Welke dresscode kreeg jij opgelegd?
woensdag 4 juni 2025 om 20:58
Gelukkig nooit iets naars. Kleurrijk feestelijk een keer, dat vond ik prima, geeft ook zat mogelijkheden.
Maar ik was ooit aan het wandelen en toen zag ik een feest of bruiloft (ben het niet gaan vragen) en de dresscode was duidelijk wit. Dan zou ik serieus overwegen mijn aikidopak te dragen. Ik heb geen witte kleding en het staat me ook echt niet (ik ben roodharig en in wit ben ik een soort spook). En ik vind het echt belachelijk om iets te moeten kopen, waarin ik me onaantrekkelijk zou voelen, wat ik nooit meer zou dragen. Idem voor pastelkleuren, dat staat me ook vreselijk. Dus dan zou ik waarschijnlijk niet komen.
Maar ik was ooit aan het wandelen en toen zag ik een feest of bruiloft (ben het niet gaan vragen) en de dresscode was duidelijk wit. Dan zou ik serieus overwegen mijn aikidopak te dragen. Ik heb geen witte kleding en het staat me ook echt niet (ik ben roodharig en in wit ben ik een soort spook). En ik vind het echt belachelijk om iets te moeten kopen, waarin ik me onaantrekkelijk zou voelen, wat ik nooit meer zou dragen. Idem voor pastelkleuren, dat staat me ook vreselijk. Dus dan zou ik waarschijnlijk niet komen.
woensdag 4 juni 2025 om 20:59
"Fabulous Feestelijk"
Ik identificeer mij als non-fabulous.
Ik heb voor iedere mogelijke standaard première dresscode iets in de kast hangen, maar voor die 20 minuten dat ik na het werk nog zin heb om op een feestje te blijven, ga ik geen nieuwe kleding aanschaffen. En al helemaal niet iets dat niet bij mij past. Ben dus direct naar huis gegaan.
Ik identificeer mij als non-fabulous.
Ik heb voor iedere mogelijke standaard première dresscode iets in de kast hangen, maar voor die 20 minuten dat ik na het werk nog zin heb om op een feestje te blijven, ga ik geen nieuwe kleding aanschaffen. En al helemaal niet iets dat niet bij mij past. Ben dus direct naar huis gegaan.
Disclaimer: ik heb een mannelijk brein.
woensdag 4 juni 2025 om 21:01
woensdag 4 juni 2025 om 21:02
woensdag 4 juni 2025 om 21:02
Baby-blue.
Met exact de kleurtint erbij die het moest zijn én de vereiste dat het wel degelijk om een jurk of een hemd - voor de heren - in die kleur moest zijn. En niet een haarlintje of een riem.
Ik stond niet mee op de foto's.
Met exact de kleurtint erbij die het moest zijn én de vereiste dat het wel degelijk om een jurk of een hemd - voor de heren - in die kleur moest zijn. En niet een haarlintje of een riem.
Ik stond niet mee op de foto's.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
woensdag 4 juni 2025 om 21:03
woensdag 4 juni 2025 om 21:08
Ik had een periode (jaar of 10 geleden) waarin ik steeds moest opdraven in ‘smart casual’, of andersom, ‘casual smart’. Beetje overbodige informatie aangezien het ging om huwelijksfeesten; dan kom je meestal niet aansloffen in je spijkerbroek met grote sweater. Maar blijkbaar klonk het interessant, of zo.
Heel leuk vond ik een feest in 80’s stijl. En een 70’s themafeest vind ik ook leuk. Ik hou wel van verkleden, niet met een gehuurd pak maar gewoon een beetje creatief zijn met de kleren die ik al heb en wat accessoires en make-up. Gangsters, ook een themafeest waar ik ooit was. Het komt de sfeer vaak wel ten goede, zo’n thema.
Maar voor gewone feesten (‘Summer chic’) doe ik gewoon mijn mooiste jurk aan en dan geloof ik het verder wel. De ondertiteling is in zo’n geval volgens mij: doe je best, pak uit, laat zien dat je zin hebt in een feestje!
Heel leuk vond ik een feest in 80’s stijl. En een 70’s themafeest vind ik ook leuk. Ik hou wel van verkleden, niet met een gehuurd pak maar gewoon een beetje creatief zijn met de kleren die ik al heb en wat accessoires en make-up. Gangsters, ook een themafeest waar ik ooit was. Het komt de sfeer vaak wel ten goede, zo’n thema.
Maar voor gewone feesten (‘Summer chic’) doe ik gewoon mijn mooiste jurk aan en dan geloof ik het verder wel. De ondertiteling is in zo’n geval volgens mij: doe je best, pak uit, laat zien dat je zin hebt in een feestje!
woensdag 4 juni 2025 om 21:38
Op een bruiloft was de dresscode perzikkleur. Die kleur staat toch bijna niemand? Ik hield het op perzikkleurige accessoires, net als de andere gasten 
Ook wel eens een dresscode zoals “Disney” gehad op een bruiloft, waarbij mensen allerlei kostuums hadden gemaakt, inclusief de al stokoude oma’s. Ik kende de bruid en bruidegom goed en ging er dus vanuit dat ze het wel konden waarderen als het over de top was. Dat had ik goed ingeschat en iedereen was compleet in stijl. Erg leuke foto’s leverde dat op.

Ook wel eens een dresscode zoals “Disney” gehad op een bruiloft, waarbij mensen allerlei kostuums hadden gemaakt, inclusief de al stokoude oma’s. Ik kende de bruid en bruidegom goed en ging er dus vanuit dat ze het wel konden waarderen als het over de top was. Dat had ik goed ingeschat en iedereen was compleet in stijl. Erg leuke foto’s leverde dat op.
woensdag 4 juni 2025 om 21:40
Wat leuk!!
Nog nooit een dresscode gehad

Don’t let anyone ruin your day. It’s your day.
Ruin it yourself.
Ruin it yourself.
woensdag 4 juni 2025 om 21:42
Summer Chic klinkt als heel simpel ja, maar niet als mensen kleuren gaan lopen uitsluiten. Donkergroen, donkerblauw en zwart zijn blijkbaar niet zomers genoeg.
Ooit op een bedrijfsfeestje me aan de dresscode ‘foute glitter’ gehouden door me van top tot teen in pailletten te hullen. Ik heb nog littekentjes op de binnenkant van mijn bovenarmen
die krengen zijn scherp.
Ben ook weleens ergens niet geweest omdat ze wilden dat de mannen in groen/blauw en de vrouwen in neonroze/oranje zouden komen.
Ooit op een bedrijfsfeestje me aan de dresscode ‘foute glitter’ gehouden door me van top tot teen in pailletten te hullen. Ik heb nog littekentjes op de binnenkant van mijn bovenarmen

Ben ook weleens ergens niet geweest omdat ze wilden dat de mannen in groen/blauw en de vrouwen in neonroze/oranje zouden komen.
woensdag 4 juni 2025 om 22:04
Tenue de ville is toch een vrij normale dresscode?
Het ergste vind ik drie thema's bij bijv Amerikaanse bruiloften (vrienden). Een dresscode voor het rehearsal diner, de dag zelf en het feest erna. En dan kleding die je erna nooit meer draagt. Overigens zat dit meer in de hoeveelheid dan dat de dresscode zo bijzonder was... Denk dat Ibiza chique het meest bijzondere was,maar dat vond ik wel leuk.
woensdag 4 juni 2025 om 22:16
Origineel bedacht! Zijn films zijn zo fantasierijk.
Het thema voor de retro hot Pilates was ‘denk aan jaren ‘80, flashdance en beenwarmers’. Het was net een dag na de vakantie dus ik moest wat improviseren. Ik had een kuif in mijn pony gemaakt met hoge paardenstaart, blauwgroene oogschaduw met dikke zwarte eyeliner, een cropped lichtgrijs mouwloos topje met oranje neonletters op de legging en eroverheen een getailleerde blazer met flinke schoudervullingen, beetje Madonna achtig.
Bleek dat docent en ik de enige waren die zich hadden uitgedost. De rest was gekleed in Lululemon en Alo. De muziek was wel tof.
De stickers zijn op.
woensdag 4 juni 2025 om 22:33
woensdag 4 juni 2025 om 22:35
Haha hier de handleiding ! Just glue some gears on it and call it steampunk!OriginalHeleen schreef: ↑04-06-2025 22:13Steampunk.
Dat heeft iedereen natuurlijk standaard in de kast hangen...
https://youtu.be/TFCuE5rHbPA?si=lkn5zYcTEVZUT2ae
woensdag 4 juni 2025 om 22:51
Ik leef in een wereld waar een dresscode vrij standaard is op een feestje. Mijn eigen feesten hebben ook altijd een dresscode.
Dresscodes / thema’s die voorbij zijn gekomen: Apres ski, goud, fimsterren, love boat, over the top, ‘80’s, Mtv, halloween, masked ball, holland, moord, camping, medisch centrum west, Mad Men, superhelden en zo kan ik nog wel even doorgaan.
Ik heb 6 kratten met verkleedkleren.
Dresscodes / thema’s die voorbij zijn gekomen: Apres ski, goud, fimsterren, love boat, over the top, ‘80’s, Mtv, halloween, masked ball, holland, moord, camping, medisch centrum west, Mad Men, superhelden en zo kan ik nog wel even doorgaan.
Ik heb 6 kratten met verkleedkleren.
woensdag 4 juni 2025 om 22:56
Bruiloften:
- Boho nog wat: die was makkelijk, gewoon mijn meest felgekleurde soepjurk een beetje opgeleukt met hakken en andere accessoires
- beach boys (and girls) voor een huwelijk aan het strand. Was ook makkelijk
- speciaal kleurverzoek: ook makkelijk omdat er duidelijk bij stond dat het ook om enkel een accessoire mocht gaan
- white tie: vriendelijk bedankt voor de uitnodiging maar aan ons voorbij laten gaan. Sta je daar met al die kerels in gehuurde rokkostuums. Zelf had ik geen zin in een gehuurde lange jurk of geld uitgeven voor iets dat ik maar één keer ga dragen.
- legends/GOAT. Heb moeten opzoeken wat GOAT was. Man en ik zijn gegaan als Elvis en Priscilla Presley. Was echt een leuk feest want sommige mensen waren er echt voor gegaan qua kostuum. Van de godfather tot Ankie van Grunsven
- Boho nog wat: die was makkelijk, gewoon mijn meest felgekleurde soepjurk een beetje opgeleukt met hakken en andere accessoires
- beach boys (and girls) voor een huwelijk aan het strand. Was ook makkelijk
- speciaal kleurverzoek: ook makkelijk omdat er duidelijk bij stond dat het ook om enkel een accessoire mocht gaan
- white tie: vriendelijk bedankt voor de uitnodiging maar aan ons voorbij laten gaan. Sta je daar met al die kerels in gehuurde rokkostuums. Zelf had ik geen zin in een gehuurde lange jurk of geld uitgeven voor iets dat ik maar één keer ga dragen.
- legends/GOAT. Heb moeten opzoeken wat GOAT was. Man en ik zijn gegaan als Elvis en Priscilla Presley. Was echt een leuk feest want sommige mensen waren er echt voor gegaan qua kostuum. Van de godfather tot Ankie van Grunsven

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in