Entertainment alle pijlers

Uit de schulden

27-05-2025 20:37 436 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Wie kijkt ook?
Ik verbaas me erover dat de buitenkant van de dingen zoveel verbergt.
Kat91 schreef:
04-06-2025 13:16
Ik begrijp het stuk niet goed over dat het gezin met kinderen, dat ze aangeven dat de ouders niet elke dag volledig eten. Ze mogen naar de voedselbank en hebben 160 euro per week om rond te komen. Ze geeft aan dat als ze“de ouders” ook volledig alles mee zouden eten dat er dan wat meer brood en beleg doorheen zou gaan. Ook geeft het dochtertje aan dat mama ‘s avonds vaak niet mee eet of heel weinig. Maar zo duur hoeft het toch niet te zijn? brood, pindakaas en een zak appels, yoghurt kosten toch niet de hoofdprijs?
Ik heb gelukkig nog nooit in hun situatie gezeten maar denk dat je best creatief kunt zijn…..

En dan laat het programma wel zien dat ze roken en een auto hebben. Ik oordeel daar niet over maar ja ze kiezen wel weer wat uit om te filmen hoor. Bijna niet om aan te zien..

Je moet je voorstellen dat je áltijd de goedkoopste en slimste optie moet kiezen, ook al vindt je die pindakaas van het huismerk niet te eten en komen die dagelijkse appels of sinaasappels in de winter je neus uit. De supermarkt ligt vol met dingen je lekker(der) vindt, maar je mag niet kopen. Nooit. Een keertje (of een week of een paar maanden) wat goedkoper eten is helemaal niet erg als je daarvoor en daarna weer lekker kan kopen wat je wil. Het is echt wel anders als je dat jarenlang moet doen.
Trien31 schreef:
04-06-2025 13:47
Nee natuurlijk niet. Wij hebben een auto, en eten volledig biologisch voor twee personen. En ik rij elke dag 60 km in de auto.

Wij zijn ongeveer 120 euro aan boodschappen en 50 euro aan benzine kwijt. Wegenbelasting is 8 euro per week.

Qua boodschappen zouden we het gemakkelijk met veel minder kunnen en qua km als het nodig is en er geen geld zou zijn kan ik gewoon op de fiets. Dus het is geen vetpot 160 maar ook weer niet zo karig.
Was het maar zo simpel. Dan had ik namelijk geen werk gehad.

Als je de rust hebt om ervoor te gaan zitten is het een stuk makkelijker om 'de juiste' keuzes te maken, dan wanneer je in overlevingsmodus zit.
Boodschappen doen vergt vermogen om te kunnen plannen voor 7 dagen, goed en juist in te kopen en goede keuzes te maken. Allemaal vaardigheden die niet iedereen gegeven zijn. En als de kinderen dan ook nog vragen om een ijsje/snoepje/speelgoedje dan is het echt moeilijk om daar 'nee' tegen te zeggen omdát kinderen al vaak nee te horen moeten krijgen.
I noticed how your people didn't support you. So, I sent you strangers -- The Universe
-
kat91 wijzigde dit bericht op 04-06-2025 17:43
Reden: Nvt
0.00% gewijzigd
Doreia* schreef:
04-06-2025 17:22
Was het maar zo simpel. Dan had ik namelijk geen werk gehad.

Als je de rust hebt om ervoor te gaan zitten is het een stuk makkelijker om 'de juiste' keuzes te maken, dan wanneer je in overlevingsmodus zit.
Boodschappen doen vergt vermogen om te kunnen plannen voor 7 dagen, goed en juist in te kopen en goede keuzes te maken. Allemaal vaardigheden die niet iedereen gegeven zijn. En als de kinderen dan ook nog vragen om een ijsje/snoepje/speelgoedje dan is het echt moeilijk om daar 'nee' tegen te zeggen omdát kinderen al vaak nee te horen moeten krijgen.
Ik begrijp wat je zegt Doreia, maar dit stel leeft al 16 jaar zo. Dus ook toen hij nog wel kon en wilde werken ging het nog steeds mis. Na hun eerste kind volgden er in deze situatie nog 2 kinderen. Kinderen, dat vind ik toch echt een keuze die je normaliter heel weloverwogen neemt. Of rangschik jij dat ook onder een foute keuze doordat ze in overlevingsmodus zaten? Hun jongste kinderen zijn geboren toen dit stel rond de 30 was en er nog steeds geen progressie in hun situatie zat. Bij de alleenstaande moeder zie ik dat wel. Die wil er echt, hoe dan ook, uitkomen.
Als je minder wil moeten, moet je minder willen.
Roken is geen 1e levensbehoefte, dus als je moet kiezen tussen eten voor je kinderen en jezelf of dat pak shag wat op tafel lag. Wat kies je dan?

Dat stel, Suzanne en Kevin vind het al 16 jaar moeilijk om goede keuzes te maken en nu ze geholpen worden om kleine stappen te maken worden ze bang en gaan de hakken in het zand lijkt het wel. Volgende week word meer duidelijk of ze toch mee blijven doen.

Wilma is nogal naiief als het om die dropshipping gaat, die ziet de eurotekens al vliegen door die stomme influencers en hun stomme praatjes. Die influencers zouden verboden moeten worden.

Ik denk dat uiteindelijk Debbie (de kapster), Renate (de alleenstaande moeder) en Orvino, het meest openstaan voor de tips en adviezen en uiteindelijk zichzelf weer kunnen redden.

Van Wilma, Suzanne en Kevin is het even afwachten, hopelijk gaat er uiteindelijk een knop bij hun om.
Life is peachy, somethimes soft and sweet, somethimes hard and rotten
Mutsje78 schreef:
04-06-2025 18:05
Wilma is nogal naiief als het om die dropshipping gaat, die ziet de eurotekens al vliegen door die stomme influencers en hun stomme praatjes. Die influencers zouden verboden moeten worden.
Volgens mij zijn er best veel mensen die hier een onderneminkje in willen beginnen. Het is om te huilen. Niet alleen de mensen die dit uit nood doen of schulden hebben en er uit hopen te komen. Ook degenen die daar prima van rond komen of winst op maken en nul schulden hebben.
Sweet firefly,
Ik denk dat je het stel nogal overschat in hun vaardigheden om verstandig vooruit te kunnen denken en niet vanuit impulsiviteit te handelen.
Als ze al 16 jaar zo leven, waarom verbaasd het mensen dan nog steeds dat ze doen zoals ze doen, vraag ik me dan weer af.
I noticed how your people didn't support you. So, I sent you strangers -- The Universe
Ik heb in mijn directe omgeving te maken (gehad) met ouders met een geestelijke beperking, die waren niet in staat een huishouden draaiende te houden en worden hierin begeleid. Het stel uit het programma komt me niet als (geestelijk) beperkt over. Maar goed ik projecteer nu mijn eigen ervaringen te veel op dit stel merk ik.
Je hoeft niet op die manier beperkt te zijn om het toch niet te kunnen.
Het gaat om lerend vermogen en als dat er onvoldoende is, dan is dit de hoogste mate van zelfredzaamheid.
SweetFirefly schreef:
04-06-2025 18:55
Ik heb in mijn directe omgeving te maken (gehad) met ouders met een geestelijke beperking, die waren niet in staat een huishouden draaiende te houden en worden hierin begeleid. Het stel uit het programma komt me niet als (geestelijk) beperkt over. Maar goed ik projecteer nu mijn eigen ervaringen te veel op dit stel merk ik.
Maar juist dit stel is al vanaf het eerste samenwonen geconfronteerd met deurwaarders. Niet eens door hun eigen schuld, maar omdat de ouders van een van de twee op zijn naam en zonder zijn medeweten, een studiebeurs had aangevraagd, terwijl hij niet eens (meer) studeerde. Dan begin je met topstress, nog voordat je kunt beginnen met leren financieel zelfstandig zijn.
Ik kan me goed voorstellen dat juist zo'n start ertoe leidt dat je heel bang wordt voor Financiën, Regelzaken, Instanties en dat je een heel laag zelfbeeld overhoudt. Als er dan dingen van je gevraagd worden, ook al lijkt het voor jou en mij een klein stapje in de goede richting, kan de paniek toeslaan van "weer gaan falen" en dan lijkt opgeven een slimmer idee. Ik kan me er ook bij hun iets bij voorstellen dat de voortdurende stress, al 16 jaar, een hoop kapot heeft gemaakt, wat maar heel lastig weer te herstellen is.
SweetFirefly schreef:
04-06-2025 18:55
In de aflevering werd gesproken over dat meneer werk wilde op mbo niveau 3 of 4 niveau. De jobcoach sprak daarbij over "een lange weg te gaan".
Deze man heeft dus vermoedelijk mbo 1 of 2 gedaan, en hoewel dat natuurlijk niet hoeft te duiden op een beperking, kan het wel samengaan met een laag iq wat vaak de basisvaardigheden zoals omgaan met geld, impulscontrole etc. bemoeilijkt.
RoodAardbeitje schreef:
04-06-2025 20:39
In de aflevering werd gesproken over dat meneer werk wilde op mbo niveau 3 of 4 niveau. De jobcoach sprak daarbij over "een lange weg te gaan".
Deze man heeft dus vermoedelijk mbo 1 of 2 gedaan, en hoewel dat natuurlijk niet hoeft te duiden op een beperking, kan het wel samengaan met een laag iq wat vaak de basisvaardigheden zoals omgaan met geld, impulscontrole etc. bemoeilijkt.
Of ze zijn na de middelbare meteen gaan werken i.p.v. een vervolgopleiding doen. Ik had best wel wat klasgenootjes die liever meteen gingen werken dan een opleiding doen want ze waren school helemaal beu. Sommigen kwamen uit gezinnen die het helemaal niet breed hadden of zaten thuis in een nare situatie waar ze zo snel mogelijk uitwilden. Inmiddels hebben jongeren minimaal een startkwalificatie nodig maar dat was toen nog niet zo.
nerdopviva schreef:
04-06-2025 16:02
Volgens mij is het alles wat geen vaste last is, dus persoonlijke verzorging (shampoo, deo, etc., maar ook de kapper), zelfzorg (pleisters, paracetamol), wasmiddelen, vervoer en natuurlijk eten en drinken. Als je een voorraad pleisters, pasta en een XXXXL-verpakking wasmiddel hebt en je vriezer vol met brood ligt, snap ik dat je zegt "dat moet toch makkelijk kunnen?". Maar als je 16 jaar in de schulden zit, heb je die voorraad niet en moet je álles kopen van dat weekgeld. Ik vind het knap als je dat kan.
Maar als je naar de voedselbank gaat en daar dus voer voor je dieren krijgt, een goed deel van je persoonlijke boodschappen. Dan is de ruimte uiteindelijk wel groter dan alles van 160 euro moeten doen.

Ik heb een tijdje bijstand gehad toen zoon net was geboren. Dat was zeker geen vetpot maar echt wel te doen. Nu spreken we over 10 jaar geleden. Maar ik kreeg toen iets van 900 euro per maand en daar kwam toen iets van 300 euro bij toen mijn kind was geboren. Daar moest alles van betaald worden. En kindgebonden budget was er nog niet zoals dat er nu is.

Ik heb me nooit een dag arm gevoeld. Maar misschien komt dat ook omdat mijn situatie niet uitzichtloos was. Ik wist dat zodra ik wilde kon ik aan het werk. Ik was alleen mn baan kwijt en echt uitgeput om ineens in zwanger in de steek te zijn gelaten. En gewoon heel ziek geweest na mn bevalling. Maar ergens aan de verre horizon gloorde wel hoop. Dat is voor veel van deze deelnemers niet.
En dat lijkt me moeilijk in een wereld waarin iedereen eigenlijk vind dat hij of zij het recht heeft om als god in Frankrijk te leven.
Trien,
Ik denk dat je het een beetje romantiseert.

Kindgebonden budget is er namelijk al sinds 2008. In 2006 al de zorgtoeslag en huurtoeslag.

Dus je hoefde niet rond te komen van 1200 euro, maar zeker een stukje meer inkomen dan je hierboven schetst.
Doreia* schreef:
04-06-2025 22:01
Trien,

Kindgebonden budget is er namelijk al sinds 2008. In 2006 al de zorgtoeslag en huurtoeslag.

Dus je hoefde niet rond te komen van 1200 euro, maar zeker een stukje meer inkomen dan je hierboven schetst.
Je krijgt pas kindgebonden budget vanaf het moment dat je kinderbijslag krijgt. Heb even gekeken dat was bij mij pas in april en zoon is geboren in oktober.
Verder klopt het ik kreeg huurtoeslag en zorgtoeslag. Het was even graven in mn oude overzichten maar kwam ongeveer 1400 euro in totaal binnen. Ik had per week ongeveer 80 euro over na aftrek van alle kosten. Dat werd dus wat meer vanaf april.
Maar had geen auto dus dat scheelde natuurlijk aanzienlijk in de vaste lasten.

Nogmaals het was geen vetpot maar zeker niet onmogelijk. Sparen was er alleen niet bij.
Dala schreef:
04-06-2025 18:23
Volgens mij zijn er best veel mensen die hier een onderneminkje in willen beginnen. Het is om te huilen. Niet alleen de mensen die dit uit nood doen of schulden hebben en er uit hopen te komen. Ook degenen die daar prima van rond komen of winst op maken en nul schulden hebben.
Ik heb steeds zin om de afstandsbediening naar de tv te gooien met dat dropshippen of youtube kanaal. Zal de … academy wel gezien hebben. Kan hier zo boos om worden.
Doreia* schreef:
04-06-2025 22:01
Trien,

Trien romantiseert niet: in haar tijd was er nog een verschil tussen de alleenstaande en alleenstaande ouder norm. Nu is daar geen verschil meer, en wordt dit deel opgevangen door de belastingdienst met toeslagen. Per saldo komt het op hetzelfde neer.

Enige probleem ontstaat als je getrouwd bent rn je partner beland bv in de gevangenis: dan word je door de belastingdienst niet gezien als alleenstaande ouder en mis je grofweg 20% van de bijstandsnorm aan inkomen.

Verder: blijkt uit meerdere onderzoeken dat geldstress letterlijk een verminderde breinfunctie tot gevolg heeft en minder handelingsruimte. Dat er minder gekeken kan worden op lange termijn en het korte termijndenken en struisvogelpolitiek de overhand neemt. Dat als het al niet lukt, er een "fuck it" komt omdat het ene gat niet met het andere gat te dichten valt. En roken een domme keus is, maar stoppen met roken onder zware stress bijna onmogelijk schijnt te zijn.

Niemand kiest voor ellende. Niemand kiest voor schulden. En niemand kiest voor armoede.

Ik raad iedereen het boek "misschien moet je wat lager mikken" aan. Geschreven door een man die is opgegroeid in armoede, ondertussen als professor aan de universiteit werkt maar zo duidelijk schrijft over dat armoede nooit helemaal uit zijn systeem gaat.
Ik heb niet gefaald. Ik heb gewoon 10.000 manieren ontdekt die niet werken - T. Edison
Flashy schreef:
04-06-2025 23:21
Ik heb steeds zin om de afstandsbediening naar de tv te gooien met dat dropshippen of youtube kanaal. Zal de … academy wel gezien hebben. Kan hier zo boos om worden.
Ik lees er meer over dan dat ik er nou zoveel van zie op tv of YouTube, maar ik vind het echt een heel erg fenomeen. Bijkomend voordeel: ik wil er nog minder door kopen/hebben dan ik al deed.
Echt. Verschrikkelijk. Degenen die het fabriceren, degenen die het dropshippen en willen gaan verkopen. Degenen die het kopen... ik kan mijn aversie niet eens goed uitleggen maar echt @#€€%^&
Sponsoring is ook zo'n ding. Bedrijven willen wel sponsor zijn maar dan alleen met keigroot hun naam overal op.
Dala schreef:
04-06-2025 18:23
Ik vind het vooral naar voor de mensen die voor een veel te hoog bedrag een product kopen en wanneer dat ondeugdelijk blijkt te zijn ze geen poot hebben om op te staan want de dropshipper die er dik aan verdiend wijst ze door naar de fabrikant en die wijst weer naar de dropshipper. Het is een schimmig gebied. Het valt me tegen van die Wilma die zelf zo’n moeite had dat haar laserapparaat voor weinig geld verkocht werd, aan dit soort zaken mee wil werken. Zij denkt alleen maar aan poen verdienen, al dan niet over de rug van een ander. Hier op het forum zijn diverse topics over forummers die zo geld zijn kwijtgeraakt.
Wat mij ook opviel was dat er gezegd werd bij Wilma, dat je met een Wajong niet kan werken. Dit is zó niet waar, je kan heel goed bij een reguliere baan aan de slag dmv jobcoaching, loondispensatie én aanvulling vanuit het uwv.
RoodAardbeitje schreef:
04-06-2025 20:39
Volgens mij hoorde ik dat hij alleen vmbo had gedaan en geen vervolgopleiding.
Dat hangt er natuurlijk wel vanaf waarom je in de Wajong zit. Tegenwoordig moet je 80-100% afgekeurd worden om in de wajong te komen.

En ja, er zijn nog wel wat mogelijkheden. Maar met de nieuwe wajong is mijn ervaring dat maar heel weinig mensen ook aan het werk gaan/komen.

De gemeente moet voor de groep "wajongers" tot 80% afkeuring tegenwoordig de reïntegratie doen, en deze groep krijgt tegenwoordig bijstand.

Er is natuurlijk nog wel een hele grote groep die nog onder de oude Wajong valt. Daar is vaak wel wat meer in te zetten op (gedeeltelijk) werk.
Ik heb niet gefaald. Ik heb gewoon 10.000 manieren ontdekt die niet werken - T. Edison
SweetFirefly schreef:
04-06-2025 23:59
Ik vind het vooral naar voor de mensen die voor een veel te hoog bedrag een product kopen en wanneer dat ondeugdelijk blijkt te zijn ze geen poot hebben om op te staan want de dropshipper die er dik aan verdiend wijst ze door naar de fabrikant en die wijst weer naar de dropshipper. Het is een schimmig gebied. Het valt me tegen van die Wilma die zelf zo’n moeite had dat haar laserapparaat voor weinig geld verkocht werd, aan dit soort zaken mee wil werken. Zij denkt alleen maar aan poen verdienen, al dan niet over de rug van een ander. Hier op het forum zijn diverse topics over forummers die zo geld zijn kwijtgeraakt.
Ik snap het ook niet... Nou ja, ergens snap ik het ook wel, hoe het werkt dan.. Dat iemand meent daarmee dan ten slotte zelf uit de schulden te komen en er hopelijk in het vervolg niet meer in komt.

Maar het is vaak een beetje hoe alles werkt. Veel mensen (ook degenen die helemaal niet in de schulden hebben gezeten) hebben een beetje een houding van: Ik wil aan jou verdienen! En aan de andere kant heb je mensen die een houding hebben van: Ik wil (dit, iets, product, dienst) héél graag hebben en ik wil (of moet) jou er voor betalen. Je ontkomt er bijna niet aan natuurlijk, voor niks gaat de zon op en niemand leeft zelfvoorzienend uit zijn eigen moestuin, maar ik vind dit zo strontvervelend.
Lucy schreef:
05-06-2025 10:35
Dat hangt er natuurlijk wel vanaf waarom je in de Wajong zit. Tegenwoordig moet je 80-100% afgekeurd worden om in de wajong te komen.

En ja, er zijn nog wel wat mogelijkheden. Maar met de nieuwe wajong is mijn ervaring dat maar heel weinig mensen ook aan het werk gaan/komen.

De gemeente moet voor de groep "wajongers" tot 80% afkeuring tegenwoordig de reïntegratie doen, en deze groep krijgt tegenwoordig bijstand.

Er is natuurlijk nog wel een hele grote groep die nog onder de oude Wajong valt. Daar is vaak wel wat meer in te zetten op (gedeeltelijk) werk.
Niet helemaal. Ik werk op de administratie bij een bedrijf waar mijn collega's mensen met een Wajong aan het werk helpen. En er is maar een heel klein percentage die écht niet kan werken maar het merendeel kan wel werken. Niet altijd fulltime, ook heel vaak parttime of bijv 10-12u per week maar het lukt vaak wel. Het percentage van afkeuring, die 80-100%, betekend ook niet dat iemand helemaal niet kan werken. Dit percentage betekend simpel gezegd dat je niet kan herstellen van de mate waarin je afgekeurd bent bij bijv een beperking met LVB of autisme oid.
En is dat (vanuit een uwv, of keuringsarts of wie er dan over gaat) niet in de éérste plaats een geldkwestie? Jaja, natuurlijk zal iemand dan altijd zeggen, nee het gaat in de eerste plaats over eigenwaarde dat iemand, ook al is het maar voor 4 uur per week, toch weer aan de slag gaat in de maatschappij.
Wat bedoel je Dala?

Pupke, is dat oude of nieuwe Wajong? Ben wel benieuwd eigenlijk, hoeveel mensen die in de nieuwe Wajong zitten (gedeeltelijk) werken. Ik kom ze echt bijna niet tegen.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven