(Blijven) wachten op verbetering, of beter loslaten?
dinsdag 17 juni 2025 om 21:16
Ik zou graag jullie advies horen over mijn relatie. Partner en ik, beiden een andere vorm van autisme, hebben nu een ruim jaar een relatie. Voor hem (39) zijn eerste relatie ooit. Partner gaf in het begin al aan dat slecht voor zichzelf zorgen 1 van zijn mindere eigenschappen was. Ik dacht toen: dat zal wel meevallen, wellicht trekt dat in een relatie wat bij. Hij is van zichzelf geen heel actief persoon, heeft geen echte hobby's of veel sociale contacten. Hij is communicatief ook geen erg sterk persoon. Heeft in zijn leven 2 psychoses gehad en was herstellende van een burn-out toen we we elkaar leerden kennen.
Hij heeft een aantal jaar teveel gedronken, inmiddels drinkt hij nog wat bij een speciale gelegenheid of in het weekend. Hij is inmiddels, gelukkig, gestopt met roken. Maar heeft wel nog altijd een rasp op zijn ademhaling als overblijfsel van een longontsteking 2 jaar geleden..Ik moest hem er echt op wijzen om ook consequent 2 x per dag zijn inhaler te pakken..
Daarbij is hij een harde snurker (geen apneu). In dat jaar hebben we geen 1 nacht samen kunnen slapen. Laat staan samen op vakantie. Hij was en is nog altijd zeker 10 kilo te zwaar. Is onlangs wel begonnen met sporten, maar doet dat dan 1 x per week 45 minuten..Onlangs bleek ook nog dat hij al zeker 20 jaar niet naar de tandarts is geweest..
Afgelopen week hadden we de afspraak dat hij 2 x zou gaan sporten en zijn tandarts zou bellen. Dat kwam hij niet na..Hierop werd ik boos en gaf aan in elk geval zo nu niet verder te kunnen. Familie (mijn vader) gaf als advies om voor nu vrienden te blijven en over een tijdje, wanneer hij aan een aantal dingen heeft gewerkt, samen verder te kijken.
Is dat iets dat kan werken, of is het ijdele hoop? Ik ben zelf nu 44 en wil niet (tevergeefs) blijven wachten op of dit wel of niet een toekomst heeft....Wat vinden jullie?
Hij heeft een aantal jaar teveel gedronken, inmiddels drinkt hij nog wat bij een speciale gelegenheid of in het weekend. Hij is inmiddels, gelukkig, gestopt met roken. Maar heeft wel nog altijd een rasp op zijn ademhaling als overblijfsel van een longontsteking 2 jaar geleden..Ik moest hem er echt op wijzen om ook consequent 2 x per dag zijn inhaler te pakken..
Daarbij is hij een harde snurker (geen apneu). In dat jaar hebben we geen 1 nacht samen kunnen slapen. Laat staan samen op vakantie. Hij was en is nog altijd zeker 10 kilo te zwaar. Is onlangs wel begonnen met sporten, maar doet dat dan 1 x per week 45 minuten..Onlangs bleek ook nog dat hij al zeker 20 jaar niet naar de tandarts is geweest..
Afgelopen week hadden we de afspraak dat hij 2 x zou gaan sporten en zijn tandarts zou bellen. Dat kwam hij niet na..Hierop werd ik boos en gaf aan in elk geval zo nu niet verder te kunnen. Familie (mijn vader) gaf als advies om voor nu vrienden te blijven en over een tijdje, wanneer hij aan een aantal dingen heeft gewerkt, samen verder te kijken.
Is dat iets dat kan werken, of is het ijdele hoop? Ik ben zelf nu 44 en wil niet (tevergeefs) blijven wachten op of dit wel of niet een toekomst heeft....Wat vinden jullie?
donderdag 19 juni 2025 om 11:24
Wat bedoel je precies met wat hij van mij nodig heeft?kaatje125 schreef: ↑19-06-2025 11:15En toch lijkt het alsof je compleet voorbij gaat aan zijn gevoelens. Dat je gevoelens hebt is logisch maar je redeneert in dit topic niet uit gevoel. De vraag is dan ook heb je hem wel eens gevraagd wat hij van jou nodig heeft. Of zeg jij dit wil ik van jou zien, hij doet dat niet en dan word je geïrriteerd en misschien cijfer jezelf niet weg, maar dat moet je dan van hem ook niet vragen.
Klinkt als eenrichtingsverkeer...
donderdag 19 juni 2025 om 11:47
Wat een heel raar bericht, lees jij een ander topic?kaatje125 schreef: ↑19-06-2025 11:15En toch lijkt het alsof je compleet voorbij gaat aan zijn gevoelens. Dat je gevoelens hebt is logisch maar je redeneert in dit topic niet uit gevoel. De vraag is dan ook heb je hem wel eens gevraagd wat hij van jou nodig heeft. Of zeg jij dit wil ik van jou zien, hij doet dat niet en dan word je geïrriteerd en misschien cijfer jezelf niet weg, maar dat moet je dan van hem ook niet vragen.
Klinkt als eenrichtingsverkeer...
donderdag 19 juni 2025 om 12:04
donderdag 19 juni 2025 om 12:09
Hij is 1 meter 73 en zover ik weet weegt hij nu 85 kilo.
En er zit een verschil tussen van biertjes genieten, en niet zonder je biertjes kunnen...
Wanneer iemand liegt over doordeweeks niet zullen drinken en dan toch gedronken hebben klinkt voor mij nog steeds als een verslaving.
donderdag 19 juni 2025 om 12:14
Kan. Waarom ben je nog bij hem dan? Verwacht je dat hij honderdtachtig graden draait en ineens aan al jouw wensen gaat voldoen?Snoopy80 schreef: ↑19-06-2025 12:09Hij is 1 meter 73 en zover ik weet weegt hij nu 85 kilo.
En er zit een verschil tussen van biertjes genieten, en niet zonder je biertjes kunnen...
Wanneer iemand liegt over doordeweeks niet zullen drinken en dan toch gedronken hebben klinkt voor mij nog steeds als een verslaving.
Gaat niet gebeuren.
To the end of my days; I will follow.
donderdag 19 juni 2025 om 12:17
Dan nog een keer de vraag: waarom blijf JIJ bij iemand die je verslaafd noemt, niet aantrekkelijk vindt, te dik vindt, die geen gesprek op gang kan houden? Je kan echt de deur definitief dicht trekken. De halfbakken oplossing om het over een tijdje weer te bekijken, waarom zou je?Snoopy80 schreef: ↑19-06-2025 12:09Hij is 1 meter 73 en zover ik weet weegt hij nu 85 kilo.
donderdag 19 juni 2025 om 12:25
Hij is bij een ggz-instelling onder behandeling geweest voor een alcoholverslaving. Ik noem het dus niet alleen een verslaving, hij is een (ex)verslaafde.meisje85 schreef: ↑19-06-2025 12:17Dan nog een keer de vraag: waarom blijf JIJ bij iemand die je verslaafd noemt, niet aantrekkelijk vindt, te dik vindt, die geen gesprek op gang kan houden? Je kan echt de deur definitief dicht trekken. De halfbakken oplossing om het over een tijdje weer te bekijken, waarom zou je?
Verdiep je eens in de kenmerken van hoog-functionerend autisme..1 van de kenmerken daarvan is moeite hebben met communicatie en sociale interacties...
Lekker kort door de bocht jouw reacties steeds..en dan word ik ongenuanceerd genoemd....
donderdag 19 juni 2025 om 12:27
En wat heeft dat te maken met zijn alcoholgebruik?Snoopy80 schreef: ↑19-06-2025 12:25Hij is bij een ggz-instelling onder behandeling geweest voor een alcoholverslaving. Ik noem het dus niet alleen een verslaving, hij is een (ex)verslaafde.
Verdiep je eens in de kenmerken van hoog-functionerend autisme..1 van de kenmerken daarvan is moeite hebben met communicatie en sociale interacties...
Lekker kort door de bocht jouw reacties steeds..en dan word ik ongenuanceerd genoemd....
donderdag 19 juni 2025 om 12:29
Uit jouw OP:
Volgens mij vinden we hier allemaal hetzelfde, behalve jij. Maar je stelt de meningen van anderen blijkbaar niet op prijs.
Volgens mij vinden we hier allemaal hetzelfde, behalve jij. Maar je stelt de meningen van anderen blijkbaar niet op prijs.
donderdag 19 juni 2025 om 12:32
Ik weet heus wel wat er speelt. Maar jij bent hier de enige die hele lijsten opsomt van wat er mis met hem is én wat hij moet veranderen. Terwijl iedereen en zijn moeder zegt: dat is wel erg veel van jou gevraagd, juíst als je ook kijkt naar zijn diagnoses. Jij bent degene die alle diagnoses weet en desondanks roept dat hij alles moet veranderen, wij niet hoor. En je ziet nu al een tijdje dat dat dus niet werkt. En dan is de logische vraag: waarom ga je niet gewoon weg als het allemaal zo vreselijk is met hem? Dat is niet ongenuanceerd, dat is een heel normale vraag om jezelf te stellen.Snoopy80 schreef: ↑19-06-2025 12:25Hij is bij een ggz-instelling onder behandeling geweest voor een alcoholverslaving. Ik noem het dus niet alleen een verslaving, hij is een (ex)verslaafde.
meisje85 wijzigde dit bericht op 19-06-2025 12:33
0.05% gewijzigd
donderdag 19 juni 2025 om 12:32
donderdag 19 juni 2025 om 12:35
We zijn weleens samen gaan wandelen. Hij wil dan altijd het liefst de zo kort mogelijke routes...En vaak wordt dat dan gekoppeld aan bijv. een ijsje eten of een andere 'beloning'.Pelle schreef: ↑19-06-2025 12:32Eens een alcoholverslaafde, altijd een alcoholverslaafde toch? Ook al drink je niet meer. Volgens mij wordt er na een behandeling nooit geadviseerd om minder te drinken, maar altijd om helemaal niet te drinken.
En waarom gaan jullie niet samen wandelen of fietsen? Of sporten?
Hij heeft nu geen fiets en overweegt de aanschaf van een fiets, via zijn werk. Dat overweegt hij al een paar maanden. Knopen doorhakken gaat bij hem niet altijd snel.
donderdag 19 juni 2025 om 12:36
ja eens. Iedereen vindt dat het geen toekomst heeft. Maar jij wil het niet horen.13th_Star schreef: ↑19-06-2025 12:29Uit jouw OP:
donderdag 19 juni 2025 om 12:39
meisje85 schreef: ↑19-06-2025 12:32Ik weet heus wel wat er speelt. Maar jij bent hier de enige die hele lijsten opsomt van wat er mis met hem is én wat hij moet veranderen. Terwijl iedereen en zijn moeder zegt: dat is wel erg veel van jou gevraagd, juíst als je ook kijkt naar zijn diagnoses. Jij bent degene die alle diagnoses weet en desondanks roept dat hij alles moet veranderen, wij niet hoor. En je ziet nu al een tijdje dat dat dus niet werkt. En dan is de logische vraag: waarom ga je niet gewoon weg als het allemaal zo vreselijk is met hem? Dat is niet ongenuanceerd, dat is een heel normale vraag om jezelf te stellen.
Jij weet heus wel wat er speelt? Heb jij een relatie met hem?
Hoe kom je ineens aan zijn moeder? Die heb ik in dit hele topic nergens benoemd....
Ik zeg niet dat alles vreselijk is met hem. Ik zeg dat hij een aantal eigenschappen of minpunten heeft waar ik moeite mee heb en die me doen twijfelen.
Los van jouw mening over hem, heb ik te doen met die man. Ik heb met ex meegemaakt hoeveel impact een psychose heeft, in combinatie met ASS. Een beetje normaal leven, tevreden zijn met dat leven, is dan echt een struggle.
Knap dat jouw vriend nog werkt, dat vereist veel doorzettingsvermogen.
Knap dat jouw vriend nog werkt, dat vereist veel doorzettingsvermogen.
Was je zo wanhopig dan?
donderdag 19 juni 2025 om 12:43
Nog maar eens wat ik schreef als antwoord op jouw kernvraag. Wij kunnen niet weten in hoeverre hij veranderingen gaat doorvoeren en of dat überhaupt gaat gebeuren. Op je vraag of het dan zin heeft te wachten kun jij alleen antwoord geven. Het zal geduld vergen want dingen gaan bij hem eenmaal niet zo snel als jij graag ziet.
donderdag 19 juni 2025 om 12:43
Hoezo zou iemand met autisme niet dingen kunnen leren, volgens jou?
donderdag 19 juni 2025 om 12:46
Dat zeg ik dus helemaal niet. Maar er zijn wel beperkingen ( anders heb je dus geen autisme) en als iemand niet wil, ook/zeker iemand met autisme ( en ja ik weet waar ik het over heb) dan ga je niet krijgen wat je wil van hem, waarom blijf je dat dan wel eisen van hem?
Een van de diagnostische criteria heeft ook met zelfzorg te maken.

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in