Vakantie met kleuters: hoe zelf ook relaxt terugkomen?

06-06-2025 15:21 579 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Het is weer bijna zomervakantie, zelf gaan we 3,5 week weg. De kinderen zijn net 4 en 6, de vakantie is al relaxter dan 2 jaar geleden, maar ik ben op zoek naar tips zodat ik zelf ook uitgerust terugkom.

Inmiddels heb in de gewoonte dat ik in de week er na nog 3 dagen alleen wegga om echt even op te laden na de gezinsvakantie, maar daar wil vanaf.

Eigenlijk heb ik op vakantie alleen echt rust als ik ben wielrennen en dan hoef ik even niks . De rest van de vakantie ben ik toch bezig met regelen of de kinderen spreken mij toch continu aan en ‘s avonds probeer ik nog gezellig te doen tegen man na 9 uur, terwijl ik gewoon echt moe want de ochtenden op vakantie zijn (helaas) 90% voor mij vanaf 6 uur.

Man kan gerust een boek lezen als de kinderen spelen, maar dat is voor mij niet mogelijk, want de kinderen willen wat laten zien/drinken of spelen.
Solomio schreef:
11-06-2025 16:50
Hoezo? Kunnen mensen niet zelf bedenken dat je je kinderen een beetje stil probeert te houden als ze heel vroeg wakker zijn?
Mensen kunnen heel veel niet zelf bedenken. Echt teleurstellend.
Don’t let anyone ruin your day. It’s your day.
Ruin it yourself.
meisje85 schreef:
11-06-2025 16:37
TO kan als de kinderen in bed liggen ook nog twee uurtjes gaan wielrennen. :idee:
Dan is ze al moe.
Don’t let anyone ruin your day. It’s your day.
Ruin it yourself.
MrsM schreef:
11-06-2025 16:39
Nou ja, je kunt natuurlijk wel gewoon praten met elkaar he, het is nou niet zo dat de campingpolitie voor je tent staat wanneer je een gewoon gesprek op normale toon voert.

En verder, wij doen heel veel regenwormen, lampjes aan de luifel, kaarsjes aan. Zelfs een muziekje op de achtergrond kan gewoon. Nooit problemen gehad.

Maar ja, met 10 man onder de luifel op volle toon Hitster spelen om 23.30 is niet zo handig. Tenzij je op een jongeren camping staat natuurlijk.
Stonden wij nooit vroeger, meestal een gewone municipal, en dit kwam ook vaak voor hoor. Zeker Franse gezinnen werden pas 's avonds wakker (en luidruchtig). Kinderen bleven op of sliepen er gewoon doorheen.
Ik heb in Nederland weleens meegemaakt dat iedereen die avondklok aan de laars lapte. Dat was toen er een hittegolf was (42 graden waar wij zaten) en overdag was het niet te doen. In de avond leefde iedereen weer op, werden vuurtjes gestookt en spelletjes gedaan. Alle kinderen waren in de middag knock-out gegaan van de hitte dus die hielden het ook wel uit tot middernacht.
Solomio schreef:
11-06-2025 16:53
Ik had het niet beter kunnen doen.
Kijk, jij weet dit al jaren!
Dala schreef:
11-06-2025 16:35
Op vakantie gaan kamperen is in dit topic inderdaad wel een uiterst onaantrekkelijk concept geworden. :-D
Frankly my dear, I don"t give a damn
calvijn1 schreef:
11-06-2025 17:54
kamperen is in dit topic inderdaad wel een uiterst onaantrekkelijk concept geworden. :-D

Prima toch! Als iedereen zou gaan kamperen zijn er te weinig campings, of raken ze te vol.
Dala schreef:
11-06-2025 16:11
Wat doe je zo tussen 22.00 en 0.00 dan meestal? Gewoon met zachte stem praten voor je tent?
Dit is echt prima hoor. Maar ik vind dat het ook enorm afhangt van de camping waar je staat. Op een natuurcamping wordt meer rust verwacht dan op een grote stadscamping.

Mijn ervaring is dat als je tot middernacht 'in je eigen gebied' blijft zeg maar, dus met maximaal een klein groepje bij je eigen caravan en tent, je prima nog een drankje kan drinken en een gesprek kan voeren of een spelletje kan doen. Geen Hitster of dobbelstenen op een rvs tafeltje. Maar wel een gewoon gesprek, gewoon spelletje, boek lezen. Soms is er een vuurplaats ofzo waar mensen verzamelen en daar kun je ook meestal wel langer zitten, als je ook rustig blijft.

In de ochtend is het vanaf half 8 a 8 uur echt prima als je gewoon zachtjes aan rommelt. Broodje smeren en eten, even naar het toiletgebouw, buiten zitten met een banaan/koekje is echt geen probleem. Maar je bent wel stil, gaat niet luid zingend afwassen en je houdt je kinderen bij je eigen tent. Als je vroege vogels hebt, ga je dus eerder op pad.
Lady*Voldemort schreef:
11-06-2025 16:26
Je verwacht het niet, maar ik las meestal een boek. Of we deden een spelletje. Met een handdoek op het formica tafeltje konden we vrij geruisloos yahtzeeën.
Dit is echt mijn droombeeld. Kind in bed en dan zelf met een boek of een spelletje ervoor.

Nu heb ik een kind dat niet gaat slapen. Thuis niet, maar op vakantie zeker niet. Die tikt zonder problemen middernacht aan. Ik heb ook de hoop opgegeven dat het nog komt.

Dus kind gaat 'laat' naar bed, en ik vroeg. Niks voor de tent met een slapend kind. Maar nu lezen we dus alsnog voor de tent 's avonds een boek of doen een spelletje, alleen dan met kind en al. Het is een strijd die ik heb opgegeven. Als dit het ergste is...

's Ochtends zijn we dus gelukkig nooit vroeg, en ik kom altijd enorm uitgerust terug van vakantie omdat ik 10 uur per nacht maak.

Edit: ik vind het overigens helemaal niet erg dat kind erbij zit met een boek of met een spelletje, gezellig juist! Alleen dan moet je dus uiteindelijk alsnog je kind in bed stoppen maar dan terwijl je zelf er al af ligt. Dus daarom probeer ik dan zelf ook maar op tijd te gaan.
Lady*Voldemort schreef:
11-06-2025 16:37
Ik heb mijn vakantie tenminste maar geannuleerd. Geen zin meer in.
Ik ook. Wordt waarschijnlijk ook weer 40 graden of 3,5 week regen #superdoei
Geef de liefde verdomme een keer een kans en niet de logica
Ik heb wel eens een heuse filmavond georganiseerd op de (natuur)camping. Scherm geregeld en zo, was in eerste instantie bedoeld voor de directe familie maar ik was wel even alle tentjes langs gegaan om ze te waarschuwen dat het wel eens iets luidrichtiger kon worden dan normaal. Afijn, uiteindelijk sleepte de halve camping een stoeltje aan en nam iets te drinken mee en zo bleef het nog lang gezellig in onze grasbioscoop :lol:
lady*voldemort wijzigde dit bericht op 11-06-2025 18:27
1.65% gewijzigd
'Denk nou niet: "Ik ben te min, mijn leven heeft geen zin."
Want de kerst-klok luidt ook voor zo'n ei als jij.'
(Herman Finkers)
Lady*Voldemort schreef:
11-06-2025 16:39
Hopelijk zijn er wel fietslampjes verkrijgbaar die op haar fieps passen, anders sterft jouw suggestie dezelfde roemloze dood als mijn idee over fietstassen.
Ze heeft vast ook geen fietsbel....
Geef de liefde verdomme een keer een kans en niet de logica
Lady*Voldemort schreef:
11-06-2025 18:25
Ik heb wel eens een heuse filmavond georganiseerd op de (natuur)camping. Scherm geregeld en zo, was in eerste instantie bedoeld voor de directe familie maar ik was wel even alle tentjes langs gegaan om ze te waarschuwen dat het wel eens iets luidrichtiger kon worden dan normaal. Afijn, uiteindelijk sleepte de halve camping een stoeltje aan en nam iets te drinken mee en zo bleef het nog lang gezellig in onze grasbioscoop :lol:
Dit is toch fantastisch.

Het is uiteindelijk vooral aanvoelen wat voor type camping het is en wat voor mensen er komen.
Fiorah schreef:
11-06-2025 18:32
Dit is toch fantastisch.

Het is uiteindelijk vooral aanvoelen wat voor type camping het is en wat voor mensen er komen.
Precies.
'Denk nou niet: "Ik ben te min, mijn leven heeft geen zin."
Want de kerst-klok luidt ook voor zo'n ei als jij.'
(Herman Finkers)
Fiorah schreef:
11-06-2025 18:32
Dit is toch fantastisch.

Dat is waar het eigenlijk gewoon op neerkomt, ook voor TO. Dat je - als je nog zin hebt om te gaan na dit topic... :-? een type vakantie uitkiest die (zo goed mogelijk) bij jou past. Is dat om welke reden dan ook lastig met het hele gezin, dan verdeel je je vakantiedagen over meerdere vakanties, als dat lukt.
Maar voor kamperen moet je toch wel een beetje van andere mensen houden en in staat zijn om rekening te houden. Anders is het stukken minder leuk.
Dala schreef:
11-06-2025 18:39
Dat is waar het eigenlijk gewoon op neerkomt, ook voor TO. Dat je - als je nog zin hebt om te gaan na dit topic... :-? een type vakantie uitkiest die (zo goed mogelijk) bij jou past. Is dat om welke reden dan ook lastig met het hele gezin, dan verdeel je je vakantiedagen over meerdere vakanties, als dat lukt.
Daar wordt het voor iedereen trouwens ook leuker van. Dus of je het nou het type bent voor all inclusive luxehotel of juist voor back to basic natuurcamping, lekker daarheen gaan waar je je goed voelt. Een keertje iets proberen natuurlijk wel maar als het je echt tegenstaat...

Overigens zegt TO dat ze een safaritent heeft. Daar verwacht je ook andere gezinnen en ze staan meestal wel een stukje van elkaar af. Dus de kans dat het zichzelf wel aardig regelt, is vrij groot.
Ik heb wel eens een stacaravan gehuurd. Mijn miscalculatie was dat mijn toenmalige baby van 5 mnd mobieler was dan ik bij het boeken had ingeschat. In plaats van rustig op een kleedje op de veranda liggen, moest ik de hele tijd opletten of ze niet richting de afgrond tijgerde :) Verder was het echt heerlijk. Mijn zesjarige kon zelfstandig de hele camping over en ik ben zelfs een avondje weg geweest terwijl de campingburen (een onderwijsechtpaar van middelbare leeftijd uit een buurgemeente in NL) met veel plezier oppasten. Scheelt ook dat we ons al als modelburen hadden gepresenteerd met kinderen die gewoon vanaf een uur of 8 rustig keuvelend opstartten :)
Fiorah schreef:
11-06-2025 18:49
Daar wordt het voor iedereen trouwens ook leuker van. Dus of je het nou het type bent voor all inclusive luxehotel of juist voor back to basic natuurcamping, lekker daarheen gaan waar je je goed voelt. Een keertje iets proberen natuurlijk wel maar als het je echt tegenstaat...

Overigens zegt TO dat ze een safaritent heeft. Daar verwacht je ook andere gezinnen en ze staan meestal wel een stukje van elkaar af. Dus de kans dat het zichzelf wel aardig regelt, is vrij groot.

Op sommige campings vind ik dat best tegen vallen. Zit er nauwelijks drie meter tussen.
Lady*Voldemort schreef:
11-06-2025 18:25

Wat leuk!

Op de camping waar wij graag komen worden ook door ouders en kinderen wil eens dingen georganiseerd. Briefjes opgehangen waar je je kunt melden. Onze kinderen waren destijds al te oud om nog meer te doen, maar ik vond het een leuk initiatief.
Fiorah schreef:
11-06-2025 18:49

Ik vroeg me gisteren nog af naar aanleiding van dit topic: of door de opkomst van die safaritenten het concept van kamperen niet is veranderd? Dat mensen zo'n soort tent boeken alsof het een huisje is, en dus andere verwachtingen hebben m.b.t. rust en privacy.
Draaideurforummer schreef:
12-06-2025 09:10
Ik vroeg me gisteren nog af naar aanleiding van dit topic: of door de opkomst van die safaritenten het concept van kamperen niet is veranderd? Dat mensen zo'n soort tent boeken alsof het een huisje is, en dus andere verwachtingen hebben m.b.t. rust en privacy.

Mijn ervaring is dat het met regelmaat een ander type kampeerder is, met weinig kampeerervaring en (daardoor) niet altijd bekend met de mores op een camping.
Wat niet perse heel erg is hoor. Wij kamperen doorgaans wel op kleine (natuur)campings, misschien valt het dan ook wat sneller op.
Draaideurforummer schreef:
12-06-2025 09:10
Heb ook wel eens op een camping in een huisje gezeten, dan is het ook niet de bedoeling dat je hard lawaai maakt.
Al lijkt dit mij gewoon van zelfsprekend en fatsoen. In mijn beleving niet zoveel te maken met camping etiquette, maar vooral op wat voor camping je zit. Bij een Centerparcs zou ik bijvoorbeeld weinig verwachtingen hebben, iedereen komt daar.

Blijft wel als je gewend bent aan luxe op vakantie, ja dan kan je nog zo'n mooie glamping-/safaritent hebben, maar valt de vakantie gewoon tegen, want het is niet zo als de luxe als andere vakanties.
KamilleT schreef:
11-06-2025 18:52
Ik heb wel eens een stacaravan gehuurd. Mijn miscalculatie was dat mijn toenmalige baby van 5 mnd mobieler was dan ik bij het boeken had ingeschat. In plaats van rustig op een kleedje op de veranda liggen, moest ik de hele tijd opletten of ze niet richting de afgrond tijgerde :) Verder was het echt heerlijk. Mijn zesjarige kon zelfstandig de hele camping over en ik ben zelfs een avondje weg geweest terwijl de campingburen (een onderwijsechtpaar van middelbare leeftijd uit een buurgemeente in NL) met veel plezier oppasten. Scheelt ook dat we ons al als modelburen hadden gepresenteerd met kinderen die gewoon vanaf een uur of 8 rustig keuvelend opstartten :)
Wij ooit een huisje in de Ardennen met een hoogste verschil in de woonkamer. Niet handig met een dreumes dat net een klein beetje kon lopen.
Hoge rand en stenen vloer, niet handig voor zijn bolletje :@@:
Frankly my dear, I don"t give a damn
Teddydeniffler schreef:
12-06-2025 13:46
Heb ook wel eens op een camping in een huisje gezeten, dan is het ook niet de bedoeling dat je hard lawaai maakt.
Al lijkt dit mij gewoon van zelfsprekend en fatsoen. In mijn beleving niet zoveel te maken met camping etiquette, maar vooral op wat voor camping je zit. Bij een Centerparcs zou ik bijvoorbeeld weinig verwachtingen hebben, iedereen komt daar.

Blijft wel als je gewend bent aan luxe op vakantie, ja dan kan je nog zo'n mooie glamping-/safaritent hebben, maar valt de vakantie gewoon tegen, want het is niet zo als de luxe als andere vakanties.
Ik heb vaak het idee dat iedereen overal komt, als het op vakantiebestemmingen aankomt...

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven