Geld & Recht alle pijlers

Wat “ flikt “ jouw werkgever ?

09-08-2025 16:32 189 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik hoor en beleef echt al jaren hele nare, rare dingen in de zorg.
Bijvoorbeeld niet zelf over je vakantiedagen kunnen beschikken ( je mag dus niet zeggen dat je op x vrij wil ; je moet zelf je dienst ruilen en lukt dat niet dan beslist je manager of jouw reden om vrij te willen reden genoeg is ) .
Of je niet automatisch de vergoedingen geven waar je recht op hebt als je dienst wordt verschoven.
Of dat je verplicht wordt om een dienst te werken terwijl je vrij zou zijn.
Alle drie de voorbeelden zijn dingen die niet mogen.

Natuurlijk zijn misstanden niet alleen aan de zorg voorbehouden, dus brand vooral los.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Aneso schreef:
09-08-2025 16:34
In de zorg (en komt volgens mij vaak voor):

Te weinig ingepland worden, terwijl je aangeeft gewoon je contracturen te willen werken, en dan de min-uren op jou willen verhalen. Dus dan moet je ineens verplicht extra uren werken om die uren weer recht te trekken.
Dat vind ik zoiets raars dat systeem. Als je werkgever niet genoeg uren heeft dan heb je als werknemer toch gewoon geluk, en zou je doorbetaald moeten worden.
smorre schreef:
09-08-2025 19:29
Of was dacht je van een tweedaagse heisessie en dat mensen dan álle uren gaan schrijven, incl slapen? :@@:
Dit was overigens niet in t onderwijs
Een verplichte heisessie, neem ik aan ?
Tsja, ik vind daar toch ook altijd wel wat van, hoor. Tuurlijk is je ontbijt luxer dan thuis en zo, maar dat je wellicht meer kwijt bent voor opvang of dat je partner er vrij voor moet nemen ,of dat die extra aan de bak moet alleen , daar rept dan nooit iemand over.
Merel90 schreef:
09-08-2025 19:49
Dat vind ik zoiets raars dat systeem. Als je werkgever niet genoeg uren heeft dan heb je als werknemer toch gewoon geluk, en zou je doorbetaald moeten worden.
Ze hebben eigenlijk wel genoeg uren , want per cliënt/ zorgzwaarte zoveel uren personeel per woning ( daarom vaak vacatures van bijv 16 uur voor woning x en 20 uur voor woning y ) , maar als ze je minder roosteren dan denken ze dat jij wel komt in de vakantieperiode of bij ziekte omdat je in de min staat. En dan hoeven ze je niet extra te betalen voor een vergadering, want je moest toch nog uren maken die maand. Het is gewoon een heel doortrapt iets.
blijfgewoonbianca schreef:
09-08-2025 19:54
Ze hebben eigenlijk wel genoeg uren , want per cliënt/ zorgzwaarte zoveel uren personeel per woning ( daarom vaak vacatures van bijv 16 uur voor woning x en 20 uur voor woning y ) , maar als ze je minder roosteren dan denken ze dat jij wel komt in de vakantieperiode of bij ziekte omdat je in de min staat. En dan hoeven ze je niet extra te betalen voor een vergadering, want je moest toch nog uren maken die maand. Het is gewoon een heel doortrapt iets.
Ja, wat vals.
smorre schreef:
09-08-2025 19:29
Of was dacht je van een tweedaagse heisessie en dat mensen dan álle uren gaan schrijven, incl slapen? :@@:
Dit was overigens niet in t onderwijs
Dat hangt natuurlijk helemaal van de situatie af. Als de werkgever in kwestie ook op iedere minuut zit, allemaal dingen uithaalt. Dan snap ik dit ook wel.
Ik zit in mega-commerciële hoek, het geld klotst tegen de muren. Er kan veel. Maar het kan ook keihard zijn, en als er echt iets groots is, dan moeten we ook echt allemaal vol aan de bak. Dan kun je echt tot middernacht aan het werk zijn.

En ja, als er op een bepaald moment geen ruimte meer voor je is, of men is niet tevreden, dan vlieg je eruit. Nu zitten wij in Nederland nog enigszins beschermd, maar mijn collega’s kunnen echt soms zo met twee weken verdwenen zijn.
Ik heb mijn jaren in de zorg me vaak afgevraagd wie er voor ons zorgt, als het nodig is, als je bijvoorbeeld ziek bent. Lijkt wel alsof dat in de zorg echt onmogelijk (gemaakt word) is. Het ergste wat ik zelf eens meegemaakt hebt is een miskraam waarna ik me ziek wilde melden. Zorgmanager vroeg door en ik (jong en naïef) hopend op een beetje compassie vertelde wat er was. Mooi niet dat ik me ziek “mocht” melden. Dik maandverband in m’n onderbroek doen, paracetamol nemen en naar werk komen, en snel een beetje, de cliënten wachten. Het geestelijke gedeelte kon ze immers niet wegnemen met een ziekmelding. En ik, helemaal lamgeslagen door deze agressieve houding en denkend dat ik misschien te overtrokken reageerde, heb het nog gedaan ook. De miskraam zelf vond plaats op mijn vrije dag, de dag erna dus gewoon weer vol aan de bak. Mijn contract werd een paar maanden later niet verlengd, een ex-collega die vlak na mij vertrok wist me later te vertellen dat er gekletst werd dat dat kwam omdat ze geen zin had in “weer een medewerker die geld kostte vanwege zwangerschapsverlof/kwaaltjes enzovoort”.
Lidl-Annie-Aardbei schreef:
09-08-2025 20:31
Ik heb mijn jaren in de zorg me vaak afgevraagd wie er voor ons zorgt, als het nodig is, als je bijvoorbeeld ziek bent. Lijkt wel alsof dat in de zorg echt onmogelijk (gemaakt word) is. Het ergste wat ik zelf eens meegemaakt hebt is een miskraam waarna ik me ziek wilde melden. Zorgmanager vroeg door en ik (jong en naïef) hopend op een beetje compassie vertelde wat er was. Mooi niet dat ik me ziek “mocht” melden. Dik maandverband in m’n onderbroek doen, paracetamol nemen en naar werk komen, en snel een beetje, de cliënten wachten. Het geestelijke gedeelte kon ze immers niet wegnemen met een ziekmelding. En ik, helemaal lamgeslagen door deze agressieve houding en denkend dat ik misschien te overtrokken reageerde, heb het nog gedaan ook. De miskraam zelf vond plaats op mijn vrije dag, de dag erna dus gewoon weer vol aan de bak. Mijn contract werd een paar maanden later niet verlengd, een ex-collega die vlak na mij vertrok wist me later te vertellen dat er gekletst werd dat dat kwam omdat ze geen zin had in “weer een medewerker die geld kostte vanwege zwangerschapsverlof/kwaaltjes enzovoort”.
Te erg voor woorden.
Walgelijk.
Vreselijk
smorre schreef:
09-08-2025 19:27
Nou ik zie in het onderwijs ook de andere kant hoor: een werkweek is iets meer dan 41 uur ivm de vele vakanties. Maar in de praktijk worden die uren echt niet (door iedereen) gemaakt!
Nope. Volgens onderzoek van de AOB en TALIS: ‘Een fulltime leraar in Nederland werkt gemiddeld 46,9 uur per week in het primair onderwijs en 45,2 uur in het voortgezet onderwijs, inclusief lestijd en voorbereiding’. Dat veel mensen die uren niet maken komt doordat het merendeel helemaal geen 1 Fte heeft. De hoofdreden dat ik fulltime wilde werken: omdat ik toch evenveel uur moest komen opdraven met 0,8 fte als met 1 fte. De reden dat er bijna geen fulltimers in PO zijn: het is niet vol te houden.

Nog los van gezellige zaakjes die ‘er allemaal bij horen’ en je niet vergoed krijgt. Geen vergoeding voor avond-nachtwerk, weekenddagen, avonduren. Werden er ook steeds meer want iedere school ging steeds gekker doen om maar leerlingen binnen te harken. Op het laatst was iedere week wel wat, variërend van het zoveelste naschoolse clubje tot een halloweenwandeling. Waarbij je bij het laatste niet moet voorstellen dat je eventjes drie uurtjes in de avond extra komt want je moet die zooi in je eigen tijd voorbereiden, de tocht uitzetten en alle zooi weer opruimen zodat je pas om 23.30 klaar bent om de dag erop weer om 08.00 te starten. Een werkweek met 150 leerlingen is 24/7 aan staan met een dagvergoeding van 5 euro p.p.p.d. voor het personeel voor eten. Met een week Londen/Berlijn/Rome/Parijs leg je dus nog behoorlijk wat eigen geld toe alleen al op eten. Voor een skireis werd ik geacht zelf mijn zooi te kopen maar die begeleiding heb ik geweigerd (kan niet eens fatsoenlijk skiën). Als je de taak krijgt toebedeeld om de toneelclub te leiden (2 uur op een schooljaar betaald, de rest is liefdewerk oud papier want ‘dat doe je toch, kijk nou eens naar die koppies’) kun je je het wel veroorloven zaken of benodigdheden voor te schieten voordat je twee maanden later en drie procedures in Afas verder je geld terugkrijgt. De keer dat ik een groepje moest begeleiden die met LEGO-Storms aan de slag gingen heb ik toch echt geweigerd honderden euro’s voor te schieten. Heel raar was dat van mij.

Edit: TALIS= de vijfjaarlijkse Teaching and Learning International Survey van de OECD
lemoosgaatdoor wijzigde dit bericht op 09-08-2025 21:19
1.89% gewijzigd
Niet te filmen zeg wat erg :hug:
Niet netjes: Ooit op mijn bijbaan kreeg ik minder dan het minimumloon. En ik mocht pas om iets voor 5 beginnen met schoonmaken, maar kreeg “uiteraard” tot 5 uur betaald.

Van ernstigere aard: ooit aangerand door werkgever. Was nota bene een advocaat. Deze is hiervoor veroordeeld en heeft lang geprocedeerd. Was geen pretje. Inmiddels 16 jaar geleden dat het Gerechtshof arrest wees en ook geen last meer van, maar destijds wel.
A lie doesn't become truth, wrong doesn't become right, and evil doesn't become good, just because it's accepted by a majority.
pina schreef:
09-08-2025 20:24
Ik zit in mega-commerciële hoek, het geld klotst tegen de muren. Er kan veel. Maar het kan ook keihard zijn, en als er echt iets groots is, dan moeten we ook echt allemaal vol aan de bak. Dan kun je echt tot middernacht aan het werk zijn.
Ja, hier ook. Daar is de vergoeding dan ook wel weer naar, maar het zijn soms pittige weken. Morgen werk ik ook en inmiddels staat de teller op 78.5 deze week. En ja: het is een harde wereld (juridisch).
A lie doesn't become truth, wrong doesn't become right, and evil doesn't become good, just because it's accepted by a majority.
Baggal schreef:
09-08-2025 21:37
Ja, hier ook. Daar is de vergoeding dan ook wel weer naar, maar het zijn soms pittige weken. Morgen werk ik ook en inmiddels staat de teller op 78.5 deze week. En ja: het is een harde wereld (juridisch).
Ik zit in dezelfde hoek. Maar moet wel zeggen, wij gaan daar lekker op juist. Als Trump nieuwe tarieven afroept, er worden ergens sancties ingesteld of er is iets met greenwashing of er komt een beursgang aan ofzo, dan weet je dat het buffelen wordt. Leuk juist. Maar als je daar niet in mee kan veren, dan gaat het niet. Ik zie het als de horeca of een strandtent, als het mooi weer is, dan is het nou eenmaal rennen op het terras.
pina wijzigde dit bericht op 09-08-2025 21:43
40.45% gewijzigd
blijfgewoonbianca schreef:
09-08-2025 16:40
Het is jammer dat er niet wat meer mondiger mensen ( die het CAO hebben gelezen ) in de zorg werken.
Ik werk in de zorg en heb geen CAO. Ook leuk :(
-What if i fall? But darling, what if you fly!-
Whatifyoufly schreef:
09-08-2025 21:42
Dan heb je nog wel rechten. Er is toch wel een handboek of iets dergelijks?
pina schreef:
09-08-2025 21:39
Ik zit in dezelfde hoek. Maar moet wel zeggen, wij gaan daar lekker op juist. Als Trump nieuwe tarieven afroept, er worden ergens sancties ingesteld of er is iets met greenwashing of er komt een beursgang aan ofzo, dan weet je dat het buffelen wordt. Leuk juist. Maar als je daar niet in mee kan veren, dan gaat het niet. Ik zie het als de horeca of een strandtent, als het mooi weer is, dan is het nou eenmaal rennen op het terras.
Ha-ha. Ja, zo is het maar net. Ik werk dan weer niet in loondienst, maar wel met vaste opdrachtgevers (advocatenkantoren en consultancy). Ik werk nu een een verzoek om informatie inzake een onderzoek naar fusietoezicht van de Europese Commissie en daar staat gewoon een harde deadline op en er wordt wel verwacht dat je gewoon meedraait (extern of niet). Natuurlijk is er een menselijke maat, maar die wordt in de praktijk soms een beetje vergeten in alle hectiek. Je moet er maar tegen kunnen.
Ja was echt heel erg, ze zei dingen als dat ik van mijn probleem haar probleem maakte. (Alsof een miskraam nou eenmaal het risico was van een zwangerschap, ik zelf zwanger werd en dit dus mijn probleem was?) Niemand op mijn werk wist nog van mijn zwangerschap af (2 maanden zwanger) dus dit was echt keihard van haar. Ik was blij daar weg te zijn en heb zelfs een poosje niet in de zorg gewerkt daarna en getwijfeld of ik nog wel terug wilde de zorg in.
Whatifyoufly schreef:
09-08-2025 21:42
Wat doe je dan voor werk?
09-08-2025 21:55
Ja was echt heel erg, ze zei dingen als dat ik van mijn probleem haar probleem maakte. (Alsof een miskraam nou eenmaal het risico was van een zwangerschap, ik zelf zwanger werd en dit dus mijn probleem was?) Niemand op mijn werk wist nog van mijn zwangerschap af (2 maanden zwanger) dus dit was echt keihard van haar. Ik was blij daar weg te zijn en heb zelfs een poosje niet in de zorg gewerkt daarna en getwijfeld of ik nog wel terug wilde de zorg in.
Zij maakte van haar probleem, jouw probleem, eigenlijk. Want ziek is ziek.
Klein dingetje maar: we werken met een jaarurensysteem, eind van het jaar sta ik 50 uur in de plus maar dat wordt op geen enkele manier gecompenseerd of verrekend.
pina schreef:
09-08-2025 21:59
Zij maakte van haar probleem, jouw probleem, eigenlijk. Want ziek is ziek.
Zeker, nu terugkijkend had ik niet eens moeten vertellen wat er was. Dat was ik namelijk helemaal niet verplicht. Ziek is ziek en tot ziens. Maar ik was jong, uiteraard verdrietig en hormonaal op dat moment en liet me overrompelen door haar vragen aan de telefoon. Haar reactie daarna was uiteraard schandelijk, dit was een prima rede voor een ziekmelding.
ZuurSnoepje schreef:
09-08-2025 22:01
Klein dingetje maar: we werken met een jaarurensysteem, eind van het jaar sta ik 50 uur in de plus maar dat wordt op geen enkele manier gecompenseerd of verrekend.
Dat is 1,5 week… Bizar.
Aan het eind van de middag op mijn vrije dag gebeld door leidinggevende: dat prik/snij/spat incident waar jij slachtoffer van was, 2 weken geleden? Nou, goed nieuws, we hebben toestemming van de familie, als de dokter volgende week komt neemt hij bloed af bij de bron! Fijn he, dat het zo snel geregeld is? Fijne avond, ik moet gaan!
Eh... snel? Je hoort dus binnen 2 uur op een SEH te zijn, met bronbloed. Het was een iets minder gevaarlijk incident, maar het protocol is hetzelfde. Ik ben begonnen janken en ging daar tot de volgende ochtend mee door, dus me ziek gemeld. Word een uur later teruggebeld door diezelfde leidinggevende: ik maak er een vakantiedag van, iedereen slaapt wel eens slecht. Oh, en goed nieuws: morgen half elf bij de bedrijfsarts zijn, dan vertelt die je wel dat het allemaal helemaal niets voorstelt.
Bedrijfsarts: 100% geschikt voor eigen werkt, 100% ongeschikt voor eigen locatie tot einde contract.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven