Wat ga jij nu stemmen?

03-06-2025 09:41 725 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Het is weer zover dames, het kabinet is alweer (bijna) gevallen. Waarschijnlijk moeten wij dan weer naar de stembus. Ik had vorige keer op de PvdD gestemd, maar sinds dat nauwelijks effect had op de uitkomst ga ik dit keer strategischer op een veel grotere linkse partij stemmen. Gaat iemand het ook over een andere boeg gooien? Of blijf je bij je vorige keuze?
fanta1996 wijzigde dit bericht op 03-06-2025 09:52
1.12% gewijzigd
Dala schreef:
04-06-2025 21:28
:O Is dat niet een vooroordeel?
Naja, tandartszorg zit niet in de basisverzekering. Je moet er een aparte verzekering voor afsluiten.

Ik zie best veel klanten die de tandarts niet kunnen betalen. Dus ik weet niet of het een vooroordeel is.
Ik heb niet gefaald. Ik heb gewoon 10.000 manieren ontdekt die niet werken - T. Edison
Hert schreef:
04-06-2025 20:17
Ik ben geen fan van Ebru .
Soms zegt ze wel goede dingen zoals de tekst hieronder.
Asiel is sexy, want je kunt makkelijk een vijand aanwijzen: de ‘ander’ die komt ‘roven en parasiteren’. Huurbevriezing daarentegen? Dat is een saai onderwerp, en niemand wil naast de vastgoedbelegger staan. Toch is dát de echte reden voor de kabinetsval, stelt Umar
https://www.overwaardevastgoed.nl/8474/ ... 24JHO6N6s=
Ja, geen idee wie zij is (leef vast onder een steen) maar ik denk dat zij dit goed ziet. Allemaal te toevallig qua timing. Het kabinet liep vooral op dit punt stuk.
De stickers zijn op.
Marianneke schreef:
04-06-2025 21:35
Ipv kijken naar wat een partij doet voor een ondernemer zou je beter kunnen zoeken naar wat een partij wil doen voor het MKB. Dat is heel wat anders. VVD is goed voor grote ondernemingen. Maar bijv D66 heeft juist oog voor het MKB.

Ik heb je overigens een PB gestuurd gisteren

Ja vandaar ook dat ik nu naar CDA kijk. :)

Oh ik ga even kijken! Niet gezien!
Sur mes cahiers d’écolier
Sur mon pupitre et les arbres
Sur le sable sur la neige
J’écris ton nom
Liberté

Paul Eluard
MrsM schreef:
04-06-2025 19:03
Je zegt het algemeen, maar ik wil er vanuit mijn kant wel op reageren.

Tekort gedaan vind ik een groot woord, ik voel me niet tekort gedaan wanneer er een links kabinet zou komen. Ja ik zou er dan (als alle plannen dus doorgaan wat ik ook betwijfel) financieel op achteruitgaan. En het is niet zo dat ik een rijke stinkerd ben, maar ik ben wel bevoorrecht met een koopwoning, maar ik ben ook een ondernemer. En ik vind het belangrijk dat de belangen van ondernemers goed vertegenwoordigd worden, want dit is ook een hele grote groep kiezers, die er bij links beleid op achteruit zullen gaan.

Ik denk niet dat ik daarmee alleen ga voor eigenbelang, ook al is het natuurlijk ook in mijn belang. En ik denk dat het programma van het CDA echt niet zo ongunstig is voor Nederland, de VVD ben ik ook in teleurgesteld dat geef ik grif toe. Maar het CDA heeft een goed en eerlijk programma, zover ik kan zien, op heel veel fronten. En dat zijn ook wel zaken die ik belangrijk vindt, anders zou mijn stem bijvoorbeeld naar JA21 gaan bijvoorbeeld.
Tekort gedaan heb ik ook niet goed geformuleerd, bedoelde meer dat je het (ook zelf) gaat merken bij een koers naar links of naar rechts. Ik verwacht dat voor mijzelf namelijk niet zo, maar misschien is dat het geluk van de grote middenmoot. Als je een CEO bent of als je tot de laagste inkomens behoort is zo'n wijziging misschien directer voelbaar.
Lucy schreef:
04-06-2025 21:36
Naja, tandartszorg zit niet in de basisverzekering. Je moet er een aparte verzekering voor afsluiten.

Ik zie best veel klanten die de tandarts niet kunnen betalen. Dus ik weet niet of het een vooroordeel is.
Nee dat snap ik. En dat is heel erg. Maar ik bedoelde meer dat je dat ook echt aan iemand kunt zien. Mijn tandarts zegt dat het ook gewoon pech kan zijn of genetisch bepaald dat je gebit er heel slecht aan toe kan zijn. Hier geen moeite met de aanvullende verzekering en zelfs niet met de extra rekeningen daar ook weer bovenop en ik zit behalve de controles nog vaak genoeg in die stoel helaas (dus kun je nagaan hoe ik er aan toe zou zijn als ik het niet kon betalen) maar op basis van mijn gebit zou je denken: die heeft geen cent te makken. En niet alleen op basis van mijn tanden alleen trouwens. Een aangedaan uiterlijk wordt gauw met armoede geassocieerd volgens mij.
MrsM schreef:
04-06-2025 19:03
Je zegt het algemeen, maar ik wil er vanuit mijn kant wel op reageren.

Tekort gedaan vind ik een groot woord, ik voel me niet tekort gedaan wanneer er een links kabinet zou komen. Ja ik zou er dan (als alle plannen dus doorgaan wat ik ook betwijfel) financieel op achteruitgaan. En het is niet zo dat ik een rijke stinkerd ben, maar ik ben wel bevoorrecht met een koopwoning, maar ik ben ook een ondernemer. En ik vind het belangrijk dat de belangen van ondernemers goed vertegenwoordigd worden, want dit is ook een hele grote groep kiezers, die er bij links beleid op achteruit zullen gaan.

Ik denk niet dat ik daarmee alleen ga voor eigenbelang, ook al is het natuurlijk ook in mijn belang. En ik denk dat het programma van het CDA echt niet zo ongunstig is voor Nederland, de VVD ben ik ook in teleurgesteld dat geef ik grif toe. Maar het CDA heeft een goed en eerlijk programma, zover ik kan zien, op heel veel fronten. En dat zijn ook wel zaken die ik belangrijk vindt, anders zou mijn stem bijvoorbeeld naar JA21 gaan bijvoorbeeld.

Ik ben ook ondernemer en kom daar meer dan goed van rond. Maar als ik zie hoe weinig belasting ik maar hoef te betalen door allerlei slimme ondernemersregelingen, vind ik dat moreel niet terecht. Ik stem dus links, al zou het mezelf (flink) geld kosten als er ook een volledig links beleid zou komen. Het zou echter wel een eerlijkere verdeling zijn in mijn optiek.
Dala schreef:
04-06-2025 21:51
Nee dat snap ik. En dat is heel erg. Maar ik bedoelde meer dat je dat ook echt aan iemand kunt zien. Mijn tandarts zegt dat het ook gewoon pech kan zijn of genetisch bepaald dat je gebit er heel slecht aan toe kan zijn. Hier geen moeite met de aanvullende verzekering en zelfs niet met de extra rekeningen daar ook weer bovenop en ik zit behalve de controles nog vaak genoeg in die stoel helaas (dus kun je nagaan hoe ik er aan toe zou zijn als ik het niet kon betalen) maar op basis van mijn gebit zou je denken: die heeft geen cent te makken. En niet alleen op basis van mijn tanden alleen trouwens. Een aangedaan uiterlijk wordt gauw met armoede geassocieerd volgens mij.
Ja, je kunt dat zien.

https://decorrespondent.nl/10429/laat-m ... 94b95cc8a9

https://www.ad.nl/gezond/de-tandarts-mo ... %20draaien.
Tavistock schreef:
04-06-2025 21:58
Ik ben ook ondernemer en kom daar meer dan goed van rond. Maar als ik zie hoe weinig belasting ik maar hoef te betalen door allerlei slimme ondernemersregelingen, vind ik dat moreel niet terecht. Ik stem dus links, al zou het mezelf (flink) geld kosten als er ook een volledig links beleid zou komen. Het zou echter wel een eerlijkere verdeling zijn in mijn optiek.
Dat valt best wel mee toch? Ook omdat je als ondernemer meer risico hebt.

Ik ben een voorstander om de hoogste inkomens zwaarder te belasten. Maar voor veel ondernemers is het allemaal niet noodzakelijkerwijs een vetpot.

Maar ik ken je situatie uiteraard niet.
Paradise schreef:
04-06-2025 22:05
Dat valt best wel mee toch? Ook omdat je als ondernemer meer risico hebt.

Ik ben een voorstander om de hoogste inkomens zwaarder te belasten. Maar voor veel ondernemers is het allemaal niet noodzakelijkerwijs een vetpot.
Ik denk dat de meeste ondernemers het zelfs veel lastiger hebben dan de gemiddelde werknemers in loondienst. Ik zou in elk geval echt niet willen ruilen maar dat is ook een soort principekwestie. Ik vind het trouwens ook best wel meevallen met de belasting die ik moet afdragen.
Lucy schreef:
04-06-2025 21:36

Dat denk ik ook. De tandarts kost veel geld en als je weinig te besteden hebt zal je de tandarts gauw overslaan.
Maar mensen gaan voorbij
Tavistock schreef:
04-06-2025 21:58

Ik vind niet perse dat ik weinig belasting betaal, maar vergelijkbaar met iemand met hetzelfde inkomen aan LB, door de zelfstandigenaftrek en MKB vrijstelling.

Maar daarnaast heb ik ook een pensioenregeling en een particuliere AOV (vooral die laatste is behoorlijk kostbaar omdat ik in het hoogste tarief val vanwege mijn beroep.) En het risico wat je neemt, vakantiedagen die je moet sparen ook.

Plus, ik heb personeel in loondienst, en daarvoor vind ik ook dat de balans tussen rechten werknemer en werkgever wat zoek ik op dit moment. Dus het zijn niet alleen de belastingen maar ook de andere dingen die ik meeweeg.
J’écris ton nom
Liberté

Paul Eluard
MrsM schreef:
04-06-2025 22:11
Ik vind niet perse dat ik weinig belasting betaal, maar vergelijkbaar met iemand met hetzelfde inkomen aan LB, door de zelfstandigenaftrek en MKB vrijstelling.

Maar daarnaast heb ik ook een pensioenregeling en een particuliere AOV (vooral die laatste is behoorlijk kostbaar omdat ik in het hoogste tarief val vanwege mijn beroep.) En het risico wat je neemt, vakantiedagen die je moet sparen ook.

Plus, ik heb personeel in loondienst, en daarvoor vind ik ook dat de balans tussen rechten werknemer en werkgever wat zoek ik op dit moment. Dus het zijn niet alleen de belastingen maar ook de andere dingen die ik meeweeg.
Dan is VVD voor jou (in financieel opzicht) dan eigenlijk gewoon de beste van alle slechte opties denk ik? Het zijn hele dappere keuzes die vaak weinig opleveren en veel risico meedragen. Ik heb de keuze nooit zo begrepen maar vind het wel echt heel heel dapper als je ervoor kiest terwijl je ook gewoon in loondienst kunt gaan, maar dat verschilt misschien een beetje per sector.
Ik heb vorige keer Volt gestemd en overweeg dat weer te doen. Maar ik ga eerst weer alles even heel goed doorlezen. Vind het moeilijk, vind de politiek al een paar jaar bestaan uit allemaal apen bij elkaar.
Dala schreef:
04-06-2025 22:32
Dan is VVD voor jou (in financieel opzicht) dan eigenlijk gewoon de beste van alle slechte opties denk ik? Het zijn hele dappere keuzes die vaak weinig opleveren en veel risico meedragen. Ik heb de keuze nooit zo begrepen maar vind het wel echt heel heel dapper als je ervoor kiest terwijl je ook gewoon in loondienst kunt gaan, maar dat verschilt misschien een beetje per sector.

Nou eigenlijk niet dus, ik ben maar een kleine ondernemer en de VVD maakt weinig onderscheid tussen verschillende ondernemersvormen waar het CDA wel duidelijk het programma het MKB benoemt. Dus daarom (en teleurstellingen uit het verleden in de VVD) wil ik nu CDA gaan stemmen.

En in loondienst verdien ik in mijn sector echt weinig, daarnaast ben ik enorm slecht in het werken voor iemand anders. Dat heb ik altijd al gehad, kon niet zo goed omgaan met mensen die "bepalen wat ik moet doen" . :P

Het gekke is, nu werk ik meer dan ik in loondienst ooit heb gedaan, en vind ik het ook nog eens super leuk. :)

Moet denk ik ook maar net allemaal bij je passen. Maar bedankt voor je lieve woorden!
J’écris ton nom
Liberté

Paul Eluard
MrsM schreef:
04-06-2025 22:50
Nou eigenlijk niet dus, ik ben maar een kleine ondernemer en de VVD maakt weinig onderscheid tussen verschillende ondernemersvormen waar het CDA wel duidelijk het programma het MKB benoemt. Dus daarom (en teleurstellingen uit het verleden in de VVD) wil ik nu CDA gaan stemmen.

En in loondienst verdien ik in mijn sector echt weinig, daarnaast ben ik enorm slecht in het werken voor iemand anders. Dat heb ik altijd al gehad, kon niet zo goed omgaan met mensen die "bepalen wat ik moet doen" . :P

Het gekke is, nu werk ik meer dan ik in loondienst ooit heb gedaan, en vind ik het ook nog eens super leuk. :)

Moet denk ik ook maar net allemaal bij je passen. Maar bedankt voor je lieve woorden!
Graag gedaan :) en vaak laat je bij je politieke keuze toch van alles wat meewegen. Dat daar ook (een stukje) financiële overweging in meespeelt vind ik niet gek (en ook niet verkeerd), ook niet de financiële overwegingen voor jezelf. Denk dat dat best veel mensen doen. Ik vind dat altijd een lastige om te bepalen wat in mijn belang dan het gunstigst is dus dat laat ik in zijn geheel dan achterwege.

Fijn ook dat je het zo naar je zin hebt in deze functie/sector.
Paradise schreef:
04-06-2025 18:48
Ik zou niet weten wat dat volledige plaatje precies verandert aan het feit dat sociale spanningen toenemen als de overheid haar werk niet doet.

Ik had dat ook liever anders gezien. En ik had ook liever gezien dat iedereen rationeel tegen de wooncrisis aankijkt en de juiste mensen verantwoordelijk stelt. Maar zo werkt het (helaas) niet.
Ik vind het vertekenend als men inzoomt op wie welke woning krijgt en of dat wel eerlijk en terecht is, terwijl met elke andere verdeling de meeste wachtenden nog steeds geen huis zouden kunnen krijgen want veel te weinig woningen.
Onze woningnood heeft te maken met beleidsmatig keuzes. De leegstandsheffing die er maar niet komt, het bouwen van woningen die geen voorrang krijgen in de verdeling van stikstofruimte, de expats die met een grotere zak geld kunnen kopen want lagere belastingdruk, het samenvoegen van 2 huizen tot 1 huis wat op veel plekken mag c.q. wordt gedoogd, het per gemeentebudget de bijstand verdelen waardoor lang niet alle gemeentes het erg vinden als de voorraad armeluiswoningen binnen hun gemeentegrenzen verkleint, plus dat er kleine en grotere vastgoedcowboys gierend rijk zijn geworden van het woningtekort. De een z'n woningnood is de ander z'n brood.
Ik stem weer op de enige echte liberalen: D66.
Ik stem links. Altijd al gedaan, en dat zal niet veranderen.
Niet omdat ik daar persoonlijk beter van word, maar omdat ik geloof in het collectief — in samen delen, in verbinding.

We leven in een wereld die in brand staat. En toch denken we massaal in termen van ik wil en ik vind. Maar laten we eerlijk zijn: wie in Nederland geboren is, heeft de jackpot gewonnen. Dat privilege zouden we ons wat vaker mogen realiseren.

Ik kan het egocentrische gezwets over vluchtelingen niet meer aanhoren. Zelfs al zouden ze hier aankomen met meteen een smart-tv, de nieuwste iPhone en een jaar gratis Thuisbezorgd op zak — wat dan nog? Dan nog hebben ze vaak alles verloren: hun thuis, hun land, hun veiligheid, hun toekomst.

Het enige wat ze met ons delen, is de hoop op een beter bestaan.
En ik vraag me weleens af: hoe zouden wij reageren als we zelf ooit op de vlucht moesten slaan?

Maar goed. Nu heb ik het zelf ook alweer te veel over het zogenaamde “vluchtelingenprobleem”.
Ik stem op PvdA/GroenLinks.
ikbenhetzozat schreef:
04-06-2025 19:58
Ik denk eerder dat ze bedoeld dat mensen die in een asielzoekerscentrum wonen ongevraagd jouw erf en woning betreden. iets dat aan de lopende band gebeurt in bijvoorbeeld Ter Apel. Daar is genoeg informatie over te vinden, mensen die niet even meer hun achterdeur open kunnen zetten, mensen die nu maar wapens bij de deur hebbens taan om zichzelf te kunnen verdedigen. Er is hier een groep die alles wil ontkennen en doet alsof het enkel hele zielige mensen betreft die ternauwernood aan de bommenzee zijn ontsnapt. Dat mensen dit willen denken maakt het alleen nog geen waarheid. Er zijn echt enorm veel mensen hier die alles door een roze bril willen bekijken, het zal uit een heel goed hart komen hoor, maar verstandig is het niet.

Ik heb zelf niets tegen asielzoekers, wel heb ik iets tegen mensen die hier komen en zich ernstig misdragen. Er word ook enorm weinig aan gedaan en dat vind ik ook niet kunnen want je kan niet de veiligheid van je eigen mensen (en dit bedoel ik niet racistisch maar als in de mensen van het land dat je regeert) negeren. Asielzoekers zelf maken de regels wat betreft woningen ook niet, dat valt hen ook niet kwalijk te nemen. Maar juist het landsbestuur zou dit slimmer moeten aanpakken door meer te bouwen en door te anticiperen op de vraag van vandaag de dag, bijvoorbeeld gescheiden stellen. Dit doen ze niet en dat is erg kwalijk.

Ik weet niet of het je ontgaan is dat er een vreselijke oorlog gaande is in Israël/Gaza en Oekraïne? En weet je ook dat het in Syrië/ Afghanistan ook al jaren en jaren onveilig is? En op veel meer plekken op de wereld?

Wat zou jij doen als Duitsland Nederland morgen zou binnenvallen? Zou je gewoon afwachten tot je uit huis wordt gehaald om te worden verkracht en vermoord? Zou je gewoon afwachten tot je kinderen worden ontvoerd of verkocht?

Of zou jij OOK proberen te vluchten net als talloze vluchtelingen uit gevaarlijke gebieden?
Billy_mean schreef:
04-06-2025 23:23
Ik stem links. Altijd al gedaan, en dat zal niet veranderen.
Niet omdat ik daar persoonlijk beter van word, maar omdat ik geloof in het collectief — in samen delen, in verbinding.

We leven in een wereld die in brand staat. En toch denken we massaal in termen van ik wil en ik vind. Maar laten we eerlijk zijn: wie in Nederland geboren is, heeft de jackpot gewonnen. Dat privilege zouden we ons wat vaker mogen realiseren.

Ik kan het egocentrische gezwets over vluchtelingen niet meer aanhoren. Zelfs al zouden ze hier aankomen met meteen een smart-tv, de nieuwste iPhone en een jaar gratis Thuisbezorgd op zak — wat dan nog? Dan nog hebben ze vaak alles verloren: hun thuis, hun land, hun veiligheid, hun toekomst.

Het enige wat ze met ons delen, is de hoop op een beter bestaan.
En ik vraag me weleens af: hoe zouden wij reageren als we zelf ooit op de vlucht moesten slaan?

Maar goed. Nu heb ik het zelf ook alweer te veel over het zogenaamde “vluchtelingenprobleem”.

Het is menseigen om het beste te willen voor jezelf en zéker voor je kinderen. Ik durf dus te wedden dat iedereen die zou kunnen vluchten, dit zou doen. Ik zou het zeker doen.
Britt32 schreef:
04-06-2025 17:23
Dat klopt. Migratie is dikwijls in het nadeel van een bevolking die er al is.

De oorspronkelijke Australiërs hadden geen wapens en legers om nieuwkomers tegen te houden.

Wat is ons excuus?
Nederland heeft migratie geen windeieren gelegd. Al vanaf de Middeleeuwen is er migratie naar met name wat nu Holland en Utrecht zijn. En nog steeds vindt er migratie plaats naar de Randstad. Migratie uit het buitenland, maar ook vanuit Nederland zelf.
Zonder migratie zou het BNP een stuk lager liggen. De meeste vaklui in de bouw zijn hier niet geboren en ook de topverdieners in de technische sectoren komen vaak van buiten.
Puritanism:
„The haunting fear that someone, somewhere, may be happy”
(HL Mencken)
Strikje schreef:
04-06-2025 23:41
Het is menseigen om het beste te willen voor jezelf en zéker voor je kinderen. Ik durf dus te wedden dat iedereen die zou kunnen vluchten, dit zou doen. Ik zou het zeker doen.
Dat begrijp ik helemaal. Ik doelde eigenlijk meer op onze houding.
framboise-t schreef:
04-06-2025 23:14
Ik vind het vertekenend als men inzoomt op wie welke woning krijgt en of dat wel eerlijk en terecht is, terwijl met elke andere verdeling de meeste wachtenden nog steeds geen huis zouden kunnen krijgen want veel te weinig woningen.
Onze woningnood heeft te maken met beleidsmatig keuzes. De leegstandsheffing die er maar niet komt, het bouwen van woningen die geen voorrang krijgen in de verdeling van stikstofruimte, de expats die met een grotere zak geld kunnen kopen want lagere belastingdruk, het samenvoegen van 2 huizen tot 1 huis wat op veel plekken mag c.q. wordt gedoogd, het per gemeentebudget de bijstand verdelen waardoor lang niet alle gemeentes het erg vinden als de voorraad armeluiswoningen binnen hun gemeentegrenzen verkleint, plus dat er kleine en grotere vastgoedcowboys gierend rijk zijn geworden van het woningtekort. De een z'n woningnood is de ander z'n brood.
De discussie over de voorrangsregelingen is een schijndiscussie.

Anderzijds weerspiegelt die discussie de enorme woningnood. En is de discussie daarom ook relevant.

Er is toevallig onlangs een petitie door Amsterdammers opgezet die graag zouden zien dat 25 procent van de woningen naar mensen zonder voorrang gaat. Nu is dat nog geen procent.

De initiatiefnemers merken een aantal dingen op:

- Achter de voorrangsregelingen zitten politieke keuzes. Andere grote steden hebben minder regelingen.
- Amsterdam communiceert zelf dat de gemiddelde wachttijd voor een sociale woning 12 jaar is. Maar door de vele voorrangsregelingen is dit beeld flink vertekent.
- De meest kwetsbare groepen komen ook in de knel.

Ik snap goed dat het niet correct is om op de voorrangsregelingen in te zoomen, maar ik snap wel dat mensen dat doen. En ik vind het ook goed om deze vragen politiek te agenderen. Er moet druk geleverd blijven worden op beleidsmakers om te blijven bouwen.

Ik heb een prima woning. Ik ben niet afhankelijk van een sociale huurwoning. Maar ik begrijp de grieven goed van mensen zonder goed salaris die zien dat ze zonder voorrang geen kans maken. Mensen die geen agent zijn of onderwijzer, maar trambestuurder of bakker. Mensen die de stad ook nodig heeft.
Omdat ik een woning heb en 'binnen' ben vind ik het makkelijk om te oordelen over mensen die klagen. Het gaat wel om mensen die soms al decennia wachten.

Een andere verdeling komt er waarschijnlijk niet, omdat dat weer nieuwe problemen oplevert.
Ja echt erg dit. Ik stel zelf nu ook de duurdere behandelingen zoveel mogelijk uit zodat ik kan sparen. Gelukkig heb ik geen dagelijkse pijn of gaten. Heb me een tijdje geleden eens verdiept in bijzondere bijstand en je kon wel geld krijgen om je kies of tand te laten trekken of een volledig kustgebit maar dus niet voor een kroon, implantaat of andere duurdere opties.

Denk niet dat de tandarts ooit weer terugkomt in de basisverzekering want dan wordt die vast weer nig duurder. Maakt niet uit of je links of rechts kiest wat dat betreft.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven