Wat “ flikt “ jouw werkgever ?
zaterdag 9 augustus 2025 om 16:32
Ik hoor en beleef echt al jaren hele nare, rare dingen in de zorg.
Bijvoorbeeld niet zelf over je vakantiedagen kunnen beschikken ( je mag dus niet zeggen dat je op x vrij wil ; je moet zelf je dienst ruilen en lukt dat niet dan beslist je manager of jouw reden om vrij te willen reden genoeg is ) .
Of je niet automatisch de vergoedingen geven waar je recht op hebt als je dienst wordt verschoven.
Of dat je verplicht wordt om een dienst te werken terwijl je vrij zou zijn.
Alle drie de voorbeelden zijn dingen die niet mogen.
Natuurlijk zijn misstanden niet alleen aan de zorg voorbehouden, dus brand vooral los.
Bijvoorbeeld niet zelf over je vakantiedagen kunnen beschikken ( je mag dus niet zeggen dat je op x vrij wil ; je moet zelf je dienst ruilen en lukt dat niet dan beslist je manager of jouw reden om vrij te willen reden genoeg is ) .
Of je niet automatisch de vergoedingen geven waar je recht op hebt als je dienst wordt verschoven.
Of dat je verplicht wordt om een dienst te werken terwijl je vrij zou zijn.
Alle drie de voorbeelden zijn dingen die niet mogen.
Natuurlijk zijn misstanden niet alleen aan de zorg voorbehouden, dus brand vooral los.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
zaterdag 9 augustus 2025 om 17:25
zaterdag 9 augustus 2025 om 17:28
Haha nee. Wij zagen in ons gewone kloffie de hele dag in een soort van panic room.
Zij was zo’n type manager die anderen vroeg de tijden bij te houden wanneer iemand pauze nam. Er waren er altijd die dit gebruikten om bij haar in goed blaadje te komen dus die linkten iedereen erbij. Terwijl er nooit wat aan de hand was qua overdadige pauzes of zo weet ik veel wat maar desnoods werden er dingen verzonnen.
zaterdag 9 augustus 2025 om 17:36
Ja, en ondertussen blijven janken in de media dat het zo moeilijk is om vacatures vervuld te krijgen.Maar dan niet bedenken hoe dat nou toch zou komen.
En dan hebben we het nog niet eens over het salaris. Heb echt wel eens gekeken naar omscholen. Maar ik zou als leerling 2/3 van mijn salaris moeten inleveren dan. Heb chatgpt laten uitrekenen dat me dat, als ik de 80 haal, 4 ton kost aan inkomstenderving. En ik heb nu echt een minder zinvolle baan.
Oneindig respect voor de mensen die het wel willen doen.
zaterdag 9 augustus 2025 om 17:40
Wordt veel teveel bekeken als een “roeping”, maar het is gewoon werk waar mensen voor betaald moeten worden en van moeten kunnen leven.Loren schreef: ↑09-08-2025 17:36Ja, en ondertussen blijven janken in de media dat het zo moeilijk is om vacatures vervuld te krijgen.Maar dan niet bedenken hoe dat nou toch zou komen.
En dan hebben we het nog niet eens over het salaris. Heb echt wel eens gekeken naar omscholen. Maar ik zou als leerling 2/3 van mijn salaris moeten inleveren dan. Heb chatgpt laten uitrekenen dat me dat, als ik de 80 haal, 4 ton kost aan inkomstenderving. En ik heb nu echt een minder zinvolle baan.
Oneindig respect voor de mensen die het wel willen doen.
zaterdag 9 augustus 2025 om 17:44
Wel met terugwerkende kracht rechtgezet?
Ik werkte in de VVT-sector. Wij waren ingeschaald in schaal 35 (volgens mij). Wij - degenen die werkten als verpleegkundige- moesten schriftelijk beargumenteren waarom wij in schaal 40 of 45 (?) moesten komen terwijl dat de standaard inschaling is voor verpleegkundigen.
zaterdag 9 augustus 2025 om 18:06
Het onderwijs kan er ook wat van qua schuldinductie (‘Maar dan kan de excursie niet doorgaan, dan hebben we te weinig bezetting’ terwijl je dus net uit de bus kwam gerold van een survivalkamp van een week en ze vonden dat je toch al alles ‘handig ingepakt bij je had’ en dus best gelijk daags erna op de bus kon stappen richting Berlijn). En dat eeuwige ‘hoort erbij’. Vrije zaterdagen oefenen/begeleiden van musicals, avonduren opofferen voor 101 clubjes/ouderavonden/ouderinfoavonden zonder zelfs maar een werkend koffieautomaat, enz. Enz.
Maar de zorg is echt een verhaal apart. Ik zal nooit vergeten hoe manlief en veel van mijn buren in de frontlinie stonden tijdens corona. 0,0 bescherming. Dag en nacht doorgaan. Eén van hen heeft long-COVID opgelopen en is gedumpt als een stuk oud vuil door de werkgever. De caseload van man verdrievoudigde tot het punt waarop zijn directe collega de opperbaas heeft gebeld met de mededeling per direct een stop in te lassen of de inspectie op zijn dak zou krijgen. Was voor heel veel van die managers ook een verrassing dat de partners óók wel een ‘essentieel beroep’ uitoefenden en niet alle gaten op het thuisfront konden dichtlopen. Ik heb wel eens dagen gehad dat ik online zat les te geven met vijf pubers in de woonkamer en vier basisschoolkinderen aan mijn eettafel. Bijna allemaal buurkinderen wiens ouders beiden werkzaam zijn in de zorg.
Maar de zorg is echt een verhaal apart. Ik zal nooit vergeten hoe manlief en veel van mijn buren in de frontlinie stonden tijdens corona. 0,0 bescherming. Dag en nacht doorgaan. Eén van hen heeft long-COVID opgelopen en is gedumpt als een stuk oud vuil door de werkgever. De caseload van man verdrievoudigde tot het punt waarop zijn directe collega de opperbaas heeft gebeld met de mededeling per direct een stop in te lassen of de inspectie op zijn dak zou krijgen. Was voor heel veel van die managers ook een verrassing dat de partners óók wel een ‘essentieel beroep’ uitoefenden en niet alle gaten op het thuisfront konden dichtlopen. Ik heb wel eens dagen gehad dat ik online zat les te geven met vijf pubers in de woonkamer en vier basisschoolkinderen aan mijn eettafel. Bijna allemaal buurkinderen wiens ouders beiden werkzaam zijn in de zorg.
zaterdag 9 augustus 2025 om 18:28
zaterdag 9 augustus 2025 om 18:29
Nou bij mijn werkgever niet hoor, dan werd je wel op een andere manier teruggepakt.blijfgewoonbianca schreef: ↑09-08-2025 16:50Dat vind ik nooit zo erg. Want aan de andere kant hebben ze er ook wel weer een soort van respect voor.
zaterdag 9 augustus 2025 om 18:30
Dat wou ik ook net vragen. Aan de vakbond heb ik veel gehad, vooral goed advies.Sterrenstof74 schreef: ↑09-08-2025 18:28Voor degenen in de zorg: zijn jullie lid van een vakbond? En zitten er binnen de organisatie ook vakbondsleden in de ondernemingsraad? Worden dit soort misstanden daarin opgepakt?
Ik werk zelf niet in de zorg, wel vakbondslid en heel benieuwd of het in dit soort situaties enig 'nut' heeft.
zaterdag 9 augustus 2025 om 18:33
Ik niet zoveel. Qua salariëring wel maar veel is jouw woord tegen het die van de ander. Zoals dat vragen collega’s te verlinken, staat nergens. Dus bewijs het maar. Het creëert wel een hele giftige werksfeer.Vivamensje schreef: ↑09-08-2025 18:30Dat wou ik ook net vragen. Aan de vakbond heb ik veel gehad, vooral goed advies.
zaterdag 9 augustus 2025 om 18:45
Er valt toch niet zo heel erg veel terug te pakken als jij elke keer met het CAO kunt zwaaien ?Vivamensje schreef: ↑09-08-2025 18:29Nou bij mijn werkgever niet hoor, dan werd je wel op een andere manier teruggepakt.
zaterdag 9 augustus 2025 om 18:47
De vakbond kan collectief alleen iets betekenen als er vakbondsmacht is. Hoe meer leden, hoe sterker je staat. Kijk maar naar de NS, maar ook de cao voor Ziekenhuizen is beter dan die van de VVT en Gehandicaptenzorg. Recent voorbeeld zijn ook de apothekersassistenten die met hun acties eindelijk flink op loon konden inlopen (ze zijn er nog niet). Het is om te janken hoe er aan toegaat in de VVT en de Gehandicaptenzorg (en Kraamzorg), maar werknemers niet samen gaan optrekken (lid worden van de vakbond), gaat er niks veranderen. Het moet ook deels een systeemverandering zijn. De wijze waarop de financiering van de zorg geregeld is, wordt nu op het bordje van de werknemer gelegd. Er is jaren bezuinigd en nu loopt het vast.
zaterdag 9 augustus 2025 om 19:09
Bij ons gaat er wel vaak iets mis bij de inschaling bij indiensttreding. Of niet mis, maar het zijn doelbewuste acties van jaloerse HR-medewerkers of zo. Het is zo dat je wordt ingeschaald en daarna jaarlijks je periodieken krijgt. Niets meer, niets minder. Ook bij evt promoties, ga je omhoog volgens een vaste regel (de naastliggende trede +1). Nieuwe medewerkers krijgen bij hun arbeidsvoorwaardengesprek te horen dat ze nu lager worden ingeschaald, ‘maar dat kun je rechttrekken als je vaste contract ingaat.’ En dat is dus gewoon een keiharde leugen.
Toen het mij destijds overkwam, heeft de HR-medewerker gewoon (bij de rechter) ontkend dat hij dit heeft gezegd.
Toen het mij destijds overkwam, heeft de HR-medewerker gewoon (bij de rechter) ontkend dat hij dit heeft gezegd.
zaterdag 9 augustus 2025 om 19:44
Het werd mij niet in dank afgenomen, zeker niet als jong grietje.blijfgewoonbianca schreef: ↑09-08-2025 16:50Dat vind ik nooit zo erg. Want aan de andere kant hebben ze er ook wel weer een soort van respect voor.
Ik zeg maar zo, ik zeg maar..
zaterdag 9 augustus 2025 om 19:46
Nee, ze zeggen inderdaad geen bedankt , dat klopt. Maar ze flikken je niet nog zo’n kunstje, tenzij ze zelf niet eens weten wat de regels zijn.
zaterdag 9 augustus 2025 om 19:46
zaterdag 9 augustus 2025 om 19:47
Ik doe inderdaad niet aan loze beloften bij binnenkomst, maak het hard of houd je mond erover. Als je als werkgever mensen binnen moet hengelen met toekomstmuziek, dan weet ik voldoende. Sowieso ik zo hoog mogelijk instappen, want daarna is het vaak stapsgewijs.KamilleT schreef: ↑09-08-2025 19:09Bij ons gaat er wel vaak iets mis bij de inschaling bij indiensttreding. Of niet mis, maar het zijn doelbewuste acties van jaloerse HR-medewerkers of zo. Het is zo dat je wordt ingeschaald en daarna jaarlijks je periodieken krijgt. Niets meer, niets minder. Ook bij evt promoties, ga je omhoog volgens een vaste regel (de naastliggende trede +1). Nieuwe medewerkers krijgen bij hun arbeidsvoorwaardengesprek te horen dat ze nu lager worden ingeschaald, ‘maar dat kun je rechttrekken als je vaste contract ingaat.’ En dat is dus gewoon een keiharde leugen.
Heb eens een werkgever gehad die zeiden, ja maar we moeten eerst zien of je het waar maakt, etc. Toen zei ik, nou dan draaien we het, we beginnen hoog, vind je het niks, dan sla je me tegen die tijd maar over met de salarisverhogingen.

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in