Dramavakantie? OP aangepast

08-08-2025 08:35 611 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
OP verwijder ik vanwege herkenbaarheid. Lang verhaal kort: ik zie op tegen de gezinsvakantie met mijn partner en zijn kinderen. Ik heb veel nieuwe inzichten opgedaan, niet persé leuk, wel nodig om te horen. Dank iedereen voor de input.
zomer2025 wijzigde dit bericht op 08-08-2025 21:43
92.06% gewijzigd
Zomer2025 schreef:
08-08-2025 14:02
Heb ik ook bedacht. Maar ik wil deze zaken gewoon echt zelf bespreken, of er onderdeel van zijn. Ik moet ook mee op deze vakantie. Wat ze verder als ouders samen willen overleggen of over lange termijnzaken bespreken is niet aan mij, maar dit topic toevallig wel.
Ik snap dat je erbij wil zijn, het heeft namelijk ook grote impact op jou en je lijkt het ook graag goed te willen doen voor de kinderen. Maar ik ben bang dat jouw partner jouw aanwezigheid bij het gesprek kan gaan aangrijpen om jou (mede-) verantwoordelijk te maken voor bepaalde zaken omtrent de kinderen tijdens de vakantie, waak ervoor dat je wéér de kartrekker wordt tijdens deze vakantie.
Where is my mind?
Merys schreef:
08-08-2025 14:09
Misschien staat ze er niet laconiek in en is er al heel wat aan vooraf gegaan.

Daar heb je ook wel weer gelijk in, ja. Misschien heeft moeder al wel meermaals geprobeerd vader dit onzalige plan uit het hoofd te praten (na haar eigen vakantie-mislukking vorig jaar) en uiteindelijk gedacht: ok, dan moet je het ook maar zelf ervaren ook. Daar kan ik me nog wel iets bij voorstellen ook. Ik zou dan weer WEL zelf die medicatieverklaring hebben geregeld als ik mijn ex zou inschatten als iemand die dat niet doet en ik zou niet willen dat mijn kwetsbare kind zonder medicatie in het buitenland zou zitten.
Merys schreef:
08-08-2025 13:58
Moet jij wel mee willen bij dit gesprek?
zou ik wel doen, gezien de opstelling van vader. En TO, laat jouw naam ook bij de toestemmingsformulieren zetten zodat jij eventueel met kind daar kan blijven als hij met de oudsten terug naar huis moet, omdat het niet gaat.
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
SurferRosa schreef:
08-08-2025 14:11
Dat weet ik, ik reageerde op iemand die zegt dat je ook naar de rechtbank moet en dat is niet zo.
Aha zo.

Ik zelf heb 2 soorten pijnmedicatie die beiden op de opiumlijst staan en ik en mijn oudste hebben beiden stimulanten ADHD medicatie en ik ben ook nog nooit bij een rechtbank geweest in de laatste 5 jaar. En altijd laat met scannen en opsturen online maar altijd binnen 1 a 2 werkdagen alles op de mail terug met de stempels die we moeten hebben.
rosanna08 schreef:
08-08-2025 14:16
zou ik wel doen, gezien de opstelling van vader. En TO, laat jouw naam ook bij de toestemmingsformulieren zetten zodat jij eventueel met kind daar kan blijven als hij met de oudsten terug naar huis moet, omdat het niet gaat.
Ik zou als partner niet willen blijven met kind van partner, liever alleen dan als hij onverhoopt terug zou moeten.
Where is my mind?
Wat goed dat je je verantwoordelijkheid pakt als medereiziger en volwassene op deze reis.
Je stapt in rollen die niet van jou zijn door voor alles te zorgen, maar dat is nu wat het is gezien de omstandigheden.
Je bent niet de ouder, maar wel 2 weken mede verantwoordelijk voor het welzijn van kinderen.

Je hebt al veel tips gehad, en wat ik echt zou doen als ik in jouw schoenen stond is mezelf regelmatig (elke dag) onttrekken uit de gezinsdynamiek en buitenshuis iets voor mezelf gaan doen (of niet meegaan met en uitstapje). Er komt drama, dat klinkt heel realistisch, en misschien kun je de schade voor jezelf beperken door er niet continu in te zitten.
rosanna08 schreef:
Ik zou dan weer geen zin hebben om met het kind van een ander achter te blijven in een villa die ik zelf niet gekozen heb.

Als pa terug naar huis gaat is de vakantie wel over en ga ik mee.

Jammerdebammer voor jongste kind.

Hij kan er ook altijd voor kiezen om de oudste 2 samen terug te laten vliegen met begeleiding.
En dat mam hen staat op te wachten op Schiphol.
wissewis wijzigde dit bericht op 08-08-2025 14:21
12.06% gewijzigd
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Moeder is volgens mij niet laconiek, maar misgunt mijn partner wel een hoop zaken. Mogelijk zelfs ook ten koste van de kinderen.

Dit soort zaken zijn echt de reden dat ik er zelf heel bewust voor heb gekozen geen kinderen te krijgen. Als de relatie klapt komt alles op losse schroeven te staan. En kinderen zijn altijd de dupe. Eigen ervaring ook. Er zijn in mijn ogen weinig mensen die na een (emotionele) breuk echt volkomen kunnen handelen in het belang van hun kinderen.

Ik realiseer me verder heus dat ik alleen de versie van mijn partner te horen heb gekregen, maar voor zover ik begrijp is de moeizame situatie ontstaan toen de nieuwe partner van moeder in beeld kwam. Moeder is momenteel daarnaast bezig met het bouwen van een huis en een aanstaand huwelijk (volgende maand). Dus dat zij met andere dingen bezig is geloof ik ook.
SurferRosa schreef:
08-08-2025 14:18
Ik zou als partner niet willen blijven met kind van partner, liever alleen dan als hij onverhoopt terug zou moeten.
ik weet het niet, als ze een goeie band heeft met jongste...
Zomer2025 schreef:
08-08-2025 13:38
Ik denk dat mijn partner sterke bewijsdrang heeft. Het ideaalplaatje voor ogen heeft. Dat hij heus een goede vader is. Kijk, ik neem mijn 3 dochters mee naar een prachtig oord in spanje, precies wat ze willen, met alles erop en eraan.

Ik denk ook, zoals ik al in de OP schreef dat dit een utopische verwachting is.

Mijn eigen gang gaan klinkt als een heel prima advies, maar ik weet nu al dat ik de neiging zal hebben in de bres te springen, mijn reisleider/ politieagent/ entertainer-rol op zal gaan pakken. En dat stukje is mijn verantwoordelijkheid.

Zoals ik al schreef, ik had hier nooit mee in moeten stemmen. Ik ben door dit topic nog eens keihard met mijn neus op de feiten gedrukt. Komt hard aan, maar het is niet anders dan deze bizarre realiteit.
Ik denk wel dat je gelijk hebt hierin: kijk eens hoe een goede vader ik ben. Ik neem mijn kinderen mee naar een luxe oord, koop mijn ouderplicht af met dure kado’s en laat iedereen even zien hoe een goede vader ik ben en hoe een zeikerd de moeder is die de vechtscheiding veroorzaakte.

Dat was tenslotte ook jouw overtuiging 🙂 Niet gek hoor, veel nieuwe partners trappen daar in.
En nu zit je ermee.. stof tot nadenken inderdaad. Maar vind het voor je spreken dat je doorzet en alweer allerlei acties uitzet om dit maar vooral te laten slagen. Gun je als mens wel beter en hoop dat je dat jezelf uiteindelijk ook gaat gunnen.
Zomer2025 schreef:
08-08-2025 13:56
Het is wat mij betreft niet nodig om alle betrokkenen verder te diskwalificeren.

Mijn partner en ik zijn geen harteloze, domme en/ of onnozele mensen. Gewoon niet. Dat dit geen ideale situatie is, is ook wel helder.

De medicatieverklaring, is geregeld, als in: partner moet einde middag de verklaring persoonlijk weer ophalen bij het CAK. Dus dat is getackeld.

Verder hebben we, op mijn aandringen wel, met oudste dochters en moeder een gesprek zondagmiddag. Ik neem de input vanuit dit topic ook mee.
Goed dat een aantal zeer essentiële zaken nu toch zijn geregeld (door jou).

Dit geen ideale situatie vinden is nogal een understatement gezien het verleden en heden van oudste dochter en de idiote ideeën (oa , de vakantie an sich en het verdelen van medicatie in koffers) van je partner. Bizar kortzichtig hoe je partner dit heeft aangevlogen.
Gelukkig ben jij er om het in goede banen te leiden, hij heeft een goede aan jou.
Een iets kritischere blik naar je partner en bewaken van je eigen grenzen lijkt me geen overbodige luxe.
In het gesprek moet het ook gaan over wat deze meiden nodig hebben om goed te functioneren.

Wat maakt dat de vakantie vorig jaar misliep? Hoe gaat dat nu voorkomen worden?
MissNuada schreef:
Aha zo.

Ik zelf heb 2 soorten pijnmedicatie die beiden op de opiumlijst staan en ik en mijn oudste hebben beiden stimulanten ADHD medicatie en ik ben ook nog nooit bij een rechtbank geweest in de laatste 5 jaar. En altijd laat met scannen en opsturen online maar altijd binnen 1 a 2 werkdagen alles op de mail terug met de stempels die we moeten hebben.
Precies.

Met reizen buiten Europa heeft het iets meer voeten in de aarde, dan moet je soms ook naar de ambassade of consulaat van desbetreffend land, rechtbank zou kunnen voor bepaalde landen buiten Schengen, maar dat verschilt per land, meestal is stempel van ambassade voldoende.

Maar dit gaat allemaal niet op voor TO.
Where is my mind?
rosanna08 schreef:
Voor deze keer zou ik dat wel doen idd.
Maar ik zou op voorhand al met hem een gesprek gaan voeren over de verantwoording die hij als vader heeft, voor deze zorg kinderen.
Nu maar vooral ook in de toekomst.

Want dat sullige wat hij doet, net doen alsof hij niet weet hoe zorgen voor kinderen werkt en hoe je dingen binnen een relatie of een gezin moet draaiende houden is strategische incompetentie, een zeer bekende term voor ( vooral maar niet altijd alleen) mannen die wel een gezin willen maar de ander opzadelen met alle zorg, lichamelijk en geestelijk.
MissUnderstood schreef:
08-08-2025 13:44

Daarnaast moeten ouders die met minderjarige kinderen reizen, een toestemmingsverklaring van de andere ouder kunnen overleggen.
Is dit wel geregeld, to?
Zoefff schreef:
08-08-2025 14:21
Goed dat een aantal zeer essentiële zaken nu toch zijn geregeld (door jou).

Dit geen ideale situatie vinden is nogal een understatement gezien het verleden en heden van oudste dochter en de idiote ideeën (oa , de vakantie an sich en het verdelen van medicatie in koffers) van je partner. Bizar kortzichtig hoe je partner dit heeft aangevlogen.
Gelukkig ben jij er om het in goede banen te leiden, hij heeft een goede aan jou.
Een iets kritischere blik naar je partner en bewaken van je eigen grenzen lijkt me geen overbodige luxe.
Zo erg eens met dat stukje.
rosanna08 schreef:
Ik zou daar als moeder niet blij van worden, mijn kind alleen met een “vreemde” in het buitenland.
Don’t let anyone ruin your day. It’s your day.
Ruin it yourself.
Ik zou in dat gesprek met de moeder van de kinderen, heel duidelijk willen krijgen WAT er nou precies mis ging tijdens die vakantie vorig jaar en een plan bespreken hoe dat nu te voorkomen.
Inmiddels heb ik wat stappen gezet: ik heb een eigen autootje gehuurd en wat zaken op een rij gezet die voor mij belangrijk zijn en/ of die ik daar wil gaan doen.

Daarnaast ben ik het helemaal eens met wat rosalieke zegt: ik ben als volwassene wel verantwoordelijk voor kinderen die in die periode aan mij worden toevertrouwd. Die verantwoordelijkheid neem ik dus gewoon. Dus ook over de medicatie etc.

Ook ga ik proberen de randzaken los te laten (gezond eten, gezamenlijke spelletjes/ activiteiten etc) en de rest op me af te laten komen.
Itsnojoke schreef:
08-08-2025 14:25
Is dit wel geregeld, to?
Dit is geregeld
Moiren schreef:
08-08-2025 14:27
Ik zou daar als moeder niet blij van worden, mijn kind alleen met een “vreemde” in het buitenland.
ik ook niet, maar ik zou als moeder ook niet blij van worden mijn kind met deze vader mee te laten gaan.
rosanna08 schreef:
08-08-2025 14:31
ik ook niet, maar ik zou als moeder ook niet blij van worden mijn kind met deze vader mee te laten gaan.
Dat is toch totaal anders dan je kind alleen in het buitenland achterlaten bij een goede kennis? TO is namelijk geen onderdeel van de dagelijkse opvoedsituatie.
Don’t let anyone ruin your day. It’s your day.
Ruin it yourself.
Zomer2025 schreef:
08-08-2025 14:19
Moeder is volgens mij niet laconiek, maar misgunt mijn partner wel een hoop zaken. Mogelijk zelfs ook ten koste van de kinderen.

Dit soort zaken zijn echt de reden dat ik er zelf heel bewust voor heb gekozen geen kinderen te krijgen. Als de relatie klapt komt alles op losse schroeven te staan. En kinderen zijn altijd de dupe. Eigen ervaring ook. Er zijn in mijn ogen weinig mensen die na een (emotionele) breuk echt volkomen kunnen handelen in het belang van hun kinderen.

Ik realiseer me verder heus dat ik alleen de versie van mijn partner te horen heb gekregen, maar voor zover ik begrijp is de moeizame situatie ontstaan toen de nieuwe partner van moeder in beeld kwam. Moeder is momenteel daarnaast bezig met het bouwen van een huis en een aanstaand huwelijk (volgende maand). Dus dat zij met andere dingen bezig is geloof ik ook.

Is dat jouw ervaring of is dat iets wat je van vader hoort?
Moiren schreef:
08-08-2025 14:34
Dat is toch totaal anders dan je kind alleen in het buitenland achterlaten bij een goede kennis? TO is namelijk geen onderdeel van de dagelijkse opvoedsituatie.
De jongste logeert dit weekend ook bij TO.
Bontebok schreef:
08-08-2025 14:00
Jawel hoor, dan moet je langs het CAK in Den Haag voor een stempel aan het loket en daarna kan je naar de rechtbank voor een stempel. Kan in een middag geregeld worden.
Dat is alleen nodig voor buiten het Schengengebied, de stempel van de rechtbank.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven