en hoe haar pet staat. Eerst ging dat per jaar/half jaar.
Dus ik hoop echt dat er wat meer structuur met hulp bij moeder kan komen. Ook voor haarzelf.
vrijdag 16 mei 2025 om 07:28
Dit zat er toch gewoon aan te komen? Hebben enkele mensen, waaronder ik zelf, toch gezegd dat de kans dat dit ging gebeuren erg groot was?
Misschien begrijp ik je verkeerd maar 'onvoorspelbaar'? Het leven zit altijd vol verrassingen, zeker bij een NSG. En je stroomt mee en maakt er het beste van.
Je hebt met je eigen kinderen ook al heel wat meegemaakt? Dat had toch ook niemand je voorspeld? Bij je vriend moet het allemaal wel volgens een uitgestippeld plan gaan?
Misschien begrijp ik je verkeerd maar 'onvoorspelbaar'? Het leven zit altijd vol verrassingen, zeker bij een NSG. En je stroomt mee en maakt er het beste van.
Je hebt met je eigen kinderen ook al heel wat meegemaakt? Dat had toch ook niemand je voorspeld? Bij je vriend moet het allemaal wel volgens een uitgestippeld plan gaan?
vrijdag 16 mei 2025 om 07:39
Wat is een NSG?Attraverso schreef: ↑16-05-2025 07:28Dit zat er toch gewoon aan te komen? Hebben enkele mensen, waaronder ik zelf, toch gezegd dat de kans dat dit ging gebeuren erg groot was?
vrijdag 16 mei 2025 om 08:33
Maar dit gedrag van moeders kan je niet echt vergelijken met een normaal NSG. Ze zegt nergens dat het allemaal een uitgestippeld plan moet zijn, wat een bullshit, dat maak jij er weer van. Het gaat alleen wel heel erg anders dan verwacht. Toch niet gek dat ze even moet slikken. Lmao, heel raar dat je doet alsof ze dit had moeten verwachtenAttraverso schreef: ↑16-05-2025 07:28Dit zat er toch gewoon aan te komen? Hebben enkele mensen, waaronder ik zelf, toch gezegd dat de kans dat dit ging gebeuren erg groot was?
vrijdag 16 mei 2025 om 08:57
'We kunnen nooit echt verder of structuur aanbrengen omdat met name zijn situatie met de kinderen altijd onvoorspelbaar is.'Louloualien schreef: ↑16-05-2025 08:33Maar dit gedrag van moeders kan je niet echt vergelijken met een normaal NSG. Ze zegt nergens dat het allemaal een uitgestippeld plan moet zijn, wat een bullshit, dat maak jij er weer van. Het gaat alleen wel heel erg anders dan verwacht. Toch niet gek dat ze even moet slikken. Lmao, heel raar dat je doet alsof ze dit had moeten verwachten
Datbisbhet sowieso altijd. Vaak verandert een regeling en gaat vbv een kind voltijds bij een ouder wonen ipv in Co. Dat is echt niet uitzonderlijk.
vrijdag 16 mei 2025 om 09:39
Attraverso schreef: ↑16-05-2025 08:57'We kunnen nooit echt verder of structuur aanbrengen omdat met name zijn situatie met de kinderen altijd onvoorspelbaar is.'
Datbisbhet sowieso altijd. Vaak verandert een regeling en gaat vbv een kind voltijds bij een ouder wonen ipv in Co. Dat is echt niet uitzonderlijk.
Dat dacht ik ook. Ik heb al 8 jaar een Lat relatie met een man met kinderen en er is regelmatig wat veranderd in de co-ouderschap regeling in die 8 jaar. Dit is gewoon ons leven en ik heb daar vrede mee. Hopelijk lukt TO dat ook!
vrijdag 16 mei 2025 om 09:45
Aan de zijlijn is het anders dan wanneer je er middenin zit met alle pieken en dalen van dien.
Donna, ik denk wel dat het er zo uit gaat zien komende tijd, misschien zelfs wel tot het meisje de volwassen leeftijd heeft bereikt. Ik denk dat moeder onvoorspelbaar blijft en de reacties en anticipaties van vader zullen ook niet altijd hetzelfde zijn, hij zit niet lekker in zijn vel immers.
Als je voor deze man blijft kiezen krijg je dat erbij. Ik denk wel dat het goed is om na te denken of je hier de ruimte voor hebt. Want je lijkt er niet heel erg lekker op te gaan.
Donna, ik denk wel dat het er zo uit gaat zien komende tijd, misschien zelfs wel tot het meisje de volwassen leeftijd heeft bereikt. Ik denk dat moeder onvoorspelbaar blijft en de reacties en anticipaties van vader zullen ook niet altijd hetzelfde zijn, hij zit niet lekker in zijn vel immers.
Als je voor deze man blijft kiezen krijg je dat erbij. Ik denk wel dat het goed is om na te denken of je hier de ruimte voor hebt. Want je lijkt er niet heel erg lekker op te gaan.
.
vrijdag 16 mei 2025 om 09:55
Rooss4.0 schreef: ↑16-05-2025 09:45Aan de zijlijn is het anders dan wanneer je er middenin zit met alle pieken en dalen van dien.
Los van de relatie tussen vader en moeder zullen de wensen van de kinderen zeer waarschijnlijk ook variëren naarmate ze ouder worden.
vrijdag 16 mei 2025 om 09:57
Ja, zo onvoorspelbaar is dit niet hoor. Is je een aantal pagina's geleden ook al voorspeld dat dit een scenario was. In the heat of the moment is het thuis geëscaleerd. Maar dat wil helemaal niet zeggen dat wanneer zaken en emoties kalmeren, de soep net zo heet gegeten wordt als opgediend. En eerlijk gezegd alleen maar fijn voor dit meisje dat ze met hulp en ondersteuning ook de relatie met haar moeder kan vormgeven. En nu godzijdank met haar vader in dit plaatje erbij, zodat ze een relatie kan hebben met béide ouders. Alleen maar win win. Althans, dat hoop ik van harte voor haar dat de juiste ondersteuning het werkbaar gaat laten zijn.Attraverso schreef: ↑16-05-2025 07:28Dit zat er toch gewoon aan te komen? Hebben enkele mensen, waaronder ik zelf, toch gezegd dat de kans dat dit ging gebeuren erg groot was?
vrijdag 16 mei 2025 om 10:00
Nee, niet raar dat ze dit had kúnnen verwachten. Eerder raar als je hier geen rekening mee houdt. Je begrijpt toch wel dat er meerdere scenario's kunnen zijn na zo'n situatie en dat hulp er altijd op gericht zal zijn om beide ouders in beeld te houden en hun rol te laten pakken? Heel vreemd als je dit niet zelf kunt bedenken.
vrijdag 16 mei 2025 om 10:16
Nou ja, in de laatste overleggen zei moeder dat kind absoluut niet meer welkom was en niet meer als “eigen” voelde.
Nu is dochter wel weer volledig welkom, is er een vakantie gepland etc.
Ik heb zelf ook 2 kinderen met een omgangsregeling met 2 vaders deze is echter wel al jaren stabiel voor de 9-jarige en sinds de puberteit en door keuzes van de vader wat minder met de vader van de 17-jarige.
Ik ben niet bekend met dergelijke plotwendingen in korte perioden van dagen.
Ik heb zelf ook 2 kinderen met een omgangsregeling met 2 vaders deze is echter wel al jaren stabiel voor de 9-jarige en sinds de puberteit en door keuzes van de vader wat minder met de vader van de 17-jarige.
vrijdag 16 mei 2025 om 11:13
Zat je erbij of stond dat zo opgeschreven in het verslag? En dan nog, ik heb ook wel eens uitspraken gedaan tegen professionals in een tijd van grote druk en stress, die op dat moment zo overheersend waren, omdat ik er geen gat meer inzag. Kan je werkelijk niet bedenken dat emoties een rol spelen? Overbelasting? Psychische problemen? En dat zaken kunnen veranderen?
Kijk alleen al naar jezelf. Vorige week wilde je het nog uitmaken. En na 1 goed weekend was je weer helemaal omgeslagen.
Je komt op mij heel zwart wit over in je denken.
vrijdag 16 mei 2025 om 11:23
DonnaDo schreef: ↑16-05-2025 10:16Nou ja, in de laatste overleggen zei moeder dat kind absoluut niet meer welkom was en niet meer als “eigen” voelde.
Klinkt alsof moeder er ook even flink doorheen heeft gezeten. Ken je haar?
vrijdag 16 mei 2025 om 12:22
Ik ken haar een beetje en heb in het begin beleefd contact gehad. Door bepaald gedrag van haar heb ik flink afstand genomen en houd ik het “grey rock”.
Nu heb en wil ik geen contact, ik ben wel absoluut neutraal naar de kinderen en laat mij niet negatief uit.
vrijdag 16 mei 2025 om 12:24
Dat stond in een verslag.NomenNesci0 schreef: ↑16-05-2025 11:13Zat je erbij of stond dat zo opgeschreven in het verslag? En dan nog, ik heb ook wel eens uitspraken gedaan tegen professionals in een tijd van grote druk en stress, die op dat moment zo overheersend waren, omdat ik er geen gat meer inzag. Kan je werkelijk niet bedenken dat emoties een rol spelen? Overbelasting? Psychische problemen? En dat zaken kunnen veranderen?
Kijk alleen al naar jezelf. Vorige week wilde je het nog uitmaken. En na 1 goed weekend was je weer helemaal omgeslagen.
Je komt op mij heel zwart wit over in je denken.
Ik denk inderdaad zwart wit en kan op dit moment weinig meer dragen. Rugzakje zit wat vol waardoor oa haar gevoelens voor mij niet prio zijn.
vrijdag 16 mei 2025 om 12:44
Eh, tja. Het eerste jaar van mijn relatie met vriend ben ik bedreigd, gestalkt, werden er rare profielen op datingsites aangemaakt en zijn er diverse eigendommen vernield. Auto in brand gestoken.GeweldigWeer schreef: ↑16-05-2025 09:53Even advocaat vd duivel: in hoeverre is moeder gefrustreerd over hun scheiding? Ik bedoel, kan het zijn dat zij jullie relatie om zeep probeert te helpen?
Ik weet dat zij het was, omwille van de gevoelige omgang heb ik er nooit werk van gemaakt en daarna zo weinig mogelijk in contact gebleven. Ik laat alles aan vriend over.
vrijdag 16 mei 2025 om 12:55
Ik hoor wel eens dat "Als je 12 bent, mag je kiezen" een schoolpleinonderwerp is onder kinderen van gescheiden ouders. De kinderen van mijn vriend hebben destijds samen een plan bedacht en voorgesteld. Ja, daar merk ik ook eea van.
Loyaliteit leek ook mee te spelen en dan kan door de tijd heen ook veranderen. Het gezin van de moeder is samengesteld en dat levert de nodige spanningen op, bijvoorbeeld wanneer er meer gepuberd wordt.
Geef de liefde verdomme een keer een kans en niet de logica

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in