Vakantie met kleuters: hoe zelf ook relaxt terugkomen?
vrijdag 6 juni 2025 om 15:21
Het is weer bijna zomervakantie, zelf gaan we 3,5 week weg. De kinderen zijn net 4 en 6, de vakantie is al relaxter dan 2 jaar geleden, maar ik ben op zoek naar tips zodat ik zelf ook uitgerust terugkom.
Inmiddels heb in de gewoonte dat ik in de week er na nog 3 dagen alleen wegga om echt even op te laden na de gezinsvakantie, maar daar wil vanaf.
Eigenlijk heb ik op vakantie alleen echt rust als ik ben wielrennen en dan hoef ik even niks . De rest van de vakantie ben ik toch bezig met regelen of de kinderen spreken mij toch continu aan en ‘s avonds probeer ik nog gezellig te doen tegen man na 9 uur, terwijl ik gewoon echt moe want de ochtenden op vakantie zijn (helaas) 90% voor mij vanaf 6 uur.
Man kan gerust een boek lezen als de kinderen spelen, maar dat is voor mij niet mogelijk, want de kinderen willen wat laten zien/drinken of spelen.
Inmiddels heb in de gewoonte dat ik in de week er na nog 3 dagen alleen wegga om echt even op te laden na de gezinsvakantie, maar daar wil vanaf.
Eigenlijk heb ik op vakantie alleen echt rust als ik ben wielrennen en dan hoef ik even niks . De rest van de vakantie ben ik toch bezig met regelen of de kinderen spreken mij toch continu aan en ‘s avonds probeer ik nog gezellig te doen tegen man na 9 uur, terwijl ik gewoon echt moe want de ochtenden op vakantie zijn (helaas) 90% voor mij vanaf 6 uur.
Man kan gerust een boek lezen als de kinderen spelen, maar dat is voor mij niet mogelijk, want de kinderen willen wat laten zien/drinken of spelen.
donderdag 12 juni 2025 om 16:56
Verreweg de meeste mensen die kamperen, zitten toch nog in een gewone tent of caravan? Mijn ouders hebben een eigen huisje op een vrij grote camping en daar zijn geloof ik vier of vijf safaritenten te huur. Veel meer mensen hebben gewoon een plek op een kampeerveldje, daarnaast zijn er ook veel meer stacaravans en ook meer huisjes dan safaritenten.Draaideurforummer schreef: ↑12-06-2025 09:10Ik vroeg me gisteren nog af naar aanleiding van dit topic: of door de opkomst van die safaritenten het concept van kamperen niet is veranderd? Dat mensen zo'n soort tent boeken alsof het een huisje is, en dus andere verwachtingen hebben m.b.t. rust en privacy.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
donderdag 12 juni 2025 om 17:34
Susan schreef: ↑12-06-2025 16:56Verreweg de meeste mensen die kamperen, zitten toch nog in een gewone tent of caravan? Mijn ouders hebben een eigen huisje op een vrij grote camping en daar zijn geloof ik vier of vijf safaritenten te huur. Veel meer mensen hebben gewoon een plek op een kampeerveldje, daarnaast zijn er ook veel meer stacaravans en ook meer huisjes dan safaritenten.
Met name in Frankrijk zijn er ook campings waar je als kampeerder met eigen kampeermiddel in de minderheid bent. Of waar bijna alles geasfalteerd is voor campers, die vervolgens elke ochtend vertrekken naar de volgende bestemming.
speculaastaart wijzigde dit bericht op 12-06-2025 18:03
0.15% gewijzigd
donderdag 12 juni 2025 om 20:31
De camping waar ik altijd kwam is qua 'volk' wel veranderd toen ze ook huisjes en safaritenten gingen aanbieden. Niet vervelend hoor, maar wel een ander type vakantievierder dan toen er alleen nog tenten, caravans en campers kwamen.Draaideurforummer schreef: ↑12-06-2025 09:10Ik vroeg me gisteren nog af naar aanleiding van dit topic: of door de opkomst van die safaritenten het concept van kamperen niet is veranderd? Dat mensen zo'n soort tent boeken alsof het een huisje is, en dus andere verwachtingen hebben m.b.t. rust en privacy.
zaterdag 14 juni 2025 om 12:49
Niet koken? Wat eten jullie dan?KamilleT schreef: ↑06-06-2025 16:54Ik ben echt nog nooit om 6 uur opgestaan voor de kinderen, althans nadat de flesjes/luierfase achter de rug was. Kinderen van 4 en 6 kunnen prima zelf iets te eten pakken als ze wakker worden en dan rustig gaan spelen of tv kijken.
Nu had ik het makkelijk op vakantie want toen ze zo jong waren boekte ik meestal een vakantie voor alleenstaande ouders (Cirkel/Estivant), dus dan werden ze sowieso een aantal dagdelen per week bezig gehouden. Verder kook ik niet op vakantie, dus boodschappen kun je ook beperkt houden.
In feite is op vakantie met zulke jonge kinderen niet anders dan op een andere plek huisje spelen. Je moet dus zorgen dat ze ook zelfstandig veilig kunnen aanrommelen, afgewisseld met uitstapjes.
zaterdag 14 juni 2025 om 12:52
Serieus?
zaterdag 14 juni 2025 om 12:52
Ehm....even denken hoor.....uit eten?
Ook een Pluviofiel
zaterdag 14 juni 2025 om 13:31
zaterdag 14 juni 2025 om 13:35
Nou inderdaad! Ik ben het 100% met je eens. Ik ben nu ook wel blij dat ze ouder zijn (bijna 11 en 13). Dus ze vermaken zichzelf. Maar toen ze klein waren was het druk ja, 's morgens naar de knutselclub en niet te laat eten want 's avonds dansen. En tussendoor andere leuke dingen, zwemmen en naar de speeltuin. Ja was druk maar heerlijk. En ik zou juist niet een nanny of iemand aynders erbij gehad willen hebben. Vakantie is hier quality tijd met gezin. Nu schijn ik het wel te treffen met een man die altijd vroeg op staat, ook in de vakantie. 7 uur of eerder.wolkie schreef: ↑06-06-2025 20:01Ben ik de enige die vakanties met de kinderen heerlijk vind/vond? Ja, natuurlijk willen ze aandacht maar juist op vakantie kan dat want je hoeft niks en nergens heen dus alle tijd voor de kinderen. Ik vind dat juist zo leuk. Herken het echt niet dat het vermoeiend is. Nu zijn het pubers en ik vermoed dat we de laatste vakantie met z'n allen gaan vieren. En dat vind ik oprecht jammer.
Ga gewoon beetje mee met de flow van de kinderen en focus niet zo op dat je moet uitrusten want dat is zo lekker , je moet niks maar gewoon gezellig met z'n allen zwemmen, eten en spelletjes doen. Zalig!
zaterdag 14 juni 2025 om 13:41

Wat een ander heeft gekookt/bereid?
Eten afhalen/bestellen. Uit eten. Of brood smeren.
zaterdag 14 juni 2025 om 13:45
10 dagen sla natuurlijk.

Don’t let anyone ruin your day. It’s your day.
Ruin it yourself.
Ruin it yourself.
zaterdag 14 juni 2025 om 15:52
Dat zei je alleen niet.
zaterdag 14 juni 2025 om 16:12
Moet iemand zelf weten. Het hoeft niet elke dag duur. Als twintiger ging ik zelfs 3 weken achter elkaar weg en ik kookte geen dag zelf in die tijd. Maar lunch kon een perzik en een paar biscuitjes zijn en als avondeten een slice pizza of salade. Niet dat ik 3 keer per dag in een restaurant zat. Op de jeugdherbergen kon je voor een paar centen met de pot mee eten. Pre euro tijdperk wel.
zaterdag 14 juni 2025 om 16:18
Dat mag jij vinden. Maar genoeg mensen die het doen.
zaterdag 14 juni 2025 om 16:24
Ik vind uit eten zelfs dusdanig leuk en fijn dat ik zelfs dat zou verkiezen om 2 of 3 weken lang dagelijks te doen zonder ergens naar een hotel, stacaravans of huisje te gaan dan dat ik 2 of 3 weken in een huisje, hotel of stacaravan ga zitten maar dan zelf nog wat in elkaar moet flansen of aanschuif in het buffetrestaurant.
Ik zie mogelijkheden voor mijzelf!
Ik zie mogelijkheden voor mijzelf!

zaterdag 14 juni 2025 om 16:36
Er zijn nog meer opties dan uit eten gaan 14 dagen lang of elke dag wel zelf koken.
zaterdag 14 juni 2025 om 18:09
Toevallig zijn we nu in IJsland en elke dag uit eten is hier qua financiën geen grapje. Een lunch met twee belegde broodjes en drinken komt op € 35. Avondeten, hoofdgerecht met een fris en glas wijn, om en nabij € 100. Dat doen we dus niet elke dag. We hebben een aantal verblijven gehad met een magnetron, dan zoeken we de lekkerste magnetronmaaltijd uit. Gisteren hadden we een maaltijdsalade uit de supermarkt. Lunch vandaag was een broodje uit de supermarkt en een banaan. Vanavond gaan we wel echt uit eten. Beetje afwisselen dus.
In sommige andere landen gaan we wel elke dag uit eten. Engeland bijv ook niet omdat ze daar soms alleen pub food hebben en omdat de supermarkten een uitgebreid assortiment opwarmmaaltijden hebben die echt behoorlijk goed zijn.
In sommige andere landen gaan we wel elke dag uit eten. Engeland bijv ook niet omdat ze daar soms alleen pub food hebben en omdat de supermarkten een uitgebreid assortiment opwarmmaaltijden hebben die echt behoorlijk goed zijn.
zaterdag 14 juni 2025 om 23:36
Ligt er helemaal aan in welk land je bent natuurlijk.
Ook een Pluviofiel

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in