Zijn we collectief klaar met mannen?

31-07-2025 15:30 164 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Er is in de media natuurlijk steeds meer aandacht voor hoe mannen zich gedragen/misdragen tegenover vrouwen, ik hoor in mijn omgeving ook steeds meer vrouwen die "boos" zijn op mannen en ik kwam laatst ook al een hele Reddit thread tegen waarin vrouwen zich uitspraken dat ze liever alleen door het leven gaan dan nog te zorgen / zwoegen / zich te laten intimideren door mannen. Om van al die geweldige mannelijke politieke wereldleiders en hun ego's nog maar even te zwijgen.

Zijn we/vrouwen collectief klaar met mannen?
En dan bedoel ik uiteraard niet met iedere individuele man an sich, maar met hoe mannen zich eeuwenlang hebben opgesteld naar vrouwen.
Dat vrouwen zich in een relatie toch vaak emotioneel schikken naar de man, dat er van de vrouw nog altijd van alles verwacht wordt, dat er jegens vrouwen zoveel dubbele maatstaven zijn en hoe vrouwen eigenlijk vrijwel in alle sectoren minder serieus genomen worden. Door mannen.

Ik merk zelf dat ik mijn hele leven veel dingen voor lief / vanzelfsprekend heb aangenomen, maar dat me de laatste 5 a 10 jaar steeds meer dingen beginnen op te vallen (hoe vaak je als vrouw in een vergadering bijv wordt onderbroken door mannen, om maar iets heel kleins te noemen) en ik me ook bozer maak over hoe mannen toch zo lang met allerlei gedrag zijn weggekomen (maar nu, na aan paar jaar van lichte opstand onder vrouwen, zich meteen zielig en bedreigd voelen en een "je mag ook niks meer" en "zo is het wel weer genoeg" houding aannemen. Terwijl vrouwen al eeuwen met al die shit moeten dealen.).

Ik weet, de titel is een beetje provocerend/generaliserend en er zijn natuurlijk genoeg leuke mannen en leuke dingen aan mannen :-)
Maar ik ben benieuwd of veel vrouwen hier zich ook bozer/opstandiger voelen dan pak 'm beet 5 jaar geleden.
streepjeskat wijzigde dit bericht op 31-07-2025 15:38
3.04% gewijzigd
Solomio schreef:
31-07-2025 17:41
Wat een eigenaardige conclusie.
Wat ik me afvraag: waar komt het door dat er meer mannen dan vrouwen geweld gebruiken of zich vrouwonvriendelijk gedragen? Ligt dat aan de opvoeding of waardoor zou dat komen?
“Let’s enjoy the beautiful things we can see, my dear, and not think about those we cannot.” — Johanna Spyri
Nee zeker niet klaar met mannen. Raar zo generaliseren.

Ik heb een hele leuke en heb in mijn omgeving ook prima leuke en fijne mensen van het mannelijk geslacht.
In de sportschool waren het de mannen die zich niet goed konden gedragen tegenover vrouwen. Ik was aan het roeien op zo'n roeiapparaat en er kwam een gozer recht voor me op zijn rug liggen. Benen extra wijd en mij recht aankijken. Hij deed buikspieroefeningen. Maar daar was genoeg plaats voor dan alleen recht voor mijn neus. Dat heb ik vrouwen nog niet zien doen daar.

Ik vraag me echt af waar dat soort gedrag vandaan komt. Vrouwen zijn op andere vlakken ook niet ok. Maar dit zie je mannen meer doen.
“Let’s enjoy the beautiful things we can see, my dear, and not think about those we cannot.” — Johanna Spyri
Johanna schreef:
31-07-2025 19:18
In de sportschool waren het de mannen die zich niet goed konden gedragen tegenover vrouwen. Ik was aan het roeien op zo'n roeiapparaat en er kwam een gozer recht voor me op zijn rug liggen. Benen extra wijd en mij recht aankijken. Hij deed buikspieroefeningen. Maar daar was genoeg plaats voor dan alleen recht voor mijn neus. Dat heb ik vrouwen nog niet zien doen daar.

Ik vraag me echt af waar dat soort gedrag vandaan komt. Vrouwen zijn op andere vlakken ook niet ok. Maar dit zie je mannen meer doen.

Een man. Niet alle mannen.
BeeDifferent schreef:
31-07-2025 19:20
Een man. Niet alle mannen.
In mijn voorbeeld 1 man, maar ik heb wel andere mannen ook niet prettig zien gedragen naar vrouwen toe. En ik bedoel alles behalve alle mannen, laat dat duidelijk zijn.
Ja en er zijn zat vrouwen die zich raar gedragen.

Blijft raar generaliseren.
Ik ben al 30 jaar ‘opstandig’ en heb mijn leven zo ingericht dat ik redelijk weinig last heb van het gedrag van mannen. Dat wil zeggen, in situaties die ik zelf in de hand heb. Ik heb het met de paplepel ingegoten gekregen om ruimte te claimen en gehoord en gezien te worden. En ik kan nog steeds enorm genieten van het ongemak dat dat bij mannen die mij niet kennen, geeft.
Ik ben niet klaar met mannen. Maar ik ben wel alerter op bepaalde opmerkingen of gedrag waar ik vroeger misschien minder bij stil had gestaan.
BeeDifferent schreef:
31-07-2025 19:38

Mee eens.

Wat een rare topictitel.

Ik heb wel klaar met clowns.
Geen bijzonderheden
BeeDifferent schreef:
31-07-2025 19:38

Ik vraag me af waar dat gedrag vandaan komt. Genoeg vrouwen die zich raar gedragen. Maar in mijn beleving zijn er meer mannen dan vrouwen gewelddadig en tonen wat meer overschrijdend gedrag. Kan ook zijn dat ik inderdaad generaliseer. Daar moet ik dan wat mee doen.
Ik ben niet klaar met mannen (of vrouwen), hooguit ben ik soms klaar met bepaalde mensen. Ik ken veel leuke mannen en vrouwen, maar ook een paar stomme. Ik ben er niet over uit of de mannen gemiddeld stommer zijn dan de vrouwen. Ik denk (in mijn eigen kleine wereldje) dat de vrouwen het qua stom, sluw en onbegrijpelijk winnen van de mannen. Maar het zijn kleine verschillen.

Gelukkig heb ik in mijn leven nog nooit te maken gehad met het type foute man dat in krantenberichten relatief veel voorkomt. Misschien heb ik gewoon geluk gehad. Ik geloof namelijk wel dat mannen sneller een cruciale grens overgaan dan vrouwen. Omdat vrouwen uiteindelijk op een bepaalde manier zijn opgevoed of grootgebracht, wat niet per se een voordeel is, maar een grens overgaan doen vrouwen denk ik minder snel omdat ze geleerd hebben rekening te houden met anderen. Niet alle vrouwen, maar de meesten zijn zich meer bewust van bepaalde gedragsregels dan mannen.
Ik kan het niet laten om te benoemen dat ik best veel mannen ken, inclusief mezelf die helemaal klaar zijn met vrouwen. De positieve uitzonderingen natuurlijk daar gelaten :sherlock:
Hetismaarzo schreef:
31-07-2025 19:53
Ik kan het niet laten om te benoemen dat ik best veel mannen ken, inclusief mezelf die helemaal klaar zijn met vrouwen. De positieve uitzonderingen natuurlijk daar gelaten :sherlock:
Ja, dat kan ook natuurlijk.
https://www.nu.nl/buitenland/6364291/fr ... deren.html
yasmijn schreef:
31-07-2025 19:42
Eens.
En dat is bij mij begonnen met Droog je tranen Pierrot.
yasmijn schreef:
31-07-2025 19:42
Mee eens.

Wat een rare topictitel.

Er zijn ook leuke clowns.

🤡
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.

David Dunning
thistle schreef:
31-07-2025 20:08
Eens.
En dat is bij mij begonnen met Droog je tranen Pierrot.
Bij mij met It.
Johanna schreef:
31-07-2025 20:10
Bij mij met It.
Pennywise, die is afschuwelijk.
thistle schreef:
31-07-2025 20:12
Pennywise, die is afschuwelijk.
Verschrikkelijk.

Als kind was ik al doodsbang voor clowns.

Zelfs voor Bassie en Pipo.
Geen bijzonderheden
*
hela wijzigde dit bericht op 31-07-2025 21:15
0.00% gewijzigd
Hela schreef:
31-07-2025 20:36
Serieus, iedereen op korfbal!
:?:
johanna wijzigde dit bericht op 31-07-2025 20:38
2.35% gewijzigd
Johanna schreef:
31-07-2025 19:18

Wat ik me dan afvraag: wat denkt zo’n man dan? Dat je er geil van wordt van tegen zijn geplette zakie aankijken?
Don’t let anyone ruin your day. It’s your day.
Ruin it yourself.
Hetismaarzo schreef:
31-07-2025 19:53

Vertel, waarom?
Moiren schreef:
31-07-2025 20:38
Wat ik me dan afvraag: wat denkt zo’n man dan? Dat je er geil van wordt van tegen zijn geplette zakie aankijken?
Ja, dat denk ik. Hij ging er eens goed voor liggen, zeg maar. Ik ben opgestaan en weggelopen. Zag hem even later weer mijn kant op komen. Ben weggegaan.
Johanna schreef:
31-07-2025 20:39
Ja, dat denk ik. Hij ging er eens goed voor liggen, zeg maar. Ik ben opgestaan en weggelopen. Zag hem even later weer mijn kant op komen. Ben weggegaan.
Dat is dus fout. Je moet zo’n lamzak even flink de waarheid zeggen.
Of als je dat niet durft, melden bij de medewerkers.
Geen bijzonderheden

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven