Vakantie met kleuters: hoe zelf ook relaxt terugkomen?

06-06-2025 15:21 307 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Het is weer bijna zomervakantie, zelf gaan we 3,5 week weg. De kinderen zijn net 4 en 6, de vakantie is al relaxter dan 2 jaar geleden, maar ik ben op zoek naar tips zodat ik zelf ook uitgerust terugkom.

Inmiddels heb in de gewoonte dat ik in de week er na nog 3 dagen alleen wegga om echt even op te laden na de gezinsvakantie, maar daar wil vanaf.

Eigenlijk heb ik op vakantie alleen echt rust als ik ben wielrennen en dan hoef ik even niks . De rest van de vakantie ben ik toch bezig met regelen of de kinderen spreken mij toch continu aan en ‘s avonds probeer ik nog gezellig te doen tegen man na 9 uur, terwijl ik gewoon echt moe want de ochtenden op vakantie zijn (helaas) 90% voor mij vanaf 6 uur.

Man kan gerust een boek lezen als de kinderen spelen, maar dat is voor mij niet mogelijk, want de kinderen willen wat laten zien/drinken of spelen.
Skawa schreef:
06-06-2025 15:46
Door naar de juiste locatie te gaan?
Wij gaan altijd naar een kleinschalige camping in Drenthe met veel leuke speeltuintjes waar zelfs de jongste van nu 5 maar eerste vakantie 2 goed uit de voeten kan. Ze heeft vriendinnetjes en kent de weg.
Haar zus van straks negen vermaakt zich er ook erg goed. Vorig jaar zelfs twee weken alleen met ze wezen kamperen en toch nog mijn boeken kunnen lezen, moet ze eerder zoeken om op zijn tijd is wat brandstof erin te kunnen stoppen.

En de ochtenden delen met je man
Dit. Heel de dag geen kind aan ze.
ldp schreef:
06-06-2025 16:11
O ja, dat zou ik ook nooit doen, zo lang gaan, als je het zelf niet leuk vindt.

En dit! Ook als het wel leuk was, vond ik een dag of vijftien/zestien wel genoeg toen ze die leeftijd hadden. Dan was het ook weer heerlijk om thuis te zijn waar alles zijn normale gang van zaken had.
Wielrenster87 schreef:
06-06-2025 15:31
Die staat aan, maar de kinderen vragen automatisch mij. Ik moet echt fysiek weg zijn om dat te doorbreken.
Kinderen van deze leeftijd kan je prima zeggen " daar zit papa, gaat het maar aan hem vragen". Jij hebt net zo goed vakantie als hij..

Dit laat je dus zelf gebeuren
Wielrenster87 schreef:
06-06-2025 15:31
Die staat aan, maar de kinderen vragen automatisch mij. Ik moet echt fysiek weg zijn om dat te doorbreken.
En je man zegt dan niet 'joh Miepje, ik kan ook best een boterham voor je smeren'?
'Denk nou niet: "Ik ben te min, mijn leven heeft geen zin."
Want de kerst-klok luidt ook voor zo'n ei als jij.'
(Herman Finkers)
sowieso goed verdelen. Ik kookte bijv altijd maar hield me niet bezig met afval of afwassen, dat deden man en kinderen. En ik ging gerust zitten met een boek met de mededeling " succes ermee. ze zijn voor jou " En opstaan ? Dat deden we samen, in een tent ben je toch tegelijk wakker. Ik haalde vaak broodjes met kind(eren) en man dekte tafel. Met douchen nam hij de jongens mee en ik dochter. Even snel samen douchen iedereen ook snel klaar.
3,5 week vind ik trouwens ook wel echt heel lang. Dat kan ik eigenlijk alleen maar als ik die vakantie 100% mijn eigen invulling kan geven óf als we ergens gaan rondtrekken zodat er genoeg afwisseling is.
Gaat het over één locatie?
Je doet dit jezelf aan. Waarom zijn de ochtenden vanaf 0600 voor jou? Daar had je allang afspraken over moeten maken, ook buiten de vakanties om.
En na 2100 gezellig doen voor man is ook geen verplichting he. Als jij dan met een boek of serie op bed wil liggen dan mag dat gewoon.
Dala schreef:
06-06-2025 16:34
3,5 week vind ik trouwens ook wel echt heel lang. Dat kan ik eigenlijk alleen maar als ik die vakantie 100% mijn eigen invulling kan geven óf als we ergens gaan rondtrekken zodat er genoeg afwisseling is.
Gaat het over één locatie?
Nee we gaan naar 3 locaties gelukkig anders had mij kunnen opvegen, deels huisjes, deels grote safaritent op een kleinschalige camping met ontbijtservice en 4x mee eten.
Vakantie boeken waar één of andere kids-club aan zit?
Zodat je die kinderen halve dagen daar dropt?

Ben je nog altijd veel te vroeg wakker, maar kan je af en toe wel een boek lezen of het zwembad induiken.

Man voor ochtend-shiften laten opdraaien klinkt in theorie leuk, maar waarschijnlijk ben je alsnog klaarwakker door het kabaal :-).
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
vivapimpelmees schreef:
06-06-2025 16:36
Je doet dit jezelf aan. Waarom zijn de ochtenden vanaf 0600 voor jou? Daar had je allang afspraken over moeten maken, ook buiten de vakanties om.
En na 2100 gezellig doen voor man is ook geen verplichting he. Als jij dan met een boek of serie op bed wil liggen dan mag dat gewoon.
Omdat ik toch al wakker ben is het een automatische geworden. Maar ik vind het ook lekker om een uur de krant te lezen of een podcast te luisteren, maar ja voordat man eenmaal eruit is zijn we 20 minuten verder en heb ik geen rustige opstart gehad.
vivapimpelmees schreef:
06-06-2025 16:36
Ingewikkeld raadsel: jij mag er vroeg uit, bent de hele dag druk en dus in de avond bek af. Man slaapt uit, heeft lekker vrij en is gepikeerd als jij in de avond geen pap meer kunt zeggen. Rarara, waar zouden jullie de oplossing kunnen zoeken?
Wielrenster87 schreef:
06-06-2025 16:38
Omdat ik toch al wakker ben is het een automatische geworden. Maar ik vind het ook lekker om een uur de krant te lezen of een podcast te luisteren, maar ja voordat man eenmaal eruit is zijn we 20 minuten verder en heb ik geen rustige opstart gehad.
Hier ben je toch echt zelf bij.
Nee dat snap ik ook, maar ik zoek vooral meer tips dat zodat ik zelf rust kan creëren voor mezelf overdag want man uit bed krijgen is een gevecht wat ik niet kan winnen (dat probeer ik al 6 jaar).

Overdag wil kan wel maar ik moet het echt aanduwen.
Wielrenster87 schreef:

Dan zet je man zijn wekker een half uur voor de kinderen wakker worden. Kan ie zelf ook even rustig een bakkie koffie doen zodat ie helemaal fris en fruitig is voor het gedoe met de kinderen.
(Herman Finkers)
Wielrenster87 schreef:
06-06-2025 16:45
Nee dat snap ik ook, maar ik zoek vooral meer tips dat zodat ik zelf rust kan creëren voor mezelf overdag want man uit bed krijgen is een gevecht wat ik niet kan winnen (dat probeer ik al 6 jaar).

De tip is dus dat je met je man moet gaan praten.
(Herman Finkers)
Ik ben echt nog nooit om 6 uur opgestaan voor de kinderen, althans nadat de flesjes/luierfase achter de rug was. Kinderen van 4 en 6 kunnen prima zelf iets te eten pakken als ze wakker worden en dan rustig gaan spelen of tv kijken.
Nu had ik het makkelijk op vakantie want toen ze zo jong waren boekte ik meestal een vakantie voor alleenstaande ouders (Cirkel/Estivant), dus dan werden ze sowieso een aantal dagdelen per week bezig gehouden. Verder kook ik niet op vakantie, dus boodschappen kun je ook beperkt houden.
In feite is op vakantie met zulke jonge kinderen niet anders dan op een andere plek huisje spelen. Je moet dus zorgen dat ze ook zelfstandig veilig kunnen aanrommelen, afgewisseld met uitstapjes.
Ik heb maar 1 kind van 4 jaar maar mijn manier om te garanderen dat wij toch onze rust kunnen pakken tijdens een vakantie is door alleen hotels, cruises, whatever te boeken die iets van een kids club hebben. Anders ga ik niet. Ik heb wel het geluk dat mijn kind altijd heel makkelijk is geweest en graag meedoet met zulke activiteiten, maar in ieder geval zou ik je aanraden om zoiets te boeken voor jouw volgende vakantie…
En, om daarnaast met ‘diensten’ te werken met jouw partner; afspreken dat er omstebeurt iemand voor de kinderen zorgt terwijl de ander iets voor zichzelf gaat doen voor een paar uur
Lady*Voldemort schreef:
06-06-2025 16:47
De tip is dus dat je met je man moet gaan praten.

Rare tip zeg
Wielrenster87 schreef:

Uh, dus je hebt een jonge kleuter, en bijna kleuter-af-kind, en een dreinende kleuter op herhaling die inmiddels 25+ is?

Dit accepteer je toch niet dag in, dag uit?
Wielrenster87 schreef:

Wellicht toch echt wat vaker ook fysieke afstand creëren. En dan zoekt man het maar even uit (met notabene zijn eigen kinderen). Met een boekje op bed met de deur dicht/op slot. En over de ochtend; ik zou in staat zijn er desnoods wel om 6u uit te gaan, maar dan voor jezelf en man het laten uitzoeken met zijn "ik ben geen ochtendmens". Flink wandelen/fietsen en dan lekker ergens op een terras met een ontbijtje ofzo.
Wielrenster87 schreef:
06-06-2025 16:37
Nee we gaan naar 3 locaties gelukkig anders had mij kunnen opvegen, deels huisjes, deels grote safaritent op een kleinschalige camping met ontbijtservice en 4x mee eten.
Dus in totaal 4x verkassen??? :@@:

Wat een hel lijkt mij dat.
Ben je net gesettled, moet je weer alles inpakken en reizen.

Waarom doe jij jezelf dit aan?
Frankly my dear, I don"t give a damn
Timetraveler schreef:
06-06-2025 17:03
Wellicht toch echt wat vaker ook fysieke afstand creëren. En dan zoekt man het maar even uit (met notabene zijn eigen kinderen). Met een boekje op bed met de deur dicht/op slot. En over de ochtend; ik zou in staat zijn er desnoods wel om 6u uit te gaan, maar dan voor jezelf en man het laten uitzoeken met zijn "ik ben geen ochtendmens". Flink wandelen/fietsen en dan lekker ergens op een terras met een ontbijtje ofzo.

Dat kan natuurlijk alleen als de kinderen geen kant op kunnen. Lang geleden deed een buurvrouw op de camping dit ook, de buurman sliep gewoon door en de kinderen liepen huilend over de camping te dwalen.
Wielrenster87 schreef:

Je laat hem winnen omdat je zelf niet blijft liggen. Hij vindt het wel makkelijk zeker?
calvijn1 schreef:
06-06-2025 17:04
Dus in totaal 4x verkassen??? :@@:

Wat een hel lijkt mij dat.
Ben je net gesettled, moet je weer alles inpakken en reizen.

Waarom doe jij jezelf dit aan?

Sommige mensen vinden dat leuk! Wij gaan dit jaar naar vijf campings in twee weken, vorig jaar zeven in drie weken. Maar dan reist ons verblijf mee, dus dat is dan niet wennen.
Wielrenster87 schreef:
06-06-2025 16:37
En jij elke keer maar de hele boel weer inpakken zeker? Ik zou van minder gek worden.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven