Gratificatie ivm jubileum. Delen met partner?
dinsdag 10 juni 2025 om 21:46
Ik ben benieuwd wat jullie zouden doen.
Ik kreeg vandaag het bericht dat ik een leuk extraatje krijg deze maand ivm een bepaald aantal jaren in dienst. Hartstikke leuk natuurlijk.
Wij hebben een gezamenlijke rekening. En daar gaat het grootste gedeelte (allebei hetzelfde percentage) van ons inkomen heen.
Hier betalen we alle vaste lasten, gezamenlijke uitjes en dingen voor de kinderen van.
Een klein gedeelte houden we op onze eigen rekening voor onze eigen uitjes, kleding, kapper etc.
Is deze gratificatie nu voor mij alleen of stort ik datzelfde percentage als elke maand hiervan op de gezamenlijke rekening?
Benieuwd naar jullie meningen.
Ik kreeg vandaag het bericht dat ik een leuk extraatje krijg deze maand ivm een bepaald aantal jaren in dienst. Hartstikke leuk natuurlijk.
Wij hebben een gezamenlijke rekening. En daar gaat het grootste gedeelte (allebei hetzelfde percentage) van ons inkomen heen.
Hier betalen we alle vaste lasten, gezamenlijke uitjes en dingen voor de kinderen van.
Een klein gedeelte houden we op onze eigen rekening voor onze eigen uitjes, kleding, kapper etc.
Is deze gratificatie nu voor mij alleen of stort ik datzelfde percentage als elke maand hiervan op de gezamenlijke rekening?
Benieuwd naar jullie meningen.
dinsdag 10 juni 2025 om 23:32
woensdag 11 juni 2025 om 00:34
Trees85 schreef: ↑10-06-2025 23:32Bedankt voor jullie reacties.
Zoals skawa is het bij ons ook eigenlijk.
Ik werk minder, maar daar hebben we samen voor gekozen.
Ik doe dus thuis alles met de kinderen en het huishouden inderdaad.
Nog nooit zo over nagedacht dat het gek is dat ik minder voor mezelf houd.
Dan moet je dat met terugwerkende kracht gaan doen. Dit is echt oneerlijk.
woensdag 11 juni 2025 om 01:01
woensdag 11 juni 2025 om 02:50
Eens!vivapimpelmees schreef: ↑11-06-2025 00:34Dan moet je dat met terugwerkende kracht gaan doen. Dit is echt oneerlijk.
woensdag 11 juni 2025 om 06:46
Dit inderdaad! En helemaal in combinatie met wat hierboven staat dat jij minder overhoudt terwijl jij de uren die je minder werkt voor de kinderen zorgt.Not_so_perfect schreef: ↑11-06-2025 01:01Het is een “cadeau” aan jou, toevallig is het geld, maar het had ook een fiets oid kunnen zijn. Ik vind het dus meer dan logisch dat je het lekker voor jezelf mag houden. En dan kan je altijd nog beslissen om er evt samen wat leuks van te gaan doen natuurlijk.
In de praktijk zou ik het zelf trouwens, afhankelijk van het bedrag, waarschijnlijk wel uitgeven aan een dagje of weekendje weg met mijn partner en kinderen.
woensdag 11 juni 2025 om 07:45
Wat hij kan doen omdat hij meer uren werkt. En die kan hij werken omdat jij onbetaald de rest opvangt en regelt.
Toen ik nog FT werkte en man parttime, werden zijn ‘zorg voor thuisfront’ uren als het ware ‘betaald’ doordat we beiden hetzelfde vrij te besteden bedrag overhielden.
Nu is het weer omgekeerd qua werkuren en hebben we beiden nog steeds eenzelfde vrij te besteden bedrag.
woensdag 11 juni 2025 om 07:46
Ja, maar hij houdt ook meer voor zichzelf.
Ik zie helaas nog zoveel vrouwen in deze valkuil stappen: man blijft fulltime werken (en houdt naast fulltime salaris ook fulltime pensioensopbouw), vrouw gaat minder werken (en dus niet alleen minder salaris nu, maar ook minder pensioen later). Vrouw mag ook nog alle zorg voor de kinderen en het huishouden doen, terwijl de man zo gratis kinderopvang en een gratis huishoudster heeft. En dan houdt hij ook nog meer zakgeld per maand over ‘omdat hij al meer inlegt in de gezamenlijke pot’. Ja duh! Hij hoeft twee dagen minder thuis alles te regelen en kan daardoor meer werken.
Ik zou dus heel snel naar een systeem gaan waarbij beide inkomens op de grote hoop gaan en beide partners evenveel privé te besteden hebben. En daarnaast nadenken over hoe jouw partner gaat bijdragen aan jouw pensioengat.
woensdag 11 juni 2025 om 08:02
hier hetzelfde, daarom lees ik dit soort topics altijd met veel interesse. een doorkijkje naar een wereld die zó extreem ver van mij af staat dat ik hem graag wil leren begrijpen ipv blijven hangen in "nou lekker partnerschap als je zo individualistisch bezig bent".Mette schreef: ↑10-06-2025 23:04Hier gaat alles op de grote hoop, dus ook extra's, bonussen en wat we toegestopt krijgen van ouders.
En ik koop gewoon van die grote hoop dingen voor mezelf als ik dat wil. Natuurlijk wel in redelijkheid, dus geen tas van 5k. Maar dat zou ik ook niet doen als ik mijn eigen geld voor mezelf zou houden.
Het is hier helemaal geen gedoe dit systeem, het werkt al jaren prima.
En doooooor!
woensdag 11 juni 2025 om 08:11
Het is toch eerlijker als je allebei evenveel voor jezelf houdt? Jij werkt minder om kosten aan opvang te besparen, dan zou je echt hetzelfde mogen overhouden.
Als je er zonder overleg voor gekozen had om minder te werken, om meer vrij te zijn en niks te doen, vind ik het anders.
Coffee is never my cup of tea
woensdag 11 juni 2025 om 08:15
Dat zou ik ook doen.
Hier gaat alles op de grote hoop maar als we bijvoorbeeld 1000 euro van schoonouders krijgen dan heeft man de vrije hand om er een nieuwe tv/soundbar /pc oid voor te kopen wat ik totaal onbelangrijk vind maar wel gebruik.

woensdag 11 juni 2025 om 08:21
Ik vind het ook interessant. Zelf zie ik de toegevoegde waarde niet van mein en dein als je samen kinderen hebt.broadway schreef: ↑11-06-2025 08:02hier hetzelfde, daarom lees ik dit soort topics altijd met veel interesse. een doorkijkje naar een wereld die zó extreem ver van mij af staat dat ik hem graag wil leren begrijpen ipv blijven hangen in "nou lekker partnerschap als je zo individualistisch bezig bent".
Wel hebben wij allebei nooit minder dan 32 uur gewerkt. Hier was en is het principe samen verantwoordelijk voor het gezinsinkomen en samen verantwoordelijk voor de zorgtaken.
woensdag 11 juni 2025 om 08:33
Hier ook alles op 1 hoop. Al vanaf het begin, voor de kinderen. Voor de kinderen werkten we en verdienden we ongeveer evenveel. En na de kinderen ben ik, in overleg, minder gaan werken. Hij werkte toen 4 x 9, dus was een dag thuis met de kinderen en ik twee. Maar nog steeds alles op 1 hoop. Ik vind een relatie waarin de een meer te besteden heeft dan de ander ook raar. Dus alles op 1 hoop of ieder een x bedrag voor zichzelf en de rest voor gezamenlijk. Ik vind dat hele naar rato verdelen scheef. Als de een dan 2 keer zoveel verdient, dan heeft de een dus ook 2 keer zoveel geld voor zichzelf. Tenzij je geen kinderen hebt en de ander bewust minder werkt om meer vrije tijd voor zichzelf te hebben (dus niet voor het huishouden), vind ik het het eerlijkst om allebei hetzelfde te besteden te hebben.
woensdag 11 juni 2025 om 08:41
woensdag 11 juni 2025 om 08:49
Purplepeanut schreef: ↑11-06-2025 07:59Stel je deze vraag vanuit jezelf? Of vind je man er iets van?
Nee dit doe ik vanuit mezelf.

woensdag 11 juni 2025 om 08:50
Alles op 1 hoop werkt natuurlijk alleen als je het ongeveer wel eens bent over wat redelijk is.
Als 1 van de 2 gaat miepen of structureel de grenzen van de redelijkheid overgaat met de uitgaven dan werkt het inderdaad niet.
Gelukkig zijn man en ik het al jaren eens over wat redelijk is en wat niet. Het helpt ook wel dat de pot goed gevuld is, mede omdat we altijd minimaal 4 dagen
zijn blijven werken. Nu de kinderen groot zijn werken we allebei weer ft dus dat helpt ook.
woensdag 11 juni 2025 om 08:53
Wij hebben alles op een grote hoop en maandelijks krijgt ieder hetzelfde bedrag op een eigen rekening om vrij voor jezelf te besteden. Dan heb je ook niet die opmerkingen.
woensdag 11 juni 2025 om 08:56
Idem. Ik vind het erg onhandig en vermoeiend klinken TO. Hier nooit gedoe of vragen over geld. Gewoon alles op 1 hoop (ok, we hebben beiden onze eigen rekening en hebben samen geen gezamenlijke). Maar zijn geld is mijn geld en andersom. Hij verdient iets meer dan ik maar we hebben nooit nagedacht over percentages en zakgeld etc. Hij werkt iets meer dan ik (niet heel veel) en ik zorg daarom net iets meer voor de kinderen en het huishouden dan hij. Dus dat heft elkaar gewoon op. Niet alles draait enkel om geld, zoals hierboven ook gezegd wordt: hij kan meer werken omdat ik op zo'n moment thuis ben.Mette schreef: ↑10-06-2025 23:04Hier gaat alles op de grote hoop, dus ook extra's, bonussen en wat we toegestopt krijgen van ouders.
En ik koop gewoon van die grote hoop dingen voor mezelf als ik dat wil. Natuurlijk wel in redelijkheid, dus geen tas van 5k. Maar dat zou ik ook niet doen als ik mijn eigen geld voor mezelf zou houden.
Het is hier helemaal geen gedoe dit systeem, het werkt al jaren prima.
Als wij samen iets gaan doen is het maar net wie zn pinpas als eerste pakt als er ergens iets betaald moet worden. Als ik zo'n extraatje zou krijgen zou het gewoon op mn rekening staan of in mn portemonnee zitten en dan kijken we wel wat ik ermee doe. Misschien samen iets leuks, misschien koop ik zelf iets wat ik graag wil hebben (wat ik niet raar zou vinden, ik ga mijn verjaardagsgeld ook niet aan hem geven), of misschien blijft het gewoon op de spaarrekening staan.
Als je pas bij elkaar bent snap ik dat je de financiën apart houdt, maar als je getrouwd bent, kinderen hebt... Dan ben je toch samen gewoon 1 gezin en zorg je er samen voor dat je alle lasten kan betalen en dat je samen een fijn leven hebt met leuke dingen die je kan doen. Maar ok, mijn man en ik hebben wel een beetje hetzelfde uitgavenpatroon en hoeven ook niet erg op ons geld te letten, omdat er genoeg is. We zijn beiden niet heel uitbundig met uitgeven. En grote dingen worden gewoon overledg. Man wil best een nieuwe motor kopen bijv maar dat gaat toch echt in overleg. Als hij ons geld over de balk smijt kan ik wel iets beter begrijpen dat je het iets anders wil regelen en bijv met zakgeld gaat werken. Maar voor mij persoonlijk staat dit ver van me af.
tulpje22 wijzigde dit bericht op 11-06-2025 09:18
25.70% gewijzigd
woensdag 11 juni 2025 om 09:00
Ik zou het zelf leuk vinden om iets voor het gezin te doen voor een deel. De rest zou ik voor mezelf opzij zetten. Zou het wel even in overleg doen met mijn partner, maar ik weet hoe hij erover denkt. Mijn partner werkt 36 uur en ik 20 en hij zorgt dat er meer van de vaste lasten wordt betaald. Maar zorgt ook dat ik maandelijks en met dit soort dingen wat extra's kan sparen, aangezien ik minder pensioen opbouw dan hem. Aangezien wij er samen voor gekozen hebben dat ik minder werk en meer tijd aan kids en huishouden besteed.
woensdag 11 juni 2025 om 09:01
Bij ons alles op een hoop en ieder hetzelfde bedrag te besteden. Als je een verschil hebt in zorg en werk is dat het enige eerlijke vind ik. En je hebt de opmerkingen ook niet over wat je uitgeeft. Zelfs dan vind ik een dergelijke gratificatie voor jezelf trouwens.
En verder. Zorg goed voor jezelf. Je bouwt minder pensioen op, groeit minder snel door en hebt nu ook minder te besteden voor jezelf. Terwijl je die tijd dat je niet betaald werkt wel bezig bent voor het gezin. Ik zal nooit helemaal begrijpen waarom vrouwen zich automatisch zo vaak (in mijn ogen) tekort doen.
En verder. Zorg goed voor jezelf. Je bouwt minder pensioen op, groeit minder snel door en hebt nu ook minder te besteden voor jezelf. Terwijl je die tijd dat je niet betaald werkt wel bezig bent voor het gezin. Ik zal nooit helemaal begrijpen waarom vrouwen zich automatisch zo vaak (in mijn ogen) tekort doen.
woensdag 11 juni 2025 om 09:19
woensdag 11 juni 2025 om 09:25
Dit is misschien wel een betere optie inderdaad.
Ik voel mij denk ik ergens nog schuldig dat hij toen we begonnen al heel wat spaargeld had en ik nog niks.
Voelt een beetje als profiteren.
Zo konden wij wel onze 1e woning kopen.

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in