Wie houdt er nog meer niet van festivals?
dinsdag 1 juli 2025 om 13:16
Soms heb ik het gevoel dat ik de enige ben die er niet van houdt.
Maar ik vind het vreselijk. Ik ben echt geen festivalliefhebber. Ik hou niet van veel mensen bij elkaar, van lawaai en hitte......en ik ben geen muziekliefhebber. Tenminste, niet van dat soort muziek die op festivals wordt gespeeld.
Je hebt meestal nergens schaduw, een drankje schijnt er vreselijk duur te zijn en je kunt elkaar denk ik slecht verstaan. Bovendien ben je zo een paar honderd euro armer.b
Ik ga veeeeeeel liever naar het zwembad of zit liever in de tuin in de schaduw of bij de ventilator en boek te lezen.
Wie houdt er nog meer niet van?
Maar ik vind het vreselijk. Ik ben echt geen festivalliefhebber. Ik hou niet van veel mensen bij elkaar, van lawaai en hitte......en ik ben geen muziekliefhebber. Tenminste, niet van dat soort muziek die op festivals wordt gespeeld.
Je hebt meestal nergens schaduw, een drankje schijnt er vreselijk duur te zijn en je kunt elkaar denk ik slecht verstaan. Bovendien ben je zo een paar honderd euro armer.b
Ik ga veeeeeeel liever naar het zwembad of zit liever in de tuin in de schaduw of bij de ventilator en boek te lezen.
Wie houdt er nog meer niet van?
dinsdag 1 juli 2025 om 13:47
Je bent natuurlijk nooit de enige.
Maar nee, ik zoek het niet op. De kleinere alternatieve festivals zijn soms wel oké, maar wil je wat eten en drinken, dan moet je dure munten kopen.
En ik heb sowieso niks met dat in groepjes bij elkaar staan met een drankje in de hand. Ik kan daar niets mee, heb dan weinig te melden
De vierdaagsefeesten in Nijmegen vond ik vroeger altijd leuk. Vorig jaar gemerkt dat steeds meer terrein achter hekken verdwijnt. Echt jammer. Maar de bonkbonk muziek en al die zuipende jongeren trek ik ook niet. Dus mij zien ze daar niet meer.
Ooit was ik op de zwarte cross en was stomverbaasd dat het daar de norm is om met bier te gooien. Alles en iedereen zat onder het bier, echt gatverdamme.
Pinkpop en Lowlands wilde ik vroeger nog wel een keer heen, maar ik heb het net zo lang uitgesteld tot ik er geen zin meer in had. Als ik nu kijk naar de tv opnames en ik zie al die mensen in de brandende zon voor zo'n podium staan ben ik heel blij dat ik gewoon op de bank zit.
Maar nee, ik zoek het niet op. De kleinere alternatieve festivals zijn soms wel oké, maar wil je wat eten en drinken, dan moet je dure munten kopen.
En ik heb sowieso niks met dat in groepjes bij elkaar staan met een drankje in de hand. Ik kan daar niets mee, heb dan weinig te melden
De vierdaagsefeesten in Nijmegen vond ik vroeger altijd leuk. Vorig jaar gemerkt dat steeds meer terrein achter hekken verdwijnt. Echt jammer. Maar de bonkbonk muziek en al die zuipende jongeren trek ik ook niet. Dus mij zien ze daar niet meer.
Ooit was ik op de zwarte cross en was stomverbaasd dat het daar de norm is om met bier te gooien. Alles en iedereen zat onder het bier, echt gatverdamme.
Pinkpop en Lowlands wilde ik vroeger nog wel een keer heen, maar ik heb het net zo lang uitgesteld tot ik er geen zin meer in had. Als ik nu kijk naar de tv opnames en ik zie al die mensen in de brandende zon voor zo'n podium staan ben ik heel blij dat ik gewoon op de bank zit.
milestone wijzigde dit bericht op 01-07-2025 13:55
7.87% gewijzigd
huismuis
dinsdag 1 juli 2025 om 13:52
dinsdag 1 juli 2025 om 13:53
Ik vind het helemaal niet raar dat wanneer je helemaal niet van (live) muziek houdt, je ook niet naar een muziekfestival wil. Ik geloof ook niet dat er veel mensen zijn die dat raar vinden. In je OP gaf je aan van specifiek muziek gedraaid op festivals niet te houden, dat vinden mensen wel gek omdat er voor ieder genre wel een apart festival bestaat. Na je nuance nu is dat wat duidelijker.
Verder zijn er natuurlijk gewoon het hele jaar door festivals in allerlei thema’s te bedenken.
Er bestaan ook film festivals, food festivals, straattheater festivals, de Parade, wijnfestivals etc.
Where is my mind?
dinsdag 1 juli 2025 om 14:00
Festivals heb je in alle soorten en maten en voor alle soorten muziek. Maar als jij geen muziekliefhebber bent en liever thuis in volledige stilte zit moet je daar inderdaad wegblijven. Het geeft wel een bepaald beeld van iemand. Dus ik kan mij voorstellen dat mensen je dan niet zo snel uitnodigen. Het komt namelijk niet heel sociaal en gezellig over. Als jij tevreden bent met een boek op de bank zonder anderen is dat toch prima?
dinsdag 1 juli 2025 om 14:03
Dat is heel wat anders dan je in de OP zegt hoor. en ik ben geen muziekliefhebber. Tenminste, niet van dat soort muziek die op festivals wordt gespeeld. En dat is dus een non argument, want je hebt festivals voor alle soorten muziek.
Je mag je eigen mening hebben, maar sommige van je argumenten snijden geen hout.
Je vergelijking met bungeejumpen gaat ook niet op.
dinsdag 1 juli 2025 om 14:05
Wat voor bepaald beeld? Dat klinkt een beetje naar.evelien2010 schreef: ↑01-07-2025 14:00Festivals heb je in alle soorten en maten en voor alle soorten muziek. Maar als jij geen muziekliefhebber bent en liever thuis in volledige stilte zit moet je daar inderdaad wegblijven. Het geeft wel een bepaald beeld van iemand. Dus ik kan mij voorstellen dat mensen je dan niet zo snel uitnodigen. Het komt namelijk niet heel sociaal en gezellig over. Als jij tevreden bent met een boek op de bank zonder anderen is dat toch prima?
Ik ben zelf een enorme muziekliefhebber, maar ga ook niet altijd mee naar festivals met vrienden. Wel bezoek ik regelmatig concerten en ga ik ook wel eens alleen. Ik heb ook vrienden die niks met muziek hebben en daar doe ik andere dingen mee. Etentjes, met thee of wijn thuis kletsen, naar de film etc. Niemand vindt elkaar gek hierin of heeft ‘een bepaald beeld’ over elkaar in mijn vriendenkring.
Where is my mind?
dinsdag 1 juli 2025 om 14:05
er zijn zelfs indoor (muziek)festivals. Of in een park, genoeg schaduw.SurferRosa schreef: ↑01-07-2025 13:53
Er bestaan ook film festivals, food festivals, straattheater festivals, de Parade, wijnfestivals etc.
dinsdag 1 juli 2025 om 14:07
Ik hou dan weer wel van muziek, en ben wel naar een aantal popconcerten geweest. Maar dat betekent toch veel lichamelijk afzien omdat ik er pas echt van geniet als ik een goede staanplaats dicht bij het podium heb. En dat trok ik nog wel 20 jaar geleden, maar nu niet meer.
milestone wijzigde dit bericht op 01-07-2025 14:07
0.55% gewijzigd
huismuis
dinsdag 1 juli 2025 om 14:07
En als je niet van muziek houdt verklaart dat ook wel een hoop.
Ondanks dat er ook andere festivals zijn, kwam ik vroeger wel door muziek in aanraking met festivals.
Dan kon ik in een keer 5 favoriete bands/acts zien. Had ik op voorhand al zin in een festival? Nee. Ik was jong en zag er tegenop. Maar ik ging wel mee met vrienden omdat ik die bands/artiesten graag wilde zien.
Zo ging het waarderen.
Nu ik ouder ben ga ik veel minder naar festivals en sla ik de grote over.
Of je van festivals houdt hangt samen met andere voorkeuren. Of je van muziek houdt. Of misschien een filmliefhebber. En van je leeftijd denk ik. Smaken veranderen.
Ondanks dat er ook andere festivals zijn, kwam ik vroeger wel door muziek in aanraking met festivals.
Dan kon ik in een keer 5 favoriete bands/acts zien. Had ik op voorhand al zin in een festival? Nee. Ik was jong en zag er tegenop. Maar ik ging wel mee met vrienden omdat ik die bands/artiesten graag wilde zien.
Zo ging het waarderen.
Nu ik ouder ben ga ik veel minder naar festivals en sla ik de grote over.
Of je van festivals houdt hangt samen met andere voorkeuren. Of je van muziek houdt. Of misschien een filmliefhebber. En van je leeftijd denk ik. Smaken veranderen.
paradise wijzigde dit bericht op 01-07-2025 14:15
0.15% gewijzigd
dinsdag 1 juli 2025 om 14:11
Haha, vroeger was het bij ons ook altijd ‘links voor’ en dan met gonzende oren de deur uit na het concert. Superslecht natuurlijk, weet ik nu.Milestone schreef: ↑01-07-2025 14:07Ik hou dan weer wel van muziek, en ben wel naar een aantal popconcerten geweest. Maar dat betekent toch veel lichamelijk afzien omdat ik er pas echt van geniet als ik een goede staanplaats dicht bij het podium heb. En dat trok ik nog wel 20 jaar geleden, maar nu niet meer.
Tegnwoordig sta ik liever ergers op het balkon met oordoppen in.
Where is my mind?
dinsdag 1 juli 2025 om 14:13
To wil naar geen enkel evenement met andere mensen. Ook op een wijnfestival is er muziek (meestal rustige live muziek). Bij straattheater is er zon. Bij een foodfestival is het eten veel te duur etc. Etc.SurferRosa schreef: ↑01-07-2025 13:53
Verder zijn er natuurlijk gewoon het hele jaar door festivals in allerlei thema’s te bedenken.
dinsdag 1 juli 2025 om 14:13
Ja ik zeg het ook gewoon maar niemand heeft daar ooit gek van opgekeken.
1 vriendin vindt het een beetje jammer dat ik niet van muziek houd en mijn man ook maar dat is het dan ook wel.
Maar inderdaad je hoort niet vaak van mensen dat ze over het algemeen niet van muziek houden hoewel ik sommige nummers wel leuk vind hoor.
Liefhebben
is meer
lief
dan hebben
is meer
lief
dan hebben
dinsdag 1 juli 2025 om 14:14
Je kunt je titel beter aanpassen naar 'Wie houdt er nog meer niet van muziek', dat is het namelijk en niet festivals. Ik ga jaarlijks naar de Zwarte Cross. Daar is zoveel meer dan alleen 'lawaai'. Mij zie je daar ook niet urenlang bij het hoofdpodium of in de megatent. Wel bij de kleine podia, waar het rustig is, schaduw en zelfs chill met je voeten in het zand. Er is een theaterweide, uiteraard de cross, stunts, attracties en zelfs een watertje met strand. Ik zou je bijna uitnodigen om een keer mee te gaan...
dinsdag 1 juli 2025 om 14:15
evelien2010 schreef: ↑01-07-2025 14:00Festivals heb je in alle soorten en maten en voor alle soorten muziek. Maar als jij geen muziekliefhebber bent en liever thuis in volledige stilte zit moet je daar inderdaad wegblijven. Het geeft wel een bepaald beeld van iemand. Dus ik kan mij voorstellen dat mensen je dan niet zo snel uitnodigen. Het komt namelijk niet heel sociaal en gezellig over. Als jij tevreden bent met een boek op de bank zonder anderen is dat toch prima?
Het geeft jou een bepaald beeld van iemand. Maar dat hoeft niet te kloppen.
Niet iedereen die niet van festivals houdt, houdt van complete stilte. Of is saai. Het is een kwestie van smaak.
dinsdag 1 juli 2025 om 14:17
Ja de parade vind ik best leuk en straattheater ook.SurferRosa schreef: ↑01-07-2025 13:53m
Op 1 dag lopen hier de vierdaagse wandelaars door het dorp en daar ga ik op een rustige plek ook vaak wel een uurtje naar kijken/sfeer proeven maar ja dat is natuurlijk niet echt een festival.
Het vuurwerk kijken het weekend ervoor wel een paar keer gedaan maar werd te druk voor mij helaas.
De sfeer van dit soort dingen vind ik wel altijd erg leuk!
Liefhebben
is meer
lief
dan hebben
is meer
lief
dan hebben
dinsdag 1 juli 2025 om 14:34
Ik ging vroeger naar van die meerdaagse festivals waarbij de muziek soms niet eens stopte, dagenlang. Dansen, kletsen, lachen, eten en alles met een grote groep.
We smolten weg met 40 graden, mensen gingen out, soms was tegen het einde al het eten op en leefden we op een blikje meegenomen groenten.
Nu lijkt het me de hel.
We smolten weg met 40 graden, mensen gingen out, soms was tegen het einde al het eten op en leefden we op een blikje meegenomen groenten.

Nu lijkt het me de hel.

•
dinsdag 1 juli 2025 om 14:37
Een concertervaring vind ik zó geweldig, soms zelfs als het niet mijn muziek is. Dat je daar staat met zijn allen, de interactie met de artiest etc.
Zag laatst bijvoorbeeld een oud filmpje van Iedereen is van de Wereld met The Scene, iedereen was zowat in trance zo met zijn allen, de hele menigte dat refrein herhalen en dan opeens stopt het opeens en volgen de laatste zinnen. Ik zet dat thuis niet speciaal op, ben geen fan ofzo, maar had ik daar destijds gestaan, dan had ik dat geweldig gevonden.
En qua festivals houd ik van de sfeer, of je hebt het allemaal heet, of het regent, wat dan ook, je hebt lekker contact.
Ja, ik houd ervan. Maar veel mensen houden juist niet van mensenmassa’s. Ik wel, maar het moet geen panieksituatie zijn natuurlijk. Maar begrijp helemaal dat mensen dat verschrikkelijk vinden.
Zag laatst bijvoorbeeld een oud filmpje van Iedereen is van de Wereld met The Scene, iedereen was zowat in trance zo met zijn allen, de hele menigte dat refrein herhalen en dan opeens stopt het opeens en volgen de laatste zinnen. Ik zet dat thuis niet speciaal op, ben geen fan ofzo, maar had ik daar destijds gestaan, dan had ik dat geweldig gevonden.
En qua festivals houd ik van de sfeer, of je hebt het allemaal heet, of het regent, wat dan ook, je hebt lekker contact.
Ja, ik houd ervan. Maar veel mensen houden juist niet van mensenmassa’s. Ik wel, maar het moet geen panieksituatie zijn natuurlijk. Maar begrijp helemaal dat mensen dat verschrikkelijk vinden.
dinsdag 1 juli 2025 om 14:38
Ik ben ook geen super grote festivalliefhebber. Zeker niet als ze praktisch in mijn achtertuin zijn met muziek waar ik niks om geef en ik dus een heel weekend in de herrie zit. Een festival als Tomorrowland zou ik eigenlijk wel eens willen meemaken, alleen al om de hele aankleding en show er omheen. Die podia daar zijn altijd geweldig! Maar het is niet mijn soort muziek, dus dat is jammer. En daarom ga ik ook niet.
Wij gaan wel elk jaar naar Total loss festival (van snollebollekes). Lekker chillen bij het water daar, beetje rond hangen, kletsen met vrienden, muziek luisteren (vooral veel foute muziek dus, dat vind ik wel leuk), hapje eten en een cocktail drinken. Er is daar genoeg schaduw ook trouwens. Je kan dus prima een plekje vinden waar je elkaar gewoon kan verstaan. En de muziek is weer compleet anders dan bij andere festivals. Ik denk inderdaad niet dat je alle festivals over 1 kam kan scheren en kan zeggen dat je niet van festivals houdt. Er zijn zo ontzettend veel festivals in alle soorten en maten. Ik kan me niet voorstellen dat er daar helemaal niks tussen zit wat je leuk zou vinden.
Wij gingen trouwens ook vaak naar het Lentefestival bij slot Zeist. Dat is een festival met allemaal straatartiesten die hun kunsten laten zien. Je kan de hele dag door van act naar act wandelen. Vooral leuk met kinderen, maar wij genoten ook echt! Compleet ander festival weer dan wat hier al genoemd is. Ook helemaal niet zo massaal, altijd wel zitplek, in april dus niet zo warm, kaartje kost €2,- en eten was ook niet duur en geen harde muziek.
Wij gaan wel elk jaar naar Total loss festival (van snollebollekes). Lekker chillen bij het water daar, beetje rond hangen, kletsen met vrienden, muziek luisteren (vooral veel foute muziek dus, dat vind ik wel leuk), hapje eten en een cocktail drinken. Er is daar genoeg schaduw ook trouwens. Je kan dus prima een plekje vinden waar je elkaar gewoon kan verstaan. En de muziek is weer compleet anders dan bij andere festivals. Ik denk inderdaad niet dat je alle festivals over 1 kam kan scheren en kan zeggen dat je niet van festivals houdt. Er zijn zo ontzettend veel festivals in alle soorten en maten. Ik kan me niet voorstellen dat er daar helemaal niks tussen zit wat je leuk zou vinden.
Wij gingen trouwens ook vaak naar het Lentefestival bij slot Zeist. Dat is een festival met allemaal straatartiesten die hun kunsten laten zien. Je kan de hele dag door van act naar act wandelen. Vooral leuk met kinderen, maar wij genoten ook echt! Compleet ander festival weer dan wat hier al genoemd is. Ook helemaal niet zo massaal, altijd wel zitplek, in april dus niet zo warm, kaartje kost €2,- en eten was ook niet duur en geen harde muziek.
irregular_choice wijzigde dit bericht op 01-07-2025 14:40
4.87% gewijzigd
dinsdag 1 juli 2025 om 14:38
Ja, dat hele erge afzien kan ik ook niet meer. Maar destijds genoot ik ervan.Frizz schreef: ↑01-07-2025 14:34Ik ging vroeger naar van die meerdaagse festivals waarbij de muziek soms niet eens stopte, dagenlang. Dansen, kletsen, lachen, eten en alles met een grote groep.
We smolten weg met 40 graden, mensen gingen out, soms was tegen het einde al het eten op en leefden we op een blikje meegenomen groenten.![]()
Nu lijkt het me de hel.![]()
dinsdag 1 juli 2025 om 14:41
Je geeft op veel vragen geen antwoord en je zit vol vooroordelen. Dan krijg je inderdaad discussies.
dinsdag 1 juli 2025 om 14:47
Ik ben ook geen festival-liefhebber, ook niet van de kleinschalige. Met grootschalige zoals Lowlands, Pinkpop etc. overigens ook geen ervaring, maar ik vind/vond de kleinschaligere al niet leuk.
Te veel mensen bij elkaar, muziek te hard, inderdaad váák in de zomer/bij hoge temperaturen, en vaak ook niet mijn muziekgenre. Dat laatste is misschien nog wel de belangrijkste, ik denk dat niemand blij wordt van een festival van een muziekgenre dat zijn smaak niet is.
Om dezelfde reden ga ik ook niet graag naar popconcerten. Ook niet die waarvan ik de muziek wel waardeer.
Klassieke concerten, opera, maar ook musicals, jazz en sommige "folk music" vind ik wel leuk om in een concertzaal/muziekgebouw/theaterzaal te bezoeken, maar enkel als ik een zitplaats kan hebben.
De reden dat ik het tweede wel leuk kan vinden is dat het (gevoelsmatig) echt een optreden is dat jou wordt gegeven, maar je bent geen onderdeel van het geheel. Bij festivals/popconcerten heb ik het gevoel ervaren dat je als publiek onderdeel bent/opgaat in het geheel van de sfeer.
Te veel mensen bij elkaar, muziek te hard, inderdaad váák in de zomer/bij hoge temperaturen, en vaak ook niet mijn muziekgenre. Dat laatste is misschien nog wel de belangrijkste, ik denk dat niemand blij wordt van een festival van een muziekgenre dat zijn smaak niet is.

Om dezelfde reden ga ik ook niet graag naar popconcerten. Ook niet die waarvan ik de muziek wel waardeer.
Klassieke concerten, opera, maar ook musicals, jazz en sommige "folk music" vind ik wel leuk om in een concertzaal/muziekgebouw/theaterzaal te bezoeken, maar enkel als ik een zitplaats kan hebben.
De reden dat ik het tweede wel leuk kan vinden is dat het (gevoelsmatig) echt een optreden is dat jou wordt gegeven, maar je bent geen onderdeel van het geheel. Bij festivals/popconcerten heb ik het gevoel ervaren dat je als publiek onderdeel bent/opgaat in het geheel van de sfeer.
dala wijzigde dit bericht op 01-07-2025 14:58
0.14% gewijzigd
dinsdag 1 juli 2025 om 14:47
dinsdag 1 juli 2025 om 14:55
Ik ben een aantal jaar geleden op een festival, tussen de 25 en 30 graden was het geloof ik, flauwgevallen. Stond voor de bar om drinken te halen. Duurde maar en duurde maar.. in de volle zon. En toen ging ik. Slechte ehbo ook, want ze wilde. me steeds rechtop onder mijn armen naar de ehbo post brengen, maar dat kon niet. Ik kon alleen maar liggen maar een brancard achtig iets was er niet. Tijdens het 'lopen' viel ik nog 5x flauw. Dat is mijn ergste ervaring en de reden dat ik met hogere temperaturen uberhaupt niet meer naar een festival ga.
dinsdag 1 juli 2025 om 14:58
Dit vind ik altijd zo jammer. Zodra je wat introvert bent, liever 1 op 1 afspreekt omdat je dan meer de diepte in kunt dan met de drukte van een groep, je het onrustig vindt dat er steeds harde muziek op de achtergrond meedraait, oh en er ook niet van houdt om alcohol te drinken, word je vaak al meteen als ongezellig en niet sociaal neer gezet. Voor mij zit sociaal en gezellig veel meer in: echt naar anderen kunnen luisteren en verbindingen onderling zoeken, elkaar helpen, samen lachen, en nog honderd dingen meer. Mensen mogen wat mij betreft best af van het idee dat als je niet van grote groepen bent en drukte, dat je dan maar saai/niet sociaal bent.evelien2010 schreef: ↑01-07-2025 14:00Festivals heb je in alle soorten en maten en voor alle soorten muziek. Maar als jij geen muziekliefhebber bent en liever thuis in volledige stilte zit moet je daar inderdaad wegblijven. Het geeft wel een bepaald beeld van iemand. Dus ik kan mij voorstellen dat mensen je dan niet zo snel uitnodigen. Het komt namelijk niet heel sociaal en gezellig over. Als jij tevreden bent met een boek op de bank zonder anderen is dat toch prima?

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in