Wat doe jij met je voortuin?
maandag 21 juli 2025 om 14:49
Hoi,
Mijn nieuwe huis heeft een vrij grote voortuin. Die is nu grotendeels bestraat, met een strook groen eromheen. Tijdens een lange fietstocht vanochtend heb ik eens gekeken naar de voortuinen van anderen. Het valt me op dat veel mensen deze grond niet echt gebruiken. Als de voortuin direct aan de weg ligt of erg open is, kan ik me voorstellen dat je hier geen terras van maakt, maar dan nog lijkt het me dat je die grond vast beter kunt gebruiken dan voor wat groen (schuur, stalling, schommel of trampoline als je kinderen hebt, etc.).
Mijn voortuin ligt op het zuidoosten en heeft dus vrijwel de hele dag zon. De voorkant is vrij beschut, dus ik zou er sowieso graag een fijne tuinset neerzetten om 's ochtends een boek te kunnen lezen. Mijn fiets en de afvalbakken staan in de schuur (achter), dus die hoef ik aan de voorkant niet kwijt. Maar ik ben benieuwd of jullie wellicht nog leuke ideeën hebben ter inspiratie. (Waarvoor) gebruiken jullie je voortuin?
Mijn nieuwe huis heeft een vrij grote voortuin. Die is nu grotendeels bestraat, met een strook groen eromheen. Tijdens een lange fietstocht vanochtend heb ik eens gekeken naar de voortuinen van anderen. Het valt me op dat veel mensen deze grond niet echt gebruiken. Als de voortuin direct aan de weg ligt of erg open is, kan ik me voorstellen dat je hier geen terras van maakt, maar dan nog lijkt het me dat je die grond vast beter kunt gebruiken dan voor wat groen (schuur, stalling, schommel of trampoline als je kinderen hebt, etc.).
Mijn voortuin ligt op het zuidoosten en heeft dus vrijwel de hele dag zon. De voorkant is vrij beschut, dus ik zou er sowieso graag een fijne tuinset neerzetten om 's ochtends een boek te kunnen lezen. Mijn fiets en de afvalbakken staan in de schuur (achter), dus die hoef ik aan de voorkant niet kwijt. Maar ik ben benieuwd of jullie wellicht nog leuke ideeën hebben ter inspiratie. (Waarvoor) gebruiken jullie je voortuin?

Dat het anders had kunnen zijn, betekent niet dat het ook beter was geweest.
maandag 21 juli 2025 om 15:44
Een heg eromheen?
En onze voortuin is gras met een heg eromheen, want we hebben 2 hondjes en die kunnen zo niet vanaf de tuin de weg oplopen
Pieremachochel
maandag 21 juli 2025 om 15:46
Dit is mijn voortuin:) Ik heb er ook nog een picknicktafel en een hangmatschommel. De kinderen liggen in de zomer lekker op een dekentje in het gras onder de grote boom. In de avond zit ik er met een buur of een vriendin, heerlijk.*Bladoor* schreef: ↑21-07-2025 15:21Wij hebben een vrij grote voortuin, hier alleen gras, wat fruitbomen en een laurierhaag. Er is een tegelpad dat om het huis heen loopt en naast het huis een kiezelpad naar de oprit/parkeerplaatsen. We kijken vanuit huis dus uit op gras en fruitbomen. Lekker groen en lekker rustig. Schuurtje met containers en tuinspullen in de achtertuin.
Kliko's staan netjes verstopt in de achtertuin net als gereedschap en speelgoed van de kinderen.
Ik vind het heel jammer dat er zoveel buren zijn die van hun tuin een bende hebben, fietsen en brommers en andere bende staan daar 'gezellig' te verpieteren. En iedereen zit ondertussen altijd zo heerlijk en rustig in mijn tuin, maar ja, het werk hé..
maandag 21 juli 2025 om 15:49
Zeker wel bekend met dit vooroordeel. Werd altijd als een beetje plat gezien. Denk wel dat mensen daar een beetje vanaf stappen, maar in de buurt waar ik ben opgegroeid is het echt nog wel not done. En mensen hebben daar best diepe voortuinen met volop ruimte naast de oprit.Rabarbara schreef: ↑21-07-2025 15:43Ik ben benieuwd of ik de enige forummer ben die dit vooroordeel kent, maar in de regio waar ik opgegroeid ben is dat echt voorbehouden aan wat men op dit forum tokkies noemt (en waar ik dus ook een van ben, in elk geval als kind). Nette mensen zitten in de achtertuin.
pina wijzigde dit bericht op 21-07-2025 15:51
7.36% gewijzigd
maandag 21 juli 2025 om 15:50
Rabarbara schreef: ↑21-07-2025 15:43Ik ben benieuwd of ik de enige forummer ben die dit vooroordeel kent, maar in de regio waar ik opgegroeid ben is dat echt voorbehouden aan wat men op dit forum tokkies noemt (en waar ik dus ook een van ben, in elk geval als kind). Nette mensen zitten in de achtertuin.
Daar ben ik ook wel benieuwd naar

maandag 21 juli 2025 om 15:51
Rodepeper schreef: ↑21-07-2025 15:46Dit is mijn voortuin:) Ik heb er ook nog een picknicktafel en een hangmatschommel. De kinderen liggen in de zomer lekker op een dekentje in het gras onder de grote boom. In de avond zit ik er met een buur of een vriendin, heerlijk.
Kliko's staan netjes verstopt in de achtertuin net als gereedschap en speelgoed van de kinderen.
Ik vind het heel jammer dat er zoveel buren zijn die van hun tuin een bende hebben, fietsen en brommers en andere bende staan daar 'gezellig' te verpieteren. En iedereen zit ondertussen altijd zo heerlijk en rustig in mijn tuin, maar ja, het werk hé..
Dit is precies wat ik bedoel

maandag 21 juli 2025 om 15:51
Nee hoor, was bij ons thuis net zo. Mensen die in de voortuin zaten werden als zielig bestempeld, aandacht tekort. Tegenwoordig zie je het steeds vaker, ook waar ik ben opgegroeid, nog steeds hebben m'n ouders er niks mee. Bij hun in de voortuin staat een decoratief bankje waar je even op zit om uit te kunnen rusten van het onkruid wieden. Een voortuin is alleen om naar te kijken in hun ogen.Rabarbara schreef: ↑21-07-2025 15:43Ik ben benieuwd of ik de enige forummer ben die dit vooroordeel kent, maar in de regio waar ik opgegroeid ben is dat echt voorbehouden aan wat men op dit forum tokkies noemt (en waar ik dus ook een van ben, in elk geval als kind). Nette mensen zitten in de achtertuin.
maandag 21 juli 2025 om 15:52
Wij hebben de voortuin gecombineerd met de oprit. Daardoor kunnen wij nu de vouwwagen parkeren in de voortuin en toch nog een auto op de oprit kwijt.
Verder staan er drie kliko's. En een zitje om in de avondzon te kunnen zitten. Verder een beukenhaag en een amberboom en allerlei boeiende planten in verhoogde borders. 3/4 is helaas verhard want anders geen plek voor auto en vouwwagen.
Verder staan er drie kliko's. En een zitje om in de avondzon te kunnen zitten. Verder een beukenhaag en een amberboom en allerlei boeiende planten in verhoogde borders. 3/4 is helaas verhard want anders geen plek voor auto en vouwwagen.
maandag 21 juli 2025 om 15:57
mcsteamy schreef: ↑21-07-2025 15:39Heel gezellig is het inderdaad niet!
Iemand zei eerder dat ze niet vanaf de bank wil uitkijken op een schommel o.i.d. in de tuin, daar refereerde ik naar. Dat ik daar dus niet per se rekening mee hoef te houden, omdat ik vanuit de woonkamer geen zicht heb op de voortuin.
Nu alleen nog rekening houden met de eisen van de gemeente

maandag 21 juli 2025 om 15:58
Haha precies.Rabarbara schreef: ↑21-07-2025 15:43Ik ben benieuwd of ik de enige forummer ben die dit vooroordeel kent, maar in de regio waar ik opgegroeid ben is dat echt voorbehouden aan wat men op dit forum tokkies noemt (en waar ik dus ook een van ben, in elk geval als kind). Nette mensen zitten in de achtertuin.
Ik denk dat het ook een beetje ligt aan hoe je in je voortuin zit. Met een kop koffie en de krant of met een biertje of wat, peuk en tegen je kinderen gillend die gillend op straat spelen.
Dat laatste is in mijn straat en dan ook echt òp straat, want geen tuinen en stoepen. In de hitte van tegenwoordig is het vanaf een uur of 1 alleen voor nog een beetje uit te houden.
Ik vind het wel gezellig

TO: zo veel mogelijk groen en een gezellig, niet plastic, zitje.
Don’t let anyone ruin your day. It’s your day.
Ruin it yourself.
Ruin it yourself.
maandag 21 juli 2025 om 15:59
Ja, zo je hebben en houwen en gesprekken aan de voorkant van het huis, dat vonden ze bij ons ook niets.Rodepeper schreef: ↑21-07-2025 15:51Nee hoor, was bij ons thuis net zo. Mensen die in de voortuin zaten werden als zielig bestempeld, aandacht tekort. Tegenwoordig zie je het steeds vaker, ook waar ik ben opgegroeid, nog steeds hebben m'n ouders er niks mee. Bij hun in de voortuin staat een decoratief bankje waar je even op zit om uit te kunnen rusten van het onkruid wieden. Een voortuin is alleen om naar te kijken in hun ogen.
Maar in steden was het altijd al veel normaler. Hoewel je het bijvoorbeeld in Amsterdam ook meer ziet in Noord dan in Oud-Zuid.
Suf gedoe.
maandag 21 juli 2025 om 16:03
Natuurvriendelijke tuinen vergen vaak juist minder onderhoud dan die betegelde toestanden, al is het maar omdat het onderscheid tussen 'gewenste planten' en 'onkruid' minder duidelijk is. Ik heb veel inspiratie opgedaan op Instagram bij @annetjestuin.MevrouwJack schreef: ↑21-07-2025 15:25Dit, heel erg. Ik zou blij zijn wanneer mensen hun voortuinen zouden vergroenen hier. Berg tegels, een paar grote potten voor de show en dat is het wel bij de meesten. Ik heb ook geen zin in heel veel werk aan mijn voortuin, dus gekozen voor een paar mooie struiken, bodembedekkers tegen het onkruid en wat zomerbloeiers voor de kleur. Ziet het er groen en vriendelijk uit en ik zie de vlinders en bijen langs mijn keukenraam zoeven.
"I'm gonna see if you know the words to this song. If you don't you better ask somebody!"
maandag 21 juli 2025 om 16:08
Klopt, dat wilde ik ook nog noemen, je kunt niet alles zomaar in je voortuin zetten. Ken wel mensen met verzonken schuurtjes of fietsenhokken.S-Groot schreef: ↑21-07-2025 15:57Nu alleen nog rekening houden met de eisen van de gemeente. Als ik je OP zo lees heb je geen idee dat er andere regels zijn voor een voortuin als voor een achtertuin. Bouwwerken mogen echt heel zelden in voortuinen dus die schuur kun je echt vergeten. Een schommel mag meestal officieel ook niet want een paal boven 1m (of 1m20) is al een bouwwerk en mag je dus niet zomaar neerzetten. Dus vandaar dat voortuinen niet dichtgebouwd zijn met allerlei handige bouwwerken (en gelukkig maar)
.
En als je oprit bij de gemeente zo is aangemerkt, moet je het vaak ook beschikbaar houden als jouw oprit, in verband met het totaal aantal parkeerplaatsen in de wijk.
maandag 21 juli 2025 om 16:16
Haha als je mijn achtertuin zou zien zou je weten dat je me dat niet hoeft uit te leggen

Mijn buurvrouw en ik hebben een heel ander beeld bij wat we een fijne tuin vinden, haar achtertuin is 1/3 zwembad, 1/3 tegels en 1/3 kunstgras en er hangt een poster met bloemen erop aan de schuur. Als ik in de voortuin bezig ben met wat snoeiwerk komt ze me standaard complimenteren: "fijn dat je het weer even netjes maakt". Nooit mooi, netjes. Ooit stort ik een enorme zak met gemengd bloemzaad in de tuin gewoon om haar te irriteren.
Edit: leuke IG tip trouwens!
Tjezus, wat vals
maandag 21 juli 2025 om 16:22
Oh ja, geestig is dat altijd. Ik vind juist kunstgras en dergelijke erg niet netjes staan. Buren van mijn ouders hebben ook tegels, kunstgras, in totaal twee planten in lelijke pot en dat is het. Ook zij hebben een foto-poster van bloemen hangen. En dat is een tuin van ca. 130m2, dus dat zijn een hoop tegels.MevrouwJack schreef: ↑21-07-2025 16:16Haha als je mijn achtertuin zou zien zou je weten dat je me dat niet hoeft uit te leggenMijn voortuin is grotendeels het resultaat van kijken wat het goed doet en dat zijn gang laten gaan, maar omdat het zo klein is wil ik het wel wat overzichtelijk houden. Dus niet teveel verschillende planten, of dat nu 'gewenste planten' zijn of onkruid. Kleine maagdenpalm bijvoorbeeld doet het prima, en heeft inmiddels eigenlijk een groot deel van mijn tuintje bedekt qua bodem en dat werkt prima. Ziet er lekker groen uit, en in het voorjaar staat mijn Amerikaanse sering te stralen en nu een hibiscus.
Mijn buurvrouw en ik hebben een heel ander beeld bij wat we een fijne tuin vinden, haar achtertuin is 1/3 zwembad, 1/3 tegels en 1/3 kunstgras en er hangt een poster met bloemen erop aan de schuur. Als ik in de voortuin bezig ben met wat snoeiwerk komt ze me standaard complimenteren: "fijn dat je het weer even netjes maakt". Nooit mooi, netjes. Ooit stort ik een enorme zak met bloemzaad in de tuin gewoon om haar te irriteren.
pina wijzigde dit bericht op 21-07-2025 16:22
1.79% gewijzigd
maandag 21 juli 2025 om 16:25
madamecannibale schreef: ↑21-07-2025 16:22Onze voortuin en de andere voortuinen in de straat zijn overgenomen door heermoesGroen zijn ze dus wel maar niet mooi en veel werk helaas.
Jaaa met dank aan mijn "laten we het even een kans geven, misschien is het een leuk plantje" heb ik nu ook heermoes in mijn achtertuin. Wist niet wat het was en het zag er zo grappig uit in eerste instantie

Tjezus, wat vals
maandag 21 juli 2025 om 16:30
Wij zijn momenteel bezig met ons tuinplan maar bij ons komt dus de schuur aan de voorkant (achter de parkeerplaatsen) en de eettafel aan de zijkant van het huis, waardoor we de achtertuin helemaal groen kunnen houden en niet vanuit onze keuken/eettafel naar allemaal structuren en meubels hoeven te kijken.
Dus een betegelde voortuin hoeft niet te betekenen dat er minder groen is.
Overigens hebben wij een tweekapper, dus dit gaat om het stukje voortuin aan de zijkant. Het stukje recht voor ons huis (dus waar de ramen op uitkijken) wordt wel beplant.
Dus een betegelde voortuin hoeft niet te betekenen dat er minder groen is.
Overigens hebben wij een tweekapper, dus dit gaat om het stukje voortuin aan de zijkant. Het stukje recht voor ons huis (dus waar de ramen op uitkijken) wordt wel beplant.
maandag 21 juli 2025 om 16:39
MevrouwJack schreef: ↑21-07-2025 16:16Als ik in de voortuin bezig ben met wat snoeiwerk komt ze me standaard complimenteren: "fijn dat je het weer even netjes maakt". Nooit mooi, netjes. Ooit stort ik een enorme zak met gemengd bloemzaad in de tuin gewoon om haar te irriteren.

Welkoop, €3,75

OT: Als je moestuinplanten leuk vindt, neem dan eens een kijkje op het YouTubekanaal Boerderij in een Rijtjeshuis. Deze dame verbouwt groente in haar voor- en achtertuin en haalt er behoorlijke oogsten uit. Ze geeft ook tips over groente inmaken, pressure cannen, kruiden drogen etc.
Ik vind hier dingen van.
maandag 21 juli 2025 om 16:42
Nee hoor je bent niet de enige die dit kent. Hier ook.Rabarbara schreef: ↑21-07-2025 15:43Ik ben benieuwd of ik de enige forummer ben die dit vooroordeel kent, maar in de regio waar ik opgegroeid ben is dat echt voorbehouden aan wat men op dit forum tokkies noemt (en waar ik dus ook een van ben, in elk geval als kind). Nette mensen zitten in de achtertuin.
Maar mensen gaan voorbij
maandag 21 juli 2025 om 16:45
maandag 21 juli 2025 om 16:48
maandag 21 juli 2025 om 16:50
Oh neeeeMevrouwJack schreef: ↑21-07-2025 16:25Jaaa met dank aan mijn "laten we het even een kans geven, misschien is het een leuk plantje" heb ik nu ook heermoes in mijn achtertuin. Wist niet wat het was en het zag er zo grappig uit in eerste instantieIk hoor me nog zeggen "kijk wat schattig, lijkt wel een mini-boompje!"

maandag 21 juli 2025 om 16:55
Een strook ooievaarsbek in de voortuin, drie leilinden die schaduw op de ramen geven, een vlinderstruik, Amerikaanse sering, een bankje. Verder allemaal split helaas want ik was al dat kattenstront in de tuin helemaal zat; ik kon het al ruiken als ik de voordeur open deed.
Twee grote bakken met planten en drie containers op de oprit
Twee grote bakken met planten en drie containers op de oprit
Maar mensen gaan voorbij
maandag 21 juli 2025 om 17:48
Ik ben enorm fan van sprinklr, hier twee blogs over leuke voortuinen:
https://sprinklr.co/blogs/tuinplanten-t ... t-in-bloei
https://sprinklr.co/blogs/tuinplanten-t ... -vol-bloei
https://sprinklr.co/blogs/tuinplanten-t ... t-in-bloei
https://sprinklr.co/blogs/tuinplanten-t ... -vol-bloei
maandag 21 juli 2025 om 17:50
Met een peuk en een biertje mag je niet gezellig doen in de voortuin, want daar hoor je je voor te schamen. In stilte!
Maar met een rietje en een pluutje van papier en een boek of een krant mag wel. En dan is natuur goed, en wat mompelen over inheems en bijen een pré.
Hier gaan trouwens ook steeds meer mensen vanuit bovenwoningen elkaar op straat opzoeken. En zolang dat creatief oogt (verschillende stoelen, absoluut geen plastic) en gezellig blijft (=niet schreeuwen) geloof ik dat de meeste mensen dat juist wel een leuk straatbeeld vinden.
@to: veel groen. En dan nog wat groen. En rechte lijnen zo veel als lukt voorkomen.
En zorgen dat je écht lekker kunt zitten en dat ook in de winter wat moois te zien is.
Maar met een rietje en een pluutje van papier en een boek of een krant mag wel. En dan is natuur goed, en wat mompelen over inheems en bijen een pré.
Hier gaan trouwens ook steeds meer mensen vanuit bovenwoningen elkaar op straat opzoeken. En zolang dat creatief oogt (verschillende stoelen, absoluut geen plastic) en gezellig blijft (=niet schreeuwen) geloof ik dat de meeste mensen dat juist wel een leuk straatbeeld vinden.
@to: veel groen. En dan nog wat groen. En rechte lijnen zo veel als lukt voorkomen.
En zorgen dat je écht lekker kunt zitten en dat ook in de winter wat moois te zien is.
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in