Wat “ flikt “ jouw werkgever ?
zaterdag 9 augustus 2025 om 16:32
Ik hoor en beleef echt al jaren hele nare, rare dingen in de zorg.
Bijvoorbeeld niet zelf over je vakantiedagen kunnen beschikken ( je mag dus niet zeggen dat je op x vrij wil ; je moet zelf je dienst ruilen en lukt dat niet dan beslist je manager of jouw reden om vrij te willen reden genoeg is ) .
Of je niet automatisch de vergoedingen geven waar je recht op hebt als je dienst wordt verschoven.
Of dat je verplicht wordt om een dienst te werken terwijl je vrij zou zijn.
Alle drie de voorbeelden zijn dingen die niet mogen.
Natuurlijk zijn misstanden niet alleen aan de zorg voorbehouden, dus brand vooral los.
Bijvoorbeeld niet zelf over je vakantiedagen kunnen beschikken ( je mag dus niet zeggen dat je op x vrij wil ; je moet zelf je dienst ruilen en lukt dat niet dan beslist je manager of jouw reden om vrij te willen reden genoeg is ) .
Of je niet automatisch de vergoedingen geven waar je recht op hebt als je dienst wordt verschoven.
Of dat je verplicht wordt om een dienst te werken terwijl je vrij zou zijn.
Alle drie de voorbeelden zijn dingen die niet mogen.
Natuurlijk zijn misstanden niet alleen aan de zorg voorbehouden, dus brand vooral los.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
zondag 10 augustus 2025 om 08:34
Ik werk ook in de zorg. Mijn manager wilde ooit toen het rooster vrij gegeven was ( en die een dag later ook zou starten) het rooster even helemaal omgooien. Ik pakte de cao erbij en vertelde dat dit niet mocht. De volgende ochtend was ik aan het werk en zij komt binnen lopen. Ziet mij echt gilt zowat meteen JIJ HIER KOMEN. Als jij de cao erbij gaat halen doe ik dat ook. Waarop ik zeg ja graag want er gebeuren wel meer dingen die niet oke zijn! Op haar beurt zegt ze; jullie moeten is beter voor de mensen zorgen. Ja en toen was het voor mij klaar. Ik vertel haar op kalme toon dat ze te ver gaat nu. En dat ik en mijn collega’s niet hier werkzaam zijn omdat zij zo een perfecte fijne leuke manager is. Maar omdat wij niet weg willen gaan voor hun ( de clienten) maar kom mij niet vertellen dat wij niet goed voor hun zorgen. Toen heb ik mijn jasje uit gedaan en aan haar gegeven en ben ik vertrokken naar huis.
De volgende dag belde ze mij in tranen op dat ze te ver was gegaan bla bla bla. Ik ben ergens anders gaan werken. Na 3 maanden werd ik gebeld door de hogere manager of ik wilde terugkomen, de manager was opgestapt. Ik ben inderdaad terug gekomen, uiteraard met wat voorwaardes die ik stelde. Overigens heb ik een hele fijne manager nu.
De volgende dag belde ze mij in tranen op dat ze te ver was gegaan bla bla bla. Ik ben ergens anders gaan werken. Na 3 maanden werd ik gebeld door de hogere manager of ik wilde terugkomen, de manager was opgestapt. Ik ben inderdaad terug gekomen, uiteraard met wat voorwaardes die ik stelde. Overigens heb ik een hele fijne manager nu.
zondag 10 augustus 2025 om 08:44
Daar zou ik dus niet kunnen werken, want hoe betaal je daar je vaste lasten van als alleenwonende? Dan moet de ORT wel heel riant zijn, want de salarissen in de zorg staan daar over het algemeen niet om bekend.
If none of us is prepared to die for freedom, then all of us will die under tyranny.
zondag 10 augustus 2025 om 08:46
Ik was vooral verbaasd toen een manager (hoger onderwijs dus daar zou je het toch niet van verwachten) daadwerkelijk tegen mij stond te schreeuwen, echt met een roodaangelopen hoofd en alles. Hoewel ik zelf ook vrij kwaad was, maakte dat me eigenlijk vooral rustiger omdat ik het zo idioot vond in een werksituatie. Ik heb echt iets gezegd van: op geschreeuw antwoord ik niet en ben naar hr gegaan. Daar werd ze alleen nog maar kwader van. Uiteindelijk een andere leidinggevende gekregen.
zondag 10 augustus 2025 om 09:02
Als 18 jarige gewerkt in een rozenkwekerij. Een werkdag was van 7 tot half 5. En elk weekend werkte je de zaterdag of zondag, om de week wisselend. Enige vrije feestdagen waren eerste kerstdag en nieuwjaarsdag.
In de zomer werkte je weken lang van 7:00 tot 20:00 uur met 's avonds een half uur extra pauze om te eten. Dat eten moest je overigens zelf regelen en betalen. Als je aangaf dat je een avond niet kon werd er gewoon tegen je gezegd dat je, wat je ook had, maar moest afzeggen
Toen mijn toenmalig schoonvader overleed moest ik middels een rouwkaart aantonen dat het echt waar was en toen ze lazen dat de begrafenis in de middag was werd me verteld dat ze me dan in de ochtend nog wel op het werk verwachten.
In de zomer werkte je weken lang van 7:00 tot 20:00 uur met 's avonds een half uur extra pauze om te eten. Dat eten moest je overigens zelf regelen en betalen. Als je aangaf dat je een avond niet kon werd er gewoon tegen je gezegd dat je, wat je ook had, maar moest afzeggen
Toen mijn toenmalig schoonvader overleed moest ik middels een rouwkaart aantonen dat het echt waar was en toen ze lazen dat de begrafenis in de middag was werd me verteld dat ze me dan in de ochtend nog wel op het werk verwachten.
zondag 10 augustus 2025 om 09:09
Zorg is 24 uurs economie en dus moet er ook in de weekenden gewerkt worden. Juist voor een eerlijke verdeling binnen het team plannen ze iedereen om het weekend in, je bent in die week dan doordeweeks meer vrij.BassVick schreef: ↑09-08-2025 22:24Ooit eens gesolliciteerd bij een bedrijf in de gehandicaptenzorg. Daar werd, gelukkig direct bij het sollicitatiegesprek, al gezegd dat je vanaf een contract van 24 uur om het weekend moet werken. En dan zaterdag en zondag. Dat vond ik best wel... apart. Bovendien maakte je dagen van 6 a 7 uurtjes ofzo, geen normale werkdagen van 8 uur waardoor je meer dan 3 dagen per week aan het werk was bij een contract van 24 uur. Het salaris is ook mwah, hoewel het enigszins rechtgetrokken wordt door de ORT. Tel daarbij op nog de forse fysieke agressie waarmee medewerkers regelmatig te maken kregen.
Ik heb vriendelijk bedankt voor de baan. En eerlijk gezegd verbaast het mij dat er überhaupt nog mensen zijn die onder deze omstandigheden willen werken. Gelukkig voor de cliënten, dat wel.
En doordat de diensten niet allemaal even lang zijn werk je de ene week wat meer en de andere minder. Als zoekt naar een baan met kantoortijden dan past zorg iig niet bij je.
zondag 10 augustus 2025 om 09:14
Ik moet gelijk denken aan mijn eerste baan na mijn afstuderen. Dat was bij de overheid. Het ging allemaal via een payroll constructie zodat ze niet vastzaten aan regels over vaste contracten, kosten voor ziekte etc. Dat was allemaal tot daar aan toe, maar dat maakte dat ik er pas later achter kwam dat de directeur mij een heel andere inschaling en salaris had gegeven dan dat in de vacature had gestaan. Toen ik daarmee aankwam bij mijn teamleider was hij woedend. Dit soort dingen deed die directeur wel vaker.
zondag 10 augustus 2025 om 09:23
Eerst een directrice aannemen die elders de boel al had verstierd (kom je later achter) en die ook bij ons achter feiten aanloopt, dingen niet regelt, niet aanwezig is etc. Na meerdere gesprekken met directrice het bestuur ingelicht en gesprek aangevraagd. In het gesprek wordt het team weggezet als lastig en wordt er zelfs tegen ons geschreeuwd door de bestuurder. Directrice valt uit en we krijgen een interim-directeur die allemaal rare mindgames speelt. Moet zeggen dat het puinruimen hem goed af ging, het creeeren van nieuwe puin ook. Denk aan ouders rare verhalen op de mouw spelden over dingen die niet gebeurd zijn. Teamleden tegen elkaar uitspelen.
Ik heb afgelopen jaar heel veel vacatures bekeken
Ik heb afgelopen jaar heel veel vacatures bekeken
zondag 10 augustus 2025 om 09:27
Wat een verhalen zeg!
Zelf werk ik in de kinderopvang. Op Facebook volg ik de pagina ' CAO Kinderopvang'. Ook daar lees ik schrijnende verhalen. Aan de andere kant lees ik ook vragen en eisen van medewerkers die ik ook onredelijk vind.
1 van de meest gestelde vragen is dan; Ik moet werken tot sluit, maar een half uur daarvoor is het laatste kind opgehaald. Mag ik dan naar huis en dat half uur schrijven? Of je kiest ervoor om een half uur op te nemen, of je doet werkzaamheden waar je eerder die dag niet aan toe bent gekomen. Genoeg werk te verzinnen.
Ik ben echt blij dat ik bij een organisatie werk waar het geven en nemen is. Niet alles hoeft van 1 kant te komen, welke kant het dan ook is.
Zelf werk ik in de kinderopvang. Op Facebook volg ik de pagina ' CAO Kinderopvang'. Ook daar lees ik schrijnende verhalen. Aan de andere kant lees ik ook vragen en eisen van medewerkers die ik ook onredelijk vind.
1 van de meest gestelde vragen is dan; Ik moet werken tot sluit, maar een half uur daarvoor is het laatste kind opgehaald. Mag ik dan naar huis en dat half uur schrijven? Of je kiest ervoor om een half uur op te nemen, of je doet werkzaamheden waar je eerder die dag niet aan toe bent gekomen. Genoeg werk te verzinnen.
Ik ben echt blij dat ik bij een organisatie werk waar het geven en nemen is. Niet alles hoeft van 1 kant te komen, welke kant het dan ook is.
zondag 10 augustus 2025 om 09:27
Maar is dat niet een kip en ei situatie? Omdat men niet gewend is aan mondige werknemers wordt er negatief gereageerd. In een volwassen organisatie kunnen werkgever en werknemer gewoon met elkaar in gesprek. Maar als dat niet in de huidige cultuur zit heeft dat wel tijd nodig om daar naar toe te groeien.
zondag 10 augustus 2025 om 09:31
marthoja schreef: ↑10-08-2025 09:09Zorg is 24 uurs economie en dus moet er ook in de weekenden gewerkt worden. Juist voor een eerlijke verdeling binnen het team plannen ze iedereen om het weekend in, je bent in die week dan doordeweeks meer vrij.
Toch vind ik daar ook wat van, hoor : niet fulltime werken, maar wel altijd een heel weekend moeten werken. Of 2 kerstdagen of beide Paasdagen.
En doordat de diensten niet allemaal even lang zijn werk je de ene week wat meer en de andere minder. Als zoekt naar een baan met kantoortijden dan past zorg iig niet bij je.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
zondag 10 augustus 2025 om 09:32
Mwoa.. met een 24uurs contract om het weekend het hele weekend werken is niet in verhouding hoor.
Bij ons werken de mensen met de kleinere contracten in verhouding ook minder weekend. Naar rato dus, zoals het hoort.
zondag 10 augustus 2025 om 09:32
Ah, de kinderopvang. Daar heb ik ook wel leuke verhalen over. Nou is dat inmiddels 15 jaar geleden. Maar hoe vaak het wel niet gebeurd is dat je om 7.15 binnenstapte, je collega op de groep ziek bleek, er geen vervanger te vinden was en je dus in je eentje 8 baby's mocht verzorgen en je niet om 17.00 naar huis kon maar door moest tot 18.30 want ja... er was niemand. Dan gingen de oudste baby's op papier naar de dreumesgroep maar dat was huilen natuurlijk dus kwamen ze gewoon bij mij maar was leidster kind ratio zoveel mogelijk gedekt.Hipmetstip schreef: ↑10-08-2025 09:27Wat een verhalen zeg!
zondag 10 augustus 2025 om 09:51
Daar kun je over twisten. Ik werk inmiddels 30 jaar in de zorg. Nog nooit gehoord dat werkenden naar rato werden ingezet. Iedereen werkt om het weekend, of twee weekenden op, 2 weekenden af. Feestdagen: kerst of oud/nieuw, Pasen of Pinksteren, Koningsdag of Hemelvaart. Ik zit ook in een regionaal overleg van verschillende ondernemingsraden (groot deel van Overijssel) en overal in het ‘t zelfde. Er staat ook nergens in de CAO dat dit anders zou moeten, en in de wet ook niet.BeeDifferent schreef: ↑10-08-2025 09:32Mwoa.. met een 24uurs contract om het weekend het hele weekend werken is niet in verhouding hoor.
Bij ons werken de mensen met de kleinere contracten in verhouding ook minder weekend. Naar rato dus, zoals het hoort.
zondag 10 augustus 2025 om 10:11
Aneso schreef: ↑09-08-2025 17:44Wel met terugwerkende kracht rechtgezet?
jazeker !
Ik werkte in de VVT-sector. Wij waren ingeschaald in schaal 35 (volgens mij). Wij - degenen die werkten als verpleegkundige- moesten schriftelijk beargumenteren waarom wij in schaal 40 of 45 (?) moesten komen terwijl dat de standaard inschaling is voor verpleegkundigen.
zondag 10 augustus 2025 om 10:14
Jillian76 schreef: ↑10-08-2025 09:51Daar kun je over twisten. Ik werk inmiddels 30 jaar in de zorg. Nog nooit gehoord dat werkenden naar rato werden ingezet. Iedereen werkt om het weekend, of twee weekenden op, 2 weekenden af. Feestdagen: kerst of oud/nieuw, Pasen of Pinksteren, Koningsdag of Hemelvaart. Ik zit ook in een regionaal overleg van verschillende ondernemingsraden (groot deel van Overijssel) en overal in het ‘t zelfde. Er staat ook nergens in de CAO dat dit anders zou moeten, en in de wet ook niet.
Ik hoef niet te twisten. Blij dat het bij ons beter geregeld is.
zondag 10 augustus 2025 om 10:43
Ik werk ook in de zorg en ongeacht hoeveel uur je werkt, iedereen werkt het ene weekend wel en is het andere weekend vrij. Volgens Cao mag je geloof ik 22 weekenden vrij zijn en de rest ingepland worden, ongeacht het aantal uur dat op je contract staat. Ik vind het prima zo want de weekenden zijn rustig, apotheken en huisartsen zijn dicht (op spoed na) en het kantoor is ook dicht. Daarbij wel ort en door de week wat minder dagen. Enige wat ik lastig vind is dat ik met relatief weinig uur werken alsnog 4 dagen in de week aan het werk ben. Overstappen naar een andere werkgever in de zorg heeft geen zin, want het is overal zo hier in de omgeving. Helaas.
zondag 10 augustus 2025 om 10:45
Meegemaakt: Manager had aan mij gevraagd hoe ik een collega vond functioneren. Haar tijdelijke contract liep namelijk af en de vraag was verlengen of niet. Manager vond niet verlengen, overige collega's waren het daarmee eens.
Vervolgens krijgt de hele afdeling te horen dat mijn mening de doorslag had gegeven en haar contract dus niet werd verlengd.
Vervolgens krijgt de hele afdeling te horen dat mijn mening de doorslag had gegeven en haar contract dus niet werd verlengd.
zondag 10 augustus 2025 om 10:45
zondag 10 augustus 2025 om 10:55
Dit dus!Jillian76 schreef: ↑10-08-2025 07:53Al eens contact gehad met de OR hierover (als deze er is)? Ik zit zelf in de OR en verbaas me elke keer weer hoe vaak leidinggevenden hun eigen beleid uitzetten. Wanneer de OR niets hoort, kunnen ze ook geen vragen stellen aan de bestuurder. Deze is toch uiteindelijk verantwoordelijk voor het beleid. En deze moet conform CAO zijn, daar wil onze bestuurder zich echt niet aan branden.
Zo heb ik ooit succesvol de regel "Je mag in december geen vakantie opnemen" aangevochten. Nu mogen we wel gewoon op vakantie in december, zolang je maar wel je eerlijke portie aan feestdagen werkt.
"Je ne suis pas d’accord avec ce que vous dites, mais je me battrai jusqu’au bout pour que vous puissiez le dire." -Voltaire
zondag 10 augustus 2025 om 11:03
Niet in de zorg. Er kwam bij ons een nieuw filiaal en mijn manager destijds moedigde mij aan om te solliciteren. Zelf had ik daar ook wel oren naar. Mijn naam was ook al gevallen en de leidinggevende van dat filiaal had ook aangegeven dat zij mij daar goed in het team vond passen.
Om vervolgens tijdens dat sollicitatiegesprek volledig afgebrand te worden door diezelfde leidinggevende. Tot op de dag van vandaag snap ik daar niets van.
Om vervolgens tijdens dat sollicitatiegesprek volledig afgebrand te worden door diezelfde leidinggevende. Tot op de dag van vandaag snap ik daar niets van.
Wist je dat de oceaan zout is van alle tranen van onbegrepen haaien die alleen maar een knuffel willen?
zondag 10 augustus 2025 om 11:04
Hier wordt in september altijd een mail gestuurd dat je verplicht al je vakantiedagen moet opmaken voor het einde van het jaar. Terwijl je deze wettelijk gezien en volgens de cao gewoon mee mag nemen naar volgend jaar.
Ik wil nu een weekje meenemen naar volgend jaar, dus dat wordt binnenkort vast een gezellige discussie
Ik wil nu een weekje meenemen naar volgend jaar, dus dat wordt binnenkort vast een gezellige discussie

zondag 10 augustus 2025 om 11:09
Hoeveel krijg je dan eigenlijk extra als je op een feestdag werkt? Ik werk dan op kantoor, en als wij een feestdag werken dan krijg je 200% uitbetaald. Ik vind dat dat eigenlijk voor elke sector zou moeten gelden… Toen ik vroeger bij de AH werkte kreeg ik op zondag ook altijd dubbel betaald.
zondag 10 augustus 2025 om 11:12
Het is al even geleden maar volgens mij op zondag 160% en zaterdag varieerde het welke tijd, gemiddeld iets van 140%? Feestdagen waren ook 160% volgens mij.Merel90 schreef: ↑10-08-2025 11:09Hoeveel krijg je dan eigenlijk extra als je op een feestdag werkt? Ik werk dan op kantoor, en als wij een feestdag werken dan krijg je 200% uitbetaald. Ik vind dat dat eigenlijk voor elke sector zou moeten gelden… Toen ik vroeger bij de AH werkte kreeg ik op zondag ook altijd dubbel betaald.
zondag 10 augustus 2025 om 11:12
- In de CAO stond dat overuren vanaf een bepaalde hoeveelheid aan 150% betaald werden. Maar als je daaraan kwam, moest je een blad tekenen dat je daarvan afzag. Ik had gezegd dat ik dat niet zou doen, toen heeft mijn leidinggevende dat zelf ondertekend in mijn naam...
- Als ik s morgens op het werk aankwam en de client was er niet, dan mocht ik die uren niet opschrijven en 'mocht ik iets voor mezelf doen'. Terwijl de cliënten een maandtarief betaalden dus er waren niet minder inkomsten.
Was mijn eerste vaste baan, de rest (ook veel starters) leek het te pikken maar ik ben er toch tegenin gegaan.
- Als ik s morgens op het werk aankwam en de client was er niet, dan mocht ik die uren niet opschrijven en 'mocht ik iets voor mezelf doen'. Terwijl de cliënten een maandtarief betaalden dus er waren niet minder inkomsten.
Was mijn eerste vaste baan, de rest (ook veel starters) leek het te pikken maar ik ben er toch tegenin gegaan.

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in