Vriendin gaat trouwen
zondag 20 juli 2025 om 17:56
Ha,
Ik heb een vriendin sindsdat we 14 zijn. We hebben lief en leed gedeeld. Intussen is zij alweer een jaar of 9/10 samen met haar lieve vriend en gaan ze trouwen. Ik ben heel blij voor haar! Ze heeft me uitgenodigd om mee te gaan naar een afspraak om de bruidsjurk uit te zoeken. Ze is op 1 prachtige jurk verliefd geworden, maar die lag behoorlijk boven haar budget. Ik heb daarom aangeboden om als bruidscadeau dat verschil te betalen en dat waardeerde ze enorm. Het was echt een heel lief moment en ze was super gelukkig met de jurk.
Nu is het zo, dat de bruiloft er binnenkort aankomt... en ik ben niet uitgenodigd. Ze wilde het klein houden, vandaar dat zij en haar man ieder 3 vrienden hebben uitgenodigd. Nu is het haar feestje en bepaal je uiteraard zelf hoe je dit invult en dit respecteer ik. De keuze om flink te doneren aan haar bruidsjurk was daarnaast ook echt de mijne. Toch doet dit best wel pijn, omdat ik me toch afvraag waar ik sta als vriendin. Bij het uitzoeken van de bruidsjurk was trouwens verder alleen haar stiefmoeder aanwezig, geen andere vriendinnen. Ik heb het nog niet met haar besproken, wil dat wel nog gaan doen. Ik weet alleen niet echt wat hiervan te vinden.
Ik ben vooral benieuwd naar jullie ideeën hierover. Misschien verwijder ik later ivm herkenbaarheid nog wat details.
Ik heb een vriendin sindsdat we 14 zijn. We hebben lief en leed gedeeld. Intussen is zij alweer een jaar of 9/10 samen met haar lieve vriend en gaan ze trouwen. Ik ben heel blij voor haar! Ze heeft me uitgenodigd om mee te gaan naar een afspraak om de bruidsjurk uit te zoeken. Ze is op 1 prachtige jurk verliefd geworden, maar die lag behoorlijk boven haar budget. Ik heb daarom aangeboden om als bruidscadeau dat verschil te betalen en dat waardeerde ze enorm. Het was echt een heel lief moment en ze was super gelukkig met de jurk.
Nu is het zo, dat de bruiloft er binnenkort aankomt... en ik ben niet uitgenodigd. Ze wilde het klein houden, vandaar dat zij en haar man ieder 3 vrienden hebben uitgenodigd. Nu is het haar feestje en bepaal je uiteraard zelf hoe je dit invult en dit respecteer ik. De keuze om flink te doneren aan haar bruidsjurk was daarnaast ook echt de mijne. Toch doet dit best wel pijn, omdat ik me toch afvraag waar ik sta als vriendin. Bij het uitzoeken van de bruidsjurk was trouwens verder alleen haar stiefmoeder aanwezig, geen andere vriendinnen. Ik heb het nog niet met haar besproken, wil dat wel nog gaan doen. Ik weet alleen niet echt wat hiervan te vinden.
Ik ben vooral benieuwd naar jullie ideeën hierover. Misschien verwijder ik later ivm herkenbaarheid nog wat details.
zondag 20 juli 2025 om 23:44
Dat is wat ik bedoel. Dat de vriendschap voor mij niet meer is wat het was. Of misschien zelfs over.Winterkoud schreef: ↑20-07-2025 23:31In dit geval zou ik het niet zo laten gaan, meestal zijn het situaties waarin je denkt, prima laat maar gaan en voor de volgende keer weet ik voldoende.
Nu ben ik niet zo van het grote bijdrage geven of geld lenen vanwege dit soort ellende.
En als je dit wel besluit te laten gaan, heeft je vriendschap ook schade. Links of rechtsom heb je een breukje nu.
Maar geld terugvragen zou ik niet doen. Al begrijp ik ook dat een ander dat wel zou doen.
maandag 21 juli 2025 om 00:41
Hmmm wat mij betreft zijn er twee scenario's mogelijk:
1. Je vriendin is een enorme trut. Ze ziet jou niet als goede vriendin maar heeft geprofiteerd van je goedheid door jou een deel van de jurk te laten betalen. Sommige mensen hier denken zelfs dat ze jou bewust om die reden geeft meegevraagd. Persoonlijk vind ik dit veel te ver gezocht.
2. Vriendin wil het trouwen klein houden en jij valt nét buiten die cirkel dus heeft ze dat willen oplossen door je dan wel te betrekken bij een ander intiem moment. Ze heeft het in de communicatie alleen totaal niet handig aangepakt. Misschien ook te impulsief gereageerd toen je aanbod een deel mee te betalen. Misschien niet de link gelegd dat het dan raar is om je niet uit te nodigen.
Persoonlijk denk ik dat de de tweede optie echt de meest logische is. Ik kan me namelijk niet voorstellen dat ze jou op deze manier gebruikt. Begrijp mij niet verkeerd, wat vriendin heeft gedaan is echt niet oke, en zou ik zelf nooit zo gedaan hebben. Dus je bericht naar haar is heel logisch. Maar ik ga in deze situatie denk ik toch nog wel uit van de goedheid van de mens. Een tikkie sturen o.i.d wat sommige hier voorstellen, vind ik wat passief aggressief. Ik neem aan dat ze na jouw bericht zelf ook begrijpt dat ze dit echt niet goed gedaan heeft. Mocht dat niet zo zijn, zou dat natuurlijk wel direct einde vriendschap betekenen. Maar los daarvan blijft het feit natuurlijk staan dat jij dacht op een andere positie te staan, en heeft vriendin dus blijkbaar vriendinnen om haar heen die dichterbij staan. Dat is wel even iets om te verwerken lijkt mij. Geen fijne manier om daar zo achter te komen.
1. Je vriendin is een enorme trut. Ze ziet jou niet als goede vriendin maar heeft geprofiteerd van je goedheid door jou een deel van de jurk te laten betalen. Sommige mensen hier denken zelfs dat ze jou bewust om die reden geeft meegevraagd. Persoonlijk vind ik dit veel te ver gezocht.
2. Vriendin wil het trouwen klein houden en jij valt nét buiten die cirkel dus heeft ze dat willen oplossen door je dan wel te betrekken bij een ander intiem moment. Ze heeft het in de communicatie alleen totaal niet handig aangepakt. Misschien ook te impulsief gereageerd toen je aanbod een deel mee te betalen. Misschien niet de link gelegd dat het dan raar is om je niet uit te nodigen.
Persoonlijk denk ik dat de de tweede optie echt de meest logische is. Ik kan me namelijk niet voorstellen dat ze jou op deze manier gebruikt. Begrijp mij niet verkeerd, wat vriendin heeft gedaan is echt niet oke, en zou ik zelf nooit zo gedaan hebben. Dus je bericht naar haar is heel logisch. Maar ik ga in deze situatie denk ik toch nog wel uit van de goedheid van de mens. Een tikkie sturen o.i.d wat sommige hier voorstellen, vind ik wat passief aggressief. Ik neem aan dat ze na jouw bericht zelf ook begrijpt dat ze dit echt niet goed gedaan heeft. Mocht dat niet zo zijn, zou dat natuurlijk wel direct einde vriendschap betekenen. Maar los daarvan blijft het feit natuurlijk staan dat jij dacht op een andere positie te staan, en heeft vriendin dus blijkbaar vriendinnen om haar heen die dichterbij staan. Dat is wel even iets om te verwerken lijkt mij. Geen fijne manier om daar zo achter te komen.
maandag 21 juli 2025 om 07:05
ja, primaviamia schreef: ↑20-07-2025 20:18Ja ik denk gewoon dat ik het ga zeggen. "Ik vond het leuk om erbij te mogen zijn met het uitzoeken van de jurk. Maar ik verkeerde daardoor wel in de veronderstelling dat ik ook bij de bruiloft zou mogen zijn. Omdat we al zo lang zo'n hechte vriendschap hebben, doet dit me toch wat pijn omdat ik het gevoel krijg dat jij de vriendschap anders ziet. Hoe zie jij dit?"
Zoiets? Ik ben vooral in de war. Ik wil haar ook niet opleggen wie ze wel of niet op de bruiloft uitnodigt. Maar ik snap het gewoon allemaal even niet meer.
Mooi verwoord
maandag 21 juli 2025 om 07:05
Alsof dat een keihard gegeven is waardoor de vriendin ook is overvallen. Dat bedenkt ze zelf he. Die cirkel kan ook gewoon wat worden opgerekt.Zonnebloem1996 schreef: ↑21-07-2025 00:41Hmmm wat mij betreft zijn er twee scenario's mogelijk:
maandag 21 juli 2025 om 07:25
Je bespreekt dat toch met je partner, wie in en uit de cirkel valt en of dat consequenties heeft voor de emoties en band van hen die echt bij je staan? De gastenlijst is bij uitstek iets waar je over nadenkt.
Dan zul je vast nog wat over het hoofd zien maar je denkt er wel over na.
Ik had een familielid die ik serieus meer dan 6 jaar niet had gezien (misschien wel 7 of 8), initieel niet uitgenodigd. Maar dat was een naaste van iemand die heel dichtbij mij stond (1 van mijn ouders) en die was dus in tranen deze dag zonder x te moeten doormaken. Toen heb ik dat familielid dus alsnog uitgenodigd.
Dan zul je vast nog wat over het hoofd zien maar je denkt er wel over na.
Ik had een familielid die ik serieus meer dan 6 jaar niet had gezien (misschien wel 7 of 8), initieel niet uitgenodigd. Maar dat was een naaste van iemand die heel dichtbij mij stond (1 van mijn ouders) en die was dus in tranen deze dag zonder x te moeten doormaken. Toen heb ik dat familielid dus alsnog uitgenodigd.
maandag 21 juli 2025 om 07:28
Het was uiteraard het handigste mocht de bruid gezegd hebben dat to mee mocht om de jurk uit te liezen omdat ze niet bij de genodigden is (ben er écht van overtuigd dat het daarom gaat) maar het allerhandigste was uiteraard geweest 'alle goeie vriendinnen of geen enkele'.
To ik zou er ook bij vermelden dat het gulle geschenk was met de gedachte van een uitnodiging.
To ik zou er ook bij vermelden dat het gulle geschenk was met de gedachte van een uitnodiging.
maandag 21 juli 2025 om 07:45
Het is zo pijnlijk als je voor een in jouw ogen goede vriendin niet belangrijk genoeg bent om voor haar zoiets belangrijks als een huwelijk niet mee te hoeven maken met haar.
Juist omdat het “klein” wordt gehouden maar de echt goede vrienden wel uitgenodigd worden.
Juist omdat het “klein” wordt gehouden maar de echt goede vrienden wel uitgenodigd worden.
laatje wijzigde dit bericht op 21-07-2025 07:48
21.44% gewijzigd
.
maandag 21 juli 2025 om 07:45
Maar ook die variant is toch heel raar? Waarom zou het een eer zijn om mee te mogen met de voorbereidingen van iets leuks wat zonder jou gaat gebeuren?Attraverso schreef: ↑21-07-2025 07:28Het was uiteraard het handigste mocht de bruid gezegd hebben dat to mee mocht om de jurk uit te liezen omdat ze niet bij de genodigden is (ben er écht van overtuigd dat het daarom gaat) maar het allerhandigste was uiteraard geweest 'alle goeie vriendinnen of geen enkele'.
Ha Attraverso, ik heb morgen een etentje met al mijn vrienden. Kom jij helpen groente snijden en tafeldekken? Ik zoek ook nog iemand die het tafelkleed kan strijken. Het zou zó gezellig zijn als je zou komen helpen!!
ja joh leuk, ik hoor je helemaal niks zeggen over het vlees. Ik kom toch langs de slager, haal wel even biefstuk voor iedereen.
Top, dank je wel. Ga je zelf nog iets leuks doen trouwens, morgen?
Het laatste deel maakt het het ergst, maar het eerste stuk is al idioot.
maandag 21 juli 2025 om 07:51
Helemaal eens hoor. Daarom zet ik er ook bij dat het handigste was geweest 'alle goede vriendinnen of geen enkele' maar ik denk dat de bruid zich er ook niet goed bij voelt, dat heel onhandig probeert op te lossen en niet durft zeggen hoe het zit.ldp schreef: ↑21-07-2025 07:45Maar ook die variant is toch heel raar? Waarom zou het een eer zijn om mee te mogen met de voorbereidingen van iets leuks wat zonder jou gaat gebeuren?
Ha Attraverso, ik heb morgen een etentje met al mijn vrienden. Kom jij helpen groente snijden en tafeldekken? Ik zoek ook nog iemand die het tafelkleed kan strijken. Het zou zó gezellig zijn als je zou komen helpen!!
ja joh leuk, ik hoor je helemaal niks zeggen over het vlees. Ik kom toch langs de slager, haal wel even biefstuk voor iedereen.
Top, dank je wel. Ga je zelf nog iets leuks doen trouwens, morgen?
Ik ben trouwens vaak verwonderd hoe veel mensen niet voor hun eigen mening durven uitkomen bij hun partner of vrienden. In de plaats van to had ik hier geen topic geopend om een.mening te vragen maar had ik al lang mijn ongenoegen geuit bij mijn vriendin.
attraverso wijzigde dit bericht op 21-07-2025 07:53
12.68% gewijzigd
maandag 21 juli 2025 om 07:55
maandag 21 juli 2025 om 07:55
Toch zou ik ook weer niet spontaan zo'n grote gift doen. Als iemand het niet kan betalen, jammer, maar dan moet ze kijken naar goedkopere jurken. Het is maar een jurk voor 1 dag. Maar goed, misschien ben ik te nuchter hiervoor.
Ik ken wel iemand die zoiets ook zo zou kunnen doen. Vanuit goedheid van haar hart, en graag anderen wil helpen. Dat is het type waarbij je nooit kunt zeggen dat je iets leuk vind, anders heeft ze het voor je gekocht.
Ik ken wel iemand die zoiets ook zo zou kunnen doen. Vanuit goedheid van haar hart, en graag anderen wil helpen. Dat is het type waarbij je nooit kunt zeggen dat je iets leuk vind, anders heeft ze het voor je gekocht.
Creativiteit is de adem van de ziel – dus adem elke dag!
maandag 21 juli 2025 om 07:56
Oh, ik vind even relativeren bij anderen ook altijd wel lekker.Attraverso schreef: ↑21-07-2025 07:51
Ik ben trouwens vaak verwonderd hoe veel mensen niet voor hun eigen mening durven uitkomen bij hun partner of vrienden. In de plaats van to had ik hier geen topic geopend om een.mening te vragen maar had ik al lang mijn ongenoegen geuit bij mijn vriendin.
Als ik geïrriteerd ben door een vriendin, vraag ik mijn partner hoe hij het ziet.
Als ik boos ben op partner check ik eens bij een vriendin hoe zij het ziet.
Ik ga er niet altijd vanuit, dat mijn mening een feit is.
En het kan ook helpen met het verwoorden van het ongenoegen
maandag 21 juli 2025 om 07:58
Attraverso schreef: ↑21-07-2025 07:51Helemaal eens hoor. Daarom zet ik er ook bij dat het handigste was geweest 'alle goede vriendinnen of geen enkele' maar ik denk dat de bruid zich er ook niet goed bij voelt, dat heel onhandig probeert op te lossen en niet durft zeggen hoe het zit.
Niet iedereen is zo adrem en soms wil je checken of het nu raar is. En heb je tijd nodig om tot een verstandige reactie te komen. Ik ben ook iemand die een tijdje kan broeden op dit soort dingen. Spontaan van alles roepen kan zomaar verkeerd uitpakken bij mij.
Creativiteit is de adem van de ziel – dus adem elke dag!
maandag 21 juli 2025 om 07:58
Eens. Wellicht heeft ze geen groot budget en daarom mag zowel bruid als gom 3 vrienden uitnodigen.Zonnebloem1996 schreef: ↑21-07-2025 00:41Hmmm wat mij betreft zijn er twee scenario's mogelijk:
Aan TO. Zou het kunnen dat je vriendin al in een “groepje” zit met 3 anderen en jij en eerder losse vriendin bent?
Nog steeds een rotstreek om je bijdrage aan te nemen

Veritas vos liberabit
maandag 21 juli 2025 om 08:11
Leuk toch, dat iedereen anders is?Attraverso schreef: ↑21-07-2025 07:51Helemaal eens hoor. Daarom zet ik er ook bij dat het handigste was geweest 'alle goede vriendinnen of geen enkele' maar ik denk dat de bruid zich er ook niet goed bij voelt, dat heel onhandig probeert op te lossen en niet durft zeggen hoe het zit.
Ik begrijp dan juist weer heel goed dat iemand zich afvraagt of ze bijv niet overtrokken reageert.
Ik kan redelijk mijn mening geven als die gebaseerd is op feiten.
Maar zodra een mening gebaseerd is op gevoel wordt dat een heel ander verhaal.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.
David Dunning
David Dunning
maandag 21 juli 2025 om 08:12
Wanneer het niet zo duidelijk is, akkoord. Maar in dit geval is er niemand die je gaat zeggen dat je verkeerd bent hoor en met je gewoon bij de feiten te houden zeg je niets verkeerd.Lila-Linda schreef: ↑21-07-2025 07:56Oh, ik vind even relativeren bij anderen ook altijd wel lekker.
Als ik geïrriteerd ben door een vriendin, vraag ik mijn partner hoe hij het ziet.
Als ik boos ben op partner check ik eens bij een vriendin hoe zij het ziet.
Ik ga er niet altijd vanuit, dat mijn mening een feit is.
En het kan ook helpen met het verwoorden van het ongenoegen
maandag 21 juli 2025 om 08:23
Hmm ik zet toch (ook) in op een scenario daartussen in, sociale onhandigheid en gebrek aan voelsprieten.Zonnebloem1996 schreef: ↑21-07-2025 00:41Hmmm wat mij betreft zijn er twee scenario's mogelijk:
TS was fijn om erbij te hebben voor de trouwjurk, misschien omdat ze er kijk op heeft, misschien omdat ze het er wel eens keer gehad hebben, of simpelweg omdat het zo uitkwam. Vriendin heeft niet direct de link gelegd tussen het wel of niet uitgenodigd zijn, of zag er geen kwaad in. Ze vond het wel prima toen TS aanbood een deel te betalen, het kwam goed uit en/of het was ongemakkelijk om het af te wimpelen.
maandag 21 juli 2025 om 08:30
viamia schreef: ↑20-07-2025 20:18Ja ik denk gewoon dat ik het ga zeggen. "Ik vond het leuk om erbij te mogen zijn met het uitzoeken van de jurk. Maar ik verkeerde daardoor wel in de veronderstelling dat ik ook bij de bruiloft zou mogen zijn. Omdat we al zo lang zo'n hechte vriendschap hebben, doet dit me toch wat pijn omdat ik het gevoel krijg dat jij de vriendschap anders ziet. Hoe zie jij dit?"
Zoiets? Ik ben vooral in de war. Ik wil haar ook niet opleggen wie ze wel of niet op de bruiloft uitnodigt. Maar ik snap het gewoon allemaal even niet meer.
Dit lijkt me prima verwoord. Ik zou vervolgens ook vragen waarom ze je niet eerder heeft verteld dat je niet bent uitgenodigd.
maandag 21 juli 2025 om 08:30
Enigszins in de verte vergelijkbaar was er op mijn mans vrijgezellenavond (gewoon een borrel en diner, geen gekkigheid) iemand die helemaal niet was uitgenodigd op de bruiloft. Onduidelijk hoe hij daar terecht was gekomen, althans, mijn man wist niet dat er iets werd georganiseerd, mij was niks gevraagd, dus de organisator had zelf een lijstje genodigden samengesteld. Mijn man had deze ander zelf natuurlijk niet op kosten gejaagd, noch valse verwachtingen geschept, maar enigszins ongemakkelijk was het wel. Ik geloof niet dat ze daar verder veel woorden aan vuil hebben gemaakt. Ze hebben elkaar sindsdien ook niet meer gezien, maar goed, ze zagen elkaar dus ook eigenlijk nauwelijks, daarom was hij ook niet uitgenodigd.

maandag 21 juli 2025 om 08:46
Ik vind dit heel naar voor jou want het is je vriendin maar dit kan echt niet. Het is zo raar dit. Ook al zou je het niet met woorden kunnen beargumenteren (want ieder mens is altijd vrij in zijn/haar keuze zolang het niet tegen de wet is).....
Gevoelsmatig zou elk mens weten: dit is 100 % fout!
Raar dat ze jou meenam de jurk uit te kiezen.
Ik kan dan maar 1 ding bedenken wat ze had moeten doen: ze had moeten zeggen: ' ik wil graag dat jij meegaat de jurk uitkiezen, maar ik nodig je niet uit op de bruiloft'.
En ook dat was al raar geweest. En jij zit er nu mee. Ik zou haar nooit meer willen zien.
Gevoelsmatig zou elk mens weten: dit is 100 % fout!
Raar dat ze jou meenam de jurk uit te kiezen.
Ik kan dan maar 1 ding bedenken wat ze had moeten doen: ze had moeten zeggen: ' ik wil graag dat jij meegaat de jurk uitkiezen, maar ik nodig je niet uit op de bruiloft'.
En ook dat was al raar geweest. En jij zit er nu mee. Ik zou haar nooit meer willen zien.
maandag 21 juli 2025 om 08:59
Als ik lees wat TO schrijft dan begrijp ik wel heel goed hoe het gebeurde dat TO aanbood om mee te betalen:
Ze stond met tranen in haar ogen zo blij te zijn met die jurk. Op dat moment bedacht ik me dat we al meer dan de helft van ons leven bevriend zijn en ik haar al langer wél kende dan niet en dat we zoveel samen hebben doorgemaakt. Ik dacht juist dat het een mooi gebaar zou zijn en een teken van échte vriendschap.

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in