Let jij bij reisbestemming op mensenrechten?

11-08-2025 21:20 141 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Naar aanleiding van het topic over Dubai.

Let jij bij het kiezen van je reisbestemming op hoe het in dat land zit met de mensenrechten? Denk aan hoe men daar omgaat met arbeidsmigranten, politieke tegenstanders, lhbti-mensen enzo.

Ik trap zo af.
Ik let er wel op, maar ga mezelf echt niet op de borst kloppen of anderen veroordelen. Want ik ben zelf niet zo principieel en consequent dat ik kan zeggen dat de bestemmingen waar ik tot nu toe ben geweest, allemaal 100% zuiver zijn.

Ik zou graag naar Iran ooit willen gaan vanwege de historische cultuur, maar ik denk dat dat er misschien nooit meer in zit.

Tegelijkertijd ga ik wel naar Japan. Niks mis mee, zou je zeggen. Maar qua vrouwenrechten is die samenleving heel conservatief. Victim blaming bij zedenzaken komt vaak voor.

En met een vakantiebestemming als Thailand of Indonesië heb ik ook weinig moeite, terwijl er helaas op verschillende vlakken daar hele nare dingen gebeuren.

Ik heb onlangs besloten om niet naar de VS te gaan zolang Trump aan de macht is. Vooral vanwege de hetze tegen migranten/vreemdelingen en de omgang met lhbti-mensen. Ik ben ook bang dat mij als toerist iets overkomt omdat ik duidelijk geen westers uiterlijk heb. Er zijn berichten dat ICE ook toeristen heeft opgesloten vanwege hun uiterlijk (Latino).

Kortom, ik vind het belangrijk maar ben ook niet consequent.
Nee, niet echt.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Niet heel erg, maar er zijn een paar plekken waar het wel heel slecht gesteld is op meerdere vlakken (arbeidsmigranten, milieu, mensenrechten, etc) zoals Dubai. Daar zou ik nooit heengaan.
Nee, want er komt automatisch een hoop meten met twee maten bij kijken.

Los daarvan trekken veel landen me niet. Toevallig zijn dat ook de landen waar ze het niet zo nauw nemen met mensenrechtenschendingen. Ik ga er dus automatisch niet heen. Maar met veel poeha over Dubai en/of Amerika praten, terwijl Thailand, Indonesië, in Japan, om maar eens een paar landen te benoemen wel bon-ton zijn (wat ze dus niet zijn), vind ik niet zo nodig.
Frost schreef:
11-08-2025 21:31
Niet heel erg, maar er zijn een paar plekken waar het wel heel slecht gesteld is op meerdere vlakken (arbeidsmigranten, milieu, mensenrechten, etc) zoals Dubai. Daar zou ik nooit heengaan.
Als het wel goed gesteld zou zijn zou ik ook niet naar Dubai gaan omdat ik dat geen leuke bestemming vind.
Maar als overstap naar een andere bestemming zou ik het geen probleem vinden.

Dus het is best makkelijk principieel te zijn als je bepaalde landen toch al niet leuk/ te warm/ te duur / te ver weg / te weet ik veel wat vindt.
Ik denk niet dat er heel veel mensen zijn die heel graag naar een bepaald land zouden gaan, daar zich helemaal in verdiept hebben, vaker verre en dure reizen maken, het geld er voor ( over ) hebben en dan toch niet gaan. Maar ik kan het mis hebben, natuurlijk.
Oh ik wel, ik vind sommige landen echt wel een ondergrens hebben hoor.
Als ik er 'brieven' voor schrijf voor Amnesty vallen ze af
Lila-Linda schreef:
11-08-2025 21:46
Oh ik wel, ik vind sommige landen echt wel een ondergrens hebben hoor.
Als ik er 'brieven' voor schrijf voor Amnesty vallen ze af
Zouden die landen anders wel op je wensen lijstje staan ?
Niet echt, maar ik ga eigenlijk nooit zo ver (ik doe alle reizen met de trein). Vaak landen als Duitsland of Oostenrijk, dus hoef ik er ook niet zo over na te denken.
Ik wel. Ben heeeeel veel jaren geleden in Turkije geweest maar nu doe ik dat niet meer. Hoe hoog Istanbul ook op mijn wensenlijst staat. Dubai trekt mij sowieso niet. Egypte weiger ik ook, net zoals Amerika.
Tot op zekere hoogte wel ja. Ik heb vaak ook weinig met die landen en culturen, het trekt mij niet. Vooral landen waar vrouwen nog een ondergeschikte positie hebben hoef ik niet naar toe. Wat anderen doen moeten ze lekker zelf weten.
Als ik wist dat ik in een hotel of restaurant door een slaaf of slavin word bediend dan zou ik bedanken, maar ik hoop dat dit in Europa niet zoveel aan de orde is.

Het is ook niet zo zwartwit dat hier in Nederlands alles fantastisch is en in het buitenland prut, qua arbeidsomstandigheden, mensenrechten en dergelijke.
Het fruit dat ik hier eet kan makkelijk door een illegaal iemand zijn geplukt in een Mediterraans land, die leeft in een plastic tentje zonder water en elektriciteitsvoorzieningen en afhankelijk is van cash loon.
blijfgewoonbianca schreef:
11-08-2025 21:50
.
Oman!

En verder moet ik dus ook 'nee' antwoorden op de vraag uit de OP, want ik ga naar best wat landen waar het echt anders gesteld is met de mensenrechten dan in ons rijke westen. En heel vaak is dat juist mooi, een land ís het regime niet. Maar het is wel ingewikkeld. Maar toch, het Arabisch schiereiland zal je mij niet snel vinden.

Ook landen in oorlog doe ik niet (denk aan Socotra, wat ik toch best wat voorbij zie komen de laatste tijd).
Ja en nee.

Ja, omdat ik in praktijk niet buiten Europa wil gaan en in landen als Frankrijk of Zwitserland wel goed zit.
Nee, omdat de mensenrechten niet de hoofdreden zijn van mijn voorkeur voor mijn eigen vakanties.
In mijn jeugdige jaren ben ik wel in landen geweest waar het niet zo best was qua mensenrechten. Maar om dan familie die daar woont te boycotten is ook weer zoiets.

Als volwassene: als ik eerlijk ben kom ik niet echt veel buiten Europa. Sommige landen wil ik niet naartoe omdat ik mij daar zelf niet veilig zou voelen buiten de resorts (en ik ben niet iemand van zon-zee-strand) bv Egypte of Tunesië. Turkije ga ik ook niet meer naartoe zolang Erdogan het voor het zeggen heeft. Dubai trekt mij dan weer totaal niet. India lijkt mij prachtig maar als ik alleen al filmpjes zie van anderen krijg ik al pleinvrees bij het zien van die drukte. De VS zolang Trump daar zit en je zo kunt verdwijnen in een of ander detentiecentrum van ICE: nee dank u.
blijfgewoonbianca schreef:
11-08-2025 21:50
Als een Venn diagram: deels wel

En dat begint al op de Balkan, in Hongarije
De glans gaat vanzelf wat af van een land als er zoveel mensenrechten worden geschonden. Dat heb ik nu met Amerika. Ik zou echt wel graag gaan, maar met Trump aan de macht is de lol er voor mij wel een beetje af.

Dubai vind ik verschrikkelijk omdat het een ontzettend oppervlakkig rijkeluisoord is. Ik hou niet van dat showoff-gebeuren. Dat vind ik echt heel stom en plat. Maar dat heeft niet zoveel met mensenrechten te maken. Ook met top mensenrechten zou ik daar niet heen willen.
Als ik vantevoren weet dat een land zich schuldig maakt aan mensenrechtenschendingen dan wil ik daar niet heen idd. Maar in alle eerlijkheid, ik heb vroeger best wat landen bezocht (oa China) zonder daar erg in te hebben gehad.

Althans, zonder mezelf erin verdiept te hebben. Daar ben ik nu wel meer mee bezig, en dan nog makkelijk gezegd natuurlijk want ik heb vliegangst dus de kans dat ik voor die keuze zou komen te staan in nihil.

Ik vind wel dat ik bijvoorbeeld best mag zeggen tegen iemand die nu naar Dubai wil reizen, of Abu Dhabi, wat mijn bezwaren zouden zijn om daarheen te reizen. Wat ze er vervolgens mee doen, dat is dan aan hen. Ik ga ook niet iemand uit mijn leven bannen vanwege zo'n reis.
Sur mes cahiers d’écolier
Sur mon pupitre et les arbres
Sur le sable sur la neige
J’écris ton nom
Liberté

Paul Eluard
Vroeger niet (rond de 15-20 jaar geleden) nu wel. Maar ik ga ook alleen maar in Europa op vakantie, dus ik kan makkelijk principieel kwaken. Ik sla zelfs liever Sachsen en Thüringen over, omdat de sfeer me niet echt aanstaat.
Mijn man heeft een makkelijke stelregel: overal waar zijn dochters minder rechten hebben dan hij, is geen vakantieplek.

Ik spreek mensen niet aan op hun vakantiebestemming, tenzij ze gaan stropen in Afrika ofzo. Ik doe elke dag vast ook genoeg dingen verkeerd. Maar ik vind het geen enkel probleem zelf wel stellig te zijn over waar ik wel en niet naartoe reis.
Si abra la puerta hay lobos.
Nee ik let daar niet op. Ik had maar 1 ding op mijn bucketlist staan en dat was de piramides bezichtigen en dat hebben we begin dit jaar gedaan (en ook nog heel veel andere dingen in Egypte).
Thailand bezoek ik ook graag.

Grappig genoeg boycot ik Turkije dan weer wel. Misschien omdat dat te dichtbij komt?? Omdat Erdogan in het nieuws is en de leider van Egypte niet? (Zou niet eens weten hoe hij heet). Dus dan heb ik wel persoonlijk iets tegen hem en ga ik er niet heen.
Egoïstisch vooral als het mij raakt of kan raken.
Nee, ik let daar niet op. Net als bij het boodschappen doen, kleding kopen, tanken, de aanschaf van een nieuwe telefoon. Mensenrechten hebben geen invloed op mijn aankoopgedrag.

Ik ga op reis naar landen die me nieuwsgierig maken en dat zijn soms ook landen waar zaken niet deugen naar onze westerse maatstaven. Ik leg geen verantwoording af over mijn bestemmingen.
trixie wijzigde dit bericht op 11-08-2025 23:01
33.21% gewijzigd
Ik let er op of ik als vrouw gewoon normaal over straat kan en het land geen rare regels en wetten heeft ten opzichte van vrouwen en vaak zijn de mensenrechten dan zowiezo niet op orde. Zo zal je mij dus niet vinden in Tunesië, Saudi-Arabië, Noord Korea.
Graze schreef:
11-08-2025 22:57
Ik let er op of ik als vrouw gewoon normaal over straat kan en het land geen rare regels en wetten heeft ten opzichte van vrouwen en vaak zijn de mensenrechten dan zowiezo niet op orde. Zo zal je mij dus niet vinden in Tunesië, Saudi-Arabië, Noord Korea.
In Saudi Arabië kan je gewoon normaal over straat hoor als vrouw.

Dat gezegd hebbende. Ik houd er eerlijk gezegd niet zo’n rekening mee. Mijn partner komt uit een land dat het niet zo nauw neemt met mensenrechten en heb familie daar wonen, en ook in landen die veel genoemd worden in dit topic. Wij gaan daar met enige regelmaat naartoe dus het zou een beetje hypocriet zijn als ik zou zeggen dat ik er rekening mee zou houden.
Nee. Met niet bezoeken maak je geen statement en je maakt niets beter. Sterker nog, de vrienden die ik heb uit een aantal landen waar mensenrechten en welzijn onder druk staan zeggen juist: ga wel (hierbij wel reisadviezen opvolgend uiteraard) Geld uitgeven op de juiste plek, een gesprek aangaan al dan niet met gebaren. Kort door de bocht: Als je wel gaat is dat juist onderdeel van het verzet tegen de bestaande (soms) dictatuur.
't Smoort, het smuikt, het smokkelwedert

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven