De SGP discrimineert vrouwen

24-05-2025 14:49 191 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Op de landelijke partijdag van de SGP is vandaag een voorstel om het vrouwenstandpunt van de partij te veranderen verworpen met 299 tegen 53 stemmen.

Het gaat om dit standpunt:

Artikel 10 van het beginselprogramma van de SGP
"De opvatting van het vrouwenkiesrecht voortkomend uit een revolutionair emancipatiestreven, strijdt met de roeping van de vrouw. Dat laatste geldt ook voor het zitting nemen van de vrouw in politieke organen, zowel vertegenwoordigende als bestuurlijke. De vrouw zij in haar eigen consciëntie overtuigd of zij haar stem kan uitbrengen met inachtneming van de haar door God gegeven plaats."

Het voorstel dat vandaag werd weggestemd, pleitte voor een herformulering van het artikel. Daarin zou moeten komen te staan dat een vrouw het voor haar eigen geweten moet verantwoorden of zij het passend vindt om een politieke functie te bekleden "met inachtneming van haar door God gegeven plaats"
https://nos.nl/artikel/2568499-sgp-lede ... te-stellen

Het voorstel was ingediend door een vrouwelijk SGP-gemeenteraadslid uit Vlissingen. Zij had tot vandaag de ambitie om zich ook verkiesbaar te stellen voor de Tweede Kamer. Maar dat gaat dus niet lukken.

Dat de motie alsnog is weggestemd, is geen verrassing. Het hoofdbestuur had die al ontraden, ook in aangepaste vorm. Het stelde dat de SGP het algemene reglement in 2013 nog had aangepast na een uitspraak van de Hoge Raad.
De rechter had geoordeeld dat het in strijd was met het VN-Vrouwenverdrag dat de SGP in de statuten had staan dat vrouwen geen passief kiesrecht genieten en dus niet verkiesbaar zijn. Dat expliciete verbod is vervolgens geschrapt.
Sindsdien is er dus geen sprake meer van een officieel verbod, maar toch blijft het lastig voor vrouwen om bijvoorbeeld op de kieslijst voor de Tweede Kamer te komen. Want het zijn de mannen van het hoofdbestuur die daarover beslissen, en zij blijven zich voorlopig baseren op het ongewijzigde beginselprogramma.

In mijn ogen discrimineert de SGP nog steeds vrouwen, ondanks dat zij het expliciete verbod hebben geschrapt. Ik mag hopen dat dit gemeenteraadslid stopt met haar werkzaamheden voor de raad (waaraan ze alleen maar mocht deelnemen omdat er geen geschikte man te vinden was, er waren 6 mannen benaderd voor zij haar zetel kreeg).

Eigenlijk zou dit nog eens voor de rechter gebracht moeten worden. Maar wie durft dat, als je in deze bubbel zit? Of zouden juist wij buiten die bubbel dit aanhangig moeten maken?
Coffee is never my cup of tea
Marianneke schreef:
24-05-2025 17:03
Ok je hebt een punt. Minder capabel dan mannen dan. Waarmee ik niet wil zeggen dat mannen perse wel capabel zijn.
Nee het gaat er niet om dat ze zich af vragen of vrouwen het wel goed genoeg kunnen, het gaat ze er om dat ze niet vinden dat het een passende plaats is voor een vrouw. Dat is iets anders.

In beide gevallen ben ik het (uiteraard) niet met ze eens.
Onbegrijpelijk dat er mensen zijn die dit verdedigen.
Those who choose the lesser evil forget quickly that they chose evil.

Hannah Arendt
Handmaidtale praktijken.. als alleen mannen mochten stemmen logisch dat het verworpen wordt.
Solomio schreef:
24-05-2025 17:13
Nou jaaaa, ik wilde net hetzelfde komen schrijven :O
'Denk nou niet: "Ik ben te min, mijn leven heeft geen zin."
Want de kerst-klok luidt ook voor zo'n ei als jij.'
(Herman Finkers)
Solomio schreef:
24-05-2025 17:13
Ik zie niemand dit verdedigen. Of ik lees er overheen maar iedereen in dit topic zegt dat ze het oneens zijn met deze beslissing van de sgp.
Solomio schreef:
24-05-2025 16:22
Maar buiten dat: waarom krijgt deze partij überhaupt de mogelijkheid om mee te doen in onze democratie?
Ik heb minstens zoveel moeite dat de PVV mee mag doen in onze democratie. Daar mag helemaal niemand lid van worden. Hier kunnen vrouwen lid worden en van binnenuit proberen de partij te veranderen.
OgenvanTijgers schreef:
24-05-2025 17:23
Ik heb minstens zoveel moeite dat de PVV mee mag doen in onze democratie. Daar mag helemaal niemand lid van worden.
Dat laatste is wel zo eerlijk natuurlijk :proud:
(Herman Finkers)
BassVick schreef:
24-05-2025 16:23
Klopt. Maar stemmen op de SGP mogen ze dan wel. Zo toevallig dat dat dan wel mag van God.
Ik ben, net als jij, ook opgegroeid in een SGP omgeving, maar bij ons gingen vrouwen niet stemmen. Later gingen ze wel hun stembriefje aan hun man meegeven, maar dat zal vast in opdracht van de dominee zijn geweest.
Heel erg gevaarlijk in een democratie. Ik ken zat landen waar de ellende begon met het inperken van vrouwenrechten, of waar die nooit zijn geweest. Ik hoop dat een rechter hier iets van gaat vinden.
Solomio schreef:
24-05-2025 15:14
Absurd dat deze partij dus nog niet verboden is.
Als ze zelfs artikel 1 van de Grondwet niet respecteren.
Precies. Weg er mee.
Redhead70 schreef:
24-05-2025 17:56
Heel erg gevaarlijk in een democratie. Ik ken zat landen waar de ellende begon met het inperken van vrouwenrechten, of waar die nooit zijn geweest. Ik hoop dat een rechter hier iets van gaat vinden.
Nou ja, ik denk niet dat de SGP ooit de verkiezingen zo erg gaat winnen dat ze in het kabinet komen, dus wat dat betreft zie ik er weinig gevaar in. Maar ik vind wel dat ze verboden moeten worden, al is het alleen maar omdat ze hun reet afvegen met de grondwet.
(Herman Finkers)
stoic schreef:
24-05-2025 16:32
Goede vraag. Maar ten eerste is het een vrij hechte gemeenschap waar je niet zomaar even uitstapt (als je je, op dat punt na, wel thuis voelt erin).

En ten tweede is er politiek gezien weinig alternatief. De ChristenUnie zal voor veel SGP-ers, ook vrouwen die een politieke rol ambiëren, als 'veel te links-progressief' worden ervaren.
Daarnaast zijn er ook vrouwen die het hier wél mee eens zijn.
Je ziet bij alle groeperingen/ideologiën met strikt gescheiden genderollen dat er ook altijd vrouwen zijn die deze regels fantatiek onderschrijven en verdedigen. Soms uit opportunisme maar ook wel echt uit overtuiging. Vrouw-zijn maakt iemand niet progressief of feministisch.
What a nuanced anxiety
ForumFossiel schreef:
24-05-2025 16:10
Ben het er zelf niet mee eens maar er zijn genoeg andere partijen om lid van te worden als dit je niet zint. De mensen die sgp stemmen of lid zijn, hebben er blijkbaar geen probleem mee. Laat ze.
En je kunt wel proberen via een rechter af te dwingen dat ze vrouwen passief kiesrecht moeten toestaan in alle gremia; maar in de praktijk zal een selectiecommissie dan nooit een vrouw op een lijst zetten. Doe je niks aan.
Doe je wel wat aan: verbieden die handel.
Hup, weg met die partij.
tyche schreef:
24-05-2025 18:27
Je ziet bij alle groeperingen/ideologiën met strikt gescheiden genderollen dat er ook altijd vrouwen zijn die deze regels fantatiek onderschrijven en verdedigen. Soms uit opportunisme maar ook wel echt uit overtuiging. Vrouw-zijn maakt iemand niet progressief of feministisch.
Dat is dan jammer voor die domme vrouwen maar het blijft nog steeds tegenstrijdig met de grondwet dus weg ermee.
(Herman Finkers)
tyche schreef:
En dat moeten die vrouwen zelf weten, maar hoort niet in het parlement.
Those who choose the lesser evil forget quickly that they chose evil.

Hannah Arendt
Lady*Voldemort schreef:
24-05-2025 18:30
Dat is dan jammer voor die domme vrouwen maar het blijft nog steeds tegenstrijdig met de grondwet dus weg ermee.
Oh eens hoor, dit was als aanvulling op de vraag waarom vrouwen op zo'n partij zouden stemmen. Nou, omdat vrouwendiscriminatie ook van vrouwen kan komen.
What a nuanced anxiety
Solomio schreef:
24-05-2025 18:42
Juist. Zoiets is gevaarlijk.
tyche schreef:
Ja, inderdaad. Zoiets als kippen die opkomen voor KFC.
Solomio schreef:
24-05-2025 18:42
Precies. Haal het uit de regels. Als het goed is worden de SGP vrouwen vrijwillig geen lid omdat het kennelijk ergens in de bijbel staat dat dat niet goed is.
Dante schreef:
24-05-2025 14:52
Waarom zou je als vrouw überhaupt bij zo’n partij willen horen?
Hopen dat er sowieso niet meer vrouwen bij willen, want anders is dadelijk nog een kans dat alle agenda punten van deze partij werkelijkheid worden. Als er spontaan op gestemd wordt in de trant van meer vrouwen in de partij.

Vraag mij dan af zouden hiervan ook mensen lid zijn van Civitas Christiana? Ook enge mannen.
thistle schreef:
24-05-2025 17:35
Ik ben, net als jij, ook opgegroeid in een SGP omgeving, maar bij ons gingen vrouwen niet stemmen. Later gingen ze wel hun stembriefje aan hun man meegeven, maar dat zal vast in opdracht van de dominee zijn geweest.
Oke, dat wist ik niet. Dan zal onze kerkgemeenschap ( gergem )misschien in de kleine nuances een beetje progressiever zijn. Mijn moeder ging in ieder geval wel dat ik mij herinner. Maar nu ik erover nadenk weet ik het van mijn oma's niet zeker.
En dominees genieten inderdaad bijzonder veel autoriteit.
Teddydeniffler schreef:
24-05-2025 19:37
Hopen dat er sowieso niet meer vrouwen in willen, want anders is dadelijk nog een kans dat alle agenda punten van deze partij werkelijkheid worden. Als er spontaan op gestemd wordt in de trant van meer vrouwen.

Vraag mij dan af zouden hiervan ook mensen lid zijn van Civitas Christiana? Ook enge mannen.
Lijkt me zeer sterk gezien ze het niet zo hebben met katholieken (op z'n zachtst gezegd).
Kidneybean schreef:
24-05-2025 19:39
Lijkt me zeer sterk gezien ze het niet zo hebben met katholieken (op z'n zachtst gezegd).
De paus wordt gezien als de Antichrist in deze kringen. Dus nee, inderdaad niet heel waarschijnlijk.
Kidneybean schreef:
24-05-2025 19:39
Toch apart blijft dat die verschillende geloven. Ze geloven vrijwel hetzelfde, maar ook heeft ieder zijn eigen "partij" met agendapunten waar ze voor staan.
Teddydeniffler schreef:
24-05-2025 19:59
Toch apart blijft dat die verschillende geloven. Ze geloven vrijwel hetzelfde, maar ook heeft ieder zijn eigen "partij" met agendapunten waar ze voor staan.
Vrijwel hetzelfde?
Ook al woon je in een krot, met de huisdeur kapot. Je weet toch dat ik van je hou.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven