Vakantie met kleuters: hoe zelf ook relaxt terugkomen?
vrijdag 6 juni 2025 om 15:21
Het is weer bijna zomervakantie, zelf gaan we 3,5 week weg. De kinderen zijn net 4 en 6, de vakantie is al relaxter dan 2 jaar geleden, maar ik ben op zoek naar tips zodat ik zelf ook uitgerust terugkom.
Inmiddels heb in de gewoonte dat ik in de week er na nog 3 dagen alleen wegga om echt even op te laden na de gezinsvakantie, maar daar wil vanaf.
Eigenlijk heb ik op vakantie alleen echt rust als ik ben wielrennen en dan hoef ik even niks . De rest van de vakantie ben ik toch bezig met regelen of de kinderen spreken mij toch continu aan en ‘s avonds probeer ik nog gezellig te doen tegen man na 9 uur, terwijl ik gewoon echt moe want de ochtenden op vakantie zijn (helaas) 90% voor mij vanaf 6 uur.
Man kan gerust een boek lezen als de kinderen spelen, maar dat is voor mij niet mogelijk, want de kinderen willen wat laten zien/drinken of spelen.
Inmiddels heb in de gewoonte dat ik in de week er na nog 3 dagen alleen wegga om echt even op te laden na de gezinsvakantie, maar daar wil vanaf.
Eigenlijk heb ik op vakantie alleen echt rust als ik ben wielrennen en dan hoef ik even niks . De rest van de vakantie ben ik toch bezig met regelen of de kinderen spreken mij toch continu aan en ‘s avonds probeer ik nog gezellig te doen tegen man na 9 uur, terwijl ik gewoon echt moe want de ochtenden op vakantie zijn (helaas) 90% voor mij vanaf 6 uur.
Man kan gerust een boek lezen als de kinderen spelen, maar dat is voor mij niet mogelijk, want de kinderen willen wat laten zien/drinken of spelen.
dinsdag 10 juni 2025 om 07:00
Valt rustig ontbijten ook in de categorie: kan niet voor 8-en?Speculaastaart schreef: ↑10-06-2025 06:58Het verschil tussen huisjes en campings is het tentdoek dat alle geluid doorlaat. Op een nog stille camping kun je bij wijze van spreken de buurman in zijn koffie horen roeren. Je hoort de ritsen van de tent vijf plaatsen verder. En gelukkig beseffen de meeste mensen dat heel goed zodat mensen niet wakker worden van elkaar.
En als ik kinderstemmen hoor voor achten en ik hoor een ouder die dat probeert zo stil mogelijk te houden heb ik daar alle begrip voor. Voor een ouder die met zijn kinderen gaat voetballen naast mijn tent heb ik dan weer minder begrip. Ook al sta ik naast het pannaveldje, voor achten hoef je daar niet te zijn.

dinsdag 10 juni 2025 om 07:14
Wielrenster87 schreef: ↑10-06-2025 07:00Valt rustig ontbijten ook in de categorie: kan niet voor 8-en?
Dat kan ik vanaf hier niet zeggen. In principe moet dat kunnen. Maar ga nou gewoon zelf even tien meter van je tent staan en luister dan eens naar het geluid wat jullie produceren. Kinderstemmen dragen ver in de stilte.
Vraag na het ontbijt aan de buren of ze jullie gehoord hebben en of ze dat vervelend vonden. Dan weet je of het morgen weer kan, of niet.
dinsdag 10 juni 2025 om 07:17
Dan zou ik kijken naar andere professionele opvangmogelijkheden. Opa en oma voor de leuk en af en toe.Wielrenster87 schreef: ↑09-06-2025 22:00Waarschijnlijk hang ik door afgelopen jaar in het negatieve: het is ook telkens weer iets waardoor de opa’s en oma’s niet kunnen oppassen (en dat is logisch), maar het betekent wel vaak in de avonduren wat inhalen. Dat naast de zorgen, gelukkig lijkt mijn vader nog een paar jaar te hebben, maar zeker was dat niet afgelopen jaar..
dinsdag 10 juni 2025 om 07:36
Maar even. Ik kan het mis hebben en er wellicht overheen gelezen hebben maar ik denk nergens te zien dat je concreet reageert op het voorstel je man aan de bak te laten gaan overdag. Wat we weten is ;
- hij kan er in de ochtend niet uit
- je wil het patroon doorbreken dat de kids altijd bij jou uitkomen
- dat kan alleen als je er niet bij bent
- je man overdag prima dingen wil doen met de kids .
- de zorg in de ochtend bij je man neerleggen niet haalbaar is .
Volgens mij is het dan toch simpel ? De ochtend blijft jouw ding, en accepteren dat dit niet anders is. En met man nu al heel concreet afspraken en een planning maken over de invulling overdag : jij bent er elke dag een paar uur tussenuit. Of voor mijn part om de dag. En als je dat niet wil omdat je dan 'teveel van de kinderen mist', dan zul je ook dit moeten accepteren.
Meer smaken zijn er volgens mij niet. Wat vind je hiervan to?
Volgens mij is het dan toch simpel ? De ochtend blijft jouw ding, en accepteren dat dit niet anders is. En met man nu al heel concreet afspraken en een planning maken over de invulling overdag : jij bent er elke dag een paar uur tussenuit. Of voor mijn part om de dag. En als je dat niet wil omdat je dan 'teveel van de kinderen mist', dan zul je ook dit moeten accepteren.
dinsdag 10 juni 2025 om 08:34
Dit is nou zo'n situatie waarin het woord "letterlijk" wél op z'n plaats zou zijn.Speculaastaart schreef: ↑10-06-2025 06:58Het verschil tussen huisjes en campings is het tentdoek dat alle geluid doorlaat. Op een nog stille camping kun je bij wijze van spreken de buurman in zijn koffie horen roeren. Je hoort de ritsen van de tent vijf plaatsen verder. En gelukkig beseffen de meeste mensen dat heel goed zodat mensen niet wakker worden van elkaar.

Geef de liefde verdomme een keer een kans en niet de logica
dinsdag 10 juni 2025 om 08:36
Ik vroeg me ook al af of ik iets gemist had.Sciocco schreef: ↑10-06-2025 07:36Maar even. Ik kan het mis hebben en er wellicht overheen gelezen hebben maar ik denk nergens te zien dat je concreet reageert op het voorstel je man aan de bak te laten gaan overdag. Wat we weten is ;
dinsdag 10 juni 2025 om 08:40
dinsdag 10 juni 2025 om 08:49
Dat ligt aan de camping. Ik heb op campings gestaan waar de campingbaas om 22u30 kwam klagen dat we te hard triominosten. Deze campingbaas ging zelf, met alle kampeerders die mee wilden, bij het krieken van de dag wielrennen.Wielrenster87 schreef: ↑10-06-2025 08:40Nee hoor, ik ben aan het denken over een reactie op siocco.
Maar is iedereen dan ook stil om 22.00 uur op een camping? Want dan kun je ook niet buiten de tent nog even een wijntje en eventueel met de buren gezellig een spelletje doen of wat kletsen? Lijkt mij niet dat iedereen om 10 uur al slaapt….
Er zijn ook campings waar mensen tot na middernacht hard lachen en praten met de tv aan.
dinsdag 10 juni 2025 om 08:52
Je hebt het over Frankrijk gezien je eerder posts over hypermarchées? Mijn ervaring; nee, zeker niet iedereen stil en slapend om 22.00Wielrenster87 schreef: ↑10-06-2025 08:40Nee hoor, ik ben aan het denken over een reactie op siocco.
Maar is iedereen dan ook stil om 22.00 uur op een camping? Want dan kun je ook niet buiten de tent nog even een wijntje en eventueel met de buren gezellig een spelletje doen of wat kletsen? Lijkt mij niet dat iedereen om 10 uur al slaapt….
Maar de Franse kinderen zijn dan weer wel tot, zeker, 09.00 stil 's ochtends.
dinsdag 10 juni 2025 om 08:54
Voor mijn gevoel zwabberen je problemen alle kanten op. Nu begin je weer over een wijntje na 10 uur 's avonds.
Terwijl je werkelijk alle ideeën en oplossingen over je andere problemen hebt afgewezen of genegeerd.
De flexibiliteit die je vanzelfsprekend vindt bij je kinderen ontbreekt volledig bij jou zelf. Je kan nog wat leren van je kinderen.
Terwijl je werkelijk alle ideeën en oplossingen over je andere problemen hebt afgewezen of genegeerd.
De flexibiliteit die je vanzelfsprekend vindt bij je kinderen ontbreekt volledig bij jou zelf. Je kan nog wat leren van je kinderen.
dinsdag 10 juni 2025 om 08:57
Ik heb niet meteen een antwoord klaar. Maar he: we gaan juist naar een camping voor de kinderen want dat schijnt heel leuk te zijn. Gelukkig is het camping van Nederlandse eigenaren waar voornamelijk Nederlandse komen, dat biedt enige hoop.toulouse_74 schreef: ↑10-06-2025 08:54Voor mijn gevoel zwabberen je problemen alle kanten op. Nu begin je weer over een wijntje na 10 uur 's avonds.
dinsdag 10 juni 2025 om 08:59
Dit is ook een beetje mijn beeld. Het beeld uit je OP vind ik niet overeen komen met je latere posts. Het lijkt alsof er steeds weer een nieuw probleem is.toulouse_74 schreef: ↑10-06-2025 08:54Voor mijn gevoel zwabberen je problemen alle kanten op. Nu begin je weer over een wijntje na 10 uur 's avonds.
dinsdag 10 juni 2025 om 09:05
Nee hoor het probleem blijft staan. Maar ik k heb mij nooit gerealiseerd dat je op een camping zo lang stil moest zijn. Man heeft vroeger gekampeerd en ik loop heel hard te balen dat ie dit niet expliciet gemeld heeft.
We gaan luxe met eigen sanitair dat was een voorwaarde, maar als ik dit had geweten dan had ik mij wel bedacht om te gaan kamperen. Gelukkig is het maar 1,5 week. Voordeel met een huis is dat de kinderen wel om half 8 eventueel op het terras of de tuin kunnen spelen.
We gaan luxe met eigen sanitair dat was een voorwaarde, maar als ik dit had geweten dan had ik mij wel bedacht om te gaan kamperen. Gelukkig is het maar 1,5 week. Voordeel met een huis is dat de kinderen wel om half 8 eventueel op het terras of de tuin kunnen spelen.
dinsdag 10 juni 2025 om 09:15
dinsdag 10 juni 2025 om 09:17
Als je van rust en stilte houdt, moet je in een natuurhuisje gaan zitten. Niet op een camping. En zeker geen camping met kinderprogramma of iets. Dan zoek je maar een adult only camping als je last heb van kinderen. Die zijn er ook. Dat je probeert je kinderen tot een uur of 8 een beetje stil te houden (ipad, kleuren, boekje lezen) lijkt me logisch. Net als dat je geen muziek gaat draaien bij je wijntje om 22u savonds. Dan moet je bij de bar gaan zitten.Wielrenster87 schreef: ↑10-06-2025 09:05Nee hoor het probleem blijft staan. Maar ik k heb mij nooit gerealiseerd dat je op een camping zo lang stil moest zijn. Man heeft vroeger gekampeerd en ik loop heel hard te balen dat ie dit niet expliciet gemeld heeft.
Ik heb je topic doorgelezen en je lijkt overal problemen te zien. Ik denk dat je in algemene zin momenteel mentaal overbelast bent. Althans, ik herken je manier van reageren van mezelf als ik mentaal overloop. Misschien moet je voordat je op vakantie gaat, die drie dagen even voor jezelf pakken. Ik heb trouwens ook een nachtmens als partner. Bij ons is de afspraak dat hij 3 ochtenden doet en dat loopt gewoon door in de vakanties. Die ochtenden krijgt mn kind te horen dat hij bij papa moet zijn, ondanks dat ik al wakker ben (ochtendmens). Dat is consequent mijn antwoord. Ik maak dan dus ook geen ontbijt voor mn kind. Soms voelt het kinderachtig, maar als ik dit loslaat, dan ben ik straks elke ochtend aan de beurt en ik houd net als jij van mn rust sochtends. 6.30u even sporten, dan lekker koffie en douchen. Ik snap je wel wat dat betreft.
dinsdag 10 juni 2025 om 09:20
Jij kon toch na 21u niet meer gezellig doen omdat je zo moe was van het vroege opstaan met de kinderen?Wielrenster87 schreef: ↑10-06-2025 08:40Maar is iedereen dan ook stil om 22.00 uur op een camping? Want dan kun je ook niet buiten de tent nog even een wijntje en eventueel met de buren gezellig een spelletje doen of wat kletsen? Lijkt mij niet dat iedereen om 10 uur al slaapt….
Ik begrijp werkelijk niet dat je 3.5 weken weggaat als je het zo pittig vind. Waarom niet 10 dagen in een hotel waar je ontzorgd wordt, zoals je ouders vroeger? Of toch een wat actievere vakantie dan lummelen op de camping.
Wij hebben nooit gekampeerd met de kinderen. En altijd leuke vakanties gehad, voor hen en voor ons.
dinsdag 10 juni 2025 om 09:24
Ik bedoelde natuurlijk net als Siocco de eerdere posts waarin dit aangegeven is. Kom op, joh, bestaat je hele gezin uit kleuters of zo?Wielrenster87 schreef: ↑10-06-2025 08:40Nee hoor, ik ben aan het denken over een reactie op siocco.
dinsdag 10 juni 2025 om 09:26
Bij een camping denk ik niet meteen aan stil zijn tot 9.00 uur. Dan denk ik eerder op een camping gericht op kinderen rond 7.00/7.30 op een normale toon lekker buiten ontbijten en daarna dat de kinderen kunnen spelen op het speelveld. Dat zijn voor mij met kinderen van tot 8 jaar hele normale tijden.
dinsdag 10 juni 2025 om 09:27
Hier zit zeker een kern van waarheid in: afgelopen jaar heeft er behoorlijk ingehakt en ik zou het heel fijn vinden om een paar weken niet te hoeven denken.zwembad84 schreef: ↑10-06-2025 09:17Als je van rust en stilte houdt, moet je in een natuurhuisje gaan zitten. Niet op een camping. En zeker geen camping met kinderprogramma of iets. Dan zoek je maar een adult only camping als je last heb van kinderen. Die zijn er ook. Dat je probeert je kinderen tot een uur of 8 een beetje stil te houden (ipad, kleuren, boekje lezen) lijkt me logisch. Net als dat je geen muziek gaat draaien bij je wijntje om 22u savonds. Dan moet je bij de bar gaan zitten.
Ik heb je topic doorgelezen en je lijkt overal problemen te zien. Ik denk dat je in algemene zin momenteel mentaal overbelast bent. Althans, ik herken je manier van reageren van mezelf als ik mentaal overloop. Misschien moet je voordat je op vakantie gaat, die drie dagen even voor jezelf pakken. Ik heb trouwens ook een nachtmens als partner. Bij ons is de afspraak dat hij 3 ochtenden doet en dat loopt gewoon door in de vakanties. Die ochtenden krijgt mn kind te horen dat hij bij papa moet zijn, ondanks dat ik al wakker ben (ochtendmens). Dat is consequent mijn antwoord. Ik maak dan dus ook geen ontbijt voor mn kind. Soms voelt het kinderachtig, maar als ik dit loslaat, dan ben ik straks elke ochtend aan de beurt en ik houd net als jij van mn rust sochtends. 6.30u even sporten, dan lekker koffie en douchen. Ik snap je wel wat dat betreft.
dinsdag 10 juni 2025 om 09:31
Wielrenster87 schreef: ↑10-06-2025 09:27Hier zit zeker een kern van waarheid in: afgelopen jaar heeft er behoorlijk ingehakt en ik zou het heel fijn vinden om een paar weken niet te hoeven denken.
Ook in je vorige topic ging het hierover. En heb ik iets geschreven over in verbinding staan met je eigen gevoel. Want je hoofd staat maar aan en ziet honderduizend beren op de weg én kapt elke flexibele oplossing af. Toen reageerde je nog dat helemaal goed in verbinding staat met jezelf en je eigen behoeften. Wie kan jou helpen hierbij? Weet je man dat je (nu?) zo functioneert?
Overigens: het is volgens mij op elke camping not done dat kinderen voor 8 uur de tent uitgaan. Als ze in de tent niet stil kunnen zijn neem je ze mee het terrein af. Of niet, maar daar vindt men dus wel wat van.
•
dinsdag 10 juni 2025 om 09:34
Wat betreft het drukke afgelopen jaar: welkom in het echte leven. Hoe goed je alles ook geregeld te hebt, er zijn altijd onvoorziene gebeurtenissen. Ook krijg je meer te maken met mantelzorg naarmate je ouder wordt.
En met opa(s) en oma(s) als vaste oppas wist je natuurlijk dat dat een minder stabiele situatie was dan professionele opvang. Van de andere kant hebben ze jullie ook een aantal jaar goed geholpen.
En met opa(s) en oma(s) als vaste oppas wist je natuurlijk dat dat een minder stabiele situatie was dan professionele opvang. Van de andere kant hebben ze jullie ook een aantal jaar goed geholpen.
dinsdag 10 juni 2025 om 09:42
Waarom 3 verschillende locaties in 3,5 week? Een weekje thuis geeft je meer vrijheid. Je kinderen kunnen zich thuis ook beter zelf entertainen dan op de camping/het huisje waar je continu moet kijken waar ze zijn op die leeftijd. Alleen in je laatste week kun je aan je vrienden vragen of zij, als ze kinderen hebben, eens een middag op die van jullie willen passen en jullie op die van hun.
Als je minder wil moeten, moet je minder willen.
dinsdag 10 juni 2025 om 09:45
Zorg dat je wat nieuw speelgoed bij je hebt, om ze 's ochtends zoet te houden.
Ik had bijv. zoiets:
https://www.juffrouwpollewop.nl/product ... en-reizen/
https://www.juffrouwpollewop.nl/product ... ni-galaxy/
Maar ook al gaat je man er 's ochtends uit met ze, kun je dan rustig een kop thee drinken en een boek lezen? Je hoort ze dan toch, zit met z'n allen in dezelfde ruimte.
Ik had bijv. zoiets:
https://www.juffrouwpollewop.nl/product ... en-reizen/
https://www.juffrouwpollewop.nl/product ... ni-galaxy/
Maar ook al gaat je man er 's ochtends uit met ze, kun je dan rustig een kop thee drinken en een boek lezen? Je hoort ze dan toch, zit met z'n allen in dezelfde ruimte.

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in