Vakantie met kleuters: hoe zelf ook relaxt terugkomen?
vrijdag 6 juni 2025 om 15:21
Het is weer bijna zomervakantie, zelf gaan we 3,5 week weg. De kinderen zijn net 4 en 6, de vakantie is al relaxter dan 2 jaar geleden, maar ik ben op zoek naar tips zodat ik zelf ook uitgerust terugkom.
Inmiddels heb in de gewoonte dat ik in de week er na nog 3 dagen alleen wegga om echt even op te laden na de gezinsvakantie, maar daar wil vanaf.
Eigenlijk heb ik op vakantie alleen echt rust als ik ben wielrennen en dan hoef ik even niks . De rest van de vakantie ben ik toch bezig met regelen of de kinderen spreken mij toch continu aan en ‘s avonds probeer ik nog gezellig te doen tegen man na 9 uur, terwijl ik gewoon echt moe want de ochtenden op vakantie zijn (helaas) 90% voor mij vanaf 6 uur.
Man kan gerust een boek lezen als de kinderen spelen, maar dat is voor mij niet mogelijk, want de kinderen willen wat laten zien/drinken of spelen.
Inmiddels heb in de gewoonte dat ik in de week er na nog 3 dagen alleen wegga om echt even op te laden na de gezinsvakantie, maar daar wil vanaf.
Eigenlijk heb ik op vakantie alleen echt rust als ik ben wielrennen en dan hoef ik even niks . De rest van de vakantie ben ik toch bezig met regelen of de kinderen spreken mij toch continu aan en ‘s avonds probeer ik nog gezellig te doen tegen man na 9 uur, terwijl ik gewoon echt moe want de ochtenden op vakantie zijn (helaas) 90% voor mij vanaf 6 uur.
Man kan gerust een boek lezen als de kinderen spelen, maar dat is voor mij niet mogelijk, want de kinderen willen wat laten zien/drinken of spelen.
dinsdag 10 juni 2025 om 13:46
Dan prop je er een banaan in en een liga, lekker voorgerecht.Wielrenster87 schreef: ↑10-06-2025 13:44los van dat het goed bedoelt maar ik wacht zelf ook geen 2,5 a 3 uur met ontbijten als ik wakker ben en dat verwacht ik ook niet kleuters. En er zijn kinderen (helaas) die na een half uur denken we gaan wat anders en dan doe ik met liefde wat andersz
Loopje naar het douchegebouw , afwas doen genoeg te doen.
dinsdag 10 juni 2025 om 13:51
dinsdag 10 juni 2025 om 13:55
TO, het valt me op dat je -vind ik- veel en vaak reageert op de meer praktische zaken, zoals voorgesneden groenten, fietstassen en wektijden op de camping. Maar dat er op de vragen over jouw belastbaarheid op dit moment minder antwoord komt. En nou ben je mij en ook de rest van dit forum daarop geen antwoord schuldig, maar ik kan me voorstellen dat de crux wel daar ergens zit. Het leest voor mij alsof je om welke reden dan ook niet lekker in je vel zit momenteel. Is dat zo? Is er iemand die je kan helpen om daar helderheid in te krijgen, en daar weer uit te komen?
In de focus op het praktische herken ik mijn vriend een beetje, herstellende van burnout. Hoe vermoeider hij is, hoe meer hij in details verzandt. Terwijl zijn lichaam en geest dan eigenlijk zeggen: ik kan niet meer!
Het is dan als partner soms ook lastig om het goed te doen in de ogen van de overbelaste. Dat jouw man er 's morgens niet uit wil/kan met de kinderen kan inderdaad een teken van onwil zijn, het je partner wel laten oplossen en je niet willen neerleggen bij dat dingen anders worden als er kinderen zijn ten opzichte van het leven dat er daarvoor was. Maar andere dingen wil hij wel doen, zoals overdag met de kinderen op pad. Valt daar dan geen middenweg in te vinden? En/of kan het zijn dat jij, vanuit jouw overbelastheid, alles wat hij niet doet zoals jij het wil sowieso waardeloos vindt?
Om daar een voorbeeld van te geven uit mijn eigen leven: toen mijn vriend echt op het dieptepunt van zijn burn-out zat was hij nadat ik de badkamer gepoetst had een keer urenlang zeer ontevreden over de vlek op de spiegel die ik over het hoofd gezien had, terwijl de rest van de badkamer er pico bello uitzag. Een gevolg van de chaos in zijn hoofd (en iets waar we nu gelukkig ook weer om kunnen lachen).
Dus: hoe tevreden ben jij met je leven op dit moment? En ligt daar niet meer de oplossing dan in alle praktische details en bezwaren waar je tegenaan loopt?
In de focus op het praktische herken ik mijn vriend een beetje, herstellende van burnout. Hoe vermoeider hij is, hoe meer hij in details verzandt. Terwijl zijn lichaam en geest dan eigenlijk zeggen: ik kan niet meer!
Het is dan als partner soms ook lastig om het goed te doen in de ogen van de overbelaste. Dat jouw man er 's morgens niet uit wil/kan met de kinderen kan inderdaad een teken van onwil zijn, het je partner wel laten oplossen en je niet willen neerleggen bij dat dingen anders worden als er kinderen zijn ten opzichte van het leven dat er daarvoor was. Maar andere dingen wil hij wel doen, zoals overdag met de kinderen op pad. Valt daar dan geen middenweg in te vinden? En/of kan het zijn dat jij, vanuit jouw overbelastheid, alles wat hij niet doet zoals jij het wil sowieso waardeloos vindt?
Om daar een voorbeeld van te geven uit mijn eigen leven: toen mijn vriend echt op het dieptepunt van zijn burn-out zat was hij nadat ik de badkamer gepoetst had een keer urenlang zeer ontevreden over de vlek op de spiegel die ik over het hoofd gezien had, terwijl de rest van de badkamer er pico bello uitzag. Een gevolg van de chaos in zijn hoofd (en iets waar we nu gelukkig ook weer om kunnen lachen).
Dus: hoe tevreden ben jij met je leven op dit moment? En ligt daar niet meer de oplossing dan in alle praktische details en bezwaren waar je tegenaan loopt?
dinsdag 10 juni 2025 om 14:01
Dan moet je niet gaan camperen lijkt mijSpeculaastaart schreef: ↑09-06-2025 23:04Die lat zou ik gewoon hoog laten liggen.
Niets zo kut als dagelijks door je buren gewekt te worden om 07:30. Of er nou een stel met pubers of een stel senioren naast je staat, niemand wil om die tijd al last hebben (van de kinderen) van een ander. Om 22:30 trouwens ook niet.
Frankly my dear, I don"t give a damn
dinsdag 10 juni 2025 om 14:07
Hoe weet jij dat nou? Je hebt toch nog nooit gekampeerd?Wielrenster87 schreef: ↑09-06-2025 22:50Niet de kleinschalige campings. Nog niet meegemaakt dat er fietsen werden verhuurd.
'Denk nou niet: "Ik ben te min, mijn leven heeft geen zin."
Want de kerst-klok luidt ook voor zo'n ei als jij.'
(Herman Finkers)
Want de kerst-klok luidt ook voor zo'n ei als jij.'
(Herman Finkers)
dinsdag 10 juni 2025 om 14:09
Ze weet ook al dat de bakker pas om 9 uur open gaat en dat ze langs een drukke weg moeten lopen om daar te komen.
dinsdag 10 juni 2025 om 14:10
Nu ga je helemaal lekker ontspannen op vakantie zeker?Wielrenster87 schreef: ↑10-06-2025 09:05Nee hoor het probleem blijft staan. Maar ik k heb mij nooit gerealiseerd dat je op een camping zo lang stil moest zijn. Man heeft vroeger gekampeerd en ik loop heel hard te balen dat ie dit niet expliciet gemeld heeft.
We gaan luxe met eigen sanitair dat was een voorwaarde, maar als ik dit had geweten dan had ik mij wel bedacht om te gaan kamperen. Gelukkig is het maar 1,5 week. Voordeel met een huis is dat de kinderen wel om half 8 eventueel op het terras of de tuin kunnen spelen.

dinsdag 10 juni 2025 om 14:12
Nou ja ik weet ook wat ik boek en of er een drukke weg langs de camping loopt, waar de supermarkt is, etc.vivapimpelmees schreef: ↑10-06-2025 14:09Ze weet ook al dat de bakker pas om 9 uur open gaat en dat ze langs een drukke weg moeten lopen om daar te komen.
Vind ik dan weer niet zo heel raar.
dinsdag 10 juni 2025 om 14:16
Sneeuwvlokjes krijg je dan.Wielrenster87 schreef: ↑10-06-2025 13:44los van dat het goed bedoelt maar ik wacht zelf ook geen 2,5 a 3 uur met ontbijten als ik wakker ben en dat verwacht ik ook niet kleuters. En er zijn kinderen (helaas) die na een half uur denken we gaan wat anders en dan doe ik met liefde wat andersz
Those who choose the lesser evil forget quickly that they chose evil.
Hannah Arendt
Hannah Arendt
dinsdag 10 juni 2025 om 14:49
Ik ga kamperen al meer dan veertig jaar en maak het zelden mee hoor, dat ik wakker wordt van herrie van anderen. Ik hoor wel eens wat, maar dat valt meestal onder leefgeluiden. En dat vind ik dus net het verschil. Iemand die wat bordjes stapelt, of rustig praat is iets anders dan schreeuwende kinderen of het tig keer dichtgooien van de autoddeuren.
dinsdag 10 juni 2025 om 14:51

Sterkte TO. Het gaat helemaal niet om vroege campinggeluiden of borrelen na 22:00 uur.
Je wilt niet op vakantie.
Annuleer die glamping privé sanitair tent en blijf lekker thuis. Ga elk om de beurt een weekje weg, keutel voor de rest lekker aan in Hintergarten of Tuinesïe.
Als onwetendheid schreeuwt, dan zwijgt intelligentie ~ Unknown
(Het gras is blauw, het verhaal van de ezel en de tijger)
(Het gras is blauw, het verhaal van de ezel en de tijger)
dinsdag 10 juni 2025 om 16:37
Lees even opnieuw en op pagina 2 schrijf je dat je 3x verkast, maar deels in de safaritent zit. Weet niet of je weet hoe die tenten eruit zien, maar die dingen zijn best luxe.Wielrenster87 schreef: ↑10-06-2025 13:44los van dat het goed bedoelt maar ik wacht zelf ook geen 2,5 a 3 uur met ontbijten als ik wakker ben en dat verwacht ik ook niet kleuters. En er zijn kinderen (helaas) die na een half uur denken we gaan wat anders en dan doe ik met liefde wat andersz
In de huisjes kampeer je niet dus is er toch helemaal geen probleem? Als de kinderen dan beneden/in de woonkamer spelen heb je toch geen gedoe of ben ik nu gek.
De meeste mensen nemen sowieso boodschappen van thuis mee, je hebt daar toch een koelkast (hallo, paar dagen gesneden groente uit Nederland eten), crackers altijd slim, want dan heb je snel ontbijt voor de kinderen als ze vroeg wakker zijn. Of andere koeken zoals Liga of Sultana.
Wij aten vaak pannenkoeken, pasta, soep, brood, afhaal eten tijdens vakantie. Nou ben je zo 1,5 week verder en kun je weer naar huis.
Koop het brood op een moment dat je met de auto op pad bent, scheelt weer een gevaarlijke route lopen.
Wat zie jezelf als oplossing eigenlijk nu naar 21 pagina's? Ik heb er al aardig wat gelezen...
dinsdag 10 juni 2025 om 16:38
Toen ik geen zandtaarten meer hoefde te bakken, geen visjes meer hoefde te vangen en geen dammen meer hoefde te bouwen heb ik weleens overwogen een kleuter te ontvoeren en te dwingen om met me te spelen .

Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
dinsdag 10 juni 2025 om 16:43
Ik heb niet alles gelezen maar afgelopen vakanties huurden we een huis op de wadden, om 11:30 ging de jongste naar bed (tot 13:30 ofzo) en ging de oudste eerst een halfuur Nijntje kijken en erna kleuren/tekenen. Dan hadden wij echt de tijd om zelf even een boek te lezen. In de ochtenden gaan ze ook meestal spelen / knutselen en daarna gaan we op pad, ‘s middags als de jongste wakker is weer naar buiten. Maar zo’n rustmoment in de dag, ook al wordt er niet meer geslapen, is heel fijn!
dinsdag 10 juni 2025 om 16:46
Ze wil wel op vakantie, maar niet met haar gezinM3LL0N4 schreef: ↑10-06-2025 14:51![]()
Sterkte TO. Het gaat helemaal niet om vroege campinggeluiden of borrelen na 22:00 uur.
Annuleer die glamping privé sanitair tent en blijf lekker thuis. Ga elk om de beurt een weekje weg, keutel voor de rest lekker aan in Hintergarten of Tuinesïe.
dinsdag 10 juni 2025 om 16:48
Ze wil wel op vakantie, maar niet met haar gezinM3LL0N4 schreef: ↑10-06-2025 14:51![]()
(En ik snap haar volkomen)
dinsdag 10 juni 2025 om 16:49
Ik herhaal even mijn eerdere bericht omdat ik het wel bijzonder zou vinden als je hier helemaal aan voorbij zou gaan, omdat het de meest voor de hand liggende oplossing is ...
Volgens mij is het dan toch simpel ? De ochtend blijft jouw ding, en accepteren dat dit niet anders is. En met man nu al heel concreet afspraken en een planning maken over de invulling overdag : jij bent er elke dag een paar uur tussenuit. Of voor mijn part om de dag. En als je dat niet wil omdat je dan 'teveel van de kinderen mist', dan zul je ook dit moeten accepteren.
Meer smaken zijn er volgens mij niet. Wat vind je hiervan to?
Volgens mij is het dan toch simpel ? De ochtend blijft jouw ding, en accepteren dat dit niet anders is. En met man nu al heel concreet afspraken en een planning maken over de invulling overdag : jij bent er elke dag een paar uur tussenuit. Of voor mijn part om de dag. En als je dat niet wil omdat je dan 'teveel van de kinderen mist', dan zul je ook dit moeten accepteren.
Meer smaken zijn er volgens mij niet. Wat vind je hiervan to?
dinsdag 10 juni 2025 om 16:53
Daarom vind ik het zo heerlijk om nu een kleinkind te hebben. Mag ik nog een keerblijfgewoonbianca schreef: ↑10-06-2025 16:38Toen ik geen zandtaarten meer hoefde te bakken, geen visjes meer hoefde te vangen en geen dammen meer hoefde te bouwen heb ik weleens overwogen een kleuter te ontvoeren en te dwingen om met me te spelen .![]()

dinsdag 10 juni 2025 om 17:04
Ja, ik geniet me ook weer suf.Draaideurforummer schreef: ↑10-06-2025 16:53Daarom vind ik het zo heerlijk om nu een kleinkind te hebben. Mag ik nog een keer![]()
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in