Gezondheid alle pijlers

Saxenda, Ozempic, Wegovy - ervaringen gezocht

04-12-2023 10:05 1344 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik volg een GLI en kom vanaf januari in aanmerking voor vergoeding van afvalmedicatie. Ben bij de huisarts geweest maar die leek er niet zo veel vanaf te weten. Hij heeft wel een recept klaar staan om in januari voor te schrijven: Saxenda. Maar ik kreeg niet het idee dat hij mij daar verder bij gaat begeleiden, of dat hij er veel vertrouwen in had dat het zou gaan werken. Ik moest rekening houden met slechts 5% gewichtsafname, en kon ik niet beter gaan denken aan acceptatie?

Nou ja... niet zo informatief, dus. En ook een tikje frustrerend. Ik volg nu een jaar een GLI maar die dame doet weer verder niets met medicatie. Dus ik mag het allemaal zelf uitzoeken.

Nu ben ik op zoek naar ervaringen. Saxenda moet je elke dag spuiten. Ozempic en het (hopelijk snel arriverende) Wegovy slechts één keer per week. Dan heb je ook nog MySimba en dat zijn tabletten.

Welke gebruik jij, en wat waren de bijwerkingen, en vooral: werkte het voor jou?
louise1 schreef:
02-06-2025 23:48
Mag ik vragen waar je dit besteld hebt? Is het voorgeschreven door je arts of via een kliniek? Klinkt nu alsof je het heel simpel via bol.com besteld hebt 😉
Een bericht retour werkt dus ook niet, wil je je email in een prive bericht sturen
Felidaez schreef:
04-06-2025 08:02
Ik begrijp de angst voor eventuele bijwerkingen voor een deel wel.

Maar dat zelf moeten kunnen vind ik vaak een lastige, heb je veel last van eetruis?
Of is dat bij jou geen issue?
Ik weet niet precies wat je bedoelt met eetruis, maar als je bedoelt het steeds aan eten denken dan heb ik dat met vlagen.

Wat meespeelt ook in mijn twijfel is dat ik het gevoel heb nu met de GLI wel eindelijk tot de kern te komen. Ik heb het idee dat ik nu eindelijk wel stappen aan het zetten ben in de oorzaak van mijn eetprobleem (want zo zou ik het wel benoemen ondertussen) te achterhalen. En ik wil daar eigenlijk wel doorheen. Ik ben bang dat wanneer ik met medicijnen afval ik weer aankom wanneer ik stop. Niet omdat ik niet weet wat gezond eten is of een gezonde levensstijl, want dat weet ik prima. Het is ook niet zozeer een gebrek aan motivatie of de juiste mindset. Maar kennelijk is er toch een moment waarop het weer fout loopt, een moment dat ontstaat door stress of door een bepaalde onbalans in mijn leven, en ik wil leren daar op een andere manier mee om te gaan. Ergens zit er dus ook die angst dat medicijnen met afvallen zullen helpen maar het diepere probleem sluimerend in stand zal blijven, en ik over een aantal jaar weer op hetzelfde punt zal staan als nu.

Ik heb dat namelijk al eens ervaren, toen het leven gemakkelijk en overzichtelijk was lukte het prima om af te vallen, gezond te leven en ook lange tijd op gewicht te blijven. Maar bij tegenslag begon mijn gewicht toch weer toe te nemen. Dat wil ik niet meer.
Marloesje76 schreef:
04-06-2025 21:04
Een bericht retour werkt dus ook niet, wil je je email in een prive bericht sturen
Waarom zo geheimzinnig via pb? Je had het toch gewoon legaal via de apotheek?
Klopt maar een beetje privacy mag wel denk ik, of wil jij het ook graag weten!?
Nou, ik zou het ook wel graag willen weten.

Ik betaal, legaal, 270 euro per pen (5mg mounjaro).
Niet via mijn huisarts, maar wel via een dietiste/Obesitas Kliniek.

Als jij het legaal voor 60 euro per pen kan krijgen, ben ik wel benieuwd ja.
Ga eens met een recept naar je apotheek, daar zou je volgens mij ongeveer 250 euro betalen
Coffee is never my cup of tea
De kliniek stuurt de recepten rechtstreeks naar de apotheek, die krijg ik dus niet te zien.
Marloesje76 schreef:
04-06-2025 22:41
Klopt maar een beetje privacy mag wel denk ik, of wil jij het ook graag weten!?
Nee, ik betaal 64 euro per pen via de apotheek. Maar ik snap gewoon niet waarom je iemand via pb zou moeten melden waar jouw apotheek zit. “Via de huisarts en apotheek” zou dan toch voldoende moeten zijn.

Je spreekt jezelf gewoon enorm tegen, dat bedoel ik eigenlijk :)
Ik wil vandaag proberen ‘s middags pas te spuiten, zodat ik ‘s avonds hopelijk minder trek heb.
Als ik daar baat bij heb, neem ik de pen maar voortaan mee naar mijn werk.
Wij spuiten al sinds het begin rond een uur of 17, net voor het avondeten.

Bevalt ons prima.
Felidaez schreef:
05-06-2025 06:29

Hoeveel gebruik je per maand?
Flashy schreef:
05-06-2025 08:20
Hoeveel gebruik je per maand?
Ik kan 4 keer met een pen doen.
Ik spuit halverwege de middag, rond 3/4 uur. Vandaag 2e injectie van 5mg. Afgelopen week vrijwel niets afgevallen. Ik blijf op hetzelfde gewicht schommelen. Hopelijk snel weer resultaat.
Felidaez schreef:
05-06-2025 08:25
Ik kan 4 keer met een pen doen.
En die prijs loopt met verhogen op toch?

Ik spuit in de ochtend.
Flashy schreef:
05-06-2025 09:13
En die prijs loopt met verhogen op toch?

Ik spuit in de ochtend.
Ja, voor 2,5mg betaalde is iets van €225 per pen.

Gek is dat ik vorige maand voor 5mg €281 betaalde en deze keer €270.
Pillow schreef:
04-06-2025 13:07
Hoi, ik heb niet officieel PDS, maar wel veel symptomen daarvan. Mijn darmen zijn compleet stilgevallen door Saxenda. Waar ik eerst vaak moest rennen na het eten, kan ik nu vaak dagen niet. Ik heb zakjes met spul van de huisarts en af en toe neem ik iets met lactose, dat werkt ook goed bij mij..
Verder heb ik alleen de eerste 3 a 4 weken bijwerkingen gehad in de vorm van misselijk/ licht in het hoofd. Heb regelmatig dextro genomen, dat hielp goed tegen het 'tollen'. Maar daarna geen bijwerkingen meer gehad. Ik prik vanaf het begin s ochtends.
Dankjewel voor je reactie! Zijn dat van die zakjes met vezels? Die heb ik ook nog in huis haha mocht mij hetzelfde gebeuren als bij jou. Bedankt voor de tips!
Felidaez schreef:
05-06-2025 09:16

Gek is dat ik vorige maand voor 5mg €281 betaalde en deze keer €270.
Dat is wel bijzonder.
Felidaez schreef:
05-06-2025 06:29

Maar die €60 gaat over Saxenda. En dat is een kloppende prijs.
Ik betaalde iets minder zelfs. €240 per 5 pennen.
TAFKAPML
Purrmaid schreef:
05-06-2025 10:28
Maar die €60 gaat over Saxenda. En dat is een kloppende prijs.
Ik betaalde iets minder zelfs. €240 per 5 pennen.
Ah, en er zit een dosis per pen in?

Ik zat in mijn eigen bubbel met betrekking tot de dosissen per pen.
Felidaez schreef:
05-06-2025 10:32
Ah, en er zit een dosis per pen in?

Ik zat in mijn eigen bubbel met betrekking tot de dosissen per pen.

Er zit 18 ml in. En je spuit iedere dag.
Oplopend in 5 stappen van 0,6 tot 3 ml per dag.

Bij 0,6 de startdosering doe je een maand met een pen
Bij 3 ml maar 6 dagen.

Ik ben heel lang op 1,8 blijven hangen (10 dagen per pen)
Hoger kreeg ik te veel last van bijwerkingen.
TAFKAPML
Dank voor de uitleg.

Mounjaro werkt inderdaad anders.
Bij mij doet het weinig tot niks meer.

Ook misschien omdat hoger doseren niet lukt. Ik verstop kompleet. En veel maagpijn.
Dat weegt niet meer op tegen de voordelen dus gestopt. En dan komt de eetruis wel terug dus.
Ik vind het vooral in de avonduren heel erg lastig qua snaaizin.

En ik zou er zo graag nog 5 kilo af willen maar niet meer met Saxenda. Jammer van de overgebleven pennen.

Een maand of 2 mounjaro zou genoeg moeten zijn maarja.. ik durf mijn huisarts daar niet mee lastig te vallen.
TAFKAPML
Ah lastig, vooral omdat je zo last hebt van de bijwerkingen.
Cliopatra schreef:
04-06-2025 19:20
Als je goed afvalt, kun je op 2,5mg blijven. Ik doe dat al een tijdje. Dat kan ook als je een 5mg of 7,5mg pen gebruikt.
Maar de pen is toch maar beperkte tijd houdbaar? Ze adviseren om 'm na 30 dagen weg te gooien, ook als er nog wat in zit. Of is dat onzin en gewoon bedoeld om zoveel mogelijk pennen te verkopen?
Ik heb gisteravond mijn eerste prik gezet: Mounjaro 2,5. Mijn gevoel kan ik het best omschrijven als niet helemaal lekker. Maar echt misselijk ben ik niet. Heel lichtjes wat hoofdpijn maar dat kan ook zomaar van mijn korte nacht slaap komen. Wel een vol gevoel en totaal geen behoefte aan eten. Dat is fijn én vreemd.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven