Morgen sportdag kind 8 bij 29 graden

12-06-2025 21:29 594 berichten
Even jullie alwetende mening gevraagd om te checken of ik nu geen zeurende helikopter ouder ben.

Mijn dochter in groep 5 heeft morgen sportdag. Het wordt hier dan 29 graden en het is van 9 uur tot 14 uur. Alleen in de pauze zitten ze in de schaduw maar alle andere activiteiten zijn in de volle zon.

Mijn kind heeft een hele lichte huid. Ondanks factor 50 verbrandt ze snel.

Ze drinkt sowieso heel weinig uit zichzelf, je moet er constant bovenop zitten dat ze moet drinken.

Er is weinig voor nodig voor ze het heel warm heeft. School raadt petjes en lange mouwen aan. Dit helpt wel tegen verbranding maar niet tegen oververhitting. Net was ze aan het helpen in de tuin en voelde ze al klam aan en het is nu een stuk koeler dan morgen.

Sowieso herkennen kinderen de signalen van oververhitting vrij slecht lees ik online en raken ze ook sneller oververhit ten opzichte van volwassenen.

De enige aanpassing in het programma die ik lees is dat de duurloop op het einde is afgelast.

Zouden jullie onder deze omstandigheden een kind van 8 naar een sportdag sturen ? Het is groep 1 tm 8 dus heel veel kinderen en het lijkt me onmogelijk dat die hulpouders elk kind in de gaten kunnen houden of ze wel drinken.

Nb er zijn zat kinderen met een ander huidtype of die het minder snel heet hebben of die van nature wel veel drinken dus ik heb het puur over de situatie zoals hierboven geschetst.

kind mee laten doen aan deze sportdag ?

Totaal aantal stemmen: 218

Ja (68%)
Nee (28%)
Overig: licht toe (5%)
Alle reacties Link kopieren Quote
Claire45 schreef:
14-06-2025 17:13
Volgens mij is school op elk gebied competitief, niet alleen als het gaat om populariteit of atletisch talent, maar ook in de klas: welk cijfer heb jij, welke CITO-score, enzovoort. Zo worden kinderen voorbereid op de (soms keiharde) maatschappij.

Ik denk dat er ook een groep kinderen is die sportdagen juist nodig heeft om tóch ergens in te excelleren, omdat ze slechte cijfers halen voor de leervakken. Ook iets waard. En zo zijn er ook kinderen die glanzende cijfers halen voor rekenen en taal maar die met gym weer geen bal raken. Dat zijn verschillen die menselijk zijn en waarvoor op school hopelijk begrip is: we zijn allemaal anders, laten we dat respecteren. Volgens mij wordt er tegenwoordig veel aandacht besteed aan diversiteit en respect, hoewel het allemaal niet perfect is. Maar ja, wat is volgens jou dan wel de oplossing?
Misschien is het anders bij andere mensen, maar ik vind de maatschappij een stuk minder hard dan de basis- en middelbare school. Voor mij hadden de sportdagen echt geen toegevoegde waarde en waren ze vooral stressvol. Terwijl we het eerste jaar van de middelbare school een periode hadden dat we via school een sport of iets anders konden uitkiezen voor na school. Dat had in mijn ogen veel toegevoegde waarde.

Mijn kinderen hebben nu ook geen sportdagen maar doen weer andere leuke dingen zoals naar een kasteel gaan. En dan tijdens schooltijd.
Claire45 schreef:
14-06-2025 17:13
Volgens mij is school op elk gebied competitief, niet alleen als het gaat om populariteit of atletisch talent, maar ook in de klas: welk cijfer heb jij, welke CITO-score, enzovoort. Zo worden kinderen voorbereid op de (soms keiharde) maatschappij.

Ah dus scholen maken iets expres kut zodat kinderen alvast kunnen wennen aan hoe kut het leven kan zijn. Logisch.

Ware het niet dat uit onderzoeken blijkt dat een veilig schoolklimaat (met aandacht voor leerlingwelzijn ipv competitie) zorgt voor betere mogelijkheden tot leren.

Kijk eens naar het Finse onderwijs, of verdiep je in Alfie Kohn. Ook de Correspondent heeft een aantal artikelen geschreven over de nadelen over ons onderwijs.
Elsy schreef:
14-06-2025 17:21
Misschien is het anders bij andere mensen, maar ik vind de maatschappij een stuk minder hard dan de basis- en middelbare school. Voor mij hadden de sportdagen echt geen toegevoegde waarde en waren ze vooral stressvol. Terwijl we het eerste jaar van de middelbare school een periode hadden dat we via school een sport of iets anders konden uitkiezen voor na school. Dat had in mijn ogen veel toegevoegde waarde.

Mijn kinderen hebben nu ook geen sportdagen maar doen weer andere leuke dingen zoals naar een kasteel gaan. En dan tijdens schooltijd.
Misschien is het tegenwoordig inderdaad minder hard op scholen (mijn dochter zit allang op de middelbare school), dat lijkt me ergens wel logisch. En goed. Dat neemt niet weg dat er op school ook ruimte en aandacht moet zijn voor sport (dat is ook gewoon een vak waarin sommige leerlingen uitblinken en waar ze in verder kunnen leren).
Frizz schreef:
14-06-2025 17:24
Ah dus scholen maken iets expres kut zodat kinderen alvast kunnen wennen aan hoe kut het leven kan zijn. Logisch.

Ware het niet dat uit onderzoeken blijkt dat een veilig schoolklimaat (met aandacht voor leerlingwelzijn ipv competitie) zorgt voor betere mogelijkheden tot leren.

Kijk eens naar het Finse onderwijs, of verdiep je in Alfie Kohn. Ook de Correspondent heeft een aantal artikelen geschreven over de nadelen over ons onderwijs.
Ik lees hier altijd dat heel veel volwassenen hun leven blijkbaar kut vinden.

En in plaats van dan toe te juichen dat we kinderen iets anders meegeven, zodat die kutlevens niet meer onvermijdelijk zijn, moeten die kinderen juist voorbereid worden op ook weer zo'n kutleven.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.

David Dunning
NogsteedsSlekire schreef:
14-06-2025 17:00
Nee, de manier om verandering in gang te zetten is nu als de donder een politieke partij te beginnen en dan minister president te worden solo, misschien dat ik nog wel op je stem ook dan!
Als ik in mijn leven één ding heb geleerd is het wel dat ik volkomen ongeschikt ben voor de politiek.
Wat een wespennest vol draaikonten is dat.

David Dunning
Claire45 schreef:
14-06-2025 17:29
Misschien is het tegenwoordig inderdaad minder hard op scholen (mijn dochter zit allang op de middelbare school), dat lijkt me ergens wel logisch. En goed. Dat neemt niet weg dat er op school ook ruimte en aandacht moet zijn voor sport (dat is ook gewoon een vak waarin sommige leerlingen uitblinken en waar ze in verder kunnen leren).
Helaas is ons schoolsysteem nog steeds totaal niet gericht op ergens goed in zijn.
Als een kind slecht is in rekenen en goed is in sport, dan geven we dat kind extra rekenles, in plaats van een coach om te kunnen excelleren in de sport.

Ja, een zekere basis in zaken als rekenen en taal is natuurlijk belangrijk, maar gestimuleerd worden in datgene waar je goed in bent is in ons schoolsysteem nauwelijks aan de orde.

David Dunning
Frizz schreef:
14-06-2025 17:24

Ik heb zelf nooit zo heftig ervaren dat school keihard is gelukkig. Ik had het over kinderen die gepest worden. Dat zal na hun schooltijd wel een issue blijven, want na school komen ze dezelfde soort mensen tegen, in min of meer dezelfde dynamiek, en krijgen ze te maken met dezelfde problemen (buitensluiting, discriminatie etcetera).

Ik ken het Finse schoolsysteem goed. Maar waarom begin je daarover? In Nederland wordt dat systeem op zeer kleine schaal toegepast maar je kunt niet beweren dat dát tegenwoordig de norm is. Was het maar waar.
Claire45 schreef:
14-06-2025 17:41
Ik heb zelf nooit zo heftig ervaren dat school keihard is gelukkig. Ik had het over kinderen die gepest worden. Dat zal na hun schooltijd wel een issue blijven, want na school komen ze dezelfde soort mensen tegen, in min of meer dezelfde dynamiek, en krijgen ze te maken met dezelfde problemen (buitensluiting, discriminatie etcetera).

Ik ken het Finse schoolsysteem goed. Maar waarom begin je daarover? In Nederland wordt dat systeem op zeer kleine schaal toegepast maar je kunt niet beweren dat dát tegenwoordig de norm is. Was het maar waar.
wat wil je hiermee nou zeggen? Eens gepest, altijd gepest? Lekker opbeurend zeg. Wat dacht je er van om kinderen te leren om niet te pesten en gepeste kinderen meer zelfvertrouwen te geven zodat ze niet de rest hun leven gepest worden.
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
rosanna08 schreef:
14-06-2025 17:52
wat wil je hiermee nou zeggen? Eens gepest, altijd gepest? Lekker opbeurend zeg. Wat dacht je er van om kinderen te leren om niet te pesten en gepeste kinderen meer zelfvertrouwen te geven zodat ze niet de rest hun leven gepest worden.
Pffff.
rosanna08 schreef:
14-06-2025 17:52
Eerst maar eens zorgen dat dat pesten gezien wordt en serieus genomen.

David Dunning
Claire45 schreef:
14-06-2025 17:54
Pffff.
inspirerend antwoord wel.
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Claire45 schreef:
14-06-2025 15:44
Onzin voor sommige kinderen, maar niet voor de meerderheid. En kinderen die om bepaalde redenen niet mee kunnen doen, krijgen vrijstelling, dus eigenlijk is het goed geregeld. Ja, misschien zouden ze voor de vrijgestelde kinderen iets anders leuks kunnen verzinnen, een schaaktoernooi of desnoods iets met computerspelletjes of zo.
Ja, want alle kinderen die om wat voor reden dan ook niet mee willen of kunnen doen met een sportdag zijn nerds die van schaken houden. Echt hou op hoor.
'Denk nou niet: "Ik ben te min, mijn leven heeft geen zin."
Want de kerst-klok luidt ook voor zo'n ei als jij.'
(Herman Finkers)
yasmijn schreef:
14-06-2025 15:29

Bron: Google
Echt waar Yas?

Jezus.
(Herman Finkers)
Claire45 schreef:
14-06-2025 17:41
Maar dat probeerde ik dus te zeggen. Dat is na m’n schooltijd helemaal niet hetzelfde gebleven. Ja soms zijn mensen gewoon vervelend maar meestal is het individueel. Buitensluiting kan altijd gebeuren maar gaat het dan ook om je uitlachen en naar je kijken alsof je vies bent? Ik vind het in het volwassen leven op dat vlak een stuk beter te doen en had de ervaring van de basis-en middelbare school echt niet hoeven te hebben hoor.

En ik heb vaak gehoord dat je dit soort mensen altijd tegenkomt. Tot nu toe ben ik vaak van ze afgekomen of ontwijk ik ze.
Hier even een update: toen ik haar bracht was het veld inderdaad in de brandende zon. De leerkracht beloofde wel meer pauzes en de pauzes mochten in de schaduw op de tribune. Ook het kijken naar de voetbalwedstrijd.

Toch heb ik nu een rood kreeftje wat zo verbrand is dat ze er afgelopen nacht amper door kon slapen. Het extra smeren was ze vergeten. Haar waterfles slechts half leeg en naar eigen zeggen niet extra bijgevuld. Dus ze heeft echt nog geen halve liter gedronken die hele dag.

Mocht het dus weer zo warm zijn tijdens een sportdag dan houd ik haar thuis. Ik vind een kind zo heftig laten verbranden echt not done. En het is in haar nek en gezicht ondanks lange mouwen. Ook haar knieholtes heel erg. Thuis heb ik haar in haar ondergoed buiten gezet vooraf en van top tot teen ingespoten met factor 50 dus het ligt echt deels aan het amper bijsmeren.

Ze heeft wel een hele leuke dag gehad. Dat dan weer wel.
Elsy schreef:
14-06-2025 18:59
Maar dat probeerde ik dus te zeggen. Dat is na m’n schooltijd helemaal niet hetzelfde gebleven. Ja soms zijn mensen gewoon vervelend maar meestal is het individueel. Buitensluiting kan altijd gebeuren maar gaat het dan ook om je uitlachen en naar je kijken alsof je vies bent? Ik vind het in het volwassen leven op dat vlak een stuk beter te doen en had de ervaring van de basis-en middelbare school echt niet hoeven te hebben hoor.

En ik heb vaak gehoord dat je dit soort mensen altijd tegenkomt. Tot nu toe ben ik vaak van ze afgekomen of ontwijk ik ze.
Hier idem.

Ik ben vaak een buitenbeentje, ook op werk of hobby.
Maar zo afgekeurd en belachelijk gemaakt als op school heb ik echt nooit meer meegemaakt.

David Dunning
Merkimer schreef:
14-06-2025 19:05
Hier even een update: toen ik haar bracht was het veld inderdaad in de brandende zon. De leerkracht beloofde wel meer pauzes en de pauzes mochten in de schaduw op de tribune. Ook het kijken naar de voetbalwedstrijd.

Toch heb ik nu een rood kreeftje wat zo verbrand is dat ze er afgelopen nacht amper door kon slapen. Het extra smeren was ze vergeten. Haar waterfles slechts half leeg en naar eigen zeggen niet extra bijgevuld. Dus ze heeft echt nog geen halve liter gedronken die hele dag.

Mocht het dus weer zo warm zijn tijdens een sportdag dan houd ik haar thuis. Ik vind een kind zo heftig laten verbranden echt not done. En het is in haar nek en gezicht ondanks lange mouwen. Ook haar knieholtes heel erg. Thuis heb ik haar in haar ondergoed buiten gezet vooraf en van top tot teen ingespoten met factor 50 dus het ligt echt deels aan het amper bijsmeren.

Ha, fijn dat je even een update geeft.

Blijkbaar was je angst niet ongegrond.

David Dunning
Ah wat naar Merkimer!
Ik hoop dat de verbranding snel herstelt en ik zou het zeker even terugkoppelen aan school.

Fijn dat ze het wel leuk heeft gehad!
Het is zoals het is
Nou, TO, de volgende sportdag zou ik overslaan als het zonnig weer is. En ik zou hier echt het gesprek over aangaan op school. Niet in orde wat hier gebeurd is.
rosanna08 schreef:
14-06-2025 16:21
.
Heel erg benieuwd wat je hier geschreven had.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
rosanna08 schreef:
14-06-2025 16:24
wat mij wel opvalt, is dat niemand van de voorstanders ingaat op de opmerkingen die gaan over buitensluiten, laatste gekozen worden enz waardoor sportdagen heel naar zijn voor die kinderen.
Dat was in onze tijd nog zo.
Ik ken meerdere basisschoolleraren en ook leerkrachten lichamelijke opvoeding en Ik weet dat daar nu heel erg op gelet wordt.
Merkimer schreef:

Zo zie je maar weer. Die rare helikoptermoeders hebben soms toch gelijk. Ik zou het wel even terugkoppelen naar school want dit gaat nergens over.
(Herman Finkers)
Merkimer schreef:

Wat ontzettend vervelend voor haar en ik vind dat dit echt niet kan van school. Je zorgen waren dus inderdaad zeer gegrond. Kijk ook even goed naar de zonnebrand want zo’n spray fles werkt minder goed dan gewone crème.

Ik vind de after sun van la Roche Posay trouwens fijn en als je pure aloe vera gel hebt dan schijnt dat goed verkoelend te werken! Maar wel echt pure, zonder alcohol. Lauwe douche werkte bij mij ook goed en daarna met crème insmeren.
elsy wijzigde dit bericht op 14-06-2025 19:23
3.47% gewijzigd
Elsy schreef:
14-06-2025 16:49

Verder is het in de bergen meestal een stuk droger qua lucht. Dat scheelt veel qua gevoelstemperatuur.
Ja, dat ligt er aan in welk land, uiteraard.

Een jong kind wat het niet / slecht trekt, gaat echt niet tot het uiterste met de skippybalrace, hoor.
Wat naar dat je kind als een rood kreeftje thuis is gekomen. Zo zie je maar dat je soms echt je moedergevoel mag volgen. Vind het ook echt slecht dat ze de flesjes niet in de gaten hebben gehouden.
Pluviofiel

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven