Wat ga jij nu stemmen?
dinsdag 3 juni 2025 om 09:41
Het is weer zover dames, het kabinet is alweer (bijna) gevallen. Waarschijnlijk moeten wij dan weer naar de stembus. Ik had vorige keer op de PvdD gestemd, maar sinds dat nauwelijks effect had op de uitkomst ga ik dit keer strategischer op een veel grotere linkse partij stemmen. Gaat iemand het ook over een andere boeg gooien? Of blijf je bij je vorige keuze?
fanta1996 wijzigde dit bericht op 03-06-2025 09:52
1.12% gewijzigd
woensdag 4 juni 2025 om 16:34
Dit percentage klopt natuurlijk. Echter is hierbij wel een belangrijke kanttekening. De huizenmarkt lijkt een beetje op een treintje. Als een woning vrijkomt schuift iedereen een wagonnetje op, even simplistisch: starterswoning -> eengezinswoning -> bejaardenwoning. Als de bejaarde overlijdt komen er drie woningen vrij: eerst de bejaardenwoning, dan de eengezinswoningen en dan de starterswoning. In de theorie zijn er dus drie vrijkomende woningen, maar slechts één woning komt vrij voor een nieuwe instromer. Dit is een eenvoudig voorbeeld maar hier zijn heel veel variaties op.Marianneke schreef: ↑04-06-2025 15:35Maar als je je verdiept in de feiten leer je dat het anders zit dan je onderbuik zegt.
Slechts 5-10% van de jaarlijks vrijkomende huurwoningen van de woningbouwverenigingen worden toegewezen aan statushouders
Het feit dat 10% van de jaarlijks vrijkomende huurwoningen naar statushouders gaat geeft een beetje een vertekend beeld. Dit zou zomaar 20-30% van de nieuwe instroom kunnen zijn. Het creatief gebruiken van statistieken is overigens een politiek speeltje dat door alle partijen wordt gebruikt. Ik weet dat aan de woonbond is gevraagd om - vanwege dit punt - een indicatie te geven hoeveel percentage van de nieuwe instroom bestaat uit statushouders. Helaas doen ze daar geen uitspraak over.
woensdag 4 juni 2025 om 16:35
Zo hè. Ik wou dat ik dit had kunnen schrijven. Ik sta hier helemaal achter, mooi geschrevenLucy schreef: ↑04-06-2025 16:09Weet je wat zo bijzonder is?
Statushouders zijn gewoon mensen. Mensen die ook nog eens een asielstatus hebben gekregen omdat hun leven bedreigt wordt in hun thuisland. Een asielstatus krijgen in Nederland is best wel moeilijk: ze worden niet weggegeven bij een pakje boter.
Deze mensen verlaten huis en haard niet omdat ze het ergens beter willen krijgen economisch gezien, maar omdat de bommen om hun oren vallen of omdat ze op hetzelfde geslacht vallen en daar de doodstraf op staat.
Ook statushouders krijgen niet de dag nadat ze een status hebben een huis. Toevallig weet ik wat de achterstanden zijn bij gemeenten in het kunnen plaatsen van de hen toegewezen statushouders: er zijn simpelweg geen huizen. Niet voor statushouders, niet voor mensen die vanuit een inrichting weer zelfstandig mogen gaan wonen, niet voor vrouwen die uit de vrouwenopvang komen: er zijn geen woningen.
En sommige groepen krijgen voorrang. Vrouwen uit de vrouwenopvang krijgen voorrang. Mensen die uit de gevangenis komen krijgen voorrang. Statushouders krijgen voorrang. Dat komt niet omdat ze een voorrangsbehandeling krijgen, maar omdat er plek gemaakt moet worden in de weinige azc's die we hebben. Die hebben we namelijk wegbezuinigd.
Daarbij is de instroom op de woningmarkt 5-10%. Dat is niet significante.
Maar het gaat om mensen. Net als jij. Net als ik. Met dromen die in duigen zijn gevallen, met trauma's, met een overlevingsdrang, met hopen en wensen. Mensen die hun kinderen een betere toekomst willen geven dan eentje in oorlog.
Waarom is jouw plek hier zoveel meer waard? Alleen maar omdat je wieg hier gestaan heeft?
Ik snap ergens echt geen donder van.
Zet dan een rem op arbeidsmigratie. Maar dat kan niet, want we hebben te weinig mensen om hier het werk te doen.
Kun jij trouwens met volledige, 100% zekerheid zeggen dat jouw voorouders allemaal uit Nederland kwamen? Of ben jij ook een gevalletje "cumulatief"?
Alles gaat voorbij
woensdag 4 juni 2025 om 16:36
Grappig. Als er ergens niet "de originele bevolking" woont is het wel Australië. Het uitschot van Engeland werd daarheen gedeporteerd.Britt32 schreef: ↑04-06-2025 16:32Statushouders zijn gewoon mensen en tegelijkertijd wil ik veel minder migratie. En velen met mij. Zo zit een groot deel van de Europese bevolking erin. Hebben we al niet genoeg opgevangen? Wanneer is het genoeg? En wat is het met die statushouders die in het thuisland op vakantie gaan?
Zo ver ik mijn stamboom na kan gaan komen ze allemaal uit Nederland. Het voelt egoïstisch, maar ik maak me oprecht zorgen over de toekomst van mijn kinderen als die migratie maar door en door gaat. Hoelang is Nederland nog Nederland?
Een land als Australië is op een gegeven moment veel strenger geworden en dat zou mij heel veel rust geven.
Maar dat terzijde.
Vertel: hoe ga je alle vacatures opvullen als we de grenzen potdicht gooien en iedereen lekker dood laten schieten en bombarderen in hun geboorteland?
Want mee eens hoor, zo'n oorlog is enorm ontwrichtend voor ons kikkerland... maar de grootste instroom op dit moment zijn niet de statushouders, maar de arbeidsmigranten/expats/buitenlandse studenten.
You'll never feel ready cause ready is not a feeling, it is a decision.
woensdag 4 juni 2025 om 16:37
In Amsterdam werden vorig jaar van de 7651 sociale huurwoningen die vrijkwamen 35 toegewezen aan mensen zonder voorrangsregel.
Dat levert bij mensen die in Amsterdam geboren zijn en op hun 35ste noodgedwongen nog thuis wonen scheve gezichten op.
Zo onlogisch is dat toch niet?
Maar je hebt gelijk: mensen zijn mobiel en willen verhuizen. Dat is hun goed recht.
woensdag 4 juni 2025 om 16:37
dus waar het op neerkomt, is gewoon afgunst, waarom zij wel en ik niet. En natuurlijk ken jij legio mensen waar jouw oordeel op gebaseerd is.Plasticss schreef: ↑04-06-2025 16:31Ik zeg ook onterechte toeslagen, want die zijn er dus ook zat hier in NL en dat zijn niet alleen de buitenlanders maar genoeg Nederlanders die daar gebruik van maken. Ik werk niet fulltime maar krijg géén toeslagen en als ik dan zie dat mensen die géén ruk uitvoeren en wel overal hun handje voor open houden. Ja dat vind ik wrang ja....
En wat betreft niet om kunnen gaan met geld, ik scheer natuurlijk niet iedereen over één kam. Er zullen er inderdaad bij zijn die niet geleerd hebben om daar mee om te gaan. Toch zijn er ook die meer uitgeven dan ze kunnen een dingen die niet nodig zijn.
En wat is het verschil tussen niet geleerd hebben met geld om te gaan en dingen kopen die niet nodig zijn?
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
woensdag 4 juni 2025 om 16:40
Er zijn dus veel te weinig sociale huurwoningen. Maar dat is niet de schuld van links. Integendeel zou ik haast willen zeggen.Paradise schreef: ↑04-06-2025 16:37In Amsterdam werden vorig jaar van de 7651 sociale huurwoningen die vrijkwamen 35 toegewezen aan mensen zonder voorrangsregel.
Dat levert bij mensen die in Amsterdam geboren zijn en op hun 35ste noodgedwongen nog thuis wonen scheve gezichten op.
Maar je hebt gelijk: mensen zijn mobiel en willen verhuizen. Dat is hun goed recht.
woensdag 4 juni 2025 om 16:40
de grootste groep migranten zijn arbeidsmigranten. Niet de asielzoekers.Britt32 schreef: ↑04-06-2025 16:32Statushouders zijn gewoon mensen en tegelijkertijd wil ik veel minder migratie. En velen met mij. Zo zit een groot deel van de Europese bevolking erin. Hebben we al niet genoeg opgevangen? Wanneer is het genoeg? En wat is het met die statushouders die in het thuisland op vakantie gaan?
Zo ver ik mijn stamboom na kan gaan komen ze allemaal uit Nederland. Het voelt egoïstisch, maar ik maak me oprecht zorgen over de toekomst van mijn kinderen als die migratie maar door en door gaat. Hoelang is Nederland nog Nederland?
Een land als Australië is op een gegeven moment veel strenger geworden en dat zou mij heel veel rust geven.
En de gevolgen van de arbeidsmigranten eruit zetten:
- geen wegenbouw
- geen huizenbouw/renovatie/onderhoud
- geen groente en ftuit meer
- geen vlees meer, want er is niemand om de dieren te slachten.
En wat daarnaast nog een heel groot probleem is, om mensen uit te kunnen zetten, moet het land van herkomst ze wel toelaten.
woensdag 4 juni 2025 om 16:43
en de andere 7616 woningen gingen allemaal naar statushouders?Paradise schreef: ↑04-06-2025 16:37In Amsterdam werden vorig jaar van de 7651 sociale huurwoningen die vrijkwamen 35 toegewezen aan mensen zonder voorrangsregel.
woensdag 4 juni 2025 om 16:44
Steven1980 schreef: ↑04-06-2025 16:34Dit percentage klopt natuurlijk. Echter is hierbij wel een belangrijke kanttekening. De huizenmarkt lijkt een beetje op een treintje. Als een woning vrijkomt schuift iedereen een wagonnetje op, even simplistisch: starterswoning -> eengezinswoning -> bejaardenwoning. Als de bejaarde overlijdt komen er drie woningen vrij: eerst de bejaardenwoning, dan de eengezinswoningen en dan de starterswoning. In de theorie zijn er dus drie vrijkomende woningen, maar slechts één woning komt vrij voor een nieuwe instromer. Dit is een eenvoudig voorbeeld maar hier zijn heel veel variaties op.
Het feit dat 10% van de jaarlijks vrijkomende huurwoningen naar statushouders gaat geeft een beetje een vertekend beeld. Dit zou zomaar 20-30% van de nieuwe instroom kunnen zijn. Het creatief gebruiken van statistieken is overigens een politiek speeltje dat door alle partijen wordt gebruikt. Ik weet dat aan de woonbond is gevraagd om - vanwege dit punt - een indicatie te geven hoeveel percentage van de nieuwe instroom bestaat uit statushouders. Helaas doen ze daar geen uitspraak over.
Weet je welke doelgroep wél significant een verschil maakt op de woningmarkt, in tegenstelling tot statushouders?
De gescheiden stellen. Waarbij zowel man als vrouw een eengezinswoning krijgt, terwijl bij een groot deel een van de twee de kinderen maar eens in de twee weken een weekend heeft. En deze mensen krijgen een nieuwe relatie. Maar ze gaan significant veel minder vaak weer samenwonen in hun nieuwe relatie, want willen hun hervonden vrijheid niet meer kwijt (of zijn bang dat als het niet goed gaat, ze geen huis meer kunnen vinden).
Als deze mensen vaker zouden gaan samenwonen, en de gescheiden ouder die de kinderen om het weekend de kinderen ziet een stuk kleiner gaat wonen, zou dat enorm schelen in het aantal woningen.
Maar ja, dat willen we niet. Want dan gaat het om onze eigen vrijheid. En niet om de vrijheid van een ander die gevlucht is.
woensdag 4 juni 2025 om 16:45
woensdag 4 juni 2025 om 16:46
Nee joh, die gingen voor een heel groot deel naar mensen met andere voorrangsregelingen. Maar het is altijd lekker om de statushouders overal de schuld van te geven. Net of je die status bij een pakje boter krijgt of zo.
woensdag 4 juni 2025 om 16:47
En die voorrangsregel is dus niet alleen statushouders.Paradise schreef: ↑04-06-2025 16:37In Amsterdam werden vorig jaar van de 7651 sociale huurwoningen die vrijkwamen 35 toegewezen aan mensen zonder voorrangsregel.
Maar ook
- vrouwen uit de vrouwenopvang
- zwervers die hun leven op orde maken
- mensen die langdurig opgenomen zijn geweest in de ggz
- doorstromers uit begeleid wonen projecten
- mensen die om andere redenen voorrang krijgen toegewezen door de woningbouw
Dus vertel? Hoeveel van de voorrang was daadwerkelijk statushouder?
woensdag 4 juni 2025 om 16:48
Wat betreft Amsterdam weet ik niet precies wie de schuld heeft. Amsterdam heeft al lang coalities met wonderlijke samenstellingen, waar vaak ook de PvdA of GroenLinks inzat. Met vaak de VVD en D66.Lady*Voldemort schreef: ↑04-06-2025 16:40Er zijn dus veel te weinig sociale huurwoningen. Maar dat is niet de schuld van links. Integendeel zou ik haast willen zeggen.
Het gemeentebestuur heeft ook bewegingsruimte. Volgens sommige te weinig sociale huurwoningen, volgens anderen te weinig duurdere woningen of koopwoningen (geen doorstroom).
Ook is Amsterdam mateloos populair (of was). In 2022 zocht van alle woningzoekenden in Nederland de helft een woning in de regio Amsterdam. Daar valt bijna niet tegenop te bouwen.
Citymarketing waar de gemeente vaak op aan heeft gestuurd werkt daar niet bij. Ook linkse bestuurders deden daar aan mee.
Ik vind die schuldvraag ingewikkeld.
woensdag 4 juni 2025 om 16:50
Meer dan die 35 in ieder geval.Lucy schreef: ↑04-06-2025 16:47En die voorrangsregel is dus niet alleen statushouders.
Maar ook
Maar nogmaals: ik ben het met je eens en ik ben voor opvang en voor het idee dat statushouders voorrang krijgen.
Maar ik begrijp de scheve gezichten ook wel. Dat ik iets begrijp, maakt niet dat ik het er ook mee eens ben.
woensdag 4 juni 2025 om 16:51
Maar goed, al die mensen die zo'n grote bek hebben over statushouders die Hun Woningen Bezet Houden zouden zelf ook kunnen emigreren natuurlijk. Bij voorkeur naar een heel akelig land, en daar dan de bijbehorende nationaliteit aanvragen. En dan weer terugvluchten, dan hebben ze in no time een kast van een huis en een riante uitkering. Je snapt toch niet waarom al die mensen dat nog niet geprobeerd hebben.
woensdag 4 juni 2025 om 16:51
Dit klopt helemaal. Een groep waar ik ook toebehoor. Dat je door veel scheidingen ineens ook veel meer woningen nodig hebt is een waarheid als een koe.
Mijn reactie was meer op het creatief gebruiken van statistiek.
steven1980 wijzigde dit bericht op 04-06-2025 16:55
6.37% gewijzigd
woensdag 4 juni 2025 om 16:52
En even googelen... leert mij dat Amsterdam vorig jaar geen voorrang heeft verleend bij de toewijzing van woningen aan statushouders, omdat deze verplichting is vervallen.
Dus kennelijk vallen statushouders bij de gemeente Amsterdam niet onder de voorrangregels.
Dus kennelijk vallen statushouders bij de gemeente Amsterdam niet onder de voorrangregels.
woensdag 4 juni 2025 om 16:53
Het ligt ook niet aan Amsterdam. Het ligt aan de VVD, die de sociale woningbouw privatiseerde en zelfs zo vrij was om het ministerie van Volkhuisvesting maar af te schaffen want dat vonden ze allemaal niet zo interessant. Op dat laatste zijn ze trouwens wel teruggekomen maar toen was het kwaad al geschied.Paradise schreef: ↑04-06-2025 16:48Wat betreft Amsterdam weet ik niet precies wie de schuld heeft. Amsterdam heeft al lang coalities met wonderlijke samenstellingen, waar vaak ook de PvdA of GroenLinks inzat. Met vaak de VVD en D66.
Het gemeentebestuur heeft ook bewegingsruimte. Volgens sommige te weinig sociale huurwoningen, volgens anderen te weinig duurdere woningen of koopwoningen (geen doorstroom).
Ook is Amsterdam mateloos populair (of was). In 2022 zocht van alle woningzoekenden in Nederland de helft een woning in de regio Amsterdam. Daar valt bijna niet tegenop te bouwen.
Citymarketing waar de gemeente vaak op aan heeft gestuurd werkt daar niet bij. Ook linkse bestuurders deden daar aan mee.
Ik vind die schuldvraag ingewikkeld.
woensdag 4 juni 2025 om 16:55
Daar heb je gelijk in.Lady*Voldemort schreef: ↑04-06-2025 16:53Het ligt ook niet aan Amsterdam. Het ligt aan de VVD, die de sociale woningbouw privatiseerde en zelfs zo vrij was om het ministerie van Volkhuisvesting maar af te schaffen want dat vonden ze allemaal niet zo interessant. Op dat laatste zijn ze trouwens wel teruggekomen maar toen was het kwaad al geschied.
woensdag 4 juni 2025 om 16:57
Da's gewoon te googelen. 1.800 woningen, dat is 8% van het totaal.
woensdag 4 juni 2025 om 16:59
Dat lijkt me sterk. Dat deze verplichting is vervallen maakt niet dat Amsterdam het niet meer deed.
Denk ook aan de leraren, politiemensen, brandweerlieden die in Amsterdam komen werken. Daarnaast nog ex-gedetineerden en de begeleid wonen projecten zelf zijn vaak ook in huurwoningen.Lucy schreef: ↑04-06-2025 16:47En die voorrangsregel is dus niet alleen statushouders.
Maar ook
Where is my mind?
Je kunt zo ook uitzetten naar een derde land (die je dan een zak geld geeft).rosanna08 schreef: ↑04-06-2025 16:40de grootste groep migranten zijn arbeidsmigranten. Niet de asielzoekers.
En de gevolgen van de arbeidsmigranten eruit zetten:
- geen wegenbouw
- geen huizenbouw/renovatie/onderhoud
- geen groente en ftuit meer
- geen vlees meer, want er is niemand om de dieren te slachten.
En wat daarnaast nog een heel groot probleem is, om mensen uit te kunnen zetten, moet het land van herkomst ze wel toelaten.
We hebben decennia lang de gewone arbeidsberoepen verwaarloost. Al die louche arbeidsbureaus met hun smerige uitbuiting verpesten de arbeidsmarkt.
Die beroepen moeten weer de status en betaling krijgen die het verdiend. "U bent metselaar en U bent goud waard". Niet meer neerkijken op dat werk. En iets minder vlees daar gaat ook niemand dood aan.
Ik vind het niet erg dat bijvoorbeeld vlees dan duurder wordt. Ook woningen zullen duurder worden, maar we willen een eerlijkere arbeidsmarkt met eerlijke banen. Stop de uitbuiting
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in