Dramavakantie? OP aangepast
vrijdag 8 augustus 2025 om 08:35
OP verwijder ik vanwege herkenbaarheid. Lang verhaal kort: ik zie op tegen de gezinsvakantie met mijn partner en zijn kinderen. Ik heb veel nieuwe inzichten opgedaan, niet persé leuk, wel nodig om te horen. Dank iedereen voor de input.
zomer2025 wijzigde dit bericht op 08-08-2025 21:43
92.06% gewijzigd
vrijdag 8 augustus 2025 om 13:36
Dat moet To allemaal doen? Dat hoort vader in beeld te hebben.Susan schreef: ↑08-08-2025 13:23Dat moet je vriend dan wel echt goed informeren en als hij de medicijnen voor haar moet klaarzetten, zou ik op die tijdstippen echt een alarm op de telefoon instellen. In zijn geval inclusief doseringen. Het zit totaal niet in zijn systeem, dus dat is echt geen overbodige luxe. Ik zou eventueel ook een aftekenlijst maken en meenemen. Het zijn zo te horen geen medicijnen die je af en toe wel even kan vergeten, of per ongeluk dubbel in kan nemen.

vrijdag 8 augustus 2025 om 13:36
Dat weet je niet. De vader van mijn kinderen (aangemoedigd door nieuwe vriendin) vond ook dat ik veel te beschermend was naar ons kwetsbare kind. Na jaren gesteggel heb ik ook de verantwoordelijkheid bij hem gelegd en dat verliep niet echt best
Heel lullig maar legde wel het probleem in 1x goed bloot.
Je weet niet wat moeder allemaal al geprobeerd heeft om de "goedzakkerige" vader dingen duidelijk te maken.
En vader kan zelf toch ook bedenken dat als 3 dagen met moeder al niet lukt, dit een vrij onzalig plan is? Laat staan ook nog zonder medicatie.
vrijdag 8 augustus 2025 om 13:38
Huh? Ik begin nota bene met "Dan moet je vriend wel goed informeren..." Dat hele stuk geldt dus voor haar vriend. Er wordt hier ook wel echt op elke slak zout gelegd, hè?
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
vrijdag 8 augustus 2025 om 13:38
Ik denk dat mijn partner sterke bewijsdrang heeft. Het ideaalplaatje voor ogen heeft. Dat hij heus een goede vader is. Kijk, ik neem mijn 3 dochters mee naar een prachtig oord in spanje, precies wat ze willen, met alles erop en eraan.
Ik denk ook, zoals ik al in de OP schreef dat dit een utopische verwachting is.
Mijn eigen gang gaan klinkt als een heel prima advies, maar ik weet nu al dat ik de neiging zal hebben in de bres te springen, mijn reisleider/ politieagent/ entertainer-rol op zal gaan pakken. En dat stukje is mijn verantwoordelijkheid.
Zoals ik al schreef, ik had hier nooit mee in moeten stemmen. Ik ben door dit topic nog eens keihard met mijn neus op de feiten gedrukt. Komt hard aan, maar het is niet anders dan deze bizarre realiteit.
Mijn eigen gang gaan klinkt als een heel prima advies, maar ik weet nu al dat ik de neiging zal hebben in de bres te springen, mijn reisleider/ politieagent/ entertainer-rol op zal gaan pakken. En dat stukje is mijn verantwoordelijkheid.
Zoals ik al schreef, ik had hier nooit mee in moeten stemmen. Ik ben door dit topic nog eens keihard met mijn neus op de feiten gedrukt. Komt hard aan, maar het is niet anders dan deze bizarre realiteit.
vrijdag 8 augustus 2025 om 13:39
Zomer2025 schreef: ↑08-08-2025 13:38Ik denk dat mijn partner sterke bewijsdrang heeft. Het ideaalplaatje voor ogen heeft. Dat hij heus een goede vader is. Kijk, ik neem mijn 3 dochters mee naar een prachtig oord in spanje, precies wat ze willen, met alles erop en eraan.
Spanje is ook zéker niet mals als het om de Opiumwet gaat.
vrijdag 8 augustus 2025 om 13:39
Zomer2025 schreef: ↑08-08-2025 13:15Mijn partner is gewoon oprecht een goedzak die echt in geen enkel opzicht iemand wil benadelen of tekort wil doen. Zeker zijn dochters en mij niet. Het ontbreekt hem wel aan gevoel van verantwoordelijkheid en het overzicht om taken op te pakken die noodzakelijk zijn in deze. Ik geloof absoluut niet dat hij stiekem gaat doen of medicatie ongevraagd in tassen gaat stoppen. En ook: ik realiseer me ook dat ik diegene ben die (ongevraagd) snel in actie komt. Ik zie mezelf verder niet als naïef. Wellicht wat te meegaand in deze situatie. En die rol past mi ook bij het willem meedraaien met een gezin van een ander.
Hij heeft gewoon geen zin om zijn verantwoording te nemen en gaat conflicten lekker uit de weg. Of heeft hij op zijn werk ook nul 'gevoel' voor verantwoordelijkheid of 'overzicht' om de nodige taken op te pakken?
Laat je toch niet zo in de luren leggen.
vrijdag 8 augustus 2025 om 13:41
patchouli_ schreef: ↑08-08-2025 13:36Ik begin gewoon heel ernstig aan dit verhaal te twijfelen. Er komt steeds een nieuwe rode vlag tevoorschijn waarvan ik denk: die kun je toch niet genegeerd hebben?
Dat de vakantie met moeder mis ging na 3 dagen en jullie gaan doodleuk 2 weken naar het buitenland.
Dat het moeder blijkbaar geen ruk kan schelen of het wel goed geregeld is voor haar kinderen op een plek waar ze niet zomaar even naar toe kan als het mis gaat.
Ik geloof het gewoon niet. Wil het niet geloven dat mensen zo achteloos met kwetsbare kinderen omgaan.
Precies wat ik ook dacht.
vrijdag 8 augustus 2025 om 13:43
In welke zin? Dat ik dit allemaal verzin omdat ik me verveel…of?
vrijdag 8 augustus 2025 om 13:44
Zeker wel. De vader van mijn kinderen is een soort vergelijkbaar geval als de partner van TO. Toen hij na jarenlang nauwelijks contact met zijn kinderen waardoor hij hen dus helemaal niet meer kende, met hen op vakantie wilde, heb ik mijn kwetsbare jonge kind inderdaad gewoon niet meegegeven. Hij moest maar zien wat-ie daaraan ging doen.
Daarnaast moeten ouders die met minderjarige kinderen reizen, een toestemmingsverklaring van de andere ouder kunnen overleggen.
vrijdag 8 augustus 2025 om 13:46
Merys schreef: ↑08-08-2025 13:36Dat weet je niet. De vader van mijn kinderen (aangemoedigd door nieuwe vriendin) vond ook dat ik veel te beschermend was naar ons kwetsbare kind. Na jaren gesteggel heb ik ook de verantwoordelijkheid bij hem gelegd en dat verliep niet echt best
Heel lullig maar legde wel het probleem in 1x goed bloot.
Je weet niet wat moeder allemaal al geprobeerd heeft om de "goedzakkerige" vader dingen duidelijk te maken.
En vader kan zelf toch ook bedenken dat als 3 dagen met moeder al niet lukt, dit een vrij onzalig plan is? Laat staan ook nog zonder medicatie.
Heel terecht en ik zou er helemaal niet raar van opkijken als dat hier ook het geval is.
Want even hè, de vriendin (die jouw dochters niet eens kent) neemt contact met jou op om die medicijnverklaring te regelen? Ik zou er meewarig van worden, of in een lachbui schieten. Om allebei trouwens, om de droeftoeter die het z'n vriendin lekker laat regelen en om de mallerd die zich als de naïeve redder (van de goedzak, uhuh) opwerpt.
vrijdag 8 augustus 2025 om 13:47
Nu je de reacties gelezen hebt vraag ik me af of je echt nog zin hebt in deze vakantie. Zelfs al wordt de medicatie op tijd geregeld, zie je het dan echt zitten om continu alert te moeten zijn zodat je zelf niet kunt ontspannen.
Ik zou constant nerveus zijn. Wat als de 2 oudste dochters een ijsje gaan halen en vervolgens niet terugkomen? Wat als ze denken, papa heeft geen daadkracht, dus we halen lekker hele nachten door in bars en discotheken? Wat als de ene doordraait en je niet weet waar je naartoe moet in een land waarvan je de taal ws niet spreekt?
Ik zou constant nerveus zijn. Wat als de 2 oudste dochters een ijsje gaan halen en vervolgens niet terugkomen? Wat als ze denken, papa heeft geen daadkracht, dus we halen lekker hele nachten door in bars en discotheken? Wat als de ene doordraait en je niet weet waar je naartoe moet in een land waarvan je de taal ws niet spreekt?
Cum non tum age
vrijdag 8 augustus 2025 om 13:48
Maar doet de moeder dat?MissUnderstood schreef: ↑08-08-2025 13:45Ik vind het heel erg moeilijk te geloven dat zowel de vader als de moeder van dat meisje zo lakoniek met deze situatie omspringt.
vrijdag 8 augustus 2025 om 13:50
Is de wifi een beetje degelijk in die villa?
Ik zou een Netflix-ontsnappings-mogelijkheid willen hebben voor mezelf.
Ik snap ook niet waarom jullie 50/50 doen financieel.
Voor zo'n hel-vakantie zou ik niet willen betalen.
Al helemaal dus niet als de eigenlijke verdeling 80/20 is.
Ofwel ga je gratis mee, ofwel betaal je 20 %.
Maar als hij een luxe-villa vlakbij het strand wil boeken voor zijn kinderen is dat zijn zaak en zijn rekening.
Dat hoef jij toch niet te gaan betalen?
Ik zou een Netflix-ontsnappings-mogelijkheid willen hebben voor mezelf.
Ik snap ook niet waarom jullie 50/50 doen financieel.
Voor zo'n hel-vakantie zou ik niet willen betalen.
Al helemaal dus niet als de eigenlijke verdeling 80/20 is.
Ofwel ga je gratis mee, ofwel betaal je 20 %.
Maar als hij een luxe-villa vlakbij het strand wil boeken voor zijn kinderen is dat zijn zaak en zijn rekening.
Dat hoef jij toch niet te gaan betalen?
wissewis wijzigde dit bericht op 08-08-2025 13:51
60.80% gewijzigd
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
vrijdag 8 augustus 2025 om 13:51
Zomer2025 schreef: ↑08-08-2025 13:38Ik denk dat mijn partner sterke bewijsdrang heeft. Het ideaalplaatje voor ogen heeft. Dat hij heus een goede vader is. Kijk, ik neem mijn 3 dochters mee naar een prachtig oord in spanje, precies wat ze willen, met alles erop en eraan.
Mhaw, niets in deze reacties wijst daarop, hij heeft geen echte bewijsdrang om een goede vader te zijn.
Hij wil alleen maar een blij gezinnetje spelen zonder zelf ook maar een vinger op te liften. Dat is echt wat anders.
vrijdag 8 augustus 2025 om 13:52
vrijdag 8 augustus 2025 om 13:54
Ik denk dikgedrukte juist niet. Iemand met sterke bewijsdrang (dat hij het allemaal écht wel kan) en het ideale plaatje in gedachte heeft, zorgt júist dat alles op voorhand geregeld is en heeft een plan bedacht voor als het ingewikkeld zou kunnen worden met dochter. En zou met een afgebroken vakantie met moeder in het achterhoofd niet deze vakantie plannen met én alle drie de kinderen, ver weg en partner voor het eerst mee die kinderen nauwelijks kennen.Zomer2025 schreef: ↑08-08-2025 13:38Ik denk dat mijn partner sterke bewijsdrang heeft. Het ideaalplaatje voor ogen heeft. Dat hij heus een goede vader is. Kijk, ik neem mijn 3 dochters mee naar een prachtig oord in spanje, precies wat ze willen, met alles erop en eraan.
Where is my mind?
vrijdag 8 augustus 2025 om 13:55
Als vader omgang heeft heeft de moeder eigenlijk geen keus. Je kan niet zomaar kinderen weghouden bij een vader helaas.MissUnderstood schreef: ↑08-08-2025 13:52Vind ik wel, door haar kwetsbare dochter mee te geven aan iemand die haar eigenlijk nauwelijks nog kent en niet eens weet welke medicatie ze slikt, dus ook niet zal weten hoe te handelen als het tijdens die vakantie misloopt.
Daarnaast heeft ze meeste papierwerk wel geregeld.
vrijdag 8 augustus 2025 om 13:56
Ik had er heel veel zin in, tot de afgelopen week. Eerlijk gezegd. Niet om die meiden, wel om het gebeuren er omheen.
Het is wat mij betreft niet nodig om alle betrokkenen verder te diskwalificeren.
Mijn partner en ik zijn geen harteloze, domme en/ of onnozele mensen. Gewoon niet. Dat dit geen ideale situatie is, is ook wel helder.
De medicatieverklaring, is geregeld, als in: partner moet einde middag de verklaring persoonlijk weer ophalen bij het CAK. Dus dat is getackeld.
Verder hebben we, op mijn aandringen wel, met oudste dochters en moeder een gesprek zondagmiddag. Ik neem de input vanuit dit topic ook mee.
Het is wat mij betreft niet nodig om alle betrokkenen verder te diskwalificeren.
Mijn partner en ik zijn geen harteloze, domme en/ of onnozele mensen. Gewoon niet. Dat dit geen ideale situatie is, is ook wel helder.
De medicatieverklaring, is geregeld, als in: partner moet einde middag de verklaring persoonlijk weer ophalen bij het CAK. Dus dat is getackeld.
Verder hebben we, op mijn aandringen wel, met oudste dochters en moeder een gesprek zondagmiddag. Ik neem de input vanuit dit topic ook mee.
Of kiest voor ander plan tijdens vakantie.SurferRosa schreef: ↑08-08-2025 13:54Ik denk dikgedrukte juist niet. Iemand met sterke bewijsdrang (dat hij het allemaal écht wel kan) en het ideale plaatje in gedachte heeft, zorgt júist dat alles op voorhand geregeld is en heeft een plan bedacht voor als het ingewikkeld zou kunnen worden met dochter. En zou met een afgebroken vakantie met moeder in het achterhoofd niet deze vakantie plannen met én alle drie de kinderen, ver weg en partner voor het eerst mee die kinderen nauwelijks kennen.
Eentje die wat realistischer is en wel aansluit bij de verschillende behoeftes van zijn kinderen.
MissUnderstood schreef: ↑08-08-2025 13:52Vind ik wel, door haar kwetsbare dochter mee te geven aan iemand die haar eigenlijk nauwelijks nog kent en niet eens weet welke medicatie ze slikt, dus ook niet zal weten hoe te handelen als het tijdens die vakantie misloopt.
Maar vader heeft gewoon gezag hè? Als de 17 jarige zèlf mee wil heb je niet zoveel te willen als moeder.
vrijdag 8 augustus 2025 om 13:57
*niet alles gelezen*
Goed. Het is wat het is en hier moeten jullie dus het beste van maken.
Laten we beginnen met het allerbelangrijkste: is er een wifi verbinding?
Ze gaan vrijwillig mee, dus dat is al een goede stap. En pubers zijn onafscheidelijk van hun telefoon, dus als je wifi daar hebt ben je al een heel eind.
Wat je verder kunt doen is bijvoorbeeld afspreken dat ze alledrie om de beurt mogen zeggen wat ze graag zouden willen gaan doen.
Maandag vliegen. Op dinsdag mag de oudste iets zoeken waar jullie heen gaan. Op woensdag is het aan de middelste en op donderdag mag de jongste iets kiezen. Op vrijdag is het aan jou, op zaterdag kiest papa, die avond mogen de meiden stappen als ze willen en op zondag blijven jullie dan bij de villa en mag iedereen daar doen wat ze wil (dus geen verplichte opstaan-tijd, geen gezamelijke etentjes die dag, geen gezeur over schermtijd).
En ja, als jij naar een braderie wilt zal misschien één van de anderen dat iets minder leuk vinden. Idem voor, bijvoorbeeld, een dierenpark. Maar als iedereen een dagje mag kiezen kom je volgens mij al een heel eind.
En je zou ook nog kunnen incalculeren dat je op de tweede maandag opsplitst (papa met de twee oudsten, jij met de jongste) of de drie meiden met papa op stap en zelf een dagje niks doen. En dan dinsdag weer de oudste, op woensdag de middelste en op donderdag de jongste een uitje laten zoeken.
Verder zou ik ze zoveel mogelijk loslaten wat betreft de telefoons, wat ze willen eten en hoeveel tijd ze op hun 'eigen kamer' doorbrengen.
Jouw ideaal is lekker koken en spelletjes. Doe dat vooral maar verwacht niet dat ze meedoen. Het kan zijn dat, als jij een spelletje start met de jongste, één van de anderen wel mee wil doen. Prima. Willen ze dat niet, ook prima.
Lekker koken? Smaken verschillen nou eenmaal. Maar misschien krijg je ze zover dat ze om de beurt mee koken (en dan ook het menu bepalen).
En willen ze niet mee eten maar een stuk stokbrood met een reep chocolade wegwerken? Laat ze. Van twee weken 'slecht' eten vallen ze heus niet om.
Kortom: go with the flow.
Goed. Het is wat het is en hier moeten jullie dus het beste van maken.
Laten we beginnen met het allerbelangrijkste: is er een wifi verbinding?
Ze gaan vrijwillig mee, dus dat is al een goede stap. En pubers zijn onafscheidelijk van hun telefoon, dus als je wifi daar hebt ben je al een heel eind.
Wat je verder kunt doen is bijvoorbeeld afspreken dat ze alledrie om de beurt mogen zeggen wat ze graag zouden willen gaan doen.
Maandag vliegen. Op dinsdag mag de oudste iets zoeken waar jullie heen gaan. Op woensdag is het aan de middelste en op donderdag mag de jongste iets kiezen. Op vrijdag is het aan jou, op zaterdag kiest papa, die avond mogen de meiden stappen als ze willen en op zondag blijven jullie dan bij de villa en mag iedereen daar doen wat ze wil (dus geen verplichte opstaan-tijd, geen gezamelijke etentjes die dag, geen gezeur over schermtijd).
En ja, als jij naar een braderie wilt zal misschien één van de anderen dat iets minder leuk vinden. Idem voor, bijvoorbeeld, een dierenpark. Maar als iedereen een dagje mag kiezen kom je volgens mij al een heel eind.
En je zou ook nog kunnen incalculeren dat je op de tweede maandag opsplitst (papa met de twee oudsten, jij met de jongste) of de drie meiden met papa op stap en zelf een dagje niks doen. En dan dinsdag weer de oudste, op woensdag de middelste en op donderdag de jongste een uitje laten zoeken.
Verder zou ik ze zoveel mogelijk loslaten wat betreft de telefoons, wat ze willen eten en hoeveel tijd ze op hun 'eigen kamer' doorbrengen.
Jouw ideaal is lekker koken en spelletjes. Doe dat vooral maar verwacht niet dat ze meedoen. Het kan zijn dat, als jij een spelletje start met de jongste, één van de anderen wel mee wil doen. Prima. Willen ze dat niet, ook prima.
Lekker koken? Smaken verschillen nou eenmaal. Maar misschien krijg je ze zover dat ze om de beurt mee koken (en dan ook het menu bepalen).
En willen ze niet mee eten maar een stuk stokbrood met een reep chocolade wegwerken? Laat ze. Van twee weken 'slecht' eten vallen ze heus niet om.
Kortom: go with the flow.
vrijdag 8 augustus 2025 om 13:57
Op dit punt (vertrek maandag) zou ik zeggen dat vriend de keuze heeft: als de papieren voor de medicijnen er niet zijn kunnen er een paar dingen:
- hij gaat zonder jou en alle risico's over drugs-beschildigingen maar ook de kosten, woede-aanvallen etc liggen bij hem. Jij blijft thuis.
- Jij gaat (als je dat wilt) met zijn jongste naar Spanje en hij blijft met de oudste twee thuis.
En als de papieren er wel zijn (heeft de moeder wel getekend voor akkoord meenemen naar buitenland? Zo nee, vader laten regelen), gaan de kosten ter plekke natuurlijk 80-20. Heeft tikkie tegenwoordig een hele fijne functie voor: groupie. Souvenirs etc. betaalt hij natuurlijk.
En dit is geen onderhandeling: dit is een keuze geven.
- hij gaat zonder jou en alle risico's over drugs-beschildigingen maar ook de kosten, woede-aanvallen etc liggen bij hem. Jij blijft thuis.
- Jij gaat (als je dat wilt) met zijn jongste naar Spanje en hij blijft met de oudste twee thuis.
En als de papieren er wel zijn (heeft de moeder wel getekend voor akkoord meenemen naar buitenland? Zo nee, vader laten regelen), gaan de kosten ter plekke natuurlijk 80-20. Heeft tikkie tegenwoordig een hele fijne functie voor: groupie. Souvenirs etc. betaalt hij natuurlijk.
En dit is geen onderhandeling: dit is een keuze geven.

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in