Moeders voor Moeders

21-07-2009 10:39 303 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben op dit moment 6 weken zwanger. Vorige week is er iemand langs geweest van Moeders voor Moeders. Ik heb gezegd dat ik meedoe, maar nu zit het me niet lekker. Ik wil graag andere vrouwen helpen, maar mijn gevoel zit in de weg, omdat:

- ik me helemaal niet zwanger voel en bang ben dat het mis gaat

en ik eigenlijk nog heel erg aan het idee moet wennen dat ik zwanger ben.

Ik vond het ook vervelend dat ze zo open en bloot met die kratjes kwam aanwandelen door de straat, de buren keken net uit het raam en die hebben ook kinderen, dus weten waarschijnlijk wel hoe laat het is. Dit vind ik niet fijn, omdat ik bang ben dat het niet goed zit. De buurvrouw zit vaak voor het huis, dus ik wil helemaal niet elke week mijn kratje buiten zetten.

Kortom ik twijfel heel erg. Ik heb achteraf gelezen dat ze het ook discreet kunnen doen, dat is nu een beetje te laat.

Wie kent dit gevoel? Wat deed je er mee? Ik zit er aan te denken om ze op te bellen en ze te laten weten dat ik mee doe na de eerste echo. Maar ja, ga ook nog op vakantie, dus blijft er weinig tijd over. Ik hoor graag jullie mening.
quote:Star schreef op 21 juli 2009 @ 15:30:quote:Yamuna schreef op 21 juli 2009 @ 15:29:

ik zou zeggen laten we met zn alle stoppen met potjes piesen zodat er alleen nog een veel duurdere chemische variant overblijft.Ja en hoe meer daar van afgenomen wordt, hoe goedkoper de productie en dus de kostprijs wordt

Is het patent van het synthetische hormoon al verlopen? Zoals ik al heb uitgelegd moeten de Research & Developmentkosten voor een medicatie en voor het overige research van een bedrijf in de periode dat een medicatie gepatenteerd is, worden terugverdiend. Dat is de belangrijkste verklaring van de prijs van medicijnen, en waarom fabrieken die zich richten op kopiën na afloop van de patentperiode een medicijn opeens goedkoper kunnen aanbieden. Pregnyl bestaat al enige generaties. De R&D kosten zijn allang terugverdiend en vind je daarom dus ook niet meer in de kostprijs terug.

Kom op zeg, met alle moeite die Organon ervoor moet doen (chauffeurs laten rijden, kratten autoclaveren, het verwerken van de grondstof om het hormoon te verkrijgen) moeten we zo ongeveer dagelijks vloeibaar goud door het riool spoelen als dat echt zo'n gigantisch prijsverschil oplevert als jullie hier beweren.
Geen idee of het patent al verlopen is. Synthetisch hormoon is naar mijn weten sinds 2000 op de markt.
quote:dorinde schreef op 21 juli 2009 @ 20:45:

Misschien was dat anders geweest als je zelf geen kinderen had kunnen krijgen om welke reden dan ook.

Ik zeg duidelijk misschien. Ik wil je nergens van overtuigen hoor, gaat me ook niet lukken. We zullen het waarschijnlijk nooit weten of je er anders over zou gaan denken, want volgens mij heb je al kindjes.

Gelukkig Dorinde, ik heb inderdaad al kinderen, maar heb lang voor conceptie al besloten dat er, mocht het niet lukken, geen ivf of dat soort fratsen zou gaan plaatsvinden. Ik heb gezien wat voor wissel dat trekt op een relatie, en bovendien vind ik het ingrijpen in de natuur op een manier die ik niet voor mezelf kan verkopen. Maar da's een andere discussie.
Ik heb het niet meer gedaan nadat ik van mijn Moeders voor Moeders consulente bij de eerste zwangerschap hoorde van de mogelijkheid van een miskraam, en vervolgens binnen enkele weken een miskraam kreeg.

Totaal irrationeel, ik weet het. Maar toen gingen ineens die dingen van geen privacy of zo heel zwaar wegen.

Achteraf gezien heb ik daar wat spijt van. Zou bij elkaar heel wat urine kunnen hebben ingeleverd.
quote:JWvB schreef op 21 juli 2009 @ 20:47:

[...]

Kom op zeg, met alle moeite die Organon ervoor moet doen (chauffeurs laten rijden, kratten autoclaveren, het verwerken van de grondstof om het hormoon te verkrijgen) moeten we zo ongeveer dagelijks vloeibaar goud door het riool spoelen als dat echt zo'n gigantisch prijsverschil oplevert als jullie hier beweren.Profasi - hcg medicament uit de VS - is een stuk duurder, zie je als je googlet. Waarschujnlijk heeft die fabrikant dezelfde kosten, al is het alleen al omdat die betaalt voor z'n hormoonpies!
quote:tilalia2 schreef op 21 juli 2009 @ 20:55:

[...]

Dorinde, ik heb inderdaad al kinderen, maar heb lang voor conceptie al besloten dat er, mocht het niet lukken, geen ivf of dat soort fratsen zou gaan plaatsvinden..zo dacht ik er ook over voordat ik probeerde zwanger te worden. Na anderhalf jaar was ik nog steeds niet zwanger en toen dacht ik er toch echt net effe iets anders over. Uiteindelijk heb ik zonder medische hulp een kind gekregen, maar ik had -indien nodig- zeker ivf overwogen terwijl ik daar vroeger heel anders over dacht.
Uit het topic eerder door Yamuna aangehaald:

Gewoon hcg (choriongonadotrofine (humaan)) oftewel Pregnyl kost ongeveer 2.90 euro per 1000 eenheden (ik weet echter niet hoeveel je nodig hebt per vruchtbaarheidsbehandeling of dieet)

Kunstmatige versie (choriongonadotropine-alfa) oftewel Otrivelle kost ongeveer 8.40 euro per 1000 eenheden.
Ik heb overigens niet meegedaan met MvM. Het is me niet gevraagd en ik heb me niet aangemeld. Ik heb geen voortuin en woon aan een doorgaande straat. Buiten dat iedereen ongezien met de flessen aan de haal kan gaan, vond ik mijn privacy in deze ook erg belangrijk. En de eerste zwangerschap eindigde met 10 weken ook in een miskraam. Als ik een voortuin had gehad, had ik het waarschijnlijk wel gedaan.
quote:Bagheera schreef op 21 juli 2009 @ 21:02:

[...]

zo dacht ik er ook over voordat ik probeerde zwanger te worden. Na anderhalf jaar was ik nog steeds niet zwanger en toen dacht ik er toch echt net effe iets anders over. Uiteindelijk heb ik zonder medische hulp een kind gekregen, maar ik had -indien nodig- zeker ivf overwogen terwijl ik daar vroeger heel anders over dacht.Bagheera, ik heb al genoeg fratsen aan mijn lijf gehad om te weten wat ik wel en niet zou willen doorstaan. Bovendien strookt het dus niet met mijn principes, en is er ook nog een vent in het spel die er ook z'n zegje over mocht doen, en die wilde dat ook niet. En natuurlijk kan je achteraf makkelijk lullen, maar er zijn een paar dingen waar ik behoorlijk standvastig in ben en dit is er eentje van.
quote:tilalia2 schreef op 21 juli 2009 @ 20:55:

[...]

Dorinde, ik heb inderdaad al kinderen, maar heb lang voor conceptie al besloten dat er, mocht het niet lukken, geen ivf of dat soort fratsen zou gaan plaatsvinden. Ik heb gezien wat voor wissel dat trekt op een relatie, en bovendien vind ik het ingrijpen in de natuur op een manier die ik niet voor mezelf kan verkopen. Maar da's een andere discussie.Is dit niet heel makkelijk praten over iets waarvan je he-le-maal niet weet wat je zou doen als die wens nooit vervbult wordt? Sinds ik niet vlekkeloos zwanger ben geweest (ik ben niet verminderd vruchtbaar ofzo hoor, als het goed is lukt dit weer net zo makkelijk als de vorige keer ALS het weer mag) en lang moet wachten begrijp ik wat een vrouw moet voelen als zij kinderen wil en dat niet (makkelijk) lukt. Dat betekent echt een dramatische wijziging van je toekomst beeld. Ik vind het een beetje ondoordacht om dit zo te posten.
Hoezo ondoordacht? Wie weet hoe lang erover gedacht is.

IVF is voor mij ook een brug te ver. Soms weet je iets gewoon.
/
quote:MamaD schreef op 21 juli 2009 @ 21:07:

[...]

Is dit niet heel makkelijk praten over iets waarvan je he-le-maal niet weet wat je zou doen als die wens nooit vervbult wordt? Sinds ik niet vlekkeloos zwanger ben geweest (ik ben niet verminderd vruchtbaar ofzo hoor, als het goed is lukt dit weer net zo makkelijk als de vorige keer ALS het weer mag) en lang moet wachten begrijp ik wat een vrouw moet voelen als zij kinderen wil en dat niet (makkelijk) lukt. Dat betekent echt een dramatische wijziging van je toekomst beeld. Ik vind het een beetje ondoordacht om dit zo te posten.

MamD, jij weet helemaal niet of ik wel of niet weet wat het isd om lang te moeten wachten voor je je kind wel of niet krijgt. Je kent mijn voortraject niet en je reageert derhalve nogal, eh, ondoordacht.

Als e geen voorstander bent van IVF wil dat niet zeggen dat alles je altijd maar meteen in de schoot geworpen wordt hoor.
Pregnyl kost ruim 36 euro per 12 ampullen van 1500 internationale eenheden. Er zit een eigen bijdrage op van dik 15 euro per 12 stuks.

En nogmaals, het wordt echt niet alleen voor IVF gebruikt, ook voor andere hormonale problemen bij zowel mannen als vrouwen.
quote:Star schreef op 21 juli 2009 @ 21:10:

Hoezo ondoordacht? Wie weet hoe lang erover gedacht is.

IVF is voor mij ook een brug te ver. Soms weet je iets gewoon.

Omdat ik oprecht denk dat je helemaal niet weet wat je in zulke extreme situaties zou doen. Ik denk dat niemand dat "weet". Natuurlijk hebben we allemaal wel denkbeelden over veel zaken, maar dat is iets anders dan "zeker weten" wat je zal doen, als... Wanneer je nooit in die situatie kan komen,

En het voelt voor (durf ik zo maar te bwereen) iedere vrouw heel extreem als VOOR JOU wordt beslist (ook al is dat door moedertje natuur) dat jij geen gezin gaat krijgen.
quote:tilalia2 schreef op 21 juli 2009 @ 21:14:

[...]

MamD, jij weet helemaal niet of ik wel of niet weet wat het isd om lang te moeten wachten voor je je kind wel of niet krijgt. Je kent mijn voortraject niet en je reageert derhalve nogal, eh, ondoordacht.

Als e geen voorstander bent van IVF wil dat niet zeggen dat alles je altijd maar meteen in de schoot geworpen wordt hoor.Maar ik denk helemaal niet dat alles je in de schoor is geworden. Hier heb je namelijk zelf al eerder aan gerefereerd. Ik vind alleen.. nou ja, zie vorige post!
quote:MamaD schreef op 21 juli 2009 @ 21:16:

[...]

Omdat ik oprecht denk dat je helemaal niet weet wat je in zulke extreme situaties zou doen. Ik denk dat niemand dat "weet". Natuurlijk hebben we allemaal wel denkbeelden over veel zaken, maar dat is iets anders dan "zeker weten" wat je zal doen, als... Wanneer je nooit in die situatie kan komen,

En het voelt voor (durf ik zo maar te bwereen) iedere vrouw heel extreem als VOOR JOU wordt beslist (ook al is dat door moedertje natuur) dat jij geen gezin gaat krijgen.Daarin verschillen we dan van mening.
quote:dorinde schreef op 21 juli 2009 @ 21:11:

Tilalia en Bagheera,

Het is inderdaad makkelijk praten als het je verder niet aangaat, maar je verleg je grenzen snel.

Ik praat niet voor iedereen, zeker niet, maar veel mensen veranderen van gedachten als het hun zelf overkomt.

Ik heb zelf goede ervaringen met het hele ivf/icsi gedoe.

Het kan ook echt anders, het zijn niet alleen maar drama verhalen. Maar ik kan niet ontkennen dat veel vrouwen het een zware periode vinden.

En dat van de natuur enzo, is inderdaad een ander punt, heel persoonlijk ook. Dus je goed recht ook.Waarom haal je mij nu aan?
Foutje denk ik? Jij hebt toch juist gebruik gemaakt van IVF?
quote:Star schreef op 21 juli 2009 @ 21:17:

[...]

Daarin verschillen we dan van mening.Yep!
quote:MamaD schreef op 21 juli 2009 @ 21:16:

[...]

En het voelt voor (durf ik zo maar te bwereen) iedere vrouw heel extreem als VOOR JOU wordt beslist (ook al is dat door moedertje natuur) dat jij geen gezin gaat krijgen.

Daar denken we anders over, blijkbaar. Dat iets extreem voelt, daar ben ik het mee eens, maar wat voor acties je daar zelf aan verbindt, dat ligt bij jezelf.

Voor mij als SP-er, of toch minstens je standaard linkse rakker, zou het hetzelfde zijn als 'Wacht maar tot je door een allochtoon in elkaar getimmerd wordt, dan stem je vanzelf op Geert Wilders/ Rita Verdonk" nee. Dat zal ik ook nooit doen. Ook al ben ik nog nooit door een allochtoon in elkaar getimmerd.
quote:tilalia2 schreef op 21 juli 2009 @ 21:23:

[...]

Daar denken we anders over, blijkbaar. Dat iets extreem voelt, daar ben ik het mee eens, maar wat voor acties je daar zelf aan verbindt, dat ligt bij jezelf.

Voor mij als SP-er, of toch minstens je standaard linkse rakker, zou het hetzelfde zijn als 'Wacht maar tot je door een allochtoon in elkaar getimmerd wordt, dan stem je vanzelf op Geert Wilders/ Rita Verdonk" nee. Dat zal ik ook nooit doen. Ook al ben ik nog nooit door een allochtoon in elkaar getimmerd.

Heb hem even twee keer gelezen. Iig een SP-er met humor...
Ik haal jou aan omdat je ook dingen schreef die ik bedoelde, het was dus meer zoiets van "meegaan met jou bericht".
quote:MamaD schreef op 21 juli 2009 @ 21:25:

[...]

Heb hem even twee keer gelezen. Iig een SP-er met humor...Aaaah, dat verklaart een hoop
Misschien een beetje onhandig gedaan.

Maar bedoelde het dus positief.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven