Wat ga jij nu stemmen?
dinsdag 3 juni 2025 om 09:41
Het is weer zover dames, het kabinet is alweer (bijna) gevallen. Waarschijnlijk moeten wij dan weer naar de stembus. Ik had vorige keer op de PvdD gestemd, maar sinds dat nauwelijks effect had op de uitkomst ga ik dit keer strategischer op een veel grotere linkse partij stemmen. Gaat iemand het ook over een andere boeg gooien? Of blijf je bij je vorige keuze?
fanta1996 wijzigde dit bericht op 03-06-2025 09:52
1.12% gewijzigd
woensdag 4 juni 2025 om 18:07
Britt32 schreef: ↑04-06-2025 17:50
Wat ga je dan zeggen als een armlastig persoon je huis binnendringt en daar niet meer weg wil?
Zeg je nu dat Nederland jouw huis is
?
Ik weet gewoon niet eens hoe ik hierop moet reageren...
Wat ga je dan zeggen als een armlastig persoon je huis binnendringt en daar niet meer weg wil?
Zeg je nu dat Nederland jouw huis is

Ik weet gewoon niet eens hoe ik hierop moet reageren...
Ik heb niet gefaald. Ik heb gewoon 10.000 manieren ontdekt die niet werken - T. Edison
woensdag 4 juni 2025 om 18:12
Om de analogie even door te trekken:
Als iemand op mijn deur klopt omdat hij of zij buiten het gevaar loopt om vermoord te worden, terwijl de persoon die op mijn deur klopt onschuldig is:
dan laat ik die persoon binnen en bied ik die persoon bescherming.
Waarbij de realistische analogie is dat er buiten geen agenten zijn, zorgverleners of andere voorzieningen zijn om die persoon op te vangen.
Als iemand op mijn deur klopt omdat hij of zij buiten het gevaar loopt om vermoord te worden, terwijl de persoon die op mijn deur klopt onschuldig is:
dan laat ik die persoon binnen en bied ik die persoon bescherming.
Waarbij de realistische analogie is dat er buiten geen agenten zijn, zorgverleners of andere voorzieningen zijn om die persoon op te vangen.
woensdag 4 juni 2025 om 18:13
Nee is ook niet nodig. Een goede tip wel!
woensdag 4 juni 2025 om 18:16
Dat begrijp ik, maar er zijn ook mensen die zullen zeggen: een linkse beleidsvoering is voor mijn portemonnee juist beter (los van een betere zorg, onderwijssysteem, andere voorzieningen)oudebaas schreef: ↑04-06-2025 17:25Goede openbare voorzieningen kosten geld. De linkse partijen doen daar niet geheimzinnig over en zeggen ook dat daarvoor ook lastenverzwaring nodig is. Dat schrikt veel mensen af. Een deel zal stemmen op populisten, die wél openbare voorzieningen beloven, maar niet zeggen wie het zal betalen en een deel zal stemmen op partijen die openbare voorzieningen wil verschralen, niet beseffend dat kosten voor zorg, onderwijs en veiligheid door particuliere aanbieders vaak meer kost dan wat ze aan belasting hiervoor zouden betalen.
Of gaat er áltijd wel ergens iemand op voor- of achteruit.
Wij met 2 middeninkomens (zonder toeslagen behalve vroeger de KOT) zitten voor mijn gevoel altijd goed en kunnen er niet heel veel op voor- of achteruit gaan.
Aanvulling:
M.a.w. vooral mensen die er heel ver boven of onder zitten merken dus waarschijnlijk ten positieve of ten negatieve de verschillen.
woensdag 4 juni 2025 om 18:34
Het zou wel helpen als je al die cijfers in het volledige plaatje zet; de wachtlijst van mensen die graag in een sociale huurwoningen in A'dam wil wonen, is groter dan alle bestaande sociale huurwoningen in A'dan bij elkaar. Er zijn gewoon veel en veel te weinig sociale huurwoningen beschikbaar en door de idiotie van de verhuurdersheffing, is een deel van die sociale huur ook nog eens noodgedwongen verkocht. De kern van het probleem zit niet in voorrangsregels maar in hoe we in NL met bestaande bebouwing en beschikbare grond voor nieuwe bebouwing omgaan.Paradise schreef: ↑04-06-2025 16:37In Amsterdam werden vorig jaar van de 7651 sociale huurwoningen die vrijkwamen 35 toegewezen aan mensen zonder voorrangsregel.
Dat levert bij mensen die in Amsterdam geboren zijn en op hun 35ste noodgedwongen nog thuis wonen scheve gezichten op.
Zo onlogisch is dat toch niet?
Maar je hebt gelijk: mensen zijn mobiel en willen verhuizen. Dat is hun goed recht.
woensdag 4 juni 2025 om 18:48
Ik zou niet weten wat dat volledige plaatje precies verandert aan het feit dat sociale spanningen toenemen als de overheid haar werk niet doet.framboise-t schreef: ↑04-06-2025 18:34Het zou wel helpen als je al die cijfers in het volledige plaatje zet; de wachtlijst van mensen die graag in een sociale huurwoningen in A'dam wil wonen, is groter dan alle bestaande sociale huurwoningen in A'dan bij elkaar. Er zijn gewoon veel en veel te weinig sociale huurwoningen beschikbaar en door de idiotie van de verhuurdersheffing, is een deel van die sociale huur ook nog eens noodgedwongen verkocht. De kern van het probleem zit niet in voorrangsregels maar in hoe we in NL met bestaande bebouwing en beschikbare grond voor nieuwe bebouwing omgaan.
Ik had dat ook liever anders gezien. En ik had ook liever gezien dat iedereen rationeel tegen de wooncrisis aankijkt en de juiste mensen verantwoordelijk stelt. Maar zo werkt het (helaas) niet.
woensdag 4 juni 2025 om 18:49
Hier geeft men de schuld aan links en het geld om woningen te bouwen moet vooral van de (scheef)huurders komen met jaarlijkse huurverhogingen van 4% tot 5%.
Ondertussen worden huizenbezitters beschermd door o.a. de VVD en gaat de afbouw van de hypotheekrenteaftrek met een sneltreinvaart (dit is sarcasme). Maar liefst 0,5% per jaar minder hypotheekrenteaftrek. Dit lijkt mij de voornaamste reden waarom VVD zo groot was, is en voorlopig blijft, veel mensen stemmen met hun portemonnee. Niet sociaal maar tot zekere hoogte begrijpelijk, helaas.
Daarnaast hebben expats (veel Amerikanen en Canadezen hier) enorme belastingvoordelen om de duurdere huizen te kopen en het drijft de prijs nog meer op. In sommige straten met duurdere koopwoningen waar voorheen Nederlandse gezinnen woonden hoor ik alleen nog maar Amerikaans. Ik kan me voorstellen dat dit toeneemt omdat wij (Europa) graag de wetenschappers hiernaartoe willen halen die door Trump worden weggejaagd. Er is dus ook een economische (kennis)belang maar een paar procent minder belastingvoordeel kan heus.
Er is vooral veel scheefgroei, de rijken worden rijker en de lagere middenklasse en lagere inkomens zijn de pineut met dank aan, vul zelf maar in.
De stickers zijn op.
woensdag 4 juni 2025 om 19:01
Maar op sommige plekken kan er ook niet extra gebouwd worden omdat stroomvoorziening dat niet aankan.Of zijn inmiddels gebouwd maar staan op een wachtlijst voor een aansluiting. Een extra wijk erbij betekent niet alleen huizen die allemaal een aansluiting nodig hebben maar ook een extra supermarkt, school etc. En die toeslagen, tijdje geleden was er een heel topic over. Vrijwel iedereen krijgt te maken met toeslagen in NL. Denk dat de meeste toeslagen KOT is. Ik vind wel dat ze dat ze KDV anders moeten inrichten in NL. Misschien in handen van de staat
woensdag 4 juni 2025 om 19:03
Je zegt het algemeen, maar ik wil er vanuit mijn kant wel op reageren.
Tekort gedaan vind ik een groot woord, ik voel me niet tekort gedaan wanneer er een links kabinet zou komen. Ja ik zou er dan (als alle plannen dus doorgaan wat ik ook betwijfel) financieel op achteruitgaan. En het is niet zo dat ik een rijke stinkerd ben, maar ik ben wel bevoorrecht met een koopwoning, maar ik ben ook een ondernemer. En ik vind het belangrijk dat de belangen van ondernemers goed vertegenwoordigd worden, want dit is ook een hele grote groep kiezers, die er bij links beleid op achteruit zullen gaan.
Ik denk niet dat ik daarmee alleen ga voor eigenbelang, ook al is het natuurlijk ook in mijn belang. En ik denk dat het programma van het CDA echt niet zo ongunstig is voor Nederland, de VVD ben ik ook in teleurgesteld dat geef ik grif toe. Maar het CDA heeft een goed en eerlijk programma, zover ik kan zien, op heel veel fronten. En dat zijn ook wel zaken die ik belangrijk vindt, anders zou mijn stem bijvoorbeeld naar JA21 gaan bijvoorbeeld.
Sur mes cahiers d’écolier
Sur mon pupitre et les arbres
Sur le sable sur la neige
J’écris ton nom
Liberté
Paul Eluard
J’écris ton nom
Liberté
Paul Eluard
woensdag 4 juni 2025 om 19:06
Merel90 schreef: ↑04-06-2025 19:01Maar op sommige plekken kan er ook niet extra gebouwd worden omdat stroomvoorziening dat niet aankan.Of zijn inmiddels gebouwd maar staan op een wachtlijst voor een aansluiting. Een extra wijk erbij betekent niet alleen huizen die allemaal een aansluiting nodig hebben maar ook een extra supermarkt, school etc. En die toeslagen, tijdje geleden was er een heel topic over. Vrijwel iedereen krijgt te maken met toeslagen in NL. Denk dat de meeste toeslagen KOT is. Ik vind wel dat ze dat ze KDV anders moeten inrichten in NL. Misschien in handen van de staat
Nou ja, dit is natuurlijk ook een ding, de elektriciteitaansluiting, maar ook de voorzieningen die nodig zijn. Onderwijs, zorg (huisartsen is echt een drama).
En ik denk dat het hele toeslagenstelsel op de schop moet, eenvoudiger en minder bureaucratie. Niet zo omslachtig, maar gewoon duidelijk, kort en bondig. Daarmee zeg ik niet dat minder mensen toeslagen zouden moeten ontvangen, maar het zou allemaal toegankelijker en eenvoudiger opgezet moeten worden. Dan heb je meer mensen over die zich weer bezig kunnen houden met andere zaken.
J’écris ton nom
Liberté
Paul Eluard
J’écris ton nom
Liberté
Paul Eluard
woensdag 4 juni 2025 om 19:13
De zorg zou ook heel makkelijk via de belasting kunnen (wat nu ook gedeeltelijk al is) maar dat zal nooit gebeuren zolang we een (deels) vrij rechtse regering hebben.MrsM schreef: ↑04-06-2025 19:06Nou ja, dit is natuurlijk ook een ding, de elektriciteitaansluiting, maar ook de voorzieningen die nodig zijn. Onderwijs, zorg (huisartsen is echt een drama).
En ik denk dat het hele toeslagenstelsel op de schop moet, eenvoudiger en minder bureaucratie. Niet zo omslachtig, maar gewoon duidelijk, kort en bondig. Daarmee zeg ik niet dat minder mensen toeslagen zouden moeten ontvangen, maar het zou allemaal toegankelijker en eenvoudiger opgezet moeten worden. Dan heb je meer mensen over die zich weer bezig kunnen houden met andere zaken.
Nu gaat het zo (of is al) worden dat je aan iemands gebit ziet dat hij weinig geld heeft en dat is echt heel verdrietig.
Maar mensen gaan voorbij
woensdag 4 juni 2025 om 19:25
Ik zou eigenlijk niet zo goed weten hoe je dat moet veranderen die toeslagen dat het kort en bondig is. Als je de KOT bijv afschaft heb je gelijk een hele grote groep wat in de problemen komt. Of stoppen meer mensen met werken bijv.MrsM schreef: ↑04-06-2025 19:06Nou ja, dit is natuurlijk ook een ding, de elektriciteitaansluiting, maar ook de voorzieningen die nodig zijn. Onderwijs, zorg (huisartsen is echt een drama).
woensdag 4 juni 2025 om 19:27
Uch... basisloon... kuchMrsM schreef: ↑04-06-2025 19:06Nou ja, dit is natuurlijk ook een ding, de elektriciteitaansluiting, maar ook de voorzieningen die nodig zijn. Onderwijs, zorg (huisartsen is echt een drama).
'Denk nou niet: "Ik ben te min, mijn leven heeft geen zin."
Want de kerst-klok luidt ook voor zo'n ei als jij.'
(Herman Finkers)
Want de kerst-klok luidt ook voor zo'n ei als jij.'
(Herman Finkers)
woensdag 4 juni 2025 om 19:41
Maar dat lost het toeslagenprobleem toch niet op? Het basisloon zou de bijstand vervangen (waar heel veel haken en ogen aan zitten, maar soit). Maar dat zou toch nog steeds niet genoeg zijn om je huur, zorg, kdv, bijzondere kosten op te vangen?
Ik vind dat armoedebeleid veel te ingewikkeld is. Zowel voor mensen in armoede (want je moet bij tig organisaties tig regelingen aanvragen, het is een dagtaak op zich), maar ook voor de uitvoering. En dan nog het toezicht erop.
Maar hoe doe je dat, terwijl werken nog steeds ook aantrekkelijk blijft?
Ik heb niet gefaald. Ik heb gewoon 10.000 manieren ontdekt die niet werken - T. Edison
woensdag 4 juni 2025 om 19:47
Wel zo duidelijk natuurlijk...

Ja een basisloon is een optie natuurlijk, maar zover ik weet zitten daar ook nogal wat haken en ogen aan.
Stel, een basisloon van 1200 euro per volwassene per jaar. Dan kost dat 187 miljard euro per jaar. Dat kun je deels terug krijgen via belastingen, maar dat gaat wel een hele uitdaging worden denk ik.
Dus ja, ik weet echt niet zo goed wat mijn standpunt hierin is eigenlijk. Ik ben bang dat het mensen juist minder stimuleert meer te gaan werken, terwijl we juist nu zoveel personeelstekorten hebben.
J’écris ton nom
Liberté
Paul Eluard
J’écris ton nom
Liberté
Paul Eluard
woensdag 4 juni 2025 om 19:58
Ik denk eerder dat ze bedoeld dat mensen die in een asielzoekerscentrum wonen ongevraagd jouw erf en woning betreden. iets dat aan de lopende band gebeurt in bijvoorbeeld Ter Apel. Daar is genoeg informatie over te vinden, mensen die niet even meer hun achterdeur open kunnen zetten, mensen die nu maar wapens bij de deur hebbens taan om zichzelf te kunnen verdedigen. Er is hier een groep die alles wil ontkennen en doet alsof het enkel hele zielige mensen betreft die ternauwernood aan de bommenzee zijn ontsnapt. Dat mensen dit willen denken maakt het alleen nog geen waarheid. Er zijn echt enorm veel mensen hier die alles door een roze bril willen bekijken, het zal uit een heel goed hart komen hoor, maar verstandig is het niet.
Ik heb zelf niets tegen asielzoekers, wel heb ik iets tegen mensen die hier komen en zich ernstig misdragen. Er word ook enorm weinig aan gedaan en dat vind ik ook niet kunnen want je kan niet de veiligheid van je eigen mensen (en dit bedoel ik niet racistisch maar als in de mensen van het land dat je regeert) negeren. Asielzoekers zelf maken de regels wat betreft woningen ook niet, dat valt hen ook niet kwalijk te nemen. Maar juist het landsbestuur zou dit slimmer moeten aanpakken door meer te bouwen en door te anticiperen op de vraag van vandaag de dag, bijvoorbeeld gescheiden stellen. Dit doen ze niet en dat is erg kwalijk.
woensdag 4 juni 2025 om 20:17
Ik ben geen fan van Ebru .
Soms zegt ze wel goede dingen zoals de tekst hieronder.
Asiel is sexy, want je kunt makkelijk een vijand aanwijzen: de ‘ander’ die komt ‘roven en parasiteren’. Huurbevriezing daarentegen? Dat is een saai onderwerp, en niemand wil naast de vastgoedbelegger staan. Toch is dát de echte reden voor de kabinetsval, stelt Umar
https://www.overwaardevastgoed.nl/8474/ ... 24JHO6N6s=
hert wijzigde dit bericht op 04-06-2025 20:32
13.70% gewijzigd
woensdag 4 juni 2025 om 21:13
Net vluchtig het programma van het CDA doorgelezen en het ziet er zeker uit als een evenwichtig programma. Ook al ben ik geen ondernemer, ik zie wel het belang in van een sterk mkb op economisch en sociaal vlak dus wat dat betreft hebben ondernemers (niet zozeer de multinationals) mijn steun.
Daarnaast staat het CDA achter kooprecht voor sociale huurders die al de woning huren (mijn belang) en pleiten ze voor meer sociale huurwoningen en betaalbare koopwoningen.
Qua inhoud en vorm heeft het programma een goed verhaal. Ik zie ze graag in een coalitie zonder VVD, PVV of JA21.
De stickers zijn op.
woensdag 4 juni 2025 om 21:28
Joppie schreef: ↑04-06-2025 19:13De zorg zou ook heel makkelijk via de belasting kunnen (wat nu ook gedeeltelijk al is) maar dat zal nooit gebeuren zolang we een (deels) vrij rechtse regering hebben.
Nu gaat het zo (of is al) worden dat je aan iemands gebit ziet dat hij weinig geld heeft en dat is echt heel verdrietig.

woensdag 4 juni 2025 om 21:35
MrsM schreef: ↑04-06-2025 19:03Je zegt het algemeen, maar ik wil er vanuit mijn kant wel op reageren.
Tekort gedaan vind ik een groot woord, ik voel me niet tekort gedaan wanneer er een links kabinet zou komen. Ja ik zou er dan (als alle plannen dus doorgaan wat ik ook betwijfel) financieel op achteruitgaan. En het is niet zo dat ik een rijke stinkerd ben, maar ik ben wel bevoorrecht met een koopwoning, maar ik ben ook een ondernemer. En ik vind het belangrijk dat de belangen van ondernemers goed vertegenwoordigd worden, want dit is ook een hele grote groep kiezers, die er bij links beleid op achteruit zullen gaan.
Ik denk niet dat ik daarmee alleen ga voor eigenbelang, ook al is het natuurlijk ook in mijn belang. En ik denk dat het programma van het CDA echt niet zo ongunstig is voor Nederland, de VVD ben ik ook in teleurgesteld dat geef ik grif toe. Maar het CDA heeft een goed en eerlijk programma, zover ik kan zien, op heel veel fronten. En dat zijn ook wel zaken die ik belangrijk vindt, anders zou mijn stem bijvoorbeeld naar JA21 gaan bijvoorbeeld.
Ipv kijken naar wat een partij doet voor een ondernemer zou je beter kunnen zoeken naar wat een partij wil doen voor het MKB. Dat is heel wat anders. VVD is goed voor grote ondernemingen. Maar bijv D66 heeft juist oog voor het MKB.
Ik heb je overigens een PB gestuurd gisteren
Coffee is never my cup of tea

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in