Uit de schulden
zondag 1 juni 2025 om 21:52
Lady*Voldemort schreef: ↑01-06-2025 21:46Trots mag van mij ook best. Zo lang het maar niet ontaardt in nare, onbezonnen oordelen over de mensen die het om wat voor reden dan ook niet lukt. Ik ben tenminste best trots, dat ik die fokking kutschuld eindelijk helemaal zelf heb afbetaald. Maar je zult mij nooit iets akeligs horen zeggen over mensen die dat nog niet gelukt is of misschien wel nooit zal lukken.
Tuurlijk! En dat is ook zeker iets waar je trots op mag zijn. Trots zijn op iets wat je zelf voor elkaar hebt gekregen is ook iets positiefs wat je van jezelf vindt, wat weer bijdraagt in een fijner leven denk ik.
Maar je moet inderdaad niet verwaand en alwetend zijn. En anderen proberen de les te lezen omdat jij het zo goed voor elkaar hebt, of omdat het jou wel gelukt is om uit de schulden te komen/af te vallen/stoppen met roken...
Sur mes cahiers d’écolier
Sur mon pupitre et les arbres
Sur le sable sur la neige
J’écris ton nom
Liberté
Paul Eluard
J’écris ton nom
Liberté
Paul Eluard
zondag 1 juni 2025 om 21:55
Oh ja, dat maandverband was ook altijd zo'n gedoe. Ongeveer al mijn geld ging naar de kinderen dus zelf deed ik dan maar een prop pleepapier in mijn doos als het weer de tijd van de maand was. En als ik echt ergens heen moest 'stal' ik een luier van mijn zoon om in mijn broek te stoppen. Maar gelukkig hoefde ik eigenlijk bijna nooit echt ergens heen. Sweet memories

'Denk nou niet: "Ik ben te min, mijn leven heeft geen zin."
Want de kerst-klok luidt ook voor zo'n ei als jij.'
(Herman Finkers)
(Herman Finkers)
zondag 1 juni 2025 om 22:00
zondag 1 juni 2025 om 22:01
Dank je. Hoe meer ik erover nadenk of herinneringen die naar boven drijven, hoe complexer ik het vind. Ik vind het ook best confronterend omdat de armoede (en al die andere dingen eromheen) van toen me toch meer doet (of heeft gedaan) dan hoe ik het aanvankelijk cultiveerde.S-Groot schreef: ↑01-06-2025 21:08Ik pik even dit stuk uit jouw mooie post omdat dit nou precies de reden is waarom ik me zo erger aan het simplistische gevingerwijs dat als mensen maar x of y zouden doen ze geen armoede/schulden zouden hebben. Want zie hierboven een kleine greep van de complexiteit. Het is zelden maar 1 ding.
Hoe mensen met ons omgingen, dat was soms best pijnlijk terwijl ik er een heel positief verhaal van had gemaakt, zo van ‘hoe arm ik ook ben, ik red me wel’. Jezelf redden is een, maar het was best fijn geweest als er anders mee om werd gegaan. Soepeler en met meer vertrouwen in anderen.
In meerdere opzichten weer een interessant topic.
De stickers zijn op.
zondag 1 juni 2025 om 22:05
Lady*Voldemort schreef: ↑01-06-2025 21:55Oh ja, dat maandverband was ook altijd zo'n gedoe. Ongeveer al mijn geld ging naar de kinderen dus zelf deed ik dan maar een prop pleepapier in mijn doos als het weer de tijd van de maand was. En als ik echt ergens heen moest 'stal' ik een luier van mijn zoon om in mijn broek te stoppen. Maar gelukkig hoefde ik eigenlijk bijna nooit echt ergens heen. Sweet memories![]()
Ik vind dit soort verhalen/ervaringen echt schrijnend om te lezen. In een rijk land als Nederland zou dit natuurlijk nooit mogen voorkomen. Evenals anticonceptie. Dat zou gewoon vergoed moeten worden. Voor mijn part een "extra bijdrage" voor vrouwen die minima zijn voor dit soort zaken. Alles wat met vrouwelijke hygiëne en anticonceptie te maken heeft. Want laten we eerlijk zijn, die producten zijn ook gewoon duur. En gemiddeld zijn vrouwen zo'n 7 jaar van hun leven ongesteld, als je het achter elkaar optelt natuurlijk.
Mannen hebben die bijkomende kosten niet. En zijn vaak ook nog te lui om condooms te kopen/gebruiken en gaan ervan uit dat de vrouw de anticonceptie wel regelt. Bespaar je toch aardig wat geld wanneer je een actief seksleven hebt.
Sur mes cahiers d’écolier
J’écris ton nom
Liberté
Paul Eluard
J’écris ton nom
Liberté
Paul Eluard
zondag 1 juni 2025 om 22:07
Bij mij is het zelfs zo dat het niet eens gaat over impulsen onder controle hebben. Ik wil gewoon heel weinig.Solomio schreef: ↑01-06-2025 21:40Maar ondanks dat ik er nu een grapje over maak, zit er wel een serieuze ondertoon in: ook impulscontrole is niet bij iedereen even goed ontwikkeld.
En dat is geen verdienste van jezelf, als je dat wel hebt, dat is ook gewoon mazzel.
Dat is wat me het meest stoort in dit soort topics, dat teveel mensen denken dat ze dat allemaal zelf in de hand hebben.
En dan geen enkele empathie kunnen opbrengen voor mensen die het niet lukt.
En of dat dan door medicijnen komt, of doordat je ergens anders nu eenmaal beter in bent, dat maakt niet uit.
Mensen zouden wat vaker dankbaar moeten zijn in plaats van trots.
Maar volgens mij heeft dat zelfs niet eens met (impuls)controle te maken. En dat is ook geen eigen verdienste. Ik weet overigens niet of het mazzel is, het is denk ik vooral handig.
zondag 1 juni 2025 om 22:09
Ik heb zo'n kind. Kan heel prima niks kopen.Dala schreef: ↑01-06-2025 22:07Bij mij is het zelfs zo dat het niet eens gaat over impulsen onder controle hebben. Ik wil gewoon heel weinig.
Maar volgens mij heeft dat zelfs niet eens met (impuls)controle te maken. En dat is ook geen eigen verdienste. Ik weet overigens niet of het mazzel is, het is denk ik vooral handig.
Heeft Wajong en zwemt in het geld.
En mijn andere kind is het tegenovergestelde, hoewel het inmiddels iets beter gaat. Maar zijn zakgeld was altijd binnen 10 minuten op.
Those who choose the lesser evil forget quickly that they chose evil.
Hannah Arendt
Hannah Arendt
zondag 1 juni 2025 om 22:13
Mijn jongste kreeg op zeker moment zijn zakgeld in de vorm van een google play-card, want daar draaide het toch altijd op uit

Oudste daarentegen wist van dezelfde hoeveelheid zakgeld zelfs haar kleding te kopen, bij de kringloop en zo.
En allebei zijn ze gediagnosticeerd met AD(H)D, dus dat zegt ook al niks.
'Denk nou niet: "Ik ben te min, mijn leven heeft geen zin."
(Herman Finkers)
(Herman Finkers)
zondag 1 juni 2025 om 22:19
Ik denk dat het inderdaad vooral voor een groot deel in eerste instantie heel persoonlijk bepaald is of je überhaupt "iets wil" (wat geld kost). En pas daarna of je impulsen al dan niet goed onder controle kunt houden.
Als je heel vrolijk wordt van een nieuwe tas, schoenen of reis en je houdt je in (of niet) dan gaat dat over impulsen. Maar bij mij gaat er al nauwelijks een signaal "aan" van willen hebben.
Maar ik ben er niet helemaal achter of dat persoonlijk is of vanuit een bevoorrechte positie is bepaald. Of misschien beide. Er zijn natuurlijk ook veel mensen die bevoorrecht waren of zijn en die ook van alles willen.
En hoe vaak lees je niet dat iedereen, ongeacht hoeveel die verdient, keuzes moet maken omdat niet álles kan?
Ik ken dat gevoel niet maar dat is niet omdat ik daadwerkelijk alles zou kunnen, maar meer omdat het niet binnen mijn "willen" valt.
maandag 2 juni 2025 om 07:51
Wat erg.. ik vind het nog het meest stuitend dat uit jouw verhaal ook weer blijkt dat de overheid zo onbetrouwbaar is. Er valt niet mee te praten, want je zit in een fuik en ‘computer says no’. Je hele leven wordt op zijn kop gezet doordat er een systeem ontwikkeld is waarin niemand echt verantwoordelijk is voor een persoon, maar alleen voor het zetten van een vinkje. Je voelt je dan toch compleet machteloos.. Ik krijg hier echt zo’n naar gevoel van. En ik heb geen armoede gekend. Wel jeugdhulpverlening. Daar heb ik me altijd best goed doorheen geslagen, maar elke keer als mijn ‘hulpverlener’ met zijn kladblok kwam opschrijven hoe het met mij ging, was mijn enige doel om hem zo snel mogelijk weg te krijgen. Het was vast goed bedoeld allemaal, maar het beklemmende onvrije gevoel dat mij dat gaf, zit denk ik ook in leven in armoede. Gelukkig werd ik vanzelf ouder en kon ik eruit.Samar schreef: ↑01-06-2025 21:50Ik kan juist slecht geld uitgeven nu omdat ik die andere kant weet. Ik werkte toen wel maar zat voor 70 euro nog in de bijstand. Alleen heeft de bijstand bij de jaaropgave een fout gemaakt en mijn loon en hun bijstand als jaaropgave gegeven. Mijn eigen loon was ook een aparte jaaropgave. Dus had ineens op papier tienduizenden euro inkomen. Ook bij de belastingdienst. Dus meteen kwijtscheldingen weg en huurtoeslag en zorgtoeslag. Kreeg dat zelf niet meer goed, moest een advocaat aan te pas komen. Ja tuurlijk, eentje op onvermogen maar had wel een eigen bijdrage nog van een paar honderd euro. Had toen ook al die schulden nog en dan kom je zo te zitten dat je met kiespijn niet meer naar de tandarts gaat. Aardappelschillen wast en daar chips van probeert te maken. En de dag dat die kerel met gereedschapskist voor de deur stond om in de meterkast de boel af te sluiten. Maandelijks met oude doeken of w.c. papier in je onderbroek lopen zodat je je maandverband kon gebruiken voor als je weg moest. Of wat Lady Voldemort ook schreef, een paar dagen niks te eten hebt.
Ligt nu gelukkig achter me maar ook ik betaal met alle liefde mee aan mensen die een vangnet nodig zijn en zal ze niet veroordelen. Armoede is echt traumatiserend en gun ik niemand.
Ik kan ook niet goed naar dat programma kijken want krijg er echt een rotgevoel van.
maandag 2 juni 2025 om 08:00
Ik mag bij het chemisch afval (ik laat maar even in het midden waarom)Lady*Voldemort schreef: ↑01-06-2025 21:07Ik hou mijn toekomstige nabestaanden altijd voor dat ze me rustig in de container mogen flikkeren. Het betreft een restafvalcontainer dus dat kan best.

Wist je dat de oceaan zout is van alle tranen van onbegrepen haaien die alleen maar een knuffel willen?
maandag 2 juni 2025 om 08:17
?
maandag 2 juni 2025 om 08:29
Geheel eens.feow schreef: ↑01-06-2025 17:23Ik verrek het om zelfrespect te koppelen aan een uitkering.
Ik ben opgevoed met het gegeven dat er een vangnet is voor een ieder die dat om wat voor reden dan ook nodig heeft, niet een vangnet voor degene die zich schaamt voor het handophouden. Dat je er überhaupt zo over kunt denken heb ik pas op fora geleerd. En het zijn echt nooit mensen waar ik waardering en respect voor kan opbrengen die dit soort gedachtengoed uitdragen.
Ik betaal graag voor het vangnet van anderen. En ik ervaar het als rijkdom om dat te kunnen doen. En als geestelijke armoede om anderen dat te willen ontzeggen of om anderen die er gebruik van maken neer te willen drukken.
maandag 2 juni 2025 om 08:33
En verder veel respect voor de forummers hier die in armoede zijn opgegroeid of zelf langdurig in armoede (hebben) moeten leven. Ik vind jullie verhalen heel verhelderend. Jammer dat sommigen hier te veel vooroordelen hebben om ze op zich in te laten werken. En nog akeliger dat je dat soort mensen in het wild waarschijnlijk nog veel vaker tegenkomt.
maandag 2 juni 2025 om 09:03
ik heb een uitkering doordat ik een ongeluk heb gekregen en volledig arbeidsongeschikt ben geraakt. Ik ga nooit meer werken. Iets wat ik nooit had gedacht, en altijd riep ' moet er niet aan denken, nooit te werken!'. Tot je leven van de ene op de andere seconde compleet veranderd en je niets hebt te willen. Ik ben er 500 euro netto op achteruit gegaan per maand, en heb niet de keuze in ' meer uren werken' of ' desnoods zwart werken'. Dat veel mensen op je neerkijken als je een uitkering hebt is heel naar. Je ziet niets aan mij, ik zie er van buiten gezond uit. Dus ws in vele ogen ook iemand die ' teert op andermans belastinggeld'. Ik geneer mij er zelfs soms voor, en aan onbekenden vertel ik niet vaak dat ik niet meer werk maar benoem mijn laatste beroep. Alleen al vanwege hoe mensen naar je kijken zou ik zo graag weer willen werken, dan hoor je er weer bij.
Ik zeg maar zo, ik zeg maar..
maandag 2 juni 2025 om 09:24
Ik ben inmiddels zo ver dat ik bij negatieve reacties zeg: 'ja, ik ben een verwend popje. Werken is zo vermoeiend.'VGM1980 schreef: ↑02-06-2025 09:03ik heb een uitkering doordat ik een ongeluk heb gekregen en volledig arbeidsongeschikt ben geraakt. Ik ga nooit meer werken. Iets wat ik nooit had gedacht, en altijd riep ' moet er niet aan denken, nooit te werken!'. Tot je leven van de ene op de andere seconde compleet veranderd en je niets hebt te willen. Ik ben er 500 euro netto op achteruit gegaan per maand, en heb niet de keuze in ' meer uren werken' of ' desnoods zwart werken'. Dat veel mensen op je neerkijken als je een uitkering hebt is heel naar. Je ziet niets aan mij, ik zie er van buiten gezond uit. Dus ws in vele ogen ook iemand die ' teert op andermans belastinggeld'. Ik geneer mij er zelfs soms voor, en aan onbekenden vertel ik niet vaak dat ik niet meer werk maar benoem mijn laatste beroep. Alleen al vanwege hoe mensen naar je kijken zou ik zo graag weer willen werken, dan hoor je er weer bij.
Deels gekscherend, maar deels ook omdat ik me zelfs kan voorstellen dat het voor een buitenstaander zo lijkt.
Zo'n opmerking helpt soms echt.
Hannah Arendt
Hannah Arendt
maandag 2 juni 2025 om 09:50
Jij hebt denk ik meer lef dan mij

mij heel klein als mensen bepaalde opmerkingen maken of iemand kennen waarvan de groenteboer die zijn nicht haar buurvrouw dr moeder precies hetzelfde had als mij en gewoon weer kan werken.
Ik zeg maar zo, ik zeg maar..
maandag 2 juni 2025 om 10:26
Ik ga mezelf niet downgraden voor de domheid van een ander.
Ik vind het zelf al erg genoeg dat ik niet meer kan werken en gelukkig hebben weinig mensen nog doorgevraagd, want ja, toch zit er wel een gevoel van schaamte.
Net als dat ik het echt heel moeilijk vind om de maand nu rond te krijgen, ondanks dat de hoogte van mijn uitkering nog steeds niet slecht is.
Don’t let anyone ruin your day. It’s your day.
Ruin it yourself.
Ruin it yourself.
maandag 2 juni 2025 om 12:29
En ik ben al 30 jaar afgekeurd, dus ik heb alle tijd gehad om mij daarin wat minder kwetsbaar en beschaamd te voelen.VGM1980 schreef: ↑02-06-2025 09:50Jij hebt denk ik meer lef dan mijIk voel mij best kwetsbaar bij zulke opmerkingen. Ik ben niet beledigd of iets, maar ik voel
mij heel klein als mensen bepaalde opmerkingen maken of iemand kennen waarvan de groenteboer die zijn nicht haar buurvrouw dr moeder precies hetzelfde had als mij en gewoon weer kan werken.
Hannah Arendt
Hannah Arendt
maandag 2 juni 2025 om 12:30
Dat is natuurlijk ook gewoon moeilijk, omdat je vaste lasten en je uitgavenpatroon niet ineens lager worden.Moiren schreef: ↑02-06-2025 10:26Ik ga mezelf niet downgraden voor de domheid van een ander.
Ik vind het zelf al erg genoeg dat ik niet meer kan werken en gelukkig hebben weinig mensen nog doorgevraagd, want ja, toch zit er wel een gevoel van schaamte.
Net als dat ik het echt heel moeilijk vind om de maand nu rond te krijgen, ondanks dat de hoogte van mijn uitkering nog steeds niet slecht is.
Hannah Arendt
Hannah Arendt
maandag 2 juni 2025 om 13:41
Ja, das wel een dingetje, want Viva is de norm.

Hannah Arendt
Hannah Arendt

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in