Vakantie met kleuters: hoe zelf ook relaxt terugkomen?
vrijdag 6 juni 2025 om 15:21
Het is weer bijna zomervakantie, zelf gaan we 3,5 week weg. De kinderen zijn net 4 en 6, de vakantie is al relaxter dan 2 jaar geleden, maar ik ben op zoek naar tips zodat ik zelf ook uitgerust terugkom.
Inmiddels heb in de gewoonte dat ik in de week er na nog 3 dagen alleen wegga om echt even op te laden na de gezinsvakantie, maar daar wil vanaf.
Eigenlijk heb ik op vakantie alleen echt rust als ik ben wielrennen en dan hoef ik even niks . De rest van de vakantie ben ik toch bezig met regelen of de kinderen spreken mij toch continu aan en ‘s avonds probeer ik nog gezellig te doen tegen man na 9 uur, terwijl ik gewoon echt moe want de ochtenden op vakantie zijn (helaas) 90% voor mij vanaf 6 uur.
Man kan gerust een boek lezen als de kinderen spelen, maar dat is voor mij niet mogelijk, want de kinderen willen wat laten zien/drinken of spelen.
Inmiddels heb in de gewoonte dat ik in de week er na nog 3 dagen alleen wegga om echt even op te laden na de gezinsvakantie, maar daar wil vanaf.
Eigenlijk heb ik op vakantie alleen echt rust als ik ben wielrennen en dan hoef ik even niks . De rest van de vakantie ben ik toch bezig met regelen of de kinderen spreken mij toch continu aan en ‘s avonds probeer ik nog gezellig te doen tegen man na 9 uur, terwijl ik gewoon echt moe want de ochtenden op vakantie zijn (helaas) 90% voor mij vanaf 6 uur.
Man kan gerust een boek lezen als de kinderen spelen, maar dat is voor mij niet mogelijk, want de kinderen willen wat laten zien/drinken of spelen.
maandag 9 juni 2025 om 21:31
Ze vraagt in de titel: Hoe uitgerust terug komen.
Er wordt nergens gezegd dat ze het niet leuk vindt, dat ze niet kan ontspannen, er niet van geniet. Ze wil gewoon graag ook eens uitrusten. En dus uitgerust terug komen.
Dat lukt vaak niet nee. Je kunt er heel erg van genieten, samen leuke dingen doen, soms ook ontspannen, maar daarmee ben je niet uitgerust. Het is vaak zelfs extra vermoeiend.
Die vermoeidheid moet je inderdaad uitzitten. Er zijn minder oplaadmomenten, minder uitrust momenten, en er zijn extra prikkels. Even nog doorzetten samen, om er iets leuks van te maken.
Het gaat hier helemaal niet over de vraag of een vakantie met de kinderen wel leuk is, en of ze er wel van kan genieten. Ze is moe.
Er wordt nergens gezegd dat ze het niet leuk vindt, dat ze niet kan ontspannen, er niet van geniet. Ze wil gewoon graag ook eens uitrusten. En dus uitgerust terug komen.
Dat lukt vaak niet nee. Je kunt er heel erg van genieten, samen leuke dingen doen, soms ook ontspannen, maar daarmee ben je niet uitgerust. Het is vaak zelfs extra vermoeiend.
Die vermoeidheid moet je inderdaad uitzitten. Er zijn minder oplaadmomenten, minder uitrust momenten, en er zijn extra prikkels. Even nog doorzetten samen, om er iets leuks van te maken.
Het gaat hier helemaal niet over de vraag of een vakantie met de kinderen wel leuk is, en of ze er wel van kan genieten. Ze is moe.
Als onwetendheid schreeuwt, dan zwijgt intelligentie ~ Unknown
(Het gras is blauw, het verhaal van de ezel en de tijger)
(Het gras is blauw, het verhaal van de ezel en de tijger)
maandag 9 juni 2025 om 21:32
Natuurlijk hebben meer mensen zoiets ooit wel eens gedacht en ook nog wel uitgesproken ook. Voor ons was het dan accepteren en weer door. Eerst met kleine kinderen en later ook met pubers weleens echt wel eens momenten gehad dat ik me afvroeg waarom ik dit zo graag wilde. Nu jaren later kijk ik er weer met andere gevoelens naar en komen vooral de mooie herinneringen weer boven.
speculaastaart wijzigde dit bericht op 09-06-2025 21:36
0.60% gewijzigd
maandag 9 juni 2025 om 21:36
M3LL0N4 schreef: ↑09-06-2025 21:31Ze vraagt in de titel: Hoe uitgerust terug komen.
Ze is bang dat ze moe wordt of blijft van of na de vakantie.
Een mens lijdt het meest door het lijden dat hij vreest.
maandag 9 juni 2025 om 21:40
Ik zou de vakanties zo invullen dat je ervan kunt genieten. Voor ons is dat aanklooien op de camping met leuke kleine uitstapjes. We hebben niet de verwachting uit te rusten maar wel lekker te ontspannen.
Voor een ander is t weer anders. Maar als je hoge verwachtingen hebt vraag je om teleurstellingen.
Als je moet afzien ben je m.i. niet goed bezig. Vreselijk om zo over je vakantie te denken. Dan vul je het toch anders in?
Edit: plan een paar dagen in waarin jij t programma kiest in jouw voordeel. Bijv ieder 4 ik-dagen waarin de ander met de kinderen bezig is, en je zelf kan wielrennen of lezen ed. En dan s avond uit eten. En ga ook nog die 3 dagen daarna alleen weg. Lijkt me helemaal niet gek.
Voor een ander is t weer anders. Maar als je hoge verwachtingen hebt vraag je om teleurstellingen.
Als je moet afzien ben je m.i. niet goed bezig. Vreselijk om zo over je vakantie te denken. Dan vul je het toch anders in?
Edit: plan een paar dagen in waarin jij t programma kiest in jouw voordeel. Bijv ieder 4 ik-dagen waarin de ander met de kinderen bezig is, en je zelf kan wielrennen of lezen ed. En dan s avond uit eten. En ga ook nog die 3 dagen daarna alleen weg. Lijkt me helemaal niet gek.
maandag 9 juni 2025 om 22:00
Waarschijnlijk hang ik door afgelopen jaar in het negatieve: het is ook telkens weer iets waardoor de opa’s en oma’s niet kunnen oppassen (en dat is logisch), maar het betekent wel vaak in de avonduren wat inhalen. Dat naast de zorgen, gelukkig lijkt mijn vader nog een paar jaar te hebben, maar zeker was dat niet afgelopen jaar.Speculaastaart schreef: ↑09-06-2025 21:32Natuurlijk hebben meer mensen zoiets ooit wel eens gedacht en ook nog wel uitgesproken ook. Voor ons was het dan accepteren en weer door. Eerst met kleine kinderen en later ook met pubers weleens echt wel eens momenten gehad dat ik me afvroeg waarom ik dit zo graag wilde. Nu jaren later kijk ik er weer met andere gevoelens naar en komen vooral de mooie herinneringen weer boven.
Dus bijkomen in de vakantie zou fijn zijn, maar afgelopen jaren genoot in wel, maar om te zeggen dat ik kon uitrusten en weer energie.keijgen, nee niet echt.
Voor degenen die zeggen met 4 kunnen ze best veel: onze jongste is net 4 en liep pas goed met 2 jaar en 4 maanden en nog steeds loopt ze wat houterig, dat trekt bij maar die kan nog niet 4 km lopen. En we willen haar op haar eigen tempo laten ontwikkelen en niet forceren.
maandag 9 juni 2025 om 22:01
Nee, we hebben besloten om in ieder geval zo min mogelijk te koken en vooral uitgebreid te gaan lunchen dat gaat vaak heel leggen.Sjakie schreef: ↑09-06-2025 21:40Ik zou de vakanties zo invullen dat je ervan kunt genieten. Voor ons is dat aanklooien op de camping met leuke kleine uitstapjes. We hebben niet de verwachting uit te rusten maar wel lekker te ontspannen.
maandag 9 juni 2025 om 22:04
En dan doe jij verder opende fiets de boodschappen. Heb jij ook je eigen dingetje.Wielrenster87 schreef: ↑09-06-2025 22:01Nee, we hebben besloten om in ieder geval zo min mogelijk te koken en vooral uitgebreid te gaan lunchen dat gaat vaak heel leggen.
Don’t let anyone ruin your day. It’s your day.
Ruin it yourself.
Ruin it yourself.
maandag 9 juni 2025 om 22:07
???Wielrenster87 schreef: ↑09-06-2025 22:01Nee, we hebben besloten om in ieder geval zo min mogelijk te koken en vooral uitgebreid te gaan lunchen dat gaat vaak heel leggen.
'Denk nou niet: "Ik ben te min, mijn leven heeft geen zin."
Want de kerst-klok luidt ook voor zo'n ei als jij.'
(Herman Finkers)
(Herman Finkers)
maandag 9 juni 2025 om 22:10
Ja, als opa bijna het loodje legt kan ie niet oppassen natuurlijk. Dat lijkt me niet iets om nou over te gaan klagen.Wielrenster87 schreef: ↑09-06-2025 22:00Waarschijnlijk hang ik door afgelopen jaar in het negatieve: het is ook telkens weer iets waardoor de opa’s en oma’s niet kunnen oppassen (en dat is logisch), maar het betekent wel vaak in de avonduren wat inhalen. Dat naast de zorgen, gelukkig lijkt mijn vader nog een paar jaar te hebben, maar zeker was dat niet afgelopen jaar.
(Herman Finkers)
(Herman Finkers)
maandag 9 juni 2025 om 22:15
Daar klaag ik ook niet over, maar op korte termijn hebben we niet zomaar 1 dag extra opvang geregeld. Naast de emotionele stress brengt het ook gewoon praktische uitdagingen met zich mee. Dat komt dan er dan bovenop met verlof nemen en schakelen qua werk. Het 1e is al genoeg op zich. (En ja ik ben te eigenwijs om mij ziek te melden omdat ik het emotioneel niet trek).Lady*Voldemort schreef: ↑09-06-2025 22:10Ja, als opa bijna het loodje legt kan ie niet oppassen natuurlijk. Dat lijkt me niet iets om nou over te gaan klagen.
maandag 9 juni 2025 om 22:17
Wielrenster87 schreef: ↑09-06-2025 22:00Waarschijnlijk hang ik door afgelopen jaar in het negatieve: het is ook telkens weer iets waardoor de opa’s en oma’s niet kunnen oppassen (en dat is logisch), maar het betekent wel vaak in de avonduren wat inhalen. Dat naast de zorgen, gelukkig lijkt mijn vader nog een paar jaar te hebben, maar zeker was dat niet afgelopen jaar.
Dus bijkomen in de vakantie zou fijn zijn, maar afgelopen jaren genoot in wel, maar om te zeggen dat ik kon uitrusten en weer energie.keijgen, nee niet echt.
Voor degenen die zeggen met 4 kunnen ze best veel: onze jongste is net 4 en liep pas goed met 2 jaar en 4 maanden en nog steeds loopt ze wat houterig, dat trekt bij maar die kan nog niet 4 km lopen. En we willen haar op haar eigen tempo laten ontwikkelen en niet forceren.
Als opa en/of oma hun gezondheid structureel achteruit gaat en je opvang in gevaar komt kan je misschien beter op zoek naar een andere manier van opvang die beter beschikbaar is. Niets vond ik zo vermoeiend als wekenlang elke week op zoek te moeten naar opvang toen mijn vader ziek was en mijn moeder dus niet beschikbaar.
speculaastaart wijzigde dit bericht op 09-06-2025 22:20
0.13% gewijzigd
maandag 9 juni 2025 om 22:19
Dat hebben we toen ook gedaan en over 2 maanden is het geregeld. Helaas is de wachtlijst in deze regio voor een dag extra BSO 8 tot 10 maanden. We hebben nu ook een oppas aan huis.Speculaastaart schreef: ↑09-06-2025 22:17Als opa en/of oma hun gezondheid structureel achteruit gaat en je opvang in geval komt kan je misschien beter op zoek naar een andere manier van opvang die beter beschikbaar is. Niets vond ik zo vermoeiend als wekenlang elke week op zoek te moeten naar opvang toen mijn vader ziek was en mijn moeder dus niet beschikbaar.
maandag 9 juni 2025 om 22:28
Er bestaan ook nog fietstassen he. Zijn dan wel niet te best voor je luchtweerstand, maar je kunt er echt een heleboel boodschappen in vervoeren hoor. Ik heb het echt jaren zo gedaan want geen auto en we zijn nog nooit verhongerd.Wielrenster87 schreef: ↑09-06-2025 22:16Leuk bedacht, maar niet uitvoerbaar. In een dagrugzak past een brood en nog wat groente, maar veder niet heel veel
![]()
(Herman Finkers)
(Herman Finkers)
maandag 9 juni 2025 om 22:29
Die kun je niet op een racefiets bevestigen zonder heel veel gedoe (en het is duur).Lady*Voldemort schreef: ↑09-06-2025 22:28Er bestaan ook nog fietstassen he. Zijn dan wel niet te best voor je luchtweerstand, maar je kunt er echt een heleboel boodschappen in vervoeren hoor. Ik heb het echt jaren zo gedaan want geen auto en we zijn nog nooit verhongerd.
maandag 9 juni 2025 om 22:31
Dan neem je een andere fiets mee. Maar ik begrijp nu dat je moeilijk doet om het moeilijk doen, met je popcorn.Wielrenster87 schreef: ↑09-06-2025 22:29Die kun je niet op een racefiets bevestigen zonder heel veel gedoe (en het is duur).
lady*voldemort wijzigde dit bericht op 09-06-2025 22:37
0.36% gewijzigd
(Herman Finkers)
(Herman Finkers)
maandag 9 juni 2025 om 22:35
Je zou eens in oplossingen denken hè?Wielrenster87 schreef: ↑09-06-2025 22:16Leuk bedacht, maar niet uitvoerbaar. In een dagrugzak past een brood en nog wat groente, maar veder niet heel veel
![]()
Don’t let anyone ruin your day. It’s your day.
Ruin it yourself.
Ruin it yourself.
maandag 9 juni 2025 om 22:45
Ik heb niet alle oplossingen meer gelezen, dus ben misschien hartstikke mosterd. Maar als je emotioneel eigenlijk nu al moe bent, kun je dan niet beter je mini-vakantie van drie dagen voor de gezinsvakantie doen? Dan ben je opgeladen en uitgerust (voor zover je dat in drie dagen recht kan trekken) en ga je met een blij hoofd op reis. Je zal zien dat dat wonderen kan doen voor hoe je het vervolgens beleefd, het eindelijk best leuk is met elkaar en dan dus ook blij(er) terugkomt.
maandag 9 juni 2025 om 22:46
Tsja een normale fiets meenemen ipv wielrenfiets betekent 3,5 week niet wielrennen. Laat dat nou net mijn hobby zijn/waar ik mijn ontspanning uit haal. Ik heb hier een paar goede tips uit het topic gehaald, maar dit is er niet een van. En 5 km fietsen en dan boodschappen in zo’n hypermarchee doen is voor mij niet ontspannend (maar dat had ik al aangeven).
En om 500 euro uit te geven aan fietstassen vind ik wat overdreven (heb wel eens naar een systeem gekeken voor een fietstripje).
Om de dag gewoon 2 uur gaan fietsen op een tijdstip wat ik lekker vind dat ga ik dus wel doen naar aanleiding van dit topic. Net als niet krampachtig proberen de kinderen tot half 9 stilhouden ivm andere gasten, maar tot half 8 (iets met lagere lat).
maandag 9 juni 2025 om 22:48
Een beetje camping verhuurt fietsen. Het hoeft niet op je racefiets he. Doe je ern nog langer over ook.Wielrenster87 schreef: ↑09-06-2025 22:16Leuk bedacht, maar niet uitvoerbaar. In een dagrugzak past een brood en nog wat groente, maar veder niet heel veel
![]()
maandag 9 juni 2025 om 22:49
maandag 9 juni 2025 om 22:50
Wielrenster87 schreef: ↑09-06-2025 22:46En 5 km fietsen en dan boodschappen in zo’n hypermarchee doen is voor mij niet ontspannend

Nou moet je echt ophouden hoor, met die onzin.
En die vijf km ook. Dan zoek je toch lekker een hypermarchee (sic) een paar dorpjes verderop, zodat je lekker 40 km kan fietsen?
lady*voldemort wijzigde dit bericht op 09-06-2025 22:51
21.80% gewijzigd
(Herman Finkers)
(Herman Finkers)
Niet de kleinschalige campings. Nog niet meegemaakt dat er fietsen werden verhuurd.vivapimpelmees schreef: ↑09-06-2025 22:48Een beetje camping verhuurt fietsen. Het hoeft niet op je racefiets he. Doe je ern nog langer over ook.
Niet de kleinschalige campings. Nog niet meegemaakt dat er fietsen werden verhuurd.vivapimpelmees schreef: ↑09-06-2025 22:48Een beetje camping verhuurt fietsen. Het hoeft niet op je racefiets he. Doe je ern nog langer over ook.

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in